Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Winderen half pad

 
Profiel   

Ik zie het topic nu pas :o .

Ik heb sinds medio september via mijn zadelmaker een, wat zij noemde, "medicinale pad". Deze is is ook zeer schokabsorberend en met schoftuitsparing. Mijn zeer gevoelige paard reageert daar goed op.
Ik heb zo even geen naam, maar kan dat als ik weer op stal ben wel even nakijken.
Prijs is een fractie van de Winderen pad. Denk aan ca. 80 euro.

Odetje92 schreef
Kan één van jullie dat niet-Newton materiaal uitleggen aan een leek zoals ik? Want ik kan weinig wijs worden uit de theorie

Een poging het uit te leggen in Jip en Janneke taal.
Het laat zich het beste uitleggen met een voorbeeld. Pak een fles, vul hem met water en hou hem op de kop. De vloeistof stroomt er direct uit. Pak een identieke fles, vul hem met pindakaas (appelstroop, notenpasta) en hou hem op de kop. De vloeistof stroomt er niet uit, of hooguit mondjesmaat.
Breng een laag verf aan op een muur. Zo dik dat het net niet gaat druipen. Probeer nu een laag water aan te brengen van dezelfde dikte. Dat gaat je niet lukken.
Dat fenomeen van “gemak van stromen” heeft te maken met de schuifspanning.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Newtons_flu%C3%AFdum
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 11:14 



 

Wat het non-newtonian materiaal in praktijk doet in de pad, is dat als je op een pad met normale foam/gel vulling een bowlingbal laat vallen, die bal nog 3 tot 5 keer vrij hoog terugstuitert voor hij stil op de pad blijft liggen. Als je op de Winderen pad met non-newtonian vulling die bal laat vallen, dan stuitert hij nog 1 keer heel laag op en ligt dan meteen stil op de pad. Wat de filmpjes op youtube laten zien gebeurt ook in het echt, ik heb het uitgeprobeerd met mijn dunne pad en zelfs daar werkt het zo.
De theorie over waarom dat fijn is, is dat je bijvoorbeeld tijdens het draven neerkomt in het zadel, je niet door de impact van je eigen gewicht op al dat foam weer terug omhoog gestuiterd wordt, maar je meteen kunt blijven zitten. Dat maakt de ligging van het zadel veel rustiger, het blijft niet doorstuiteren tegen de rug van het paard en de ruiter wordt niet door het foam/de vulling van de kussens steeds weer omhoog geveerd.

Voor mij was dat de reden om voor de Winderen pad te kiezen voor onder mijn boomloze zadel, want boomloze zadels bestaan nou eenmaal al uit dikke pakken foam die van nature vrij bouncy zijn, dus daar wil ik dan niet ook nog een extra bouncy pad onder hebben liggen, dan wordt het helemaal zo'n instabiele foam toren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 13:15 



 
Profiel   

:Maar wordt de opgevangen energie dan wel goed verdeeld? Als jij een vinger onder de pad legt, durf je er met een hamer op te slaan? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 13:42 



 
Profiel   

Voor de twijfelaars kijk ook eens naar Prolite pads

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 14:58 



 
Profiel   

jobamara schreef
Voor de twijfelaars kijk ook eens naar Prolite pads

Dat vind ik niet echt fijn spul. Goed als vulling, niet als extra pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:01 



 
Profiel   

germie schreef
:Maar wordt de opgevangen energie dan wel goed verdeeld? Als jij een vinger onder de pad legt, durf je er met een hamer op te slaan? :+


Nog niet getest :+ maar ik zou het wel durven
Ondanks dat mijn paard er niet zo fijn op reageert, voel je wel echt een verschil met andere pads!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:14 



 
Profiel   

Farjen schreef
germie schreef
:Maar wordt de opgevangen energie dan wel goed verdeeld? Als jij een vinger onder de pad legt, durf je er met een hamer op te slaan? :+


Nog niet getest :+ maar ik zou het wel durven
Ondanks dat mijn paard er niet zo fijn op reageert, voel je wel echt een verschil met andere pads!

Ok, daar gaat het om. Ik zou het materiaal graag eens in mijn handen hebben, ook al is dat een westernpad ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:16 



 
Profiel   

Bij nader zoekwerk: ik heb nu een Cellpad. Ik rij met een Wow, ook geen zadel waar je een hele bouncy pad onder wil hebben. Hij is hier al voorbij gekomen:
https://www.paardendrogist.nl/product/c ... er/113038/

germie schreef
:Maar wordt de opgevangen energie dan wel goed verdeeld? Als jij een vinger onder de pad legt, durf je er met een hamer op te slaan? :+

Volgens mijn zadelmaker kan dat, maar ik heb het maar niet uitgeprobeerd. Ik mag toch ook hopen dat ik niet een dergelijke puntkracht uitoefen op de rug van mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 18:31 



 
Profiel   

Maar zo’n cell-pad, ie die vulling dan te vergelijken met de winderen pad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 00:02 



 
Profiel   

Volgens mijn zadelpasser zijn deze pads niets waard.. Ik heb de hele uitleg gevraagd en die heeft ze me netjes gegeven maar ik ben het vergeten. Niet geschikt dus dan delete ik dat :+

Zij is enthousiaster over de prolite pads. En niet als schokverdeler want dat hoort je zadel te doen maar als correctie!! Mijne heeft een scheve schouder waardoor het zadel steeds naar links schuift. Ik zal dus nooit zonder zo een correctie pad kunnen rijden helaas (ik vind het maar ondingen :+ ). Met de prolite blijft mijn zadel dus netjes recht liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 00:56 



 
Profiel   

Joliieeenn schreef
Volgens mijn zadelpasser zijn deze pads niets waard.. Ik heb de hele uitleg gevraagd en die heeft ze me netjes gegeven maar ik ben het vergeten. Niet geschikt dus dan delete ik dat :+

Zij is enthousiaster over de prolite pads. En niet als schokverdeler want dat hoort je zadel te doen maar als correctie!! Mijne heeft een scheve schouder waardoor het zadel steeds naar links schuift. Ik zal dus nooit zonder zo een correctie pad kunnen rijden helaas (ik vind het maar ondingen :+ ). Met de prolite blijft mijn zadel dus netjes recht liggen.


