Bit voor gevoelig jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 15:01

:wave:

Ik roep even wat meedenk hulp van jullie in want ik weet zelf even niet meer waar ik goed aan doe.

Gaat om een 4 jarige die nu 3 maanden gereden wordt ongeveer. Zelf zadelmak gemaakt en begonnen met een trust flexisoft bitje (15mm). Hij bijt alleen nogal op het bit, dat gaat nu wel steeds beter en de aanleuning is ook al een stuk verbeterd t.o.v. een paar weken geleden maar toch bijt hij de trust bitten dus kapot. Ik rijd hem nog niet vaak, maar toch is dit al zijn 3e bitje in totaal een jaar tijd.
Toen een fager titatium dubbel gebroken bitje geprobeerd, licht en zacht in mijn ogen maar meneer dacht daar duidelijk anders over. Bij sturen of 'contact' nemen op de teugels doet hij alsof er prikkeldraad in zijn mond zit en is totaal niet meer stuurbaar. Zo'n zelfde reactie geeft hij ook wanneer je een ijzer bitje in wil doen. Drama queen is hij dan dus daar heb ik nooit mee gereden na de reactie met in doen. Dus toen weer terug gegaan naar trust maar nu is deze ook al flink beschadigd aan 2 kanten dus ik wil wat anders bestellen/proberen.

Winderen vind ik interessant maar 20mm vind ik eigenlijk wel heel dik. Het is een groot paard maar met een klein mondje en vrij laag rooster. Zag van Fager nu ook nieuwe leren bitjes. Iemand daar ervaring mee? Leer opzich, hoeft geen Fager te zijn natuurlijk.

Hebben jullie een idee waar ik goede kans mee maak? Prijs is niet belangrijk.

PS: Ik had al een afspraak staan met een bitfitter maar door omstandigheden (paard ziek) af moeten zeggen en de afspraak nu duurt nog even en heb dus eigenlijk wel aankomende week een ander bit nodig |o

Mijn prins in kwestie


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Capriootje op 28-04-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:03


Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 15:04

Laurievc schreef:
Beris bitje?
Is harder materiaal dan trust. Ik heb er eentje met tongboog van en ben ik wel tevreden van.
https://www.dekroo.nl/paard/bitten/wate ... FEQAvD_BwE


Vind ik interessant! Zie veel verschillende types van Beris inderdaad.
Komen er geen scherpe randjes aan na kauwen i.c.m. het hardere materiaal?
Tongboog heb ik nog niet geprobeerd bij hem eigenlijk maar zou altijd nog een keertje kunnen testen.

Weet jij hoe de maten vallen ? Zie alleen hele maten. Hij heeft 13,5 en dat ook echt wel nodig dus 14 nemen dan denk ik?

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:07

Capriootje schreef:
Laurievc schreef:
Beris bitje?
Is harder materiaal dan trust. Ik heb er eentje met tongboog van en ben ik wel tevreden van.
https://www.dekroo.nl/paard/bitten/wate ... FEQAvD_BwE


Vind ik interessant! Zie veel verschillende types van Beris inderdaad.
Komen er geen scherpe randjes aan na kauwen i.c.m. het hardere materiaal?
Tongboog heb ik nog niet geprobeerd bij hem eigenlijk maar zou altijd nog een keertje kunnen testen.

Ik heb het zelf al bij verschillende paarden gebruikt maar geen overduidelijke kauwers dus dat durf ik niet met zekerheid zeggen, maar is écht hard materiaal. In vergelijking met Trust toch.
Ik weet niet van waar je bent, wil gerust even kijken of het een optie is om mijn Beris op te snorren zodat je dat zou kunnen proberen...

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:07

Ik wil dezelfde als Laurievc aanbevelen. Mijn merrie wordt in juli 4; ik had voor haar een trust innosense (kneveltrens) Ze was steeds enorm druk ermee en gooide haar tong erover.
Wij zijn overgegaan op een Beris watertrens met tongboog en daar doet ze het super op. Laatst een dubbelgebroken watertrens geprobeerd maar snel weer terug naar de Beris ;-)

Wij hebben dus deze: https://www.dekroo.nl/paard/bitten/wate ... y8QAvD_BwE

Oh en op deze kauwt ze dus amper. Ik zie ook geen enkele beschadiging aan het bit.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:45

Mijn jonkie had de Beris met drie keer gesloopt... Ik had wel de soft versie, misschien dat dat verschil maakt.
Mijn pony blijft ook maar aan de gang met haar bit en heeft er echt een hekel aan. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om bitloos te beleren.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:48

Even uit een hele andere hoek. Hoe zit het met zijn wolfskiesjes?

