Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:27

Heb naast de micklem nog niks geprobeerd! Wel ook al een keer een bitfitter laten komen maar toen zaten we op een heel ander punt van onze training, dus dat bit is hij nu weer uit gegroeid qua balans & kracht (was een ongebroken bitje).

Hij komt uit heel erg veel blessureleed dus ik begin nu pas te merken hoe hij is als hij vol in training staat, en dan verdwijnen veel van deze issues. Heb ze genoemd omdat ze in de basis dus wel aanwezig zijn geweest, maar kan ook dat dit door een gebrek aan kracht kwam. Ik zou even aan zijn huidige trainer moeten vragen hoe zij deze dingen ervaart. Kom ik op terug dus!

Heb ook nagedacht om een hoofdstel + bitfit sessie te laten doen, maar dan ga je toch vaker naar de meer traditionele hoofdstellen toe. Vind het lastig.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:44

Farjen, ik denk dat jij wel een maatje kleiner kan gaan. Alles zit op bijna de strakste gaatjes, en nog zit het best ruim. Als het ook maar een beetje uitrekt, past het al niet meer.

Urbiezira, het is ook heel lastig. Ik vind het ook lastig je advies te geven, het is gewoon een soort trial and error. Het ene werkt voor het ene paard fijn, waar een ander paard daar helemaal niet lekker op loopt. Ik merk dat mijn paard met een gevoelig mondje wel lekker loopt op een bit wat als het ware aan het bakstuk vast zit.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:24

Hier wisselt het ook hoor. Ene keer lage neusriem, dan weer degene die ik meestal gebruik. Vast wel foto, aquilla dacht ik?

Maar ook bit wisselt. Eerst een tijd op de winderen, ging heel fijn. Toen ineens minder en naar dubbel gebroken sprenger gegaan.

Nu weer niet zo fijn dus weer aan t kijken voor bitje. Het blijft altijd beetje puzzelen wat ze op dat moment fijn vind ook hier..

Lehcar
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:12

Ik ben fan van hooks

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:59

Urbiezira schreef:
Heb naast de micklem nog niks geprobeerd! Wel ook al een keer een bitfitter laten komen maar toen zaten we op een heel ander punt van onze training, dus dat bit is hij nu weer uit gegroeid qua balans & kracht (was een ongebroken bitje).

Hij komt uit heel erg veel blessureleed dus ik begin nu pas te merken hoe hij is als hij vol in training staat, en dan verdwijnen veel van deze issues. Heb ze genoemd omdat ze in de basis dus wel aanwezig zijn geweest, maar kan ook dat dit door een gebrek aan kracht kwam. Ik zou even aan zijn huidige trainer moeten vragen hoe zij deze dingen ervaart. Kom ik op terug dus!

Heb ook nagedacht om een hoofdstel + bitfit sessie te laten doen, maar dan ga je toch vaker naar de meer traditionele hoofdstellen toe. Vind het lastig.


Ik heb deze voor Harv gehad en vond dat ook een fijn hoofdstel. Vergelijkbaar qua bit riempjes als de midklem
https://www.waldhausen.com/en/horses/br ... ation.html

Kopstuk is ook mooi en makkelijk pas te krijgen. Joos paste dat hoofdstel namelijk ook en had weer een heel ander hoofd

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:05

Ziet er inderdaad uit als een mooi hoofdstel Laura! Inderdaad vergelijkbaar met de micklem maar net wat chiquer en wat meer stabiliteit, gok ik? Ik hou ‘m in m’n achterhoofd!

amco
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-06-20
Woonplaats: Belgie

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:18

Ik ben al een tijdje opzoek naar een anatomisch hoofdstel. Mijn merrie wordt nu terug in het werk gestoken na vorig jaar een veulen gekregen te hebben. Momenteel heeft ze een klassiek hoofdstel met een lage neusriem. Ze heeft forse kaken die ze wel eens durft opspannen en moeite met lossen. Ook is ze geen fan van veel druk op haar hoofd. Bit heeft ze geen enkel probleem mee. Wat zouden jullie aanraden?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:23

amco schreef:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een anatomisch hoofdstel. Mijn merrie wordt nu terug in het werk gestoken na vorig jaar een veulen gekregen te hebben. Momenteel heeft ze een klassiek hoofdstel met een lage neusriem. Ze heeft forse kaken die ze wel eens durft opspannen en moeite met lossen. Ook is ze geen fan van veel druk op haar hoofd. Bit heeft ze geen enkel probleem mee. Wat zouden jullie aanraden?


Soortgelijk reactie en rij nu met Presteq, vind het geen mooi hoofdstel maar paard is dolgelukkig

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:49

IrishDraught schreef:
Soortgelijk reactie en rij nu met Presteq, vind het geen mooi hoofdstel maar paard is dolgelukkig


Oh, kan je een foto laten zien van je paard met de presteq? Mijn paard staat alles van voren wel, maar van opzij toont het soms behoorlijk lomp. Het is ook een Irish Draught en ze heeft een flinke kaak en ietsje een ramshoofd. Wel een 'kort' hoofd, dus het is niet lelijk (vind ik :o ), maar niet alle hoofdstellen staan haar. Vind het juist wel een prachtig hoofdstel, maar twijfel heel erg of het iets voor haar is.

