Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dé singel voor paard met singelplek ver naar voren...

 
Profiel   

Door alle singels vind ik Dé singel niet meer... :=

Mijn vosje heeft nu eindelijk een perfect passend zadel die goed stabiel ligt. Vrij lastige rug (rond, erg breed, vrij weinig schoft, grote ver terug lopende schouders/schouderbladen en vrij korte plek waar het zadel kan liggen), maar nu ligt haar singel plek ook nog eens erg ver naar voren. Als het zadel goed op zijn plek ligt (dus netjes achter de schouderbladen) ligt de singel plek ongeveer 15cm ervoor.

Gewone rechte singel trekt het zadel wat naar voren en een iets anatomische singel met lichte boog naar voren doet het zelfde, nu dus op zoek naar een banaan singel of anatomische die verder naar voren ligt.

Maar wat is nu echt een goede en fijne singel?

Liefst één met bont (of één waar een goed bontje voor te krijgen is), daar loopt ze namelijk het fijnste mee. En elastiek aan beide kanten of licht elastische singel...
Singel moet ook niet te breed zijn (achter de ellebogen in ieder geval), want zoveel ruimte heeft ze niet.

Wie heeft er ideeën? :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:08 



 
Profiel   

Hoe zitten je singelstotel in je zadel? Dat kan ook heel veel verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:14 



 
Profiel   

Ik heb ook zo'n paard, waarbij de singelplek ook ver naar voren zit. Ik heb een singel van Rossner met veel elastiek.

Deze: https://www.divoza.com/nl/paard/rossner ... suursingel

Dat helpt bij die van mij echt heel veel. Ik heb ook de stubben singel geprobeerd, die was ook echt super! Maar die vond ik toch wel wat te duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:14 



 
Profiel   

Mijn pony heeft ook een korte rug, vrij grote schouders en een singelgroeve die ver naar voren ligt. Op aanraden van de zadelmaker singelen we bij hem gekruist aan. Daarbij moet de voorste singelstoot wel recht naar beneden lopen, dus die doe ik als eerste vast. Wellicht het proberen waard. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:24 



 
Profiel   

Hier heeft een prolite singel echt mijn ogen geopend! Ik heb dan wel de narrow variant :)
Hier ook een korte rug, nauwelijks singelplek en alle singels schoven naar voren maar met deze is het echt top! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:31 



 
Profiel   

Prolite/fairfax is echt een aanrader. Ook bontjes van lemieux beschikbaar voor eromheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:35 



 
Profiel   

Ik heb een paard met hetzelfde probleem, singelplek ook ver naar voren icm met een behoorlijk massaal paard met een ronde rug. Ook nog eens een ver naar achter liggende schouder en gigantisch breed in de schouders. Schoft heeft hij voor zijn type wel behoorlijk, wel loopt ook die ver door.
Banaansingels werkten hier totaal niet, de twee die ik heb geprobeerd kantelden zelfs (meer druk aan de achterkant dan aan de voorkant). Uiteindelijk uitgekomen op een Eric le Tixerant singel. Duur geintje, maar paard liep zoveel beter en het zadel verschoof helemaal niks meer.
Helaas is de mijne nu aan vervanging toe, maar daar moet ik wel bij zeggen dat deze ruim 12(!!) jaar oud is. De rek is nog steeds prima, het rubberen/foam middenstuk is prima, maar er gaat een stiksel los na 12 jaar intensief gebruik.
https://www.hetgareel.nl/eric-le-tixerant.html
Deze is het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:37 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Van alles geprobeerd. Zelfs van een prolite met bontje kreeg mijn paard uiteindelijk schuurplekken in de oksels omdat het naar voren schoof.
Ik heb nu via Zadel Logisch een Tapestry comfort girth en ik durf voorzichtig blij te zijn. Singel blijft liggen, zadel blijft liggen en geen open wondjes meer! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:40 



 
Profiel   

Supertje schreef
Ik heb een paard met hetzelfde probleem, singelplek ook ver naar voren icm met een behoorlijk massaal paard met een ronde rug. Ook nog eens een ver naar achter liggende schouder en gigantisch breed in de schouders. Schoft heeft hij voor zijn type wel behoorlijk, wel loopt ook die ver door.
Banaansingels werkten hier totaal niet, de twee die ik heb geprobeerd kantelden zelfs (meer druk aan de achterkant dan aan de voorkant). Uiteindelijk uitgekomen op een Eric le Tixerant singel. Duur geintje, maar paard liep zoveel beter en het zadel verschoof helemaal niks meer.
Helaas is de mijne nu aan vervanging toe, maar daar moet ik wel bij zeggen dat deze ruim 12(!!) jaar oud is. De rek is nog steeds prima, het rubberen/foam middenstuk is prima, maar er gaat een stiksel los na 12 jaar intensief gebruik.
https://www.hetgareel.nl/eric-le-tixerant.html
Deze is het.


