Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kaptoom ervaringen gezocht! Biotane, leer, stof

 
Profiel   

Ik ben al geruime tijd opzoek naar de perfecte kaptoom. Nu zie ik regelmatig op fb kaptoom van Snuitable voorbij komen prijs is €70. Biothane kaptooms worden ook gemaakt in een aantal webshops €35. Iemand ervaringen met deze 2?

Lederen kaptooms van fra zien er ook goed uit. Ook daarin veel verschil. Harry’s Horse is 49,- en fra rond de 80. Dus Welke gebruiken jullie? Ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen :)

Mijn voorkeur heeft een kaptoom zonder ijzer in het neusgedeelte.


Laatst bijgewerkt door _LiliM_ op 28-07-19 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 13:34 



 
Profiel   

Voor mij zou de eerste vraag zijn wat voor kaptoom wil je? Metaal in de neustiem of niet? Hoe breed wil je de neusriem? En hoeveel ringen? Daarbij hebben veel kaptomen die ik gezien heb een losse keelriem die altijd naar beneden schuift.

Ik heb zelf een grote voorkeur voor leer.

Als de kaptoom met 1 ring aan de bakstukken zit heeft ie ook vaak de neiging om naar beneden te zakken op de neus, als je hem los genoeg doet, als je hem strakker doet blijft ie zitten maar kan je paard niet kauwen...

En veel kaptooms die ik zie die voor longeren gebruikt worden trekken scheef en daarmee in de ogen van het paard aan de buitenkant. Dit is te voorkomen door een keelriem die laag bevestigd zit. Een keelriem zoals je bij rijden ziet doet hier niets voor. Belangrijk om naar te kijken als je er een koopt met dit doel.

En let op hoe hoog je hem hangt, je wilt niet de ademhaling van je paard belemmeren dus ik hen hem boven het zwevende neusbot hangen. Maar ik zie veel mensen hem lager hebben en ik snap dat dat scherper werkt, maar dat vind ik training.

Ik kon niets vinden wat ik fijn vond en heb er dus maar zelf een gemaakt van tuigleer. Maar ondertussen zijn er veel bijgekomen op de markt dus er zit vast wel iets voor je tussen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 13:58 



 
Profiel   

Ik vind die van snuitable heel fijn. Mijn jaarling met cob maat past hem en mijn paard met extra full ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 14:02 



 
Profiel   

https://www.kramer.nl/Paard/Longeren-gr ... gI-NPD_BwE

Ik heb deze van de Kramer, en vind deze echt het fijnste van alle die ik al heb gehad, ook mijn paard loopt er erg fijn mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 14:03 



 
Profiel   

@sas_Mon ik heb de tekst even aangepast bedankt voor je tip!

@Lisadliam is het de €70 waard? Vond em voor een biothane best wel prijzig... maar kan verder weinig ervaringen vinden op internet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 14:05 



 
Profiel   

Ik maak zelf kaptooms van biothane, ook voor de verkoop. Ik vind het biothane erg fijn in gebruik, zeker omdat je ze met een sopje meteen schoon kunt maken ( hekel aan invetten).
Zelf gebruik ik dikker foam onder de neus en het kopstuk, omdat ik heb ervaren dat de kaptoom daar netter van op de plek blijft zitten.

Snuitable en bijv. dabosdesign werken beide met holnieten, voor het verschil in prijs zou ik persoonlijk zelf eerder kiezen voor Dabo :)
Zelf naai ik het biothane, omdat ik dat mooier vind :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 14:10 



 
Profiel   

@miriejj heb je toevallig ook een website? Biothane lijkt mij een erg fijn product omdat het idd onderhoudsvrij is. Ligt het net zo stabiel als leer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 17:34 



 
Profiel   

De kaptoom van FRA os blijkbaar niet geweldig. Die durft om te krullen blijkbaar.

Ik heb zelf een Rambo Micklem gehad maar die lag niet stabiel.

Nu heb ik de biothane van Snuitable, perfecte pasvorm! Hij ligt perfect op het moeilijk hoofd van mijn paard en ligt stabiel. Dus die blijft voorlopig gewoon :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 17:50 



 
Profiel   

_LiliM_ schreef
@miriejj heb je toevallig ook een website? Biothane lijkt mij een erg fijn product omdat het idd onderhoudsvrij is. Ligt het net zo stabiel als leer?


Mijn website is nog in de maak. Ik post nu vooral op instagram ( jimmysdesign) en af en toe op facebook ( Jimmy's Design)

Ik heb zelf enkel kleine pony's waarbij ik geen leren kaptoom kon vinden ( daarom ben ik begonnen ze te maken ) Maar ik hoor van klanten dat ze qua stabiliteit geen verschil merken tussen leer/biothane.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 17:52 



 
Profiel   

Ik wil graag de equizaum, maar de prijs houdt me tegen. Die is van biothane. Kost 184,- voor een met neusboog, dan heb je een kaptoomring, sidepull en halsterring.
https://www.equimero.de/shop/equizaum-black-deluxe/

Ik ben nu aan het overleggen met bokker Lovelance, kaptoom/sidepull ook van biothane voor 72,- alleen dan wil ik er nog een halsterring op:
https://www.touwhalsters.nl/nl/13731128 ... m-two-tone

Mijn voorkeur ligt ook bij gestikt.

Via honden-lijnen.nl heb ik mn eigen lange lijnen van biothane samengesteld en ben ik helemaal om vwb biothane. Wat een fijn spul!
Na zo’n 8 jaar met de micklem te hebben gewerkt stap ik nu dus over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 18:21 



 

Ik heb die van kramer,
Goedkoop en fijn.
Gebruik m alleen nooit meer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:26 



 
Profiel   

Ik heb die van harrys horse. Past mooi, doet wat hij moet doen en vergeleken met andere niet duur. Ik vind het ook fijn leer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:44 



 
Profiel   

Ik maak ze dus ook.... van biothane. Met holnieten.
Het 'budget'kaptoom heb je al in de maat cob voor € 41,45
De neusriem is dubbel onderlegd, dus stevig maar nog steeds soepel. 3 ringen, waarvan 2 wat meer naar buiten zodat je hem ook als sidepull kan gebruiken.
Voor 5 euro extra kun je ook het kopstuk met foam (in kleur naar keuze) laten onderleggen.
Ik zet standaard eigenlijk aan al mijn hoofdstellen een kaakriem ipv een keelriem. Een kaakriem zorgt er ook voor dat het hoofdstel wat stabieler blijft liggen om het hoofd van je paard/pony.

Voorbeeld:
[ img ]

Zelf longeer ik met een ander type kaptoom, deze is wat duurder in aanschaf:
[ img ]

voor veel meer info, foto's prijzen enzzzzz zie mn website/shop http://www.dabo-design.nl :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 20:57 



 
Profiel   

_LiliM_ schreef
@sas_Mon ik heb de tekst even aangepast bedankt voor je tip!

@Lisadliam is het de €70 waard? Vond em voor een biothane best wel prijzig... maar kan verder weinig ervaringen vinden op internet.


Ik vind het hem waard, hij schuift absoluut niet. Hij past beide paarden gewoon heel mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 22:22 



 
Profiel   

Ik heb jaren geleden een kaptoom van biothane laten maken bij Goedhard. Destijds was biothanr vooral een endurance-ding. Beviel bij mijn supergevoelige draver erg goed maar bij de wat minder gevoelige types kwamen de hulpen niet door.
Biothane is zeer zacht en soepel en vervormt nogal mee in alle richtingen. Ben echt een liefhebber van biothane maar niet als kaptoom.

Voor mijn jonkie heb ik de lederen kaptoom van Kramer.
https://www.kramer.nl/Paard/Longeren-grondwerk-voltige/Longeren/Kaptoom/lederen-kaptoom-Soft-Light

Deze heeft een prima prijs/kwaliteitverhouding en een nutteloze keelriem :+
Hulpen komen goed over, blijft (met wat bijgeprikte gaatjes) goed zitten en is zacht onderlegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 22:37 



 

Die heb ik dus ook.
Keelriem eraf gehaald....
Prima ding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 23:20 



 
Profiel   

Wij hebben een multibridle van Bitloos Paardrijden.
Dat werkt ook heel goed.

Is dus te gebruiken als Bitloos hoofdstel en als kaptoom.
Deze schuift niet, wat de fra wel deed.

https://www.bitloospaardrijden.info/webshop.php

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 23:26 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ik wil graag de equizaum, maar de prijs houdt me tegen. Die is van biothane. Kost 184,- voor een met neusboog, dan heb je een kaptoomring, sidepull en halsterring.
https://www.equimero.de/shop/equizaum-black-deluxe/

Ik ben nu aan het overleggen met bokker Lovelance, kaptoom/sidepull ook van biothane voor 72,- alleen dan wil ik er nog een halsterring op:
https://www.touwhalsters.nl/nl/13731128 ... m-two-tone

Mijn voorkeur ligt ook bij gestikt.

Via honden-lijnen.nl heb ik mn eigen lange lijnen van biothane samengesteld en ben ik helemaal om vwb biothane. Wat een fijn spul!
Na zo’n 8 jaar met de micklem te hebben gewerkt stap ik nu dus over.


