Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:51

Ketly schreef:
Ketly schreef:
Is iemand hier toevallig ook nog op zoek naar de Waldhausen Sensation S-line? Ik ga deze verkopen omdat ik hem niet meer gebruik. Zit een chique frontriem van Equibling bij.

[ [url=m/O3TAGa.png]Afbeelding[/url] ]


Nog wat foto’s! Kwam er vandaag achter dat er een kleine beschadiging op de neusriem zit maar zie je bijna niet (valt iets meer op nu omdat de neusriem ingevet is)

[ [url=m/EGBMtX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DtqR27.jpg]Afbeelding[/url]

Welke maat heb je?
Laatst bijgewerkt door janneke584 op 26-02-23 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:51

Die keuze zou ik vooral aan het paard overlaten. Vaste is wat stabieler. Maar mijn paard vind dat dus helemaal niks vaste bakstukken.

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:54

Hebben al meer mensen de micklem 2? Wat zijn jullie ervaringen?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:56

janneke584 schreef:
Welke maat heb je?


Het is maat full! Echt een onwijs fijn hoofdstel.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:30

Seven, als je het eerst kunt uittesten: zeker doen. Ieder paard reageert anders. Ik heb er 1 gehad die er beter mee liep, 1 die ervan met haar hoofd ging klooien en 1 die regelrecht in verzet ging (staken en steigeren). Bij de laatste 2 dus losse bakstukken gebruikt, vind vaste zelf wel mooier maar de paarden hun mening was duidelijk :')

_Seven_
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:46

Narcissa schreef:
Seven, als je het eerst kunt uittesten: zeker doen. Ieder paard reageert anders. Ik heb er 1 gehad die er beter mee liep, 1 die ervan met haar hoofd ging klooien en 1 die regelrecht in verzet ging (staken en steigeren). Bij de laatste 2 dus losse bakstukken gebruikt, vind vaste zelf wel mooier maar de paarden hun mening was duidelijk :')


Dan zal ik eens rond moeten vragen om eea te kunnen lenen/uitproberen voor ik allerlei toch wel dure hoofdstellen ga aanschaffen om er achter te komen dat paard het niets vindt.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:52

Qua bakstukken is het inderdaad een kwestie van testen.
Het enne paard is het andere niet maar de voorkeur wordt vaak al snel duidelijk.
Hier voorkeur voor losse bakstukken, terwijl hij twee jaar geleden een vast bakstuk fijner vond.
Licht denk ook aan het niveau waarop je traint.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:06

MyWishMax schreef:
Als je verder tevreden bent kan je gewoon andere neusriem kopen van bridle2fit of idd het lusje eraf halen.


net even gekeken maar helaas hebben ze de maat niet meer waar ik in de neusriem in wil. Dus ind lusje eraf gaan halen.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:59

Ik drop het hier even. Mijn 4-jarige blijft gevoelig op het hoofd/bit in combinatie met veel jeuk tijdens/na gebruik van het hoofdstel. Tanden zijn nagekeken en prima. Nu denk ik dat ik toch moet gaan afwijken van een traditioneel hoofdstel met gecombineerde neusriem naar een anatomisch gevormd hoofdstel.

Ik zoek voor haar specifiek een hoofdstel met goede nek uitsparing en druk verdeling op het kopstuk en een neusriem welke het bit stil in haar mond laat liggen. (Ik snoer uiteraard niet haar neusriem aan, maar de stillere ligging is wel mijn reden voor gebruik van een gecombineerde neusriem). Verder moet het hoofdstel te gebruiken zijn voor wedstrijden dressuur.

Alvast bedankt voor het meedenken, ik zal het topic alvast door bladeren.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:53

denisesilver schreef:
Ik drop het hier even. Mijn 4-jarige blijft gevoelig op het hoofd/bit in combinatie met veel jeuk tijdens/na gebruik van het hoofdstel. Tanden zijn nagekeken en prima. Nu denk ik dat ik toch moet gaan afwijken van een traditioneel hoofdstel met gecombineerde neusriem naar een anatomisch gevormd hoofdstel.

Ik zoek voor haar specifiek een hoofdstel met goede nek uitsparing en druk verdeling op het kopstuk en een neusriem welke het bit stil in haar mond laat liggen. (Ik snoer uiteraard niet haar neusriem aan, maar de stillere ligging is wel mijn reden voor gebruik van een gecombineerde neusriem). Verder moet het hoofdstel te gebruiken zijn voor wedstrijden dressuur.

Alvast bedankt voor het meedenken, ik zal het topic alvast door bladeren.


Een paar pagina’s terug heb ik de Waldhausen S line gedeeld. Deze is misschien te groot maar het model voldoet wel aan alle eisen!

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:04

Thanks! Ik had de QHP Devi en de Horsegear Aquila Deluxe gezien. Ik begreep dat de hoofdstellen met ring in plaats van vaste "sperriem" makkelijker passend gemaakt kunnen worden?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:08

Hoi bokkers! Ik heb voor mijn merrie op dit moment het styx hoofdstel van horsegear maar vind dat die best los is (ik had hem gekocht omdat ik wel graag die stabiliteit van de neusriem wou hebben maar niet het snoereffect en omdat hij vaste bakstukken heeft). na het afstappen gaat ze er ook meteen mee schuren aan de voerbak dus denk dat ze hem toch niet heel fijn vind. Nu ga ik binnenkort eens een bitfitsessie doen want het bit ben ik ook niet helemaal blij mee.
Alleen was ik eens aan het rondkijken bij hoofdstellen maar ik vond niet echt iets wat me aanstond, alles heeft een sperriem!? En dat wil i k helemaal niet, hebben jullie eventueel ideetjes voor een hoofdstel die dus ook erg anatomisch is maar geen sperriem heeft? Of waar ik hem kan afhalen zonder dat er dan nog een lelijk lusje overblijft...

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:03

Een Presteq? Mijn paard vind het een fijn hoofdstel

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:08

IwanLuver schreef:
Een Presteq? Mijn paard vind het een fijn hoofdstel

heeft helaas een sperriem, die had ik destijds ook bekeken in mijn zoektocht naar een hoofdstel maar om die reden heb ik de styx gekocht

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:10


Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:24


pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:31

Anatomical vison space?

Is dat schuren aan de voerbak moet gewoon een gewoonte gedrag? Wat doet ie als je het hoofdstel afdoet in de bak of ergens buiten? Zoekt ie dan ook meteen iets om te krabben? Ik heb de styx niet maar wel de lingus maar er is naar mijn inziens werkelijk niks wat er kan knellen of drukken aan dat hoofdstel…

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:36

Mijn paard schuurt ook altijd na afdoen hoofdstel, maakt niet uit bij een hoofdstel of halster, of op welke plek. Die vind het gewoon lekker of heeft een beetje de kriebels, maar dit is bij ons geen ongemak (dat laat ze duidelijk merken).

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:39

Wiwabalia schreef:
Mijn paard schuurt ook altijd na afdoen hoofdstel, maakt niet uit bij een hoofdstel of halster, of op welke plek. Die vind het gewoon lekker of heeft een beetje de kriebels, maar dit is bij ons geen ongemak (dat laat ze duidelijk merken).

Het is gewoon dat ze dit pas recentelijk is beginnen doen dat ik me een beetje zorgen maak.

pluisje88 schreef:
Anatomical vison space?

Is dat schuren aan de voerbak moet gewoon een gewoonte gedrag? Wat doet ie als je het hoofdstel afdoet in de bak of ergens buiten? Zoekt ie dan ook meteen iets om te krabben? Ik heb de styx niet maar wel de lingus maar er is naar mijn inziens werkelijk niks wat er kan knellen of drukken aan dat hoofdstel…

die vond ik niet zo geweldig door de gespen die achter de oren zitten, die geven extra druk en dat gaat mevrouw niet leuk vinden ;)
Het schuren doe ze pas sinds kort, en ze doet het niet als het hoofdstel af is maar net als het nog aan is. alsof ze het eraf wil hebben...
Het knelt inderdaad ook nergens, het enige wat misschien zou kunnen is dat het te los is waardoor het haar irriteerd? het schuift overigens ook niet tijdens het rijden, wat ik bij mijn nalanta (bitloos) hoofdstel bv wel heb

