Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:31

Anoniem schreef:
Ok helder. Heb nu al jaren een gewoon hoofdstel van passier en ik houd toch wel van zacht en goed leer, haha.


Ik heb 1 bij Horze besteld omdat ik ook niks leuks kon vinden! Kopstuk is superzacht en dat voor die 70 euro.

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:56

xLiez schreef:
Anoniem schreef:
Ok helder. Heb nu al jaren een gewoon hoofdstel van passier en ik houd toch wel van zacht en goed leer, haha.


Ik heb 1 bij Horze besteld omdat ik ook niks leuks kon vinden! Kopstuk is superzacht en dat voor die 70 euro.


Welke heb je besteld?

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:39

Ik heb de horze sandhurst voor mijn pony! Afbeelding

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:41

Die is niet anatomisch toch?

eempje41
Berichten: 376
Geregistreerd: 11-03-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:57

Afbeelding
Hoi, voor mijn engels volbloed ruin van 7,5 ben ik opzoek naar een anatomisch hoofdstel. Zelf ben ik heel erg fan van de rambo micklem alleen deze past niet bij hem helaas. Ik heb maat cob en maat full geprobeerd maar of deze zit op het jukbeen of op het zwevende deel van het neusbeen. Nu vroeg ik mij af of iemand een fijn hoofdstel weet voor een paard met een lang maar redelijk smal hoofd? Max ongeveer rond de 150 euro. Ik heb en een foto toegevoegd van bij de verkoper toen had hij wel een micklem maar ik heb toen niet goed opgelet hoe deze precies zat, zelf heb ik de multibridle gepast en niet de competition zit er verschil in pas vorm van deze hoofdstellen?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:08

Die Micklem hierboven op de foto zie je ook dat hij erg laag op de neus valt, zo is het echt een lage neusriem.
Wat zoek je precies anatomisch? Wil je enkel het kopstok, of wil je vergelijkbare functie als de Micklem(namelijk bit redelijk direct aan de bakstukken en daardoor minder druk op het bit)
Ik denk persoonlijk dat de meeste hoofdstellen wel passend zijn op je paard(alleen is de Micklem wel een hoofdstel waarvan bekend is dat het in sommige gevallen gewoon slecht passend te krijgen is)

eempje41
Berichten: 376
Geregistreerd: 11-03-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:06

Ik dacht al dat hij daar inderdaad misschien ook te laag zou zijn. Ik zoel eigenlijk iets wat inderdaad lijkt op de micklem met het jukbeen vrij, anatomisch kop stuk en het liefst dus het bit aan vrij korte riempjes zeg maar. Ik zag wat hoedkope versoe van de micklem langs komen, heeft oemand ervaring met een hiervan of deze anders vallen dan de echte?
Ik zag ook de horsegear lunair langs komen in het vorige topic, toen stond ergens dat je hier noet mee mag starten is dot nog steeds zo?

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:53

Hebben hier mensen de lingus 2?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:27

@Darkchrystal:Ik heb een lingus 2(maat full), maar niet in gebruik. Wel gewone Lingus in gebruik.
@Eempje41: Als je wel de vrij korte riempjes zoekt heb je vrij weinig keuze, de Micklem-namaak hoofdstellen zijn dan een optie(mits dat wel past)
De Lingus en Lingus 2 van hooks hebben het bit die direct aan het bakstuk zit.
De Schockemohle Beta, maar die zit dik boven budget.

Als je naar hoofdstellen met "gewone" bakstukken kijkt is het assortiment wel véle malen groter.
Weet je zeker dat het paard het beste loopt op bakstukken die direct aan het bit zitten?

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:33

Waarom gebruik je hem niet??
Ik blijf twijfelen tussen lingus 2 en chester.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:41

Anoniem schreef:
Waarom gebruik je hem niet??
Ik blijf twijfelen tussen lingus 2 en chester.

Ik heb de lingus2, enorm fijn hoofdstel en soepel leer. Heb alleen door de zadelmaker de lengte van het riempje voor het bit iets laten aanpassen.
Afbeelding heb zo even geen duidelijkere foto

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:20

Dankjewel.
Ik twijfel bij de mijne vanwege zijn “ tic” om wat wiebelig met t bit te zijn.
Met name z’n tong likt hij veel langs z’n lippen ( links).
Alles is wel uitgesloten dus is ook zoeken qua bit én hoofdstel ( Bitloos doet ie t overigens ook).
Dus of hij dan juist meer stabiliteit wil..
Ik neig naar ja, want als ik de neusriem er helemaal afhaal en alleen met kopstuk rijd dan lijkt het nog wat erger.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:29

Anoniem schreef:
Dankjewel.
Ik twijfel bij de mijne vanwege zijn “ tic” om wat wiebelig met t bit te zijn.
Met name z’n tong likt hij veel langs z’n lippen ( links).
Alles is wel uitgesloten dus is ook zoeken qua bit én hoofdstel ( Bitloos doet ie t overigens ook).
Dus of hij dan juist meer stabiliteit wil..
Ik neig naar ja, want als ik de neusriem er helemaal afhaal en alleen met kopstuk rijd dan lijkt het nog wat erger.

Hm lastig! Ik vind inderdaad het fijne van dit hoofdstel dat ze veel vrijheid hebben (geen riempjes die dichtgesnoerd kunnen worden) en dat het bit stabiel ligt. Toen ik hem net had heb ik ermee gelongeerd en vond ik het ook fijn om te zien dat als er om een of andere reden wat meer druk op het bit komt dit ook deels op de neusriem komt en dus niet alleen op het bit.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:38

Even een vraag je tussendoor.
De mensen die rijden met een hoofdstel met de bakstukken vast een de neusriem, merk je veel verschil?
Als in: wordt je paard en makkelijker door of juist wat stugger?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:18

@Darkcrystal: ik gebruik hem niet omdat ik meerdere tegelijk heb aangeschaft. Mijn merrie word helemaal kriegel van álles aan dr hoofd(bit of bitloos) ik had al een chester daar was het "oke" op, maar met de lingus voel ik wel echt verschil, omdat Lingus 2 toch een riempje meer is heb ik die laten liggen.
Als jouw verhaal zo hoor zou ik sowieso de "gewone" lingus niet nemen. Mijn ene pony heb ik voor de grap ff 2 seconde geprobeerd, maar die word hélemaal kriegel er van. reageert sowieso beter op de chester.
Zelf vind ik de Chester wel echt een fijn "basic" hoofdstel. Waar woon je? Je mag ze namelijk zo uit proberen hoor!

@Keeyzie: ik merk wel degelijk verschil, en ik "hoor" het ook van mensen om mij heen, sommige worden op een Micklem echt vervelend stug. Ik merk (met Lingus) dat ik ook iets meer in mn handen heb, maar zeker niet storend veel, dit is eerder dat ze mijn hand beter op durft te zoeken.
Het is dénk ik afhankelijk van meerdere dingen, is je paard bijvoorbeeld ook makkelijk op een sidepull te rijden(dus op de druk op de neus) dan kan een micklem best erg helpen, zeker icm met een paard wat normaal al wat moeite heeft met je hand op zoeken.
Heb je een paard wat met een sidepull volledig zijn gewicht in je handen gooit, dan is er een grote kans dat de micklem niet gaat werken voor je.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:21

siskeh schreef:
@Darkchrystal:Ik heb een lingus 2(maat full), maar niet in gebruik. Wel gewone Lingus in gebruik.
@Eempje41: Als je wel de vrij korte riempjes zoekt heb je vrij weinig keuze, de Micklem-namaak hoofdstellen zijn dan een optie(mits dat wel past)
De Lingus en Lingus 2 van hooks hebben het bit die direct aan het bakstuk zit.
De Schockemohle Beta, maar die zit dik boven budget.

Als je naar hoofdstellen met "gewone" bakstukken kijkt is het assortiment wel véle malen groter.
Weet je zeker dat het paard het beste loopt op bakstukken die direct aan het bit zitten?


Ik kwam er nog weer 1 tegen!
https://www.nikahorseproducts.nl/index. ... stock.html
Dit is eigenlijk de look a like van de schockemohle Beta!

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:27

Ik woon nabij Arnhem.
Maar wat je zegt over hangen in de hand: dat doet de
Mijne op Bv een sidepull dus heel erg

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:35

Thanks voor je antwoord Siskeh"" Dat was precies waar ik naar op zoek was.
Ik ben dus inderdaad aan het uitzoeken of dat voor mijn paard juist fijn werkt.
Hij was in het begin wat bang van het bit maar durft het nu redelijk goed op te zoeken.
Toch denk ik dat een drukverdeling via de neus wellicht nog beter gaat werken.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:36

keeyzie schreef:
Even een vraag je tussendoor.
De mensen die rijden met een hoofdstel met de bakstukken vast een de neusriem, merk je veel verschil?
Als in: wordt je paard en makkelijker door of juist wat stugger?


Mijn paard is rustiger in de aanleuning. Ze heeft de neiging achter de loodlijn te willen lopen, dat doet ze echt minder op een hoofdstel met bakstukken en neusriem vast.

Ik heb trouwens de Waldhausen S-line Sensation. Heeft een mooi open kopstuk.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:53

keeyzie schreef:
Even een vraag je tussendoor.
De mensen die rijden met een hoofdstel met de bakstukken vast een de neusriem, merk je veel verschil?
Als in: wordt je paard en makkelijker door of juist wat stugger?


Hier juist niet, ondanks dat paard bitloos goed reageert, vond hij de verdeelde druk tussen bit en neus niet fijn en werd er hangerig op. De ander werd er juist onrustiger van in de aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:22

Mocht iemand een chester of lingus 2 in zwart full willen verkopen.:.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:56

keeyzie schreef:
Even een vraag je tussendoor.
De mensen die rijden met een hoofdstel met de bakstukken vast een de neusriem, merk je veel verschil?
Als in: wordt je paard en makkelijker door of juist wat stugger?


De mijne is onrustig met haar hoofd en heeft de neiging om wat achter de teugel te kruipen. Nu met de micklem replica neemt ze de teugel veel fijner aan. Is rustiger met haar hoofd en kruipt niet meer achter de teugel

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:59

Ik ben heel blij met mijn PS! <3

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:47

Iemand al ervaring met dit hoofdstel?
Afbeelding

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:15

Hoi, ik sta te twijfelen of ik al dan niet een rambo micklem koop. Ik hoor verschillende meningen over de maat dat deze kleiner uitvalt. Mijn paardje past op deze moment net goed in een full. Zou dan een xfull te groot zijn?