Ik kan niet meer editen maaar maakte een foutje! Ze is niet fan van prolite maar van thinline..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 01:44 



 
Profiel   

Een bontje zorgt aantoonbaar voor een betere drukverdeling, zelfs met een geheel passend zadel. Dus ergens geloof ik best in bepaalde onderleggers. Maar 229 euro is te veel om het even te testen, een week is dan te kort voor mijn paard, dan moet je in 3 maanden denken. Dat is ook de tijd dat je een klein beetje gaat merken als een zadel niet fijn ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 08:24 



 
Profiel   

Ik heb de cellpad onder een passend zadel. Ik vond het wel even wennen en je moet niet vergeten even na te singelen. Maar mijn pony loopt fijner over de rug met pad als zonder.
Ik heb ook een prolite pad gehad, maar die heb ik misbruikt om de voorkant omhoog te gooien toen mijn zadel te smal was geworden. Dus toen drukte het niet meer op de schoft. Nieuwe zadel was in de maak, dus was even beste alternatief.
Paar jaar geleden ook de kingsley pad gehad, maar daar liep ze echt ruk onder. Snel weer verkocht. Wilde ik toen eigenlijk voor de eventing gebruiken.

Dus ik ben blij met mijn cellpad. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 14:33 



 
Profiel   

Ik heb hem besteld, ben heel benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 14:55 



 
Profiel   

Welke heb je besteld? De dikke of de dunne? Ik ben zelf erg benieuwd naar de dunne variant. Mijn zadel past prima. Maar ik heb een paard met een gevoelig karakter, en gevoelige rug. En zelf een aantal beperkingen waardoor ik niet altijd netjes in het zadel zit. Ik werk hier enorm hard aan. Maar wellicht dat deze pad voor mijn paard wel erg fijn zou zijn. Ben dan ook benieuwd naar je bevindingen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 15:07 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad de dunne besteld, omdat mijn zadel verder ook goed past

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 15:09 



 
Profiel   

Heel benieuwd dan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 15:12 



 
Profiel   

Nou, ik heb hem net geprobeerd, en wat een verschil! Ik lijk veel stabieler te zitten. Ik ben om *\o/*

Ik heb hem geprobeerd bij een paard dat 2 maanden geleden een zenuwbeknelling heeft gehad in zijn rug. Paard schudt daardoor normaliter veel met zijn hoofd, na 10 minuten met deze pad, liet hij zijn rug los en durfde hij zowaar te ontspannen. Wauw...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 14:52 



 
Profiel   

Hoo oliebol.. daar gaat mijn 200 euro :') :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 16:13 



 
Profiel   

Leuk om te horen! Ik was ook van plan om hem te bestellen voor heel erg soepele rug van mijn paard. Laat je ons weten hoe het gaat morgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 19:28 



 
Profiel   

Equipro schreef
Nou, ik heb hem net geprobeerd, en wat een verschil! Ik lijk veel stabieler te zitten. Ik ben om *\o/*

Ik heb hem geprobeerd bij een paard dat 2 maanden geleden een zenuwbeknelling heeft gehad in zijn rug. Paard schudt daardoor normaliter veel met zijn hoofd, na 10 minuten met deze pad, liet hij zijn rug los en durfde hij zowaar te ontspannen. Wauw...



Mag ik vragen waar je hem besteld hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 20:31 



 
Profiel   

keshia schreef
Equipro schreef
Nou, ik heb hem net geprobeerd, en wat een verschil! Ik lijk veel stabieler te zitten. Ik ben om *\o/*

Ik heb hem geprobeerd bij een paard dat 2 maanden geleden een zenuwbeknelling heeft gehad in zijn rug. Paard schudt daardoor normaliter veel met zijn hoofd, na 10 minuten met deze pad, liet hij zijn rug los en durfde hij zowaar te ontspannen. Wauw...



Mag ik vragen waar je hem besteld hebt?


Staat ook op de Bokt markt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-20 03:20 



 
Profiel   

keshia schreef
Equipro schreef
Nou, ik heb hem net geprobeerd, en wat een verschil! Ik lijk veel stabieler te zitten. Ik ben om *\o/*

Ik heb hem geprobeerd bij een paard dat 2 maanden geleden een zenuwbeknelling heeft gehad in zijn rug. Paard schudt daardoor normaliter veel met zijn hoofd, na 10 minuten met deze pad, liet hij zijn rug los en durfde hij zowaar te ontspannen. Wauw...



Mag ik vragen waar je hem besteld hebt?


bij hun webshop

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 09:37 



 
Profiel   

Ik heb de Cell pad in bestelling

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 11:05 



 
Profiel   

Odetje92 schreef
Ik heb de Cell pad in bestelling

Ben benieuwd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 13:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen