Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:57

Wat bevalt jullie beter losse of vaste bakstukken?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:06

Jonnekee schreef:
Wat bevalt jullie beter losse of vaste bakstukken?

Heel erg paardafhankelijk en ook periodegebonden hier. Ik had, nadat ik weer met bit begon te rijden, eerst een gewoon hoofdstel zonder neusriem en dat bleek toen veel te los, daarna naar vaste gegaan, en dat leek ze een hele tijd te appreciëren maar daarna had ze het toch weer meer voor de losse met neusriem.
Zelf ben ik meer fan van losse omdat met die vaste je bit meer vast zit. Met losse heb je meer voeling met de mond vind ik. Maar ik heb al het zelfde idee met een marginaal, dat ik niet het fijnste contact heb met de mond. Maar andere mensen hebben daar dan weer totaal geen probleem mee...

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 02:10

Jonnekee schreef:
Wat bevalt jullie beter losse of vaste bakstukken?

Ligt aan je paard.
Ik heb er een gehad die vaste bakstukken vreselijk vond, en een die het juist heel prettig vond. Het hangt echt van je paard af :)

Ik vind zelf vaste bakstukken wel mooi, maar ik hoef het hoofdstel niet om :)

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 07:58

Bij de mijne is het meestal de vaste die ze fijner vind.
Of de simpele lage neusriem. De rest, liever niet haha. Ligt echt aan t paard

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:03

Ja, het is echt afhankelijk van het paard. Elk paard vindt iets anders fijn, ik hoef juist geen vaste bakstukken te gebruiken. :')

Enige wat hetzelfde blijft bij elk soort hoofdstel is dat de neusriem los genoeg moet zitten en goed moet passen op dat paard.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:36

Waidida schreef:
Jonnekee schreef:
Wat bevalt jullie beter losse of vaste bakstukken?

Heel erg paardafhankelijk en ook periodegebonden hier. Ik had, nadat ik weer met bit begon te rijden, eerst een gewoon hoofdstel zonder neusriem en dat bleek toen veel te los, daarna naar vaste gegaan, en dat leek ze een hele tijd te appreciëren maar daarna had ze het toch weer meer voor de losse met neusriem.
Zelf ben ik meer fan van losse omdat met die vaste je bit meer vast zit. Met losse heb je meer voeling met de mond vind ik. Maar ik heb al het zelfde idee met een marginaal, dat ik niet het fijnste contact heb met de mond. Maar andere mensen hebben daar dan weer totaal geen probleem mee...

Omg ik zie nu mijn schrijffout pas, ik bedoel natuurlijk martingaal, dat hele losse was trouwens een hoofdstel zonder neusriem in combinatie met een watertrens. Dus eigenlijk allemaal nogal lossig

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:05

Ik heb een Presteq Faysport glitter maat cob en zoek een full. Iemand die wil ruilen? Hoofdstel is zeer netjes, ongeveer 20x gebruikt.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:59

Ik heb om te proberen de Harry Horse Release besteld iemand hier ervaring mee?

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:14

Afbeelding


Wat vinden jullie?

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:14

Lijkt netjes te zitten! Heb je genoeg ruimte bij de oren?

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:24

MyWishMax schreef:
Lijkt netjes te zitten! Heb je genoeg ruimte bij de oren?


Ja meer dan genoeg, twijfelde over de maat heb maar op cob gegokt

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:13

Weet iemand of de nieuwere micklem een andere/betere pasvorm heeft? Ik heb nog de oudere versie en het is allemaal maar net zegmaar. Ik heb de full voor een paard met normaal hoofd maar de keelriem ziet op zijn langst..

Verder heel erg blij met dit hoofdstel en het verschil met gecomineerde/hoge neusriem en de micklem is enorm

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:33

Ik heb een Beta lak neusriem voor aan mijn Theta gekocht. Ik gebruikte hem toch minimaal bitloos, maar ben wel fan van de pasvorm voor mijn merrie, alles ligt mooi vrij.

Afbeelding

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:57

Mooi! Ik ben juist op zoek naar een losse Theta maar die lijkt onvindbaar. Mocht iemand weten waar hoor ik het graag! (Of ingaa/ iemand anders moet m willen verkopen)

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 20:08

XladyX schreef:
Mooi! Ik ben juist op zoek naar een losse Theta maar die lijkt onvindbaar. Mocht iemand weten waar hoor ik het graag! (Of ingaa/ iemand anders moet m willen verkopen)


Pb :+

En mocht iemand anders nog een Theta én een Beta lak zoeken,(heb ze beide, theta in Full de Beta in Cob) de mijne gaan eruit!
Paard reageert beter op los bakstuk :')

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:44

Hieperdi schreef:
Weet iemand of de nieuwere micklem een andere/betere pasvorm heeft? Ik heb nog de oudere versie en het is allemaal maar net zegmaar. Ik heb de full voor een paard met normaal hoofd maar de keelriem ziet op zijn langst..

