Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:41

Mooie openingspost, ik heb zelf twee Micklems en daar ben ik zeer tevreden over.

Daarnaast heb ik ook nog een Dy’on difference, die staat niet in de o.p.


(Info vd leverancier)
Dit unieke hoofdstel van Dy'on is geschikt voor paarden die overgevoelig zijn voor druk achter de oren. Het gedeelte achter de oren (de atlas) is uitermate gevoelig, paarden die overgevoelig zijn voor druk op dit gebied uiten dit in:

* Hoofdschudden
* Moeizaam buigen
* Vasthouden in de kaken
* Kantelen
* Onrustig in de aanleuning
* Moeite met nageven

Het hoofdstel heeft een kopstuk dat in ieder geval 1 hand achter de oren van het paard ligt waardoor druk achter de oren vermeden wordt. Het hoofdstel blijft op zijn plaats doordat er een speciaal onderdeel is toegevoegd dit onderdeel wordt in het midden tussen de neusriem en het kaakbot geplaatst. Tevens zijn de bakstukken verder naar achter geplaatst waardoor deze niet over de oogzenuwen lopen wat bij een traditioneel hoofdstel wel het geval is.

* Geen druk achter de oren
* Bakstukken zijn verder naar achteren geplaatst waardoor de oogzenuwen vrij liggen
* Het paard heeft meer zicht naar achteren

Afbeelding

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:39

Kitty_ schreef:
Willemina_L schreef:
Heeft iemand enig idee of er ook anatomisch gevormde western hoofdstellen bestaan of hoofdstellen waarbij de neusriem los is?


Ja die zijn er

[ [url=m/QSarwL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar zijn die te krijgen?

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:42

Mooie openings post!

Ik heb die van het Limburgs ruiterhuis maar ben nu met vakantie. Donderdag kan ik het passen maar vind het op het oog al een mooi hoofdstel.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:52

Ik volg weer *\o/*

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:50

abcdaniique schreef:
Is er iemand die mij een privebericht wil sturen met betrekking tot het rambo micklem hoofdstel, dat ik een paar fotos stuur? Ik heb m namelijk aangeschaft maar twijfel of het hoofdstel zo goed zit..


Je kan hier ook de foto’s plaatsen hoor. Krijg je ook gelijk antwoord

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:30

Kitty_ schreef:
Willemina_L schreef:
Heeft iemand enig idee of er ook anatomisch gevormde western hoofdstellen bestaan of hoofdstellen waarbij de neusriem los is?


Ja die zijn er

[ [url=m/QSarwL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar zijn die te krijgen?[/quote]

Bij mij in de webshop :o :D

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:33

Heeft hier iemand al de anatomische hoofdstellen van Tess Exclusive Equestrian products laten aanmeten? Ik heb binnenkort een afspraak en ben erg benieuwd!
https://tessproducts.nl/bridles

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:42

Alpha89 schreef:
Heeft hier iemand al de anatomische hoofdstellen van Tess Exclusive Equestrian products laten aanmeten? Ik heb binnenkort een afspraak en ben erg benieuwd!
https://tessproducts.nl/bridles


Ik zie geen anatomische hoofdstellen staan op de website.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:53


Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:59

Ik lees ook weer mee :) Helaas nog geen passend hoofdstel gevonden en er komen ook steeds dingen tussendoor dus hij zal er voorlopig ook niet komen helaas :=

Ik weet dat iemand op mijn werk (stal) een paar weken terug een pas avond georganiseerd had met die hoofdstellen van Tess en zij merkt wel veel verschil bij haar paard met rijden/longeren maar qua kwaliteit weet ik het zo niet, volgens mij was ze er wel tevreden over! :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:02

Alpha89 schreef:

Alleen het kopstuk is anatomisch gevormd lees ik. Verder is er volgensmij niks anatomisch aan. Veel hoofdstellen hebben tegenwoordig een anatomischer gevormd kopstuk.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:04

Er is meer dan alleen het kopstuk, ze hebben ook o.a. de neusriem + sperriem verder ontwikkeld. Het is niet zomaar een hoofdstel iig, maar we gaan het wel meemaken binnenkort. Hoor veel enthousiaste verhalen erover, maar was benieuwd of er ook ervaringen op bokt waren.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:12

Alpha89 schreef:
Er is meer dan alleen het kopstuk, ze hebben ook o.a. de neusriem + sperriem verder ontwikkeld. Het is niet zomaar een hoofdstel iig, maar we gaan het wel meemaken binnenkort. Hoor veel enthousiaste verhalen erover, maar was benieuwd of er ook ervaringen op bokt waren.


Dan ben ik benieuwd. Zo van de foto’s zie ik het iig niet.
Vind zelf van de anatomische hoofdstellen die bijvoorbeeld grotendeels in openingspost staan dat de kiezen vrij zijn van druk. Bij normale circulaire hoge neusriemen lopen die toch over de randen van de kiezen heen.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:14

Alpha89 schreef:
Er is meer dan alleen het kopstuk, ze hebben ook o.a. de neusriem + sperriem verder ontwikkeld. Het is niet zomaar een hoofdstel iig, maar we gaan het wel meemaken binnenkort. Hoor veel enthousiaste verhalen erover, maar was benieuwd of er ook ervaringen op bokt waren.

Ik vrees dat dat maar verkoopspraatjes zijn, de neusriem ligt gewoon nog op de hoofdzenuw.
De dikke padding zal misschien wel wat opheffen. Ben benieuwd wat er dan effectief anders aan zou zijn.

Afbeelding

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:16

Ook daar hebben ze iets voor ontwikkeld zodat daar geen druk ligt. Ze kijkt ook per paard en grootte van het hoofd welke neusriem dan het beste past. Ik ben ook erg benieuwd en ga er allemaal naar vragen tijdens het passen!

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:37

Ik las deze week een artikel over neusriemen en de invloed ervan op de zenuwen. Er kwam uit dat een lage neusriem 1 van de slechtste zou zijn, dus ik vroeg me onmiddellijk af hoe het zou zijn met de micklem? Maar ik kan het artikel niet meteen terugvinden..

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:43

Een micklem zit niet zo laag als een lage neusriem, dit is goed te zien op de foto die leen heeft gepost 2 posts voor jou :) .

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:43

Farjen schreef:
Ik las deze week een artikel over neusriemen en de invloed ervan op de zenuwen. Er kwam uit dat een lage neusriem 1 van de slechtste zou zijn, dus ik vroeg me onmiddellijk af hoe het zou zijn met de micklem? Maar ik kan het artikel niet meteen terugvinden..


Deze denk ik

http://www.eurodressage.com/2018/11/25/ ... xcQ4tWGAs4

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:53

Capriootje schreef:
Farjen schreef:
Ik las deze week een artikel over neusriemen en de invloed ervan op de zenuwen. Er kwam uit dat een lage neusriem 1 van de slechtste zou zijn, dus ik vroeg me onmiddellijk af hoe het zou zijn met de micklem? Maar ik kan het artikel niet meteen terugvinden..


Deze denk ik

http://www.eurodressage.com/2018/11/25/ ... xcQ4tWGAs4



Ja deze was het!

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:34

Als ik het goed begrijp valt de micklem neusriem onder positie 2 en is dat de beste positie van de 3.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:39

Heel leuk topic! Ik kom gezellig meelezen. Ik heb zelf de L'equi Siro, daar ben ik enorm blij mee! Paard loopt als een zonnetje ermee.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:41

Wat is nou het voordeel van dit soort hoofdstellen?

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:00

Ik heb een felix buhler anatomical innovation, dus zonder laag neusriemgedeelte. Mijn merrie verdraagt dat niet.

Ik ben er supertevreden over. Mooi afgewerkt, zacht en drukt nergens. Had wel een full nodig ondanks dat ik normaal wel weg kom met cob.

Was nog een heel zoekplaatje een hoofdstel zonder laag neusriem gedeelte. Alles wat onder haar bit komt lever irritatie op met hoofdletters.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:04

Djeradalover schreef:
Als ik het goed begrijp valt de micklem neusriem onder positie 2 en is dat de beste positie van de 3.


De 3de en hoogste was de beste. Niet de 2de.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:51

Benfan schreef:
Djeradalover schreef:
Als ik het goed begrijp valt de micklem neusriem onder positie 2 en is dat de beste positie van de 3.


De 3de en hoogste was de beste. Niet de 2de.


Ah dank voor de verduidelijking, mijn engels begrijpend lezen is niet zo best :7

Maar de micklem valt wel onder 2 toch? Hij hoort iig niet zo laag als 1 of een lage neusriem.