Edit; Ik heb 'm al gevonden (in het topic.. Sorry! :+ ). Staat hem prachtig! Denk dat het hoofd van jouw paard wel overeenkomt met de mijne, dus denk dat ik het ga kopen!

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:51

Weten jullie of je onderdelen ook kan mixen en matchen? Ik kwam ergens een paladin neusriem tegen maar moet dan een kopstuk en bakstukken zelf nog aanschaffen. Is dat een beetje een standaardmaat, of ga ik tegen problemen aanlopen?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:53

Urbiezira schreef:
Weten jullie of je onderdelen ook kan mixen en matchen? Ik kwam ergens een paladin neusriem tegen maar moet dan een kopstuk en bakstukken zelf nog aanschaffen. Is dat een beetje een standaardmaat, of ga ik tegen problemen aanlopen?

Over welk merk praat je?

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:07

Dat is geloof ik PS of Sweden.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:08

Ah ja, excuus! Ik wil graag een PS of Sweden neusriem combineren met een kopstuk en bakstukken van Schockemöhle.

Edit: het liefst combineer ik met de Select line van Schockemöhle, want Hypostore heeft alleen een versie van de Anatomic line kopstuk zonder keelriem maar mét het keelriem riempje, en aan een loshangend riempje heb ik niks. :+

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:24

De PS of sweden neusriem valt in elk geval heel klein dat kan ik je wel vertellen.

Mijn paard past een full daarvan krap aan dicht eigenlijk te klein voor het mooie. Maar normaal heeft die cob van neusriemen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:27

Maar ik mis even waarom je dan niet gewoon het hele hoofdstel van PS neemt :) ?

Bij PS staan alle maten vermeld en kan je het hoofdstel match en mixen dus je kan het hele hoofdstel samenstellen.

Als het gaat om de prijs dan is misschien dit equibling hoofdstel iets voor je? Het is geen PS of Sweden kwaliteit maar wel fijne kwaliteit.

https://www.equibling.nl/product/lequi- ... t-normaal/

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:39

Prijs is ‘gelukkig’ niet het issue! Maar de neusriem in full is er niet meer is als geheel bij PS, en ik kan die dus ergens apart nu tweedehands overkopen. Daarbij wil ik graag een ander kopstuk dan die van PS als ik dan toch ga mixen en matchen, haha.

Paard heeft op zich geen grof hoofd dus een full zou moeten passen!

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:40

Sorry dat ik binnenval. Maar ik lees toch echt iedere keer automatische hoofdstellen.
Pfff mijn brein.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:42

Je paard heeft normaal een cob dan dus :) ?

Mijn paard heeft normaal cob en de paladin full van PS is te klein.

Vandaar :) je kan er wél een langer aansnoerriempje aan doen dat is geen probleem en is je probleem ook opgelost.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:01

Bij een micklem full moet ik gaatjes bijprikken in de neusriem, dus daar is full aan de grote kant. Maar hou de tip van een groter aansnoer riempje in m’n achterhoofd voor het geval het toch niet afdoende is. Ik hou jullie op de hoogte!

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:35

Bij PS ligt het heel erg aan het paard of pony mijn paard heeft de Pioneer maat cob alles op de laatste gaatjes terwijl ik een new forest pony gehad heb op stal die zowel kopstuk als neusriem full had alleen de bakstukken niet.

Ik heb ook de GP in extra full maar met normale bakstukken die paste mijn paard die alleen de extra full halsters van eskadron en bucas past. Zij paste trouwens wel de micklem competition in full gewoon die is ruim verstelbaar.

Overigens is er een hele fijne tabel te vinden waarbij je van alle modellen en maten de centimeters kunt zien heel handig als je onderdelen wil mixen matchen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:37

De pioneer valt groot ja! High jump ook die heb ik beide ook cob

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:29

Heel dom,ik heb 2 neusriemen gekocht en had de grootste maat genomen ipv de kleinere :+
Dus is de full, zal nog wel een extra gaatje kunnen gebruiken. Maar ik denk verder wel ok? Een cob zal te klein zijn vrees ik..
Ik ga wel kijken naar andere bakstukken, deze draaien steeds

Wat vinden jullie?
Afbeelding

Afbeelding

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:07

Ik vind hem wel netjes zitten. Zou kijken of je de riempjes van bakstuk/neusriem om kan wisselen, doe ik bij sommige hoofdstellen ook en vaak zit het dan fijner.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:28


lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:53

Wat is er verbeterd aan de 2.0? De vorige kreeg ik niet mooi passend, ze liep er wel fijn mee.

Heb de gently anatomical innovation van Felix Buhler gekocht. Heel zacht leer, ze liep er fijn op. Hoe vinden jullie het zitten?
Ze kauwt op het bit hier, dus dat lijkt wat hoog te zitten.

Afbeelding

Afbeelding