Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 23:06

Hoi allemaal,

Ik heb wat ervaringen & meningen nodig.
Ik heb een 5,5 jarige Hannoveraanse merrie. Vrij rondgeribt, weinig schoft en ietwat overbouwt.
Morgen gaan wij ons debuut in het Z1 maken, dus een goed passend zadel is absolute noodzaak.
Nu heb ik vandaag een fantastische zadelpasser er bij gehad, maar we krijgen mijn Kent & Master s-line zadel niet passend op mijn merrie, hij blijft naar voren schuiven en ook kan ik er niet meer lekker in zitten. Ook de Fairfax zadels (verschillende modellen) die we hebben geprobeerd bleven naar voren schuiven, zelfs met anti-slippad. Nu wil ik, als ik zoveel geld ga uitgeven voor een zadel, natuurlijk iets wat gewoon goed past, en niet nu al gaan compenseren met een pad er onder.
Nu moet ik dus opzoek naar een merk zadel wat het beste past bij mijn merrie, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien.
Ik heb momenteel contact gehad met Grazioso om te komen kijken en ik heb ook al een bericht gestuurd naar Custom.
Wie heeft er hetzelfde met zijn/haar paard gehad en heeft er nog een tip voor mij!

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:34

Anders gaan trainen?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:36

Al eens gekeken naar je singel? Meestal houdt een anatomische de boel beter op zijn plek.
Mijn pony is vrij breed en mijn zadel schoof ook steeds . Nu een Fairfax singel en probleem is opgelost.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:54

eens gaan kijken bij zadels voor barokke paarden. veel zadels hebben een A vorm kopijzer. als je paard zo rondgeribd is als jij omschrijft zou een zadel met een omgekeerde U vormig kopijzer wel eens passender kunnen zijn. ook kan je kijken naar hoe bol ze haar rug in beweging maakt. als ze in stilstand een vrij holl rug heeft zijn we geneigd er een relatief hol zadel op te leggen. maar als ze haar rug erg opbolt, zoals je graag wilt, word de rug breder en kan die bolling het zadel ook naar voren drukken. een vlakker zadel voor je paard in de lengterichting kan dan wel eens helpen. ik stoei momenteel met hetzelfde probleem maar dan in combinatie met ver naar voren liggende singelplek en korte vlakke rug. vandaar. succes met je zoektocht!

EHE
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-12-16

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 02:57

kijk eens naar wat andere ronden paarden op hun rug hebben liggen haflinger, fjorden

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:59

Probeer een zadel te vinden waarvan de boom (liefst kaal gemeten) zo goed mogelijk aansluit, zodat de brede schoft mooi vrij blijft. Daar zit vaak de oorzaak van schuiven in bij brede paarden. Veel zadels hebben een boom die dan net te smal in de twist is en vooral de hoek van de siderails daar is van belang. Hoe mooier die aansluiten hoe stabieler het zadel zal liggen.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:28

Ik kan je aanraden om naar de countrymill in Nijkerk te gaan.

Zadels worden daar vanaf een kale boom aangemeten en de zadels zijn naar wens te maken.

Dan kom je uit bij Tribal of Skyway. Ik rij nu sinds een poosje met een skyway en ik ben er helemaal fan van.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:59

Ik heb ook lang gezocht naar een passend zadel en ben uiteindelijk bij een reactor panel zadel uit gekomen.. super fijne zadels en passend te maken op veel verschillende paarden door het systeem..

Ik geloof dat countrymill ze ook gaat verkopen binnenkort.. de zadelpassers van het bedrijf komen nu vanuit de uk komen naar mij om t zadel passend te maken

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:50

Ik ben uiteindelijk bij VB Ellen uitgekomen. Voorlopig blijft het mooi liggen en blijft de schouder ook vrij liggen. Maar ik heb heel lang moeten zoeken en proberen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:13

Ik heb een ook een rondgeribte, met weinig schoft.
Mijn jc zadel bleef ook maar naar voren schuiven, nu tijdelijk een bates en deze blijft wel keurig achter de schouder.
Afbeelding

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 18:29

tylando schreef:
Al eens gekeken naar je singel? Meestal houdt een anatomische de boel beter op zijn plek.
Mijn pony is vrij breed en mijn zadel schoof ook steeds . Nu een Fairfax singel en probleem is opgelost.


Yess ook al geprobeerd, ook samen met de zadelmaker. Helaas bleef het naar voren schuiven.

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 18:31

melrovers schreef:
Probeer een zadel te vinden waarvan de boom (liefst kaal gemeten) zo goed mogelijk aansluit, zodat de brede schoft mooi vrij blijft. Daar zit vaak de oorzaak van schuiven in bij brede paarden. Veel zadels hebben een boom die dan net te smal in de twist is en vooral de hoek van de siderails daar is van belang. Hoe mooier die aansluiten hoe stabieler het zadel zal liggen.


We hebben idd met een kale boom aangemeten. Mijn eigen zadel had de vorige zadelmaker 2 maten te klein aangemeten. De boom die er nu in zit is goed voor haar, maar blijft schuiven.

Ik heb as weekend 2 afspraken staan met 2 verschillende zadelmerken. (graziozo & kingsley)
Kijken of hun wat voor mij kunnen betekenen! :)

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:08

Kan je een zadel korter in de kussens hebben? Voor jezelf bedoel ik. Mijn ervaring is met overbouwde paarden dat ze erg gebaat zijn bij zo kort mogelijke zadels met zo kort mogelijke zadelkussens, hoe minder een zadel van achteren bewegingen tegen de kussens krijgt, hoe beter het blijft liggen. Je zou dus ipv een keil een Frans kussen kunnen proberen, maar dat moet wel bij jouw postuur passen.

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 10:44

dianaw33 schreef:
Kan je een zadel korter in de kussens hebben? Voor jezelf bedoel ik. Mijn ervaring is met overbouwde paarden dat ze erg gebaat zijn bij zo kort mogelijke zadels met zo kort mogelijke zadelkussens, hoe minder een zadel van achteren bewegingen tegen de kussens krijgt, hoe beter het blijft liggen. Je zou dus ipv een keil een Frans kussen kunnen proberen, maar dat moet wel bij jouw postuur passen.

Ik pas prima in een 17 inch, ben vrij smal :P
Ik zal dit vrijdag en zaterdag even meenemen, dan komen 2 (verschillende) zadelmerken.

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:06

Weleens aan een kingsley gedacht?
Blijft op mijn wat bredere Andalusiër super liggen. Alleen moet ik ook opletten welke dekjes ik eronder leg. Van lemiex dekjes blijft me zadel prima liggen maar met een Anky gaat het schuiven

Succes ermee

BritHittepit

Berichten: 2544
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:31

misschien eens kijken naar wow?

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 01:15

charysaS schreef:
Weleens aan een kingsley gedacht?
Blijft op mijn wat bredere Andalusiër super liggen. Alleen moet ik ook opletten welke dekjes ik eronder leg. Van lemiex dekjes blijft me zadel prima liggen maar met een Anky gaat het schuiven

Succes ermee


Kingsley komt vrijdag! :D

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 01:15

Kay_Kim schreef:
misschien eens kijken naar wow?

WoW ben ik persoonlijk niet zo’n fan van.. lees veel slechte reacties er over.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:23

Ik had op mijn rondgeribte paardje een zaldi liggen. Tot ik dit zadel vond hen ik er 6 op gehajd die eventjes goed lagen en weer begonnen te schuiven. Zaldi is.speciaal voor.de barokke paard en bedoeld

BritHittepit

Berichten: 2544
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:13

xmichxrocky schreef:
Kay_Kim schreef:
misschien eens kijken naar wow?

WoW ben ik persoonlijk niet zo’n fan van.. lees veel slechte reacties er over.


ja ik las er ook veel negatief over maar tot nu toe alleen maar positieve ervaring mee, enige zadel waar mijn paard goed onder loopt en blijft lopen... van elk zadel zijn positieve en negatieve terug te vinden. Ik heb het toen gewoon een kans gegeven, custom ook getest maar toch bij wow uitgekomen. Ik kon wel gratis testen

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:22

ik heb voor mijn rondgeribt merrie een Ruiz Diaz zadel merk carina.
was het enige zadel dat op zijn plek bleef liggen.

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 12:10

Update: ik heb mijn perfecte zadel gevonden!
Een Kingsley!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Help, mijn zadels schuiven naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:45

super! veel rijplezier