Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16069
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:47

Dat ligt eraan. Als je hem plaatst waar hij hoort (3 vingers onder het jukbeen) loop je al die zenuwen mis. 't Is niet omdat veel mensen hem te hoog hangen dat hij daar ook hoort ;)

Maar een lage neusriem zit echt op het zwevende neusbeen, en dat is allesbehalve vriendelijk IMO. Ik snap überhaupt ook niet waarom anatomische hoofdstellen toch vaak nog een sperriem hebben, ik vind die dingen zo oneerlijk naar het paard toe.

wendy1987

Berichten: 6935
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:53

Dat kan dan allemaal zo zijn.
Ik heb echt denk 6 hoofdstellen hangen, maar die van mij loopt echt het fijnst op een lage neusriem. Gewoon los, ik heb niets vast zitten. Nooit. Maar daarop laat ze lekker los, heb ik gewoon goed contact zonder gehang en komen mijn beenhulpen ook door zonder dat ze voor zo bezig is met alles..

Het heeft dan denk ik te maken met dat het toch stiller ligt, ik weet het niet. Maar dit werkt voor ons iig gewoon het beste. Ik rijd ook wel met andere, maar kom toch altijd weer terug bij lage neusriem

Avalanche

Berichten: 16069
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:09

Dat denk ik, en als je hem los hebt zitten vind ik het niet onvriendelijk ook :)

Hoe reageert die van jou zonder neusriem?

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 00:11

De mijne loopt ook fijn op een lage neusriem. Op een hoge is ze witheet zo boos. Ze vindt het echt niet tof. En ik heb mijn neusriemen altijd los. Nooit vastgesnoerd

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 06:54

Hier ook een paard die op een hoge niet loopt.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:44

Hier ook een pony met lage neusriem. Hoe hoger. Hoe stugger en strakker ze in haar kaken wordt. Zelfs een gaatje verschil op de lage neusriem merk ik al in de hand

Maar hij zit er wel voor de sier.
Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6935
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:01

Avalanche schreef:
Dat denk ik, en als je hem los hebt zitten vind ik het niet onvriendelijk ook :)

Hoe reageert die van jou zonder neusriem?


Niet fijn, eigenlijk beetje hetzelfde als met hoge of anatomische. Niet dramatisch maar ook gewoon niet lekker zeg maar

Avalanche

Berichten: 16069
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:24

Grappig.

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 11:57

wendy1987 schreef:
Avalanche schreef:
Dat denk ik, en als je hem los hebt zitten vind ik het niet onvriendelijk ook :)

Hoe reageert die van jou zonder neusriem?


Niet fijn, eigenlijk beetje hetzelfde als met hoge of anatomische. Niet dramatisch maar ook gewoon niet lekker zeg maar

Die van mij ook hetzelfde inderdaad

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:30

Dankjewel voor de ervaringen met de nieuwe Micklem!

Ik heb nu de HH Anatomic. Hoe vinden jullie hem zitten? Ik twijfel wat over het jukbeen. Pony heeft een vreselijk lastige tussenmaat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:31

Ik vind die te kort over de neus en daardoor niet goed lopen over het jukbeen idd.

Avalanche

Berichten: 16069
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:19

Ik vind hem niet mooi zitten. Idd te kort over de neus, en het kopstuk lijkt ook te krap.

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:48

Vraagje: hoe zijn de ervaringen met een micklem hoofdstel? Ik heb m voor mijn nu 5 jarige haflinger. Ik loop tegen het probleem aan dat ik eigenlijk niet genoeg verbinding heb/krijg. Meer richting oprichting is lastig en hij kruipt er snel achter. Ja natuurlijk, dit is een rijtechnisch probleem en moet aan gewerkt worden, doen we ook zeker. Maaaarrr ik hoor ook her en der verhalen dat een micklem hoofdstel dit versterkt/dat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring. Hoe ervaren jullie dit?

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:08

Hoi hoi, zijn er hier mensen die misschien even met mij mee willen kijken naar het presteq hoofdstel bij mijn merrie?
Ze zit erg tussen 2 maten in dus het is altijd een beetje puzzelen… heb nu een cob kopstuk en een full neusriem en volgens mij zit die best netjes. Vind alleen de frontriem zo hoog zitten maar dit was ook zo bij het full kopstuk dus dit hoort zo?
Ze wilde niet zo goed stilstaan dus de foto’s zijn niet super mooi geworden haha en de neusriem was iets verschoven dus zit links iets hoger dan rechts.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16069
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:17

Ik vind de Presteq bij geen enkel paard echt mooi zitten, idd altijd de frontriem te hoog en niet mooi bij de oren.

De Micklem is eigenlijk bijna niet bij te stellen. Je kunt hooguit de neusriem wat hoger of lager doen, maar daar houdt het op. En imo zit daar het probleem. Hij zit óf goed en dan ontspant je paard en maak je fijne verbinding, óf hij zit precies op een gevoelige zenuw en je paard wil geen verbinding maken.

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:59

De frontriem lijkt bij de presteq standaard te kort, waardoor het kopstuk wat naar de oren getrokken wordt. Ik heb toen een neppe besteld via iemand op marktplaats die wat langer is en toen zat alles gelijk goed.
Verder vind ik hem bij jouw paard niet slecht zitten. Het is gewoon een "apart" hoofdstel waarbij je ook aan het hele plaatje moet wennen. ;)

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:55

Ik heb ook een extra full frontriem bij mijn presteq besteld. Zit voor het oog misschien allemaal niet perfect, maar uiteindelijk gaat het er toch om wat je paard er van vindt.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:59

Ik ben eigenlijk wel tevreden over de Presteq
Afbeelding

En ik was ook tevreden over de Micklem
Afbeelding

Ze zullen niet bij elk paard goed liggen, maar het kan wel.
Gewoon een keer proberen.

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:10

Ominira schreef:
Hoi hoi, zijn er hier mensen die misschien even met mij mee willen kijken naar het presteq hoofdstel bij mijn merrie?
Ze zit erg tussen 2 maten in dus het is altijd een beetje puzzelen… heb nu een cob kopstuk en een full neusriem en volgens mij zit die best netjes. Vind alleen de frontriem zo hoog zitten maar dit was ook zo bij het full kopstuk dus dit hoort zo?
Ze wilde niet zo goed stilstaan dus de foto’s zijn niet super mooi geworden haha en de neusriem was iets verschoven dus zit links iets hoger dan rechts.

[ [url=m/vLfNwj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TuA61I.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/27xY5D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik wilde juist eigenlijk zeggen dat ik hen heel mooi vind zitten bij jou paardje. Alles wat vrij moet liggen ligt vrij.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:14

TurboDi schreef:
Vraagje: hoe zijn de ervaringen met een micklem hoofdstel? Ik heb m voor mijn nu 5 jarige haflinger. Ik loop tegen het probleem aan dat ik eigenlijk niet genoeg verbinding heb/krijg. Meer richting oprichting is lastig en hij kruipt er snel achter. Ja natuurlijk, dit is een rijtechnisch probleem en moet aan gewerkt worden, doen we ook zeker. Maaaarrr ik hoor ook her en der verhalen dat een micklem hoofdstel dit versterkt/dat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring. Hoe ervaren jullie dit?


Dat het echt van het paard afhangt. Mijn vorige waardeerde hem echt niet. Andere paarden lopen er weer heel fijn op.

Al die anatomische hoofdstellen zijn pas anatomisch als ze ook precies goed passen op dat paard. Als ze dat niet doen kan je juist vervelende druk krijgen op de punten die ze horen te ontwijken. En zelfs als het wel goed past hebben paarden allemaal een eigen voorkeur ;)

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:47

Precies. Als je paard er fijn mee loopt, dan lijkt mij dat het anatomisch goed (of in ieder geval prettig) zit.
Presteq loopt mijn paard fijn op, maar het zit niet perfect naar mijn idee (voor het oog dan, paard vindt het blijkbaar prima). De micklem kreeg ik ook nooit echt lekker afgesteld voor mijn gevoel, ik vond de neusriem net te laag, maar op een gat hoger vond ik het bit veel hoger opeens, vreemd genoeg. Maar daar liep ze ook wel fijn mee. In tegenstelling tot een hoofdstel met hoge neusriem, dat werkt gewoon niet voor haar.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:01

Ja, ik moet geen micklem of lage neusriem achtig gebruiken. Geef mijn merrie maar hoge neusriem, met of zonder sperriem maakt dan weer geen verschil. Kopstuk maakt voor haar wel weer uit :+

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:47

Leedebee schreef:
De frontriem lijkt bij de presteq standaard te kort, waardoor het kopstuk wat naar de oren getrokken wordt. Ik heb toen een neppe besteld via iemand op marktplaats die wat langer is en toen zat alles gelijk goed.
Verder vind ik hem bij jouw paard niet slecht zitten. Het is gewoon een "apart" hoofdstel waarbij je ook aan het hele plaatje moet wennen. ;)


Welk merk is jouw neppe? :))

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:49

prugelpiet schreef:
Welk merk is jouw neppe? :))


Is niet echt een merk haha, maar besteld bij Moniquedesigns. Dat was een stuk beter te betalen ook :')

Izzy94
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-07-23

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 00:56

Ik ben wat laat maar iemand die nog een Schockemöhle equitus theta (full) te koop heeft staan? Evt met bakstukken?