Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:43

Ik weet dat het weinig nuttig is om te melden en de regels zijn duidelijk. Maar ik vind het zo oprecht raar dat meer riempjes wél mogen en minder niet.

Daarnaast is een keelriem bij een kingekruist bitloos hoofdstel niet noodzakelijk blijkbaar?

@PeerAppel, ik had het nagevraagd voor het hoofdstel van Kramer.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:50

Spenk schreef:
Heb je dat zwart op wit? Want meerderen hebben zwart op wit dat het níet mag.

Een losse keelriem kan je zo kopen en er doorheen doen. Maar daarmee ben je er niet ga ik vanuit.

Een normaal hoofdstel met neus en sperriem zijn ook 2 riempjes mag ook niet keelriem is verplicht. Je moet echt die gids volgen anders sluiten ze je uit op wedstrijd.


Maar je mag wel rijden met een keelriem en hoge neusriem dus zonder sperriem eraan. Dus dat zijn ook twee riempjes. Ik heb begrepen dat er een neusriem en een kaak of keelriem hoort te zijn. De lingus heeft een riempje dat te hoog zit voor een neusriem en te laag voor een kaakriem. Wat mij betreft telt deze als neusriem en als je er dan een keelriem bij aan maakt is het probleem opgelost. De reden dat hij niet mag is het ontbreken van de keelriem. Dat is simpel op te lossen lijkt me..

Hetzelfde geldt dan voor de visonspace van kramer..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 14-09-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:54

Ik snap echt werkelijk niet waarom de knhs zo moeilijk doet over hoofdstellen die duidelijk vriendelijker zijn. Snap best dat je geen oneerlijke concurrentie in de ring wil met bijvoorbeeld hefboomwerking enz. Maar dit :') het lijkt wel ambtenarij zo…

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:59

MarjanB schreef:
Ik snap echt werkelijk niet waarom de knhs zo moeilijk doet over hoofdstellen die duidelijk vriendelijker zijn. Snap best dat je geen oneerlijke concurrentie in de ring wil met bijvoorbeeld hefboomwerking enz. Maar dit :') het lijkt wel ambtenarij zo…


Toen ik grapte “dan kan de neusriem ook nooit te strak zitten aangezien hij er niet aan zit” kreeg ik een Hmm.
:')

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:16

Maar die Lingus II is exact hetzelfde idee als de Micklem? In mijn optiek dan :P Zelfde vorm en op dezelfde plekken die 2 riemen. Of is die versie I van de Lingus zo anders?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:17

Peppertree schreef:
[ [url=m/vWay4K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oWsjMg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar staat dus niet dat een keelriem er aan goed is

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:21

Er staat dat het niet mag omdat het hoofdstel geen kin/keelriem heeft. Dus als er wel een keelriem aan zit is de reden van het “niet mogen” opgelost.

Ik zou het erop gokken hoor. Geen jury die daar iets van gaat zeggen. Gooi vóór de zekerheid een ander hoofdstel in de auto en gaan met die banaan. Maar misschien denk ik te simpel..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 14-09-21 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:22

paljaslaura schreef:
Maar die Lingus II is exact hetzelfde idee als de Micklem? In mijn optiek dan :P Zelfde vorm en op dezelfde plekken die 2 riemen. Of is die versie I van de Lingus zo anders?


De lingus 2 ligt totaal niet hetzelfde als de micklem is mijn mening.. leg ze maar eens naast elkaar.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:25

pluisje88 schreef:
Er staat dat het niet mag omdat het hoofdstel geen kin/keelriem heeft. Dus als er wel een keelriem aan zit is de reden van het “niet mogen” opgelost.

Ik zou het erop gokken hoor. Geen jury die daar iets van gaat zeggen. Gooi vóór de zekerheid een ander hoofdstel in de auto en gaan met die banaan. Maar misschien denk ik te simpel..

Och ze zijn hier in omgeving er wel al mee weggestuurd met een lingus. Ik zou gewoon wat nemen wat wel toegestaan is en wachten tot die gekeurd is maar dat moet je zelf weten.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:27

pluisje88 schreef:
Er staat dat het niet mag omdat het hoofdstel geen kin/keelriem heeft. Dus als er wel een keelriem aan zit is de reden van het “niet mogen” opgelost.

Ik zou het erop gokken hoor. Geen jury die daar iets van gaat zeggen. Gooi voor de zekerheid een ander hoofdstel in de auto en gaan met die banaan. Maar misschien denk ik te simpel..


Dit is dus ook mijn gedachtegang. Mocht de Lingus I passen en mijn paard reageert er goed op, zorg ik voor een keelriem tijdens wedstrijden en neem ik een ander hoofdstel mee voor de zekerheid.

Op de gewone amateurwedstrijden lijkt het mij echter dat er niet zodanig op gelet zal worden dat je uitgesloten wordt van wedstrijd. Bij mij op stal zie ik dat althans niet gebeuren, daar is de controle niet zodanig professioneel. En zo wel, ander hoofdstel in en klaar.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:27

Spenk schreef:
pluisje88 schreef:
Er staat dat het niet mag omdat het hoofdstel geen kin/keelriem heeft. Dus als er wel een keelriem aan zit is de reden van het “niet mogen” opgelost.

Ik zou het erop gokken hoor. Geen jury die daar iets van gaat zeggen. Gooi vóór de zekerheid een ander hoofdstel in de auto en gaan met die banaan. Maar misschien denk ik te simpel..

Och ze zijn hier in omgeving er wel al mee weggestuurd met een lingus. Ik zou gewoon wat nemen wat wel toegestaan is en wachten tot die gekeurd is maar dat moet je zelf weten.


Met een lingus met een keelriem? Of zonder?

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:37

pluisje88 schreef:
MarjanB schreef:
Ik snap echt werkelijk niet waarom de knhs zo moeilijk doet over hoofdstellen die duidelijk vriendelijker zijn. Snap best dat je geen oneerlijke concurrentie in de ring wil met bijvoorbeeld hefboomwerking enz. Maar dit :') het lijkt wel ambtenarij zo…


Toen ik grapte “dan kan de neusriem ook nooit te strak zitten aangezien hij er niet aan zit” kreeg ik een Hmm.
:')


Ik heb ook in mijn mail een stukje gepakt over een statement dat ze in 2019 hebben gemaakt. Strenger controleren op te strakke neusriemen maak je echt makkelijke als er geen riem aan de neusriem zit. :Y)

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:04

pluisje88 schreef:
Spenk schreef:

Och ze zijn hier in omgeving er wel al mee weggestuurd met een lingus. Ik zou gewoon wat nemen wat wel toegestaan is en wachten tot die gekeurd is maar dat moet je zelf weten.


Met een lingus met een keelriem? Of zonder?

Met ook om te proberen er aan te voldoen, maar het staat niet in de harnachement gids dus alsnog wegwezen ander hoofdstel omdoen. De knhs is ook bezig of ze Lingus gaan goedkeuren dus dat loopt al.

Je zult vast 9 van de 10x rondkomen zonder dat er wat van gezegd wordt. Maar je kunt wel een toezichthouder of jury treffen die wel de regels gaat volgen.

https://www.knhs.nl/media/20126/strooms ... s-2021.pdf

Dit schema moet je toepassen. En de lingus staat niet afgebeeld dus niet toegestaan.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:45

Ik heb tijdens de sale de Hooks Neston Fairfield besteld. Ik ben heel benieuwd naar het kopstuk vooral. Ik heb 2 paarden met smalle koppies dus een cob besteld, hopelijk krijg ik het allemaal goed passend.
Vanmiddag komt hij binnen als het goed is!

R_emkee

Berichten: 3455
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Tussen apeldoorn en Arnhem in

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:49

Heeft iemand hier de prestec in het bruin ?
is die echt zo licht als op de foto's ?
of is er ook een donkere varriant ?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:06

ik heb mijn bruine hoofdstel verkocht. nu rustig op zoek naar wat wel zou passen.. van de schokmole erg mooi maar ook erg prijzig..

verlopig rij ik wel met mijn zwarte hoofdstel..

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:45

Even vragen om jullie mening, wantttt de Lingus is eindelijk binnen gekomen :D

Om mijn bit goed te laten zitten moet de neusriem op deze hoogte. Een gaatje later zit het bit te los/laag.
Naar mijn mening zit de neusriem dan te hoog. Ik wil daarom een Myler onderlegtrens proberen gezien deze kleinere ringen heeft.

Maar misschien denken jullie daar anders over. Wat denken jullie, hoe zit het hoofdstel?

Afbeelding
Afbeelding



Edit:
Zo zit hij overigens een gaatje lager

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:56

Ik vind de neusriem dan ook wel wat te hoog, ik vind wel dat je myler behoorlijk groot is, nu weet ik dat dit bij Myler gebruikelijker is, maar ik snap het niet zo. Normaal zou ik met een Bus/d-trens een smaller bit willen, dit is meer standje "watertrens" waarbij je wel zoveel ruimte aan de zijkant wilt(of zelfs dan misschien nog wel minder)
als je bit kleiner is komen de ringen ook lager, dus dat zou ideaal zijn...

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:02

Ik zou je bit misschien wel een maatje kleiner doen. Ondank dat myler wat meer uitsteekt is dit wel heel extreem. Op de bovenste foto's zit de neusriem inderdaad te hoog.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:08

Ik ga mee mer voorgangers, myler valt erg groot en is ook wel zo ontwikkeld maar bij jou lijkt het wel echt veel te groot. Zal vast mooier hangen als maar kleiner is. Vind hoofdstel op de bovenste foto’s te hoog afgesteld. Op de onderste foto’s al veel beter.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:12

Dank voor jullie input!

Ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens dat mijn bit wat te groot lijkt. Ik had dus vanochtend daarom een mail gestuurd naar De Paardenschuur om te vragen wat zij vinden en welke maat onderlegtrens ik dan nodig zou hebben, omdat ik verwacht dat 12,5cm aan de grote kant gaat zijn (wat dit huidige bit is). Heel benieuwd wat zij er van zeggen.

Dan ga ik waarschijnlijk in elk geval voor een maatje kleiner qua bit, en dan kleinere bitringen. Dan zou het denk ik goed moeten komen :+

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:59

Ik zou gewoon het bit dat je al hebt maatje kleiner doen dan kom je wel uit.

Onderlegtrens is meestal dunner.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 21:46

R_emkee schreef:
Heeft iemand hier de prestec in het bruin ?
is die echt zo licht als op de foto's ?
of is er ook een donkere varriant ?


Ja ik! Ik vind hem mooi bruin. Niet licht maar ook niet op het zwarte af.

Geen te beste foto’s maar voor het idee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:12

Spenk schreef:
Onderlegtrens is meestal dunner.


Niet bij Myler. Daar heeft de onderlegtrens alleen kleinere bitringen. Het mondstuk is verder precies hetzelfde.

Fabienne_Z

Berichten: 392
Geregistreerd: 05-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:41

HorseTimeXL schreef:
Ik heb het Kramer hoofdstel binnen. Wat een fijn en zacht leer. Ben erg benieuwd naar hoe die gaat vallen!


[ [url=m/qMtvJ3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mocht het nog lukken om een eigen foto te plaatsen, heel graag! :o