Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Roze snuit > welk bit?

 
Profiel   

FCSA schreef
Ghostattack schreef
Die vervelling hebben mijn paarden met roze neus inderdaad ook snel. Al eens geprobeerd om bijvoorbeeld vaseline te smeren rond die plekken?


Vaseline niet geprobeerd, wel aloe vera creme voor en na het rijden, dat maakt geen verschil. Kreeg ook de tip van bit butter, iemand daar ervaring mee?

Van de bitringen krijgt hij wondjes van de rand van de bitring, ik vrees dat dat bij CSO ook het geval zal zijn..
Ben daar bij het bit met wings en beris ook bang voor (alles heeft wel een randje)..


Die van beris heeft huist geen randjes, dat is het mooie van dat bitje. Bekijk de foto's maar eens, dat rubber/kunstof bestaat uit een geheel. Maar geen idee natuurlijk of dat je voldoende gaat helpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 12:24 



 
Profiel   

Ik vind sommige plekken wel hoog zitten voor een bit. Weet je zeker dat de rest van het hoofdstel goed zit? Je zou ook eens bitloos kunnen proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 12:36 



 
Profiel   

Hier hetzelfde gehad.
Ik reed met sprenger dynamic D trens en door dat er een d trens toch hoekjes zitten ging hij daarop open.
Ik reed met normale, wel anatomische dubbele neusriem maar doordat het vel toch een soort dubbel ging zitten ging dat ook open.

De oplossing is geweest:
Dezelfde bustrens maar dan met ronde ringen (via bitfitter besteld) een onderlegversie zodat de ringen mooi klein zijn.
Hoofdstel met neusriem als bij fairfax, deze geeft genoeg ruimte en nu nergens meer last van.

Ik gebruik ook de effol mondzalf, heel fijn spul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 12:57 



 
Profiel   

Ik heb een paard gereden die na een koliek operatie deze witte plekjes op het hoofd kreeg. We hebben dit laten uitzoeken en het bleek een kopertekort te zijn. nadat we een supplement (weet helaas niet meer wat :+ ) zijn gaan voeren werden deze plekken minder en uiteindelijk verdwenen ze. de witte plekjes waren heel kwetsbaar net als bij jou paard. ik reed dat paard overigens gewoon op een sensogan sprenger anatomic bit met combinatie engelse neusriem. ook op de S&T van die combinatie ging het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:28 



 
Profiel   

rien10 schreef
Ik zou eerst eens bitschijven proberen. Kost bijna niks, en wie weet is het de oplossing wel.

De foto met de open plek is juist van de bitschijven (ik zie nu dat ik bitringen schreef, ik bedoelde dus van die rubberen schijven).


antje_vip schreef
Ik vind sommige plekken wel hoog zitten voor een bit. Weet je zeker dat de rest van het hoofdstel goed zit? Je zou ook eens bitloos kunnen proberen.

De hogere open plekken zijn van de uiteindes van de kneveltrens en van de bitschijven :j


Ik zal eens proberen om de neusriem er een aantal dagen af te laten om te kijken wat voor effect dat heeft.
Bit butter / Effol zal ik ook bestellen, net als een koper-supplement. Dat is dan gewoon zoiets, lijkt me? https://www.horseadds.com/concentraat/s ... gLGYPD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:34 



 
Profiel   

Rena100 schreef
FCSA schreef
Van de bitringen krijgt hij wondjes van de rand van de bitring, ik vrees dat dat bij CSO ook het geval zal zijn..
Ben daar bij het bit met wings en beris ook bang voor (alles heeft wel een randje)..


Die van beris heeft huist geen randjes, dat is het mooie van dat bitje. Bekijk de foto's maar eens, dat rubber/kunstof bestaat uit een geheel. Maar geen idee natuurlijk of dat je voldoende gaat helpen.


Geen randjes bij de mondhoek, maar wel een stukje hoger (net als bij bitschijven, waar hij dus open plekken van krijgt..).

Dank allemaal voor het actieve meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:36 



 
Profiel   

Als een ander bit niet werkt denk ik ook aan de neusriem, dat het vel klem komt tussen bit en neusriem.
Evt een smallere neusriem of een met uitsparing kan dan helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:43 



 
Profiel   

Maar dat verklaart niet de wondjes net naast de mondhoek, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:45 



 
Profiel   

Kan wel hoor, het vel gaat dubbel zitten doordat het samentrekt.
Het is het proberen waard ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:47 



 
Profiel   

Ik ga het zeker een paar dagen proberen zonder neusriem :j

En heb een topic aangemaakt voor tips voor koper-supplement: [VS] kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:47 



 
Profiel   

Hier al wat genezen, maar kwam echt van de neusriem en zat in de mondhoeken, maar ook hoger en er naast. Soms waren ze genezen en dan ontstond er weer een wondje op een andere plaats.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 13:54 



 
Profiel   

Koper tekort kan ook komen als iets anders tehoog is (bv hoog ijzer gehalte in je ruwvoer)dan wordt de koper op name belemmert al voer je exstra koper .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 09:28 



 
Profiel   

Ik krijg de paarden over een week of 6 in eigen beheer, dan ga ik eens uitgebreid puzzelen met voer :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:26 



 
Profiel   

Bitringen geven bij die van ons juist open plekjes. Wij hebben nu een trust bit met draaiende ringen. Zou je juist verwachten dat dit niet goed gaat, maar gaat prima. Soms begint er toch weer iets maar dan smeren we een beetje vaseline voor het rijden.

Mocht je trouwens een Stubben goldwing willen proberen wij hebben er nog 1 liggen. Bit beviel prima bij ons vorige paard maar ons huidige paard heeft een veel kleinere mond. Zou hem even na moeten meten voor de maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:39 



 
Profiel   

Wat een lief aanbod! Als je hem zou willen opmeten? Grey heeft maat 12.5 cm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:58 



 
Profiel   

Ik ben veranderd naar een watertrens in combinatie met een lage neusriem. NIKS erop smeren en beschermen tegen de zon!!

(Kleine detail,2 jaar later kwam ik erachter dat mijn paard vasculitis heeft en daarom een slechte wondgenezing door zalfjes)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 12:04 



 
Profiel   

Cheminee schreef
Ik ben veranderd naar een watertrens in combinatie met een lage neusriem. NIKS erop smeren en beschermen tegen de zon!!

(Kleine detail,2 jaar later kwam ik erachter dat mijn paard vasculitis heeft en daarom een slechte wondgenezing door zalfjes)


Had jouw paard dezelfde soort wondjes (net naast de mondhoeken)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 13:02 



 
Profiel   

Bit is zeker groter want Hocus heeft ook 12.5 en past hem niet. Chaplin had een groot hoofd. Ik denk dat het zeker 14 cm is misschien nog 0.5 cm langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 14:42 



 
Profiel   

FCSA schreef
Cheminee schreef
Ik ben veranderd naar een watertrens in combinatie met een lage neusriem. NIKS erop smeren en beschermen tegen de zon!!

(Kleine detail,2 jaar later kwam ik erachter dat mijn paard vasculitis heeft en daarom een slechte wondgenezing door zalfjes)


Had jouw paard dezelfde soort wondjes (net naast de mondhoeken)?


Jaa ik heb helaas de foto's niet meer door een crash van mijn telefoon. Ik wil het niet op de vasculitis gooien maar het is meer de tip van de lage neusriem. Ik kreeg als tip dat misschien de bit en de neusriem het tussen gelegen huid vast kletsen. Nou dit was ook het geval want ik heb geen last van wondjes meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 15:54 



 
Profiel   

FCSA schreef
Ghostattack schreef
Die vervelling hebben mijn paarden met roze neus inderdaad ook snel. Al eens geprobeerd om bijvoorbeeld vaseline te smeren rond die plekken?


Vaseline niet geprobeerd, wel aloe vera creme voor en na het rijden, dat maakt geen verschil. Kreeg ook de tip van bit butter, iemand daar ervaring mee?

Van de bitringen krijgt hij wondjes van de rand van de bitring, ik vrees dat dat bij CSO ook het geval zal zijn..
Ben daar bij het bit met wings en beris ook bang voor (alles heeft wel een randje)..


Misschien stoppen met de Aloa Vera? Ik ben er zelf allergisch voor bijvoorbeeld, misschien kan je Paard er ook niet tegen?
Probeer inderdaad eens vaseline of uierzalf of honingzalf

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 14:23 



 
Profiel   

Ik lees ook mee op Facebook in de groep Paard Natuurlijk en daar zeggen ze steeds dat er veel teveel granen en suikers in gewone brok zitten en dat dat huidproblemen kan geven. Misschien toch poosje alleen ruwvoer geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 14:31 



 
Profiel   

@SusanH: ah jammer, dan gaat het sowieso niet passen.

@Marie111: aloe vera gebruik ik eigenlijk niet meer omdat het niet echt iets lijkt te doen. Alleen hooi is bij dit paard helaas echt geen optie (heel moeilijk op gewicht te krijgen/houden). Ik ga wel kijken naar evt. tekorten die het pigmentverlies zouden kunnen veroorzaken.

Heb de afgelopen dagen zonder neusriem gereden, dat geeft helaas geen verbetering (nog altijd wondjes naast mondhoek en aan de bovenrand van de bitschijven).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 15:24 



 
Profiel   

Even een update: bustrens + bit butter + neusriem twee gaten hoger = geen wondjes meer. Dank allemaal voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-19 09:40 



 
Profiel   

Gelukkig! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-19 09:54 



 
Profiel   

...en een nog betere update: paard staat inmiddels aan huis (= alleen vitaminebrokje ipv kilo's brok, meer hooi, meer wei, minder stress) en de roze plekken zijn helemaal aan het wegtrekken *\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen