Veel steun, weinig steun en al die verschillende zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Veel steun, weinig steun en al die verschillende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 23:44

Ik ben toch wel benieuwd wat de mening is van bokt.

Ik heb inmiddels heel veel verschillende zadels mogen rijden, van veelzijdigheidszadels tot springzadels, dressuur en western, maar ook barefoot. Daar ik nooit een eigen paard heb gehad heb ik ook nooit echt een keuze gehad in type zadels en over het algemeen was er sprake van 2ehands zadels en zadels van rond 1990-2000.

Nu was er echter een zadelmaker bij ons op stal, er is toen een zadel aangemeten voor mij en het paard dat ik rijd. Tot mijn grote verbazing zijn er bij veel zadels en merken allerhande steunen en weetikveelwat beschikbaar.

Persoonlijk vind ik barefoot bvb een mooi initiatief, ik vind het fijn om te voelen wat het paard precies onder me doet, maar met de zadels die ik heb gereden krijg ik een enorme stoelzit, wat ik niet echt bevorderlijk vind voor mij en het paard. Hetzelfde heb ik met westernzadels (en zie ik ook vaak bij andere ruiters).

Hoewel ik westernzadels heel mooi vind en barefoot een mooi initiatief, heb ik toch het gevoel dat de 'ouderwetse' zadels geschikter zijn voor zowel paard als ruiter. Dit heb ik ook aangegeven toen de eigenaresse op zoek ging naar een nieuw zadel. Schetst mijn verbazing: Er zit werkelijk overal steun bij sommige 'normale' zadels. Ik wist niet wat ik zag :') steun aan de voorkant van het been, steun aan de achterkant, extra hoge zitvlakken aan de achterkant.... Heeft de ruiter van vandaag de dag zoveel extra steun nodig? Of zit er een wetenschappelijk verhaal achter? Ik vind het namelijk helemaal niks, ik ben ook van mening dat een mens niet op een paard moet kruipen als deze niet voldoende balans heeft (oke, beginners daar gelaten natuurlijk en mensen met een blessure die op deze wijze gecompenseerd kan worden). Maar ben ik nou zo ouderwets of hoe zit het? }:0 En wat is jullie mening?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 00:18

De gemiddelde ruiter kan inderdaad niet meer zitten zonder wrongen ten grote van een flatgebouw. Met grote druk op de gewrichten als gevolg omdat alles in een houding geduwd wordt.

Ik heb zelf Passier zadels, wat hun een diepe zit noemen is eigenlijk eerder gemiddeld. De flexibele bomen die onbeperkt breder en smaller te maken zijn vind ik ook top. De kwaliteit is natuurlijk ook gewoon fantastisch, mijn 12,5 jaar oude zadel ziet er beter uit dan menig zadel van enkele jaren oud. Wel zijn ook hier de wrongen net wat meer aanwezig dan 30 jaar terug, maar als je echt geen wrong wil zijn die zadels nog prima tweedehands te koop.

Ik zit overigens goed in spring- en dressuurzadels, ligt eraan wat er gedaan moet worden. Veelzijdigheid zadels vind ik niks; dat is het gewoon altijd net niet. Westernzadels heb ik eigenlijk alleen weleens in van die goedkope troep zadels gezeten dus dat is geen vergelijk helaas.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veel steun, weinig steun en al die verschillende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 00:34

Ik denk dat je 't over dressuurzadels hebt?
Gelukkig zijn er genoeg 'ouderwetse' zadels, zoals KN en Stübben. Wij hebben KN dressuurzadels en Stübben spring. En een goede zadelmaker, eigenlijk wel het belangrijkste :-)...En Daaleman maakt ook prima no-nonsens zadels (gps-Serie).
Van springzadels ken ik het trouwens niet zo, daar zie je juist meer close contact en weinig 'steunsels'.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Veel steun, weinig steun en al die verschillende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 17:04

@Nies, ja dat is dus ook mijn ervaring inmiddels XD ik doe het liever met zo min mogelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer uit mijn hoofd weet welk merk we nu hebben, maar tis in ieder geval een duits merk (met een niet zo duitse naam) en van de hogere prijsklasse. Er zitten wel extra grote kniewrongen bij (ideaal voor de eigenaresse) maar die kunnen ook verwijderd worden (thank god) want ik vind het niks. Ik geloof dat ik in het verleden ook een passier heb gereden, hele fijne zadels!

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar veelzijdigheids of springzadels, maar dressuurzadels zijn ook prima (ik heb vrij korte pootjes dus zit relatief kort, het ziet er gewoon niet zo mooi uit met die rechte zweetbladen aan de voorkant :p. Maar kan er prima mee rijden.

En Kendra, ik heb het onder andere over dressuurzadels (of volgens mij de verzamelnaam Engels? Voor spring, dressuur en veelzijdigheid.)

Maar het verbaasd me in ieder geval, maar zie al dat het niet aan mij ligt dat het erg overdreven wordt vandaag de dag.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Veel steun, weinig steun en al die verschillende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:25

In mijn tijd waren er alleen maar plattere zadels, meest vz, en ik kan niet zitten in een zadel wat een houding afdwingt. Dan voel ik me net een lappenpop. Barefoot was ook geen succes. Eerste zadel was een Daaleman, die was prima maar iets te krap voor mijn paard. Een western endurance was de oplossing. Lekker vrije zit, stevig en comfortabel.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 20:05

Krijg je geen stoelzit bij westernzadels? Of is dat alleen bij bepaalde modellen zo?

Ik bijvoorbeeld heb een hele holle rug en heb moeite met mijn bekken kantelen, ik moet dus wel iets van een glijbaantje hebben aan de achterkant :p. Maar dit hoeft geen flatgebouw te zijn.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Veel steun, weinig steun en al die verschillende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:09

Als je even zoekt in de bokt topics. Vind tig topics met hoe en waarom er tegenwoordig veel meer gedaan wordt met wrongen en zit.

Het heeft namelijk te maken met de bouw van het vrouwelijke bekken.

Zoekt en gij zult informatie vinden!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Veel steun, weinig steun en al die verschillende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:21

Dat gaat niet om de wrong, maar om de twist. Dit is een vrij recent topic waarin dat besproken werd: [HAR] Mannenzadels en vrouwenzadels Ook hier wordt veel wrong niet aangeraden.

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:46

Xyris schreef:
Krijg je geen stoelzit bij westernzadels? Of is dat alleen bij bepaalde modellen zo?

Ik bijvoorbeeld heb een hele holle rug en heb moeite met mijn bekken kantelen, ik moet dus wel iets van een glijbaantje hebben aan de achterkant :p. Maar dit hoeft geen flatgebouw te zijn.

Nies_ : klopt :)

Xyris: je krijgt een stoelzit door een te brede twist, die duwt je bovenbeen namelijk omhoog en naar voren omdat een vrouw simpelweg die ruimte niet heeft tussen de bovenbenen. Dat is de reden dat je je rug ook hol trekt, en dat lossen we niet op door je bekken te kantelen, omdat je SI-gewricht dan helemaal in een vreemde hoek komt, maar door een smallere twist, zodat je bekken gewoon staat zoals het hoort te staan en je voldoende ruimte hebt voor billen en bovenbenen.
Dat betekent in veel gevallen een halfdiepe zit (dus geen diepe) en als je wrongen hebt, die moeten voor je bovenbeen komen, je been mag niet op de wrong liggen omdat dan het effect van de smalle twist weg is.