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:38

Gespen van vision space hebben ze geen last van achter oren. Pad is dik zat achter oren en gespen drukken bij die van mij echt niet daar..
Afbeelding

Ik ga ooit wel voor 1 met sperriem maar voor t springen is deze prima :)

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:49

Blijft toch ook een mooi hoofdstel om zo te zien. Ik ga die misschien toch bestellen, moet dan voor op wedstrijd wel iets anders hebben.

Mijn merrie kan zo vreselijk “kwijlen” en dit gaat wel altijd ten koste van mijn sperriemen ondanks goed schoonmaken

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:04

Wiwabalia schreef:
Blijft toch ook een mooi hoofdstel om zo te zien. Ik ga die misschien toch bestellen, moet dan voor op wedstrijd wel iets anders hebben.

Mijn merrie kan zo vreselijk “kwijlen” en dit gaat wel altijd ten koste van mijn sperriemen ondanks goed schoonmaken

is die op wedstrijd niet toegelaten dan?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:06

Waidida schreef:
Wiwabalia schreef:
Mijn paard schuurt ook altijd na afdoen hoofdstel, maakt niet uit bij een hoofdstel of halster, of op welke plek. Die vind het gewoon lekker of heeft een beetje de kriebels, maar dit is bij ons geen ongemak (dat laat ze duidelijk merken).

Het is gewoon dat ze dit pas recentelijk is beginnen doen dat ik me een beetje zorgen maak.

pluisje88 schreef:
Anatomical vison space?

Is dat schuren aan de voerbak moet gewoon een gewoonte gedrag? Wat doet ie als je het hoofdstel afdoet in de bak of ergens buiten? Zoekt ie dan ook meteen iets om te krabben? Ik heb de styx niet maar wel de lingus maar er is naar mijn inziens werkelijk niks wat er kan knellen of drukken aan dat hoofdstel…

die vond ik niet zo geweldig door de gespen die achter de oren zitten, die geven extra druk en dat gaat mevrouw niet leuk vinden ;)
Het schuren doe ze pas sinds kort, en ze doet het niet als het hoofdstel af is maar net als het nog aan is. alsof ze het eraf wil hebben...
Het knelt inderdaad ook nergens, het enige wat misschien zou kunnen is dat het te los is waardoor het haar irriteerd? het schuift overigens ook niet tijdens het rijden, wat ik bij mijn nalanta (bitloos) hoofdstel bv wel heb


Ik rij ook met het hoofdstel en gespen komen nergens tegen het paard en ook is het onder de gespen dik onderlegd

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:12

IrishDraught schreef:
Ik rij ook met het hoofdstel en gespen komen nergens tegen het paard en ook is het onder de gespen dik onderlegd

Ik heb ergens een keer een prsentatie gevolgd online, over hoofdstellen aanmeten en daarin toonden ze doormiddel van drukpads dat ook al zit er padding onder, de gespen nog steeds vermeerderde druk geven, ik ga even kijken of ik dat nog kan vinden en dan zet ik hier een link ervan want het was echt super interessant!

EDIT: ik vond hem sneller dan verwacht https://www.youtube.com/watch?v=L1j3gnKFGNo&ab_channel=WorldHorseWelfareEducation deze is het! Hij duurt best lang maar is wel enorm interessant om te volgen

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:23

Waidida schreef:
Wiwabalia schreef:
Blijft toch ook een mooi hoofdstel om zo te zien. Ik ga die misschien toch bestellen, moet dan voor op wedstrijd wel iets anders hebben.

Mijn merrie kan zo vreselijk “kwijlen” en dit gaat wel altijd ten koste van mijn sperriemen ondanks goed schoonmaken

is die op wedstrijd niet toegelaten dan?


Nee sper en keelriem ontbreken