Mijn paard was niet happy met meerdere bitten. Bleek flink last te hebben van de wolfskiesjes

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 15:54

Petra_O schreef:
Mijn jonkie had de Beris met drie keer gesloopt... Ik had wel de soft versie, misschien dat dat verschil maakt.
Mijn pony blijft ook maar aan de gang met haar bit en heeft er echt een hekel aan. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om bitloos te beleren.


Ja de harde zou ik dan proberen denk ik. Bedankt voor je ervaring!
Omdat er wel degelijk verbetering in zit wil ik toch kijken waar ik hem blij mee maak qua bit. Ik ben niet tegen bitloos maar ik maak hem klaar voor zijn eerste parcourtjes nu en dat vind ik zelf bitloos toch een beetje spannender.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 15:54

Rocamor schreef:
Even uit een hele andere hoek. Hoe zit het met zijn wolfskiesjes?

Mijn paard was niet happy met meerdere bitten. Bleek flink last te hebben van de wolfskiesjes


Had ik er misschien even bij moeten zetten maar hij is nu twee keer behandeld door de tandarts en gaat elke 6 maanden. Wolfstandjes zijn netjes verwijderd voor hij de eerste keer een bit in kreeg :j

tennan
Berichten: 3116
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:58

Ik heb gelezen dat Winderen goed werkt voor paarden die Trust flexisoft fijn vinden, maar ze gebruiken als kauwspeeltje. Die schijnen niet kapot te krijgen te zijn. Wil hij wel fijn het contact opzoeken, of blijft hij dan knagen? Want in dat laatste geval zou ik zelf eerst zoeken naar een eventueel onderliggend probleem.

Julimy
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:01

Kun je geen bitbandage om het ijzeren bitje doen? Dat is te vervangen als het kapot gebeten is.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 16:04

Ja winderen vond ik heel fijn voor mijn vorige paard maar twijfel vooral over de dikte voor dit paard. Maar blijft zeker een goede optie.

De aanleuning verbeterd enorm nu in de training en dan is hij zeker hele stukken heel mooi aan de hand zonder kauwen dus we zijn zeker (rijtechnisch) op de goede weg met de trust. Dus kan ook opnieuw zo'n trust kopen en hopen dat hij hem nu wel heel laat maar even verder kijken vind ik ook wel fijn. Dus vandaar het dilemma en ook dit topic.

@Julimy; Dat kan ik zeker nog proberen. Ben alleen beetje bang dat ik dat dan na elk ritje moet vervangen? Heb jij er ervaring mee?

Bedankt allemaal voor het meedenken tot nu toe!

Cioccolato

Berichten: 6627
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:08

Waarom niet begonnen met een wat meer standaard bit? Ik snap wel dat hij extremer reageert erop als hij enkel zacht js gewend.. beter standaard beginnen en bij gevoelig dan pas overstappen.. andersom is veel lastiger zoals je merkt..

Bij het niet kunnen vinden zou je nog 4 stappen terug kunnen doen en opnieuw beginnen met een standaard bit.. want ook daarin waren veel wegen te bewandelen :j

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:11

Je moet niet vergeten dat jonge paarden ook gewoon moeten wennen aan een bit in de mond.
Ik heb destijds voor ons paard ook een trust flexisoft gehad en die beet hij dus ook stuk.
Daarbij was hij heel "mouthy" hij beet aan alles. Deed ook regelmatig mond open tong naar buiten, pullen etc. Mijn instructrice zei toen komt vanzelf goed. Veel jonge paarden hebben zo'n periode. Hij lag ook een poosje open in de mondhoeken omdat hij zo aan t pullen was.
En dat klopte ook. We hebben toen langere tijd een gewone trust dubbel gebroken watertrens erin gehad en daar moest ie het maar mee doen. :D
Het is allemaal gewoon over gegaan en nooit meer open mondhoeken gehad.

Ons huidige jonge paard is een beetje "dood" in de mond en een beetje hangerig op t bit. Daar gaat we nu een bit met een rollertje voor proberen om te kijken of hij er wat mee wil gaan spelen.
Maar goed, meestal is een 'gewoon' bit ook prima en is het echt een kwestie van wennen aan het bit.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:13

tennan schreef:
Ik heb gelezen dat Winderen goed werkt voor paarden die Trust flexisoft fijn vinden, maar ze gebruiken als kauwspeeltje. Die schijnen niet kapot te krijgen te zijn. Wil hij wel fijn het contact opzoeken, of blijft hij dan knagen? Want in dat laatste geval zou ik zelf eerst zoeken naar een eventueel onderliggend probleem.


Die van mij kon ook een winderen kapot krijgen. :+

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 16:17

Cioccolato schreef:
Waarom niet begonnen met een wat meer standaard bit? Ik snap wel dat hij extremer reageert erop als hij enkel zacht js gewend.. beter standaard beginnen en bij gevoelig dan pas overstappen.. andersom is veel lastiger zoals je merkt..

Bij het niet kunnen vinden zou je nog 4 stappen terug kunnen doen en opnieuw beginnen met een standaard bit.. want ook daarin waren veel wegen te bewandelen :j


Ik heb de dubbel gebroken trust (bustrens) denk een keer of 10 in gedaan met voorbereiding naar zadelmak maken en hij bleef er zo heftig op reageren met in doen. Na 1 keer oké prima maar na 10 keer vind ik wel dat je mag 'luisteren' naar een dier. Met in doen reageerde hij dus al heftig maar als je aan de teugels kwam was het helemaal drama tot steigeren aan toe. De witte trust hapt hij zelf in met hoofdstel om doen dus ik vond dat vrij duidelijk.

Valt een dubbel gebroken bustrens bij jou onder 'standaard' ? Of begin jij met iets anders?

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 16:19

Babootje schreef:
Je moet niet vergeten dat jonge paarden ook gewoon moeten wennen aan een bit in de mond.
Ik heb destijds voor ons paard ook een trust flexisoft gehad en die beet hij dus ook stuk.
Daarbij was hij heel "mouthy" hij beet aan alles. Deed ook regelmatig mond open tong naar buiten, pullen etc. Mijn instructrice zei toen komt vanzelf goed. Veel jonge paarden hebben zo'n periode. Hij lag ook een poosje open in de mondhoeken omdat hij zo aan t pullen was.
En dat klopte ook. We hebben toen langere tijd een gewone trust dubbel gebroken watertrens erin gehad en daar moest ie het maar mee doen. :D
Het is allemaal gewoon over gegaan en nooit meer open mondhoeken gehad.

Ons huidige jonge paard is een beetje "dood" in de mond en een beetje hangerig op t bit. Daar gaat we nu een bit met een rollertje voor proberen om te kijken of hij er wat mee wil gaan spelen.
Maar goed, meestal is een 'gewoon' bit ook prima en is het echt een kwestie van wennen aan het bit.


Dat is zeker zo! En het zal ook best te maken hebben met een periode en ontdekken.

Ik vind het zelf vooral lastig als ik rijd met een 'standaard' bit en ik kan er absoluut niet aan komen/sturen. Op de witte bitjes durft hij wat in mijn hand te komen en kan ik verbinding krijgen met hem vanuit mijn been. Op de dubbel gebroken was dit echt niet aan de orde, ik heb er denk 4/5 weken mee gereden dus wel echt geprobeerd en niet na 1 keer gestopt oid. Dat was de dubbel gebroken fager van titatium. Zelfde model als de trust alleen lichter materiaal.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:21

Wij doen een watertrens. Dat kunnen ze wat minder goed vastpakken.
En het moet echt wennen hoor. Dubbelgebroken is echt zo erg niet. :+ (Al vind je paard van wel) Dat moet je even de tijd geven. En anders gewoon een enkelgebroken als dat duidelijker is voor m.
Sommige paarden kunnen er echt tegenin gaan hoor. Wij werden er ook onzeker van in t begin. Dus aan de slag geweest met bitbandages en de hele zooi. Maar uiteindelijk kwam t gewoon goed. Heeft wel driekwart jaar geduurd alles bij elkaar.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 16:27

Ben ik met je eens hoor! Heb zelf eigenlijk altijd 'gewoon' dubbel gebroken gereden voor dressuurmatige training. Ik heb inmiddels nu ook een water trens inderdaad, voorheen bus trens maar de water trens bevalt nu wel beter.

Ik ga i.i.g. even een dubbel gebroken water trens opzoeken thuis en nog maar een paar keer proberen. De laatste keer is alweer even geleden dus wie weet heeft meneer het licht gezien haha.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:30

Capriootje schreef:
Ben ik met je eens hoor! Heb zelf eigenlijk altijd 'gewoon' dubbel gebroken gereden voor dressuurmatige training. Ik heb inmiddels nu ook een water trens inderdaad, voorheen bus trens maar de water trens bevalt nu wel beter.

Ik ga i.i.g. even een dubbel gebroken water trens opzoeken thuis en nog maar een paar keer proberen. De laatste keer is alweer even geleden dus wie weet heeft meneer het licht gezien haha.


Ja haha je weet maar nooit. Ik heb ook een hele verzameling inmiddels.
Ik vond de winderen trouwens te dik en dat heb ik met innosense ook een beetje. Die van mij had wel een klein mondje. Maar nu kan hij prima overweg met S&T _O- _O-

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 16:35

Ja soms is het ook gewenning of tussen de oren hé. Wat je zegt; je word onzeker en gaat van alles zoeken en proberen. -O-

Ja te dik vind ik van winderen ook. Van trust had ik dus de 15mm die nu ook verkrijgbaar zijn naast de 20mm.

En volgensmij heb ik deze nog liggen als ik enkel gebroken een keer wil testen. Maar wil ook niet teveel tegelijk wisselen en proberen :Y)

https://www.agradi.nl/metalab-watertren ... m-leer.htm

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:36

Laatst las ik nog op fb dat iemand een leren bit had geprobeerd waarbij niks anders lekker zat en dat werkte perfect! Als je op fb leather bit zoekt vind je één en ander.
Ieder paard prefereert wat anders, maar voor moeilijke paarden is het vaak een uitkomst, zou het gewoon proberen, rond de veertig euro heb je er één.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:39

Capriootje schreef:
Ja soms is het ook gewenning of tussen de oren hé. Wat je zegt; je word onzeker en gaat van alles zoeken en proberen. -O-

Ja te dik vind ik van winderen ook. Van trust had ik dus de 15mm die nu ook verkrijgbaar zijn naast de 20mm.

En volgensmij heb ik deze nog liggen als ik enkel gebroken een keer wil testen. Maar wil ook niet teveel tegelijk wisselen en proberen :Y)

https://www.agradi.nl/metalab-watertren ... m-leer.htm


Daar zou ik niet aan beginnen hoor. Dat heeft jouw paard zo stuk zo te zien :D :D :D
En dat is dan best duur.
Harries horse heeft tegenwoordig ook prima bitten liggen. En niet duur.
Met onze - inmiddels 7-jarige Z dressuur ruin - hebben we in het begin ook enorm getwijfeld gezocht naar wat voor hem comfortabel zou zijn. Omdat hij dus zo raar deed met t bit. Maar uiteindelijk is de trust watertrens dubbel gebroken sweet iron de beste keus gebleken (nadat we allerlei uitstapjes hadden geprobeerd). Hij moest gewoon wennen. Nu heeft hij een S&T optoming maar omdat Z1 nog met trens moet en Z2 met S&T mag rijden we afwisselend met Trust dubbel gebroken en met S&T. Beide gaan goed.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:52

Capriootje schreef:
Petra_O schreef:
Mijn jonkie had de Beris met drie keer gesloopt... Ik had wel de soft versie, misschien dat dat verschil maakt.
Mijn pony blijft ook maar aan de gang met haar bit en heeft er echt een hekel aan. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om bitloos te beleren.


Ja de harde zou ik dan proberen denk ik. Bedankt voor je ervaring!
Omdat er wel degelijk verbetering in zit wil ik toch kijken waar ik hem blij mee maak qua bit. Ik ben niet tegen bitloos maar ik maak hem klaar voor zijn eerste parcourtjes nu en dat vind ik zelf bitloos toch een beetje spannender.


Dat snap ik! Ik had niet echt een andere keus dan bitloos, want ik kreeg haar er op de grond al niet goed aan gewend. Hoe meer ik ermee oefende hoe kwaaier ze ervan werd. Gebit uitgebreid na laten kijken en er is geen enkele aanleiding voor. Het is al een dame met een gebruiksaanwijzing die heel erg snel spanning opbouwt en met bit was er geen beginnen aan. Bitloos gaat nu wel goed, dus dan maar bitloos.

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Bit voor gevoelig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:20

Ik denk dat leer niet zo gek gezocht is. Ik ken meer paarden met gevoelige mondjes die het daar goed op deden.