Deze ervaring heb ik ook met verschillende singels, waaronder met de pro lite. Veel meer druk aan de achterkant dan voorkant. Rijd nu met een simpele rechte back on track singel en het zadel blijft goed liggen, door het verplaatsen van de singelstoten naar de juiste plek (zover mogelijk naar voren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:44 



 
Profiel   

Bedankt alvast voor alle reacties!

Pistasche schreef
Hoe zitten je singelstotel in je zadel? Dat kan ook heel veel verschil maken.


Singel stoten zijn verstelbaar (zadel is een Isabel Werth dressuur zadel), zo dus:

[ img ]

Al verschillende "standen" geprobeerd, maar het verschil is telkens minimaal met de rechte singel. Als ik niet aansingel blijft ie ook mooi en goed liggen, maar erop zou toch fijn zijn als ie wel aangesingeld is. :=

Maar hoe zouden de singel stoten best gezet kunnen worden? Zo ver mogelijk naar voren lijkt mij? Ik zal straks als het lukt eens foto's maken als het duidelijker maakt?

Ga ook even kijken naar de singels die genoemd zijn! Kantelen had ik inderdaad ook met de licht anatomische singel. Ze heeft ook wel wat gevoelige huid, maar niet zo dat het direct open ligt gelukkig, maar ze kan wel heel fel reageren op dingen zeg maar. Als het niet lekker zit, laat ze dat direct merken.


Dit is het paard waar het om gaat, honderdduizend foto's maar echt goede niet. :+
Maar voor het idee.
[ img ]

[ img ]

Haar schouderbladen lopen vrij ver naar achteren, nu staat ze op deze foto's juist wat onderstandig (normaal niet).
Ze is overigens nu met gras wel iets dikker (foto's zijn beide van de winter), dat helpt ook niet natuurlijk, maar ze staat nog niet zo lang weer in het werk, dus dat zal hopelijk snel weer beter worden. :=

Verder loopt ze wel echt super fijn met het zadel en dit zadel wordt ook niet heel ver naar voren getrokken vergeleken met de andere zadels.

Gekruist aansingelen, wat moet ik me daarbij voorstellen? :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:09 



 
Profiel   

https://www.dochorse.nl/stubben-equi-so ... ester.html

Deze was voor ons de oplossing. Duur ja, maar je mag hem testen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:10 



 
Profiel   

MyChoice schreef
https://www.dochorse.nl/stubben-equi-so ... ester.html

Deze was voor ons de oplossing. Duur ja, maar je mag hem testen :-)


Die had ik inderdaad al eerder voorbij zien komen! Vind m te duur om even te proberen (als het goed werkt en ze loopt er goed mee, wel het overwegen waard :j ). Testen zal helaas geen optie zijn, omdat ik in Zweden woon. :+

Maar eens kijken bij zadelmaker hier of er een optie tot uitproberen is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:13 



 
Profiel   

Of even mailen voor mogelijkheden bij DH :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:15 



 
Profiel   

Ik heb sinds kort ook een nieuw zadel, passend zadel voor mijn paardje. Ook hij heeft enorme ronde ribben, amper schoft, smalle schouder en de singelplek ook ver naar voren.

[ img ]

Echt een drama, hier werkt een banaansingel helaas niet, zadel schuift daarmee nog steeds (mattes), ook een mohair koordsingel doet de truck niet. Sinds kort hebben we een licht gebogen (helaas synthetische) anatomische singel met elastische uiteinden en plotseling is alles opgelost(komt bij Krämer vandaan, is van memoryfoam) Moet daarbij wel zeggen dat mijn singelstoten verder naar voren geplaatst zijn, al is dit alleen toch nog niet voldoende.
Nu super tevreden en paardje loopt ook een stuk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:17 



 
Profiel   

Singelstoten naar voren leggen heeft ook weer het nadeel dat het zadel op de schouder gaat klemmen. Ik ben heel tevreden over de MSFC F2 singel, heb hem hier in 3 maten liggen en tot nu toe altijd nog succes. Ik heb het Fairfax bontje van LeMieux wat er om kan indien nodig.

Prolite zou ik ook het proberen waard vinden, Fairfax zelf zou ik ver vandaan blijven omdat de kwaliteit van dat leer niet altijd even jofel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:23 



 
Profiel   

Msfc F2 singel wellicht? Speciaal ontworpen voor zadels die naar voren schuiven. Ik vind het iig een heerlijke singel en heb m al jaren.