Ik heb die van Lovelance maar ben er niet tevreden over en overweeg nu een equizaum. Wil namelijk graag een biothane maar dan zonder die lelijke holnieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 16:54 



 
Profiel   

Dabo schreef
Ik maak ze dus ook.... van biothane. Met holnieten.
Het 'budget'kaptoom heb je al in de maat cob voor € 41,45
De neusriem is dubbel onderlegd, dus stevig maar nog steeds soepel. 3 ringen, waarvan 2 wat meer naar buiten zodat je hem ook als sidepull kan gebruiken.
Voor 5 euro extra kun je ook het kopstuk met foam (in kleur naar keuze) laten onderleggen.
Ik zet standaard eigenlijk aan al mijn hoofdstellen een kaakriem ipv een keelriem. Een kaakriem zorgt er ook voor dat het hoofdstel wat stabieler blijft liggen om het hoofd van je paard/pony.

Voorbeeld:
[ Afbeelding ]

Zelf longeer ik met een ander type kaptoom, deze is wat duurder in aanschaf:
[ Afbeelding ]

voor veel meer info, foto's prijzen enzzzzz zie mn website/shop http://www.dabo-design.nl :-)



Ja Dabo-design!!

Gebruik de kaptoom nu ongeveer 1,5 week. Super blij mee. Blijft netjes liggen en zacht onderlegd.

En natuurlijk een gave kleur *\o/*

Super blij mee <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 17:00 



 
Profiel   

abcxx schreef
Slmt9 schreef
Ik wil graag de equizaum, maar de prijs houdt me tegen. Die is van biothane. Kost 184,- voor een met neusboog, dan heb je een kaptoomring, sidepull en halsterring.
https://www.equimero.de/shop/equizaum-black-deluxe/

Ik ben nu aan het overleggen met bokker Lovelance, kaptoom/sidepull ook van biothane voor 72,- alleen dan wil ik er nog een halsterring op:
https://www.touwhalsters.nl/nl/13731128 ... m-two-tone

Mijn voorkeur ligt ook bij gestikt.

Via honden-lijnen.nl heb ik mn eigen lange lijnen van biothane samengesteld en ben ik helemaal om vwb biothane. Wat een fijn spul!
Na zo’n 8 jaar met de micklem te hebben gewerkt stap ik nu dus over.


Ik heb die van Lovelance maar ben er niet tevreden over en overweeg nu een equizaum. Wil namelijk graag een biothane maar dan zonder die lelijke holnieten.


Oei, dat is jammer. Ik durfde het niet aan omdat ik toch liever meer gebruikerservaringen lees en er geen kinderziektes meer inzitten.

Ik zit de equizaum al 1,5 jaar te overwegen en zondagavond heb ik de knoop doorgehakt. Met 1-2 weken is hij klaar *\o/*
Omdat ik de lange lijnen in biothane zo fijn vind heb ik gelijk nog extra meters besteld om ook een lange teugel en gewone teugel te kunnen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 18:09 



 
Profiel   

Ik heb best wel een prijzige van leer ( 200 euro)
Voordeel, soepel, duurzaam, goed verstelbaar zodat die goed past, 3 ringen zodat ik alle postities er mee kan aannemen en het toch goed blijft zitten, ik kan het ook als bitloos gebruiken.

Daarvoor had ik een goedkopere versie met een bontje en van dat halster spul, deze was veel te zwaar en was niet goed verstelbaar.
Andere die ik testen, hadden hetzelfde probleem, niet goed verstelbaar, zwaar, niet passend waardoor het ging schuiven en niet de werking had die ik wilde.

Dus voor zover mijn ervaring gaat, ik ga voor de duurdere omdat die doet wat ik wil wat een kaptoom doet.
De rest, heeft de naam kaptoom maar is het eigenlijk niet.

Ik heb er een van Jossy Reynvoet

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 10:25 



 
Profiel   

Ik sta op stal bij Snuitable en zie haar kaptooms dus "in het echt" regelmatig voorbij komen (veel andere pensionklanten hebben ze ook). De kaptoom ziet er super fijn en goed passend uit in ieder geval. Ik kan je niet vertellen of het de prijs waard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 10:46 



 
Profiel   

Zojuist ontvangen, mijn equizaum voor mn donkere vos. Heb ik nog niet geprobeerd. Met nog een aparte neusboog die wat steviger is, ben ontzettend benieuwd.

Maar het materiaal en de afwerking zijn prachtig!
Gaat na 8 jaar trouwe dienst de micklem de kast in.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 17:49 



 
Profiel   

Laat je even weten hoe hij bevalt? Ben ook op zoek hij ziet er in elk geval keurig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 19:22 



 
Profiel   

Mooi!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 22:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen