Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:29

Dit is die van divoza
Met frontriem vind ik m wel erg strak tegen de oren, zonder (en mischien met grotere) zal hij goed zijn?Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:02

Ik denk dat je met een grotere maat frontriem dat probleem netjes oplost idd :)

Ik vind alleen de neusriem raar zitten. Het lage riempje vind ik te laag, maar als je hem hoger doet kom je precies op het randje van de kaak, dus ik denk dat dat niet past.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:04

Avalanche schreef:
Ik denk dat je met een grotere maat frontriem dat probleem netjes oplost idd :)

Ik vind alleen de neusriem raar zitten. Het lage riempje vind ik te laag, maar als je hem hoger doet kom je precies op het randje van de kaak, dus ik denk dat dat niet past.

Dat “sperriem” riempje twijfelde ik inderdaad ook over

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:08

Ik vind je frontriem al te laag zitten. Zelfs met een grotere maat hoort die boven dat bot te zitten en niet eronder of erop zoals hier. Zelfs aan de kant waar de wel tegen het kopstuk aan zit en niet over de losse bakstukken zit die te laag en precies op het stuk wat je wilt vermijden

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:04

MyWishMax schreef:
Ik vind je frontriem al te laag zitten. Zelfs met een grotere maat hoort die boven dat bot te zitten en niet eronder of erop zoals hier. Zelfs aan de kant waar de wel tegen het kopstuk aan zit en niet over de losse bakstukken zit die te laag en precies op het stuk wat je wilt vermijden

Maar als ik deze hoger doe blijft denk ik het probleem dat het kopstuk naar voren word getrokken toch? Ik zal morgen eens een grotere frontriem erop zetten, al denk ik inderdaad zoals avalanche zegt de neusriem/sperriem ook niet helemaal goed zit

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:46

Ja, daarom zeg ik dat je met een grotere alsnog omhoog moet met de frontriem en het überhaupt de vraag is of de frontriem hoog genoeg kan om op de juiste plek te liggen. Dat is net zo belangrijk als de andere plekken zoals neusriem en jukbeen.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:05

MyWishMax schreef:
Ja, daarom zeg ik dat je met een grotere alsnog omhoog moet met de frontriem en het überhaupt de vraag is of de frontriem hoog genoeg kan om op de juiste plek te liggen. Dat is net zo belangrijk als de andere plekken zoals neusriem en jukbeen.


Ja precies, hij gaat sowieso terug, ik twijfel zelf sowieso over de pasvorm, en ook afgaand op wat jij en avalanche zeggen lijkt het mij beter om verder te zoeken naar iets wat wel past

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:53

Ja, helaas lijkt dat de beste optie. :j Lastig he?

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:15

Ik vind het lastige met anatomische hoofdstellen is dat die precies moeten passen, en anders zitten ze gelijk heel slecht lijkt het wel. Ik ben wel echt voorstander van anatomische kopstukken, die kopstukken van vroeger kunnen met de inzichten van nu echt niet meer.
Maar dat maakt het wel echt heel moeilijk om een goed hoofdstel te vinden.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:18

Avalanche schreef:
Ik vind het lastige met anatomische hoofdstellen is dat die precies moeten passen, en anders zitten ze gelijk heel slecht lijkt het wel. Ik ben wel echt voorstander van anatomische kopstukken, die kopstukken van vroeger kunnen met de inzichten van nu echt niet meer.
Maar dat maakt het wel echt heel moeilijk om een goed hoofdstel te vinden.

Heb je gelijk in! er zouden meer merken moeten komen die zoals equibling alle delen los in verschillende maten verkopen.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:22

Ja, echt :j Of zoals bridle2fit.

Ik heb heel vaak dat frontriem en kopstuk een maat groter moeten dan de rest van het hoofdstel :)

Ik vind het Fairfax lage neusriem model heel mooi: https://www.bridleandride.be/Fairfax-Drop-neusriem

Maar volgens mij moet dat ook maar precies goed zitten :=

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:24

Avalanche schreef:
Ik vind het lastige met anatomische hoofdstellen is dat die precies moeten passen, en anders zitten ze gelijk heel slecht lijkt het wel. Ik ben wel echt voorstander van anatomische kopstukken, die kopstukken van vroeger kunnen met de inzichten van nu echt niet meer.
Maar dat maakt het wel echt heel moeilijk om een goed hoofdstel te vinden.


Dat sowieso, mijn huidige hoofdstel heeft nog zo’n ouderwets kopstuk en wil het hoofdstel vervangen. Dit kopstuk leek mij juist fijn omdat deze minder druk schijnt te hebben op ze pol/atlas
Hoeft niet perse een compleet anatomisch hoofdstel te zijn (want in veel gevallen zit een gewoon hoofdstel natuurlijk gewoon ook goed), zolang het kopstuk maar anatomisch is en eventueel minder druk heeft op pol/atlas
Frontriem moet ik inderdaad ook maat groter hebben in veel gevallen, pony heeft cob, behalve voor de frontriem

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:36

Sowieso vind ik frontriemen bij 9 van de 10 paarden te klein in de maat die ze hebben hoor. Ook al hadden ze overal pony, cob of full, ik heb altijd andere frontriemen eraan gezet. Bij de hele elegante hoofdjes en boj de grotere. Heel apart.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:04

Passier verkoopt ook los, Presteq ook en volgens mij zijn er wel meer waar ik zo niet op kom.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:53

De kavalkade ivy, hoe valt deze? Ziet er ook wel mooi uit

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:20

Willen jullie meekijken qua pasvorm?
Ik heb de nieuwe Micklem Multi in XFull, competition in Full.

Micklem multi XFull
Afbeelding
Afbeelding

Competition Full
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk het kopstuk van de Multi te groot is, maar de neusriem van de competition oogt wat smal.

Ben op beide nog niet gelijk verkocht, terwijl ik jarenlang een Micklem Multi heb gehad.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:35

Kopstuk van de multi is goed, die van de competition snijdt een beetje in de oren.

Ik zal alleen de neusriem een gaatje hoger doen :)

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:40

De xfull lijkt op dit punt idd te breed te zijn imo.
Afbeelding

Dat de full lijkt te snijden achter de oren komt denk ik omdat de neusriem wat te klein lijkt en dus het kopstuk naar voren trekt.
Was de maatvoering niet wat aangepast met de nieuwe modellen?
Dat meen ik ergens gelezen te hebben, en dan kan het natuurlijk goed kloppen dat je nu net niet lekker uit komt terwijl dat voorheen niet het geval was.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:06

Het multi kopstuk drukt inderdaad precies op dat punt in de oren, vandaar dat hij me te breed leek. Heb voorheen altijd een Full Multi gehad, maar wel veel op de laatste gaatjes. Gezien ik twijfelde of ik multi/competition wilde ik zo 2 maten proberen.

Ik weet niet of er überhaupt verschil zit in een Full Multi en een full competition. Lijkt me niet.
Dit is echt het zoveelste hoofdstel wat gewoon niet lekker past, zo irritant :7

Eigenlijk heb ik dan een full kopstuk nodig en een xfull neusriem.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:41

Ik vind bij beide de neusriem ook niet lekker vallen bij het jukbeen. Ook als je die hoger of lager doet zal die precies op of heel dicht langs het jukbeen blijven lopen.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:38

Kan hem iets vrijer krijgen door de neusriem hoger te doen en dan de kaakriem een gaatje strakker te maken, maar dat haalt bij de competition al niet zo uit omdat hij van ring tot ring over het neusbot gewoon wat te weinig lengte lijkt te hebben.

Ik denk niet dat ik deze beide lekker passend krijg.
Nu weet ik het al helemaal niet meer welk hoofdstel hij moet :')

Elli99
Berichten: 99
Geregistreerd: 19-01-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:40


Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:36

Elli99 schreef:
Heeft iemand dit hoofdstel en kan diegene mij misschien vertellen hoe de maten vallen? Ik kan goedkoop aan een cob komen maar mijn paard heeft eigenlijk een kleine full. Betreft een Dyon anatomisch hoofdstel

https://hypostore.nl/dyon-hoofdstel-ana ... =122&525=5


Ik heb onlangs een Dyon hoofdstel gekocht, foto's staan paar pagina's terug maar het is dus niet hetzelfde model. Mijn paard zit ook altijd tussen Cob en Full in, bij het ene merk heeft hij een Cob kopstuk nodig, bij het andere een Cob neusriem en omgekeerd :roll: De Dyon op mijn foto's is allemaal full maar ik heb wel nog redelijk veel gaatjes over. Dus ik zou de gok voor Cob misschien wel durven maken

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:25

Elli99 schreef:
Heeft iemand dit hoofdstel en kan diegene mij misschien vertellen hoe de maten vallen? Ik kan goedkoop aan een cob komen maar mijn paard heeft eigenlijk een kleine full. Betreft een Dyon anatomisch hoofdstel

https://hypostore.nl/dyon-hoofdstel-ana ... =122&525=5


Mijn paard heeft een vrij groot hoofd en past van veel dingen full niet. Van dy’on is zijn hoofdstel wel full dus je zou de gok kunnen nemen inderdaad. Ik heb wel de frontriem in x full zodat hij net wat mooier viel bij jukbeen en kopstuk.


Afbeelding

Renss

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:37

Hier al aardig wat mee gelezen.
In mijn zoektocht naar een nieuw anatomisch hoofdstel heb ik de Imperial Riding IRH Diamond gekocht. Even een review, want valt nogal tegen. Binnenkant van de neusriem is zo slecht afgewerkt dat ik niet eens de moeite ga nemen om hem op m’n paard te passen (en weer netjes in te pakken).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leer voelt wel redelijk soepel aan. Maar heeft vreemde draaiingen aan de zijkanten.