Edit: haha reageer precies tegelijk met Vanitas

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:24 



 
Profiel   

Die laatstgenoemde van MSFC gaf bij mij hetzelfde probleem als de prolite. De bolle kant gaat van de buik af staan en je houdt een strook van 7-8 cm waarover de druk verdeeld wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:34 



 
Profiel   

De singelstoten zijn bij het zadel inderdaad zover mogelijk naar voren gelegd, zoals op jouw foto ook eentje echt onder de wrong. Verder raadde mijn zadelmaker aan bij anatomische singels te kijken naar het middelpunt van de singel onder de buik en dat ten opzichte van de gesp. Dan zie je goed welke hoek hij heeft en hoever de gespen naar achteren liggen ten opzichte van het middelpunt van de singel. Klonk logisch, maar zo had ik nog nooit singels vergeleken, misschien was jij al wel zover :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:36 



 
Profiel   

Quir schreef
Gekruist aansingelen, wat moet ik me daarbij voorstellen? :7

Dit is de meest duidelijke foto die ik heb. Het is letterlijk kruislings aansingelen, voorste stoot door de achterste gesp en de achterste stoot door de voorste gesp. Pony loopt hier al jaren fijn op, in ieder geval nog nooit last van gehad dat dit zadel ging schuiven. :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 13:09 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
Prolite/fairfax is echt een aanrader. Ook bontjes van lemieux beschikbaar voor eromheen


Bij mij na tig zadels, zadelmakers ect de oplossing.
Na galop zat het zadel altijd op de shouders.
Ik heb de prolite met Bontje van Lemieux erom heen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 13:22 



 
Profiel   

Herkenbaar, hier exact hetzelfde en al e.e.a. geprobeerd.

- Prolite narrow: dikke drama, zadel op d'r nek. En trouwens een naar hard ding zeg.
- FRA Supersingel: zadel schoof naar voren
- Affinity Dressage (geloof F1?): zadel schoof naar voren
- Affinity Dressage F2: werkt best aardig tenzij mijn paard, zoals nu het geval is, echt te dik is
- Mattes Banaan: werkt beter dan Affinity dressage singel
- Gekruisd aansingelen: doet niks, alles schuift nog steeds naar voren al bij het aansingelen.

Ik zit nu naar de genoemde stubben te kijken, alhoewel ik eigenlijk pas net de Mattes heb. Gelukkig heb ik een boomloos zadel erbij die wél blijft liggen (met een gewone rechte neopreen singel ook echt _O-) dus ik rij daar nu maar mee tot ze weer op gewicht is. Dan weer de Mattes eraan denk ik, die werkt voor ons tot nu het beste :j

Maar het is dus echt per combinatie verschillend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 13:47 



 
Profiel   

Ha, intéressante topic.
Ik wil ook graag een nieuwe single vinden, wat langer dan mijn prolite namaak. Nieuw zadel met kortere Singelstoten..
Heeft iemand geprobeerd singel van kramer of prestige?

Prestige https://www.daviddyersaddles.co.uk/category/prestige/girths/dressage

Kramer
https://www.kramer.fr/Cheval/Selles-accessoires/Sangles/Sangle-cuir-Less-Pressure-Technology

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 19:05 



 
Profiel   

Even het topic weer naar boven, wil nu toch eens kijken naar een pro lite narrow singel. Hier een paar keer genoemd en las veel positieve verhalen.

Nu wel een goede foto wat er gebeurd:

[ img ]
Dit is een licht kromme singel.

Als ik niet echt aan singel blijft het zadel wel goed liggen, maar zodra ik de singel wat strakker doe gaat ie uiteindelijk langzaam naar voren toe...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 22:19 



 
Profiel   

Het is logisch dat je zadel naar voren schuift met aansingelen, eigenlijk het enige wat echt helpt is een zadel met de singelstoten ver naar voren. Na veel singels en zadels werkt dat als enige bij die van mij. En geloof me heb heel wat keren op mijn paard zijn nek gezeten met zadel en al. En de nodige singelwonden moeten verzorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 22:23 



 
Profiel   

Dat gebeurd gelukkig niet, zover schuift ie niet naar voren, maar komt wel net op/tegen het schouderblad te liggen...

Had de singelstoten al zo ver mogelijk naar voren gelegd, maar dat lijkt hier even op de foto niet zo. Morgen even controleren. :+

Deze foto's zijn van even van alles uit proberen. Dus wellicht dat ze hier ook even anders liggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 22:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen