Oud hoofdstel van de brocante

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 17:18

Toen ik gisteren over de brocante/rommelmarkt in Frankrijk liep, viel een oud menhoofdstel me op. In eerste instantie had ik hem laten liggen. Het hoofdstel bleef in mn hoofd zitten en toen het bleek dat er maar €5 voor werd gevraagd, heb ik hem maar mee genomen. :+

Het idee is dat ik het hoofdstel weer toonbaar wil maken en dan als decoratie gebruiken, het hoeft niet meer gebruikt te worden voor mennen oid.
Ik weet alleen niet super veel van leerverzorging (ik heb een enkele keer op een manege geholpen met hoofdstellen schoonmaken), dus ik weet niet zo goed hoe en wat.

Voor het leer heb ik nu zonnebloemolie en creme voor leren schoenen (ik ben niet thuis en kan dus niet even snel naar de ruitersportzaak voor zadelzeep ect)
Het beslag moet echter ook een goede beurt, maar daar weet ik echt niets van.

Heeft iemand tips om echt oud en verwaarloosd leer weer mooi te krijgen?
Voor het beeld zal ik wat foto’s toevoegen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:26

Ik kom volgen! Ik heb in onze kelder een heel oud hoofdstel gevonden, moet haast van vorige bewoners zijn want het is niet van mij en mijn ouders hebben nooit paarden gehad.

Het leer goed nat schoonmaken, dat het water er wat in kan trekken denk ik. Dan met de creme.
Voor het beslag; wij hebben van die bellen aan het tuig hangen en gooien die altijd in een bak Cola tegen het roesten. Maar weet niet of dat zo goed is voor het leer en je kunt de gespen er ook niet echt af halen natuurlijk.
Geen idee, ben benieuwd wat anderen zeggen

edit: wd40 maakt het leer ook mooi maar als ik me niet vergis helpt dat ook roest verwijderen

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:35

Eerst wassen met water en zadelzeep. Goed drogen en ik zou hem dan in de zonnebloem of leerolie leggen. Gewoon een nachtje laten liggen. Daar wordt is soepel van. Uitlekken op een handdoek. Daarna verzorgend ledervet

Schoensmeer geeft geen vocht en maakt niet schoon. Dat zou ik niet gebruiken

Wel helemaal uit elkaar halen

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:44

Voor hele uitgedroget leder gebruik ik de naf producten ben er erg over te spreken.
Eerst goed schoonmaken met zadelzeep en water.
Daarna doe ik meestal met ledervet van naf elke dag of om de dag smeren.
Let wel op met oudere tuig dat dit niet de kwaliteiten van vandaag de dag heeft en lijkt me dat de stiksels sneller kapot gaan met olie.
Ik zou zonnebloem oli dan persoonlijk niet doen.
Ook met het uitelkaar halen gezien het erg droog of hard is als je het dan uitelkaar haalt heb je nog een grote kans op het breken van het leer wat erg zonde zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:47

Zonnebloemolie zou ik persoonlijk nooit doen. Kan funest zijn voor het leer en stiksels.

Ik zou het schoonmaken met zadelzeep en water. (Restjes zadelzeep/schuim bij stiksels even weghalen met een doek.) Als het droog is invetten met leervet. Dit trekt er in. Als het de volgende dag nog droog aanvoelt, een nieuwe laag leervet. And so on.

Vooral de veroeste gespen vind ik een lastige. Geen idee of je deze laag roest er af krijgt met bijvoorbeeld koperpoets. Met cola en een staalborstel ongetwijfeld. Maar net als Granoek weet ik niet wat cola met leer doet.
Als de ergste roest er af is, polijsten met een doekje en iets van koperpoets. (HG heeft wel flesjes voor koper, ijzer, etc).

Ik had een makkie met mijn opknap-festijn.
Afbeelding
Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:04

TS gaat het niet op een paard gebruiken, dus als ik haar was zou ik het inderdaad lekker een nacht in de zonnebloemolie leggen.
Goedkoopste oplossing en effectief.

Alle tips hierboven zijn prima, hoor, maar oa NAF producten zijn best duur voor een hoofdstel aan de wand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:13

Zonder stiksels, geen hoofdstel :=

Ts, ken je mensen met eigen paarden? Goede bekenden of vrienden? Vraag dan eens of je hun zadelzeep mag gebruiken. Vet is over het algemeen wat duurder, en je hebt meer nodig..

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:31

Ik heb zelf een multi spray (net zo iets als WD 40 alleen minder krachtig) gebruikt om roest te verweideren van een westernzadel wat ik een jaar geleden heb gekregen, Zadel hoorde al bij paardlief, maar we hadden toen hetzadel aan een vriendin van mijn moeder gegeven hadden

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:33

Een hele poos in melk leggen, daar schijnt het leer een stuk van op te knappen. Leuk trouwens!

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:35

Nielojram schreef:
TS gaat het niet op een paard gebruiken, dus als ik haar was zou ik het inderdaad lekker een nacht in de zonnebloemolie leggen.
Goedkoopste oplossing en effectief.

Alle tips hierboven zijn prima, hoor, maar oa NAF producten zijn best duur voor een hoofdstel aan de wand.


Olie vreet je stikwerk aan, het lost de draden op, nooit leerwerk met vulling of stikwerk in olie leggen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:48

Echt mooi wordt hij nooit meer omdat het leer gescheurd is.
Maar verder inderdaad goed schoonmaken en vet erop. Als je deze teveel olie geeft zwelt hij waarschijnlijk op.
De gespen zijn geroest, dat wordt niet meer veel maar je kunt met metaal poetsmiddelen van de supermarkt wellicht nog best ver komen.

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 19:19

Bedankt voor de tips allemaal!
Als ik het zo hoor dan laat ik het hoofdstel nog even zoals hij is en zal ik als ik weer thuis ben zadelzeep en ledervet halen.
Ook zal ik die multispray nog opzoeken

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:21

knollentuin schreef:
Olie vreet je stikwerk aan, het lost de draden op, nooit leerwerk met vulling of stikwerk in olie leggen.


Ja, als je het keer op keer doet.

Wat is het doel van dit hoofdstel?

Draden worden overigens alleen opgelost als het katoen is, en bijenwas is gebruikt. Tegenwoordig is het allemaal nylon. Ook de duurdere merken.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:30

Nielojram schreef:
knollentuin schreef:
Olie vreet je stikwerk aan, het lost de draden op, nooit leerwerk met vulling of stikwerk in olie leggen.


Ja, als je het keer op keer doet.

Wat is het doel van dit hoofdstel?

Draden worden overigens alleen opgelost als het katoen is, en bijenwas is gebruikt. Tegenwoordig is het allemaal nylon. Ook de duurdere merken.


Ik denk dat er voor dit hoofdstel nog geen nylon gebruikt is, maar juist de katoen met bijenwas draden, ook verwacht ik dat dit leer olie opslurpt als een malle,daarom zou ik het niet doen.

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:00

Nielojram schreef:
Wat is het doel van dit hoofdstel?

Draden worden overigens alleen opgelost als het katoen is, en bijenwas is gebruikt. Tegenwoordig is het allemaal nylon. Ook de duurdere merken.


Ik heb het hoofdstel vooral gekocht als leuk projectje.
Het hoeft niet meer door een paard gedragen te worden, dus er zal niet veel kracht op de naden komen te staan, maar de naden moeten nog wel het gewicht van het leer blijven kunnen dragen, zodat het opgehangen kan worden. Ik weet niet van welk materiaal de naden zijn helaas.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Oud hoofdstel van de brocante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:08

ik gok op katoen

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:33

Granoek schreef:
Ik kom volgen! Ik heb in onze kelder een heel oud hoofdstel gevonden, moet haast van vorige bewoners zijn want het is niet van mij en mijn ouders hebben nooit paarden gehad.

Het leer goed nat schoonmaken, dat het water er wat in kan trekken denk ik. Dan met de creme.
Voor het beslag; wij hebben van die bellen aan het tuig hangen en gooien die altijd in een bak Cola tegen het roesten. Maar weet niet of dat zo goed is voor het leer en je kunt de gespen er ook niet echt af halen natuurlijk.
Geen idee, ben benieuwd wat anderen zeggen

edit: wd40 maakt het leer ook mooi maar als ik me niet vergis helpt dat ook roest verwijderen

Met water oppassen. Het kan dan scheuren.