Barok bit gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Barok bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 15:44

hoi allemaal,
Ik ben weer eens naar iets op zoek, voor mijn merrie zou ik erg graag een barok bit willen voor bij ons barok zadel. Op dit ogenblik wordt ze gereden met een sprenger satinox, dubbelgebroken bustrens. Nu, Als ik zoek naar barok bitten krijg ik vaak ongebroken of enkelgebroken bitten en dan meestal nog met giga scharen eraan, nu vroeg ik me af of dat wel een slim idee is om er dan zoiets in te hangen (naar mijn weten heeft ze nooit met ongebroken gelopen dus ik zou niet weten hoe ze erop reageert. natuurlijk zijn die echt barok stangen wel prachtig. Hebben jullie misschien een idee van waar ik een fijn barokbit kan vinden? Mijn merrie is al wel best hoog geschoold en wordt dus ook zeker niet gereden met veel teugeldruk. Moest ik dus toch voor een stang gaan wil ik zeker eentje waar ik 2 teugels aan kan bevestigen zodat je niet enkel de hefboom hebt. Natuurlijk zou een mooi versierde dubbelgebroken trens ook zeker in de smaak vallen maar die lijk ik niet te kunnen vinden.
ook ben ik wat in de war over de tongboog, mij leek altijd dat dit net aangenamer was doordat er meer ruimte is voor de tong, maar ik lees toch ook wel wat tegenstrijdige dingen net als over de kinketting.
Nog een belangrijk dingetje: dit is nog gewoon een hersenspinsel en er is dus nog niks zeker, daarom wilde even horen of hier ervaringen waren. En natuurlijk gaat het comfort van mijn paard boven het mooi uitzien van een bit.

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Barok bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:52


Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:10

Een ongebroken bit als in ongebroken trens is niet per se strenger dan een enkelgebroken. Sommige paarden vinden het prettiger omdat het rustiger is.

Van die spaanse stangen, overigens erg mooi, krijg ik spontaan maagkrampen. Stop die teugels in een harde hand, ik mag er niet aan denken.

Welke tegenstrijdigheden lees je dan over de tongboog en de kinketting?
De tongboog geeft minder druk op de tong, maar verlegt die druk naar de lagen. Je krijgt dus meer druk op de lagen. Beetje afhankelijk van je paard wat die fijn vindt.
Vanaf het moment dat je met een hefboomwerking zit, dient te kinketting om te verhinderen dat het bit te ver kantelt. Daarom moet die kinketting ook juist afgesteld zijn: niet te los, niet te strak.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 16:17

Lukasje schreef:
Een ongebroken bit als in ongebroken trens is niet per se strenger dan een enkelgebroken. Sommige paarden vinden het prettiger omdat het rustiger is.

Van die spaanse stangen, overigens erg mooi, krijg ik spontaan maagkrampen. Stop die teugels in een harde hand, ik mag er niet aan denken.

Welke tegenstrijdigheden lees je dan over de tongboog en de kinketting?
De tongboog geeft minder druk op de tong, maar verlegt die druk naar de lagen. Je krijgt dus meer druk op de lagen. Beetje afhankelijk van je paard wat die fijn vindt.
Vanaf het moment dat je met een hefboomwerking zit, dient te kinketting om te verhinderen dat het bit te ver kantelt. Daarom moet die kinketting ook juist afgesteld zijn: niet te los, niet te strak.

Daarom dat ik er ook alleen maar aan denk omdat ik zeker weet dat ik mijn paard op erg lichte teugelhulpen kan rijden, het is zeker niet omdat ik ze niet zou kunnen tegenhouden of iets dergelijks.

Ja de tongboog leek me vriendelijk omdat die meer de natuurlijke vorm van de tong enzo volgt. Maar ik las dat deze net heel sterk op de lagen inwerkten. Nu wil ik er wel even bij zeggen, er is natuurlijk een groot verschil in tongbogen, ik zou zeker erop letten dat het een mooi vloeiend boogje is en niet erg hoog.
Over de kinketting zei de ene dat deze net zorgt voor de hefboom, anderen zeiden dat ze waren om het doorklappen tegen te houden. Maar het is dus niet aangeraden om geen kinketting te gebruiken?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 16:19

Kabayo schreef:

hier zijn geen dubbelgebroken exemplaren en helaas in stangen ook erg beperkt qua teugels, ik zie ook maar 2 waarbij je de teugels aan het mondstuk kan bevestigen

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:23

Waidida schreef:
Kabayo schreef:

hier zijn geen dubbelgebroken exemplaren en helaas in stangen ook erg beperkt qua teugels, ik zie ook maar 2 waarbij je de teugels aan het mondstuk kan bevestigen

Je zou eventueel een mailtje kunnen sturen, ik weet dat ze wel iets meer heeft liggen dan er op de website staat dus misschien kan ze je verder helpen!

Verder is 'barok' best breed. Ga je voor een sierlijke stijl of wil je juist iets stoerders? Goud/zilver/zwart/iets anders?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 16:31

Mariett schreef:
Je zou eventueel een mailtje kunnen sturen, ik weet dat ze wel iets meer heeft liggen dan er op de website staat dus misschien kan ze je verder helpen!

Verder is 'barok' best breed. Ga je voor een sierlijke stijl of wil je juist iets stoerders? Goud/zilver/zwart/iets anders?

oh ik wist niet dat ze nog meer had liggen! ik ga haar meteen mailen.
Ik wil wel zeker en vast geen erg lange scharen hebben en het mag niet groot ogen, mijn paard is niet van de grootste en ik wil niet dat het een bit wordt met een paard eraan zeg maar. Er mag wel wat versiering op zitten maar ik ben wel meer van de iets stoerdere versie. En qua kleur ben ik voor het zilver of een soort van brons, zeker geen goud of zwart. Plus, erg belangrijk, een oogje bij het mondstuk voor teugels als het een stang zou zijn.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:53

Zoals voor wel veel bitten telt, is wat jouw paard het fijnst vindt, het belangrijkste. Verdraagt hij geen druk op de tong, is een tongboog fijn, maar idd, het legt wel wat meer druk op de lagen. En ik ben ook geen voorstander van die extreme tongbogen waar je haast hoeken in het bit hebt hoor.
Persoonlijk zou ik steeds een kinketting gebruiken bij een stang met hefboomwerking. Kinketting kan je dan ook weer zachter maken door te omkleden of te kiezen voor een lederen bandje of zo.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 16:56

Lukasje schreef:
Zoals voor wel veel bitten telt, is wat jouw paard het fijnst vindt, het belangrijkste. Verdraagt hij geen druk op de tong, is een tongboog fijn, maar idd, het legt wel wat meer druk op de lagen. En ik ben ook geen voorstander van die extreme tongbogen waar je haast hoeken in het bit hebt hoor.
Persoonlijk zou ik steeds een kinketting gebruiken bij een stang met hefboomwerking. Kinketting kan je dan ook weer zachter maken door te omkleden of te kiezen voor een lederen bandje of zo.

Ik denk dat het een beetje een tussenin zou worden, met een lichte buiging erin, we hebben ooit een myler geprobeerd met redelijk hoge tongboog en daar was ze geen fan van haha. dankjewel voor je reactie! jammer dat je niet gewoon kan vragen wat ze fijn vinden he.