Verder heel erg blij met dit hoofdstel en het verschil met gecomineerde/hoge neusriem en de micklem is enorm



Ja veel fijnere pasvorm! En ook veel zachter leer.

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:07

Verschil tussen de nieuwe en de oude micklem op dezelfde haflinger.


Oud:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Luckyshot79
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:17

Even een vraagje voor de mensen die afgelopen jaar tijdens de kortings-hype een Shockemöhle Equitus Theta hebben gekocht in het bruin... Welke teugels hebben jullie hierbij? Heb al verschillende teugels besteld maar het matcht allemaal niet zo lekker qua kleur. Wie weet welke teugels een beetje overeen komen met de kleur van het hoofdstel?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:32

Hier mensen die het verschil in werking weten tussen een lange bakstuk of korte? Ik rij nu met een micklem (oude type) die hebben natuurlijk zeer korte bakstukken. Ik ben eigenlijk opzoek naar een nieuw hoofdstel of nieuwe micklem.
Ik heb een paard met vrij korte hals en wat weinig ruimte tussen kaak en hals, het gedeelte van de speekselklieren. Daarnaast zoek ik ook een geschikt type kopstuk voor hem.

Op een gecombineerde/hoge neusriem wordt hij erg stug dus dat wordt hem zowiso niet


Afbeelding

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:44

Bedoel je losse of vaste bakstukken? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:49

Waidida schreef:
Bedoel je losse of vaste bakstukken? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Bij de micklem zijn ze kort en bij een standaard hoofdstel lang. De stukken die naar het bit toelopen

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:51

Dat noem je vaste bakstukken of losse bakstukken ;)

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:09

Spenk schreef:
Dat noem je vaste bakstukken of losse bakstukken ;)

Ja sorry ik zie het :+ Het is al laat

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 13:47

Een kort bakstuk zorgt voor minder ruis en ontziet de tong meer. Maar het zorgt ook voor een hele vaste setup zonder flexibiliteit.
Een paard kan het bit niet liften. Daarnaast komt de druk van jou ruiterhand ook voor een deel op de neusriem terecht.
Ook dat vinden niet alle paarden fijn.

Het is dus zoeken naar wat voor jou paard wel of niet werkt. Micklem heeft een behoorlijke uitgesproken vorm die maar net moet passen.

Als de hoek van de neusriem niet klopt past het hoofdstel niet ;)

De Schockemöhle Equitus hoofdstellen bv lijkt het zelfde maar door vorming van de neusriem is de drukverdeling anders en heeft Schockemöhle meer types neusriemen omdat niet alle paarden het zelfde prettig vinden. (Alleen al het simpele verschil tussen wel of geen riem onder het bit door)
Maar ook dat moet maar net passen bij jou paard

Presteq is ook weer meer van het zelfde, die zou nog meer de jukbenen ontzien maar de vorm die in dat hoofdstel zit is helemaal maar voor weinig paarden echt weg gelegd.. Ik kom maar weinig paarden tegen waar de Presteq echt mooi bij aansluit zoals je hem anatomisch gezien wilt hebben…

En dan heb je uiteindelijk echt gewoon meer ruimte voor individuele aanpassingen met een hoofdstel met een kopstuk, lange bakstukken en losse neuriem. Mits je het hoofdstel uit losse onderdelen kan samenstellen ;)
Of een hoofdstel dat niet zo star is en lengte van de neusriem of je de hoek kan veranderen.
Bv de nieuwe PS die wel de hoek van de neusriem kan aanpassen als je het vaste bakstuk wilt houden omdat jou paard het daar wel fijn op doet. Maar meten/passen en testen is weten!

De mijne wil graag zijn bit kunnen liften zoals hij graag wilt, hij houd van die flexibiliteit en merk nu ik weer op een hoofdstel met lange bakstukken rij dat hij dat prettiger vind.
Daarnaast lijkt de combi druk op bit en neusriem hem niet goed te doen

En de micklem sluit voor de mijne bv niet mooi aan en dus op de verkeerde plekken druk geeft…
Das het nadeel van 1 model, leuk voor een “standaard” hoofd maar met het kleine anglo arab koppie van mijn paard geen optie. Die neusriem word te groot. Overigens voor mijn oude fjord was het anders om, die moest maat groter vanwege de omtrek van zn neus maar dan was het hoofdstel weer aan de andere kanten te lang…
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 11-04-24 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:53

Mooie duidelijke uitleg.
En die verkeerde pasvorm lijkt hier ook zo te zijn. Helemaal duidelijk is het niet, maar hij lijkt niet goed om het jukbeen heen te liggen maar er juist precies op. En dus precies op plek die je wilt vermijden.

De hals en kaak en de verbinding heeft verder weinig te maken met het hoofdstel.