Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gezocht: specifiek zadel

 
Profiel   

Ik ben op aanraden van de zadelpasser op zoek naar een nieuw zadel.
Momenteel heb ik een Kieffer CT europe 18 inch dressuur.
Hoewel ik heel tevreden ben van dit zadel voor mij als ruiter, ligt het zadel niet optimaal op Jairo.

Het schuift lichtjes en knelt iets te zeer op de schouders.
Volgens de zadelpasser heeft kieffer "V" bomen en zou ik moeten zien voor een zadel dat meer een "U" vormige boom heeft. bovendien is kieffer van eigens vrij hard qua kussens (volgens haar) en Jairo is een gevoelig paard. hij is door 3 aparte deskundige (masseur / osteopaat / dierenarts) volledig nagekeken maar toont geen tekenen van pijn in zijn rug, wel gevoelig over zijn gehele lijf (ik kan bv ook niet met een harde borstel borstelen zonder dat hij heen en weer stapt, ga ik over naar een zachte borstel is alles ok! maar als de masseur hem "hard" aanpakt en het doet hem goed is er ook niets aan de hand, wat er dus op wijst dat hij fysiek niets aan de hand heeft maar gewoon een kleinzerig paardje is volgens alle 3).

Jairo is een Hongaars sportpaard x Lipizzaner. Dus ook compact gebouwd met brede naar achter liggende schouders, en rondgeribt. Hij heeft wel licht schoft maar ook niet erg aanwezig.

Het zadel is niet optimaal maar ik moest niet van vandaag op morgen veranderd worden zodat ik dus op mijn gemak kon zoeken naar een beter passend zadel. Bovendien zou ik graag van dressuur terug willen overstappen naar een veelzijdigheid of eventing of trail zadel omdat ik die gedwongen houdingen van de dressuurzadels tegenwoordig hekel, en omdat ik ook iets meer op mijn gemak wil zitten tijdens onze boswandelingen wat ik ook heel graag doe.

Ik zoek dus een zadel met de volgende "eisen".

- 18 inch dat valt als een 18 inch
- veelzijdigheid of veelzijdigheid/dressuur gericht voor dressuur werk (ongedwongen en boswandelingen en misschien eens een laag sprongetje).
- ongedwonge of half diepe zit met vrijheid
- geschikt voor kortere ruggen, brede schouders (schoudervrijheid) en zachte kussens voor een iets zwaardere ruiter goed te kunnen dragen.
- verwisselbare U boom of makkelijk aan te passen door zadelmaker
- budget rond maximaal 2000 euro

liefst een verdeler rond belgisch limburg want ik heb al mensen aangesproken en die komen simpelweg niet eens tot aan mijn stal wegens "te ver" -O-

en om het héél ideaal te maken iemand die mogelijk een eerlijke prijs geeft voor mijn huidig zadel.

Dit is mijn paard (en zijn bouw) momenteel iets meer gespierd als op de foto's maar ook niet enorm veel meer.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Recente foto

[ img ]




moeten jullie dus een zadel weten die voldoet aan wat ik zoek én jullie weten waar ik hiervoor terecht kan mag je dat zeker (zo veel mogelijk) vermelden. Dan kan ik deze personen aanspreken of eens langsgaan.

en wat denken jullie over verwisselbare bomen?
Ik had zelf Kent x masters opt oog maar sommige zijn heel content andere weer minder ivm plak wrongen enzv...
ik zie door de bomen het bos niet meer


Laatst bijgewerkt door Jairo op 01-08-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 19:41 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan K&M de cob-versie
Plakwrongen zie ik als een voordeel omdat je die naar wens kan plaatsen en je zo het zadel voor jezelf kan aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 19:46 



 
Profiel   

Ik heb een Thorowgood voor mijn brede en rondgeribde Arabier. Je zou Masara kunnen vragen, volgens mij komt zij in heel België? Ze verkoopt zowel Thorowgood als Kent and Masters en nog andere merken ook. Ze is wel heel drukbezet en ze neemt volgens mij geen zadels over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 19:56 



 
Profiel   

het probleem met een verwisselbaar kopijzer is dat het per definitie een v vorm heeft, en dat je nu juist een u vorm zoekt. thorowgood en K&M kopijzers zijn ook nog eens erg lang en dat gaat je barokke paard niet fijn vinden. Die vallen dus af. je kunt het beter zoeken in de barokke paarden merken, en dan even eerst een 2e handsje nemen totdat je paard goed ontwikkeld is en daarna pas een definitief zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 16:24 



 
Profiel   

Ik zou adviseren te gaan kijken naar Sella of WOW.
Alles wat je wilt, mooie zachte vulling en goed draagvlak. U boom (of zelfs UU mogelijk met WOW) en alles verstelbaar en zitmaat in een echte 18 inch te krijgen ;)

Er is alleen 1 maar... een nieuwe WOW is er niet voor jou budget te vinden, maar 2e hands wel.

De Sella valt wel er precies in, de molti is het VZH model


Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 02-08-19 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:42 



 
Profiel   

Sella inderdaad! Ik heb hier dressuur en springzadels van voor mijn rondgeribte Groningers. Deze hebben een U boom. Kent en masters en de broertjes en zusjes daarvan hebben een V boom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:47 



 
Profiel   

dianaw33 schreef
het probleem met een verwisselbaar kopijzer is dat het per definitie een v vorm heeft, en dat je nu juist een u vorm zoekt. thorowgood en K&M kopijzers zijn ook nog eens erg lang en dat gaat je barokke paard niet fijn vinden. Die vallen dus af. je kunt het beter zoeken in de barokke paarden merken, en dan even eerst een 2e handsje nemen totdat je paard goed ontwikkeld is en daarna pas een definitief zadel.


Sella is verwisselbaar, en met de pers op de mm nauwkeurig aanpasbaar met een U vormig kopijzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:48 



 
Profiel   

Wow heeft ook wisselbare U vormige headplates, zelfs UU.
Je kunt bij Wow ook kortere kussens nemen evt dan die van de zitmaat.
Je zou voor een gebruikte Wow kunnen kijken en daar een U haedplate in laten zetten.
Hebben wij bij onze brede arabo fries ook gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:50 



 
Profiel   

Neem eens contact op met Healty Horse Saddles uit België, via hun heb ik een top zadel voor mijn paard en mij.
Daarnaast zou je eens het Endurance model van Thorowgood (vzh model met dressuur gerichte zweetbladen) kunnen proberen, heeft ander soort boom dan alle andere modellen van Thorowgood en K&M.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 21:11 



 
Profiel   

Jairo schreef
Ik ben op aanraden van de zadelpasser op zoek naar een nieuw zadel.
Momenteel heb ik een Kieffer CT europe 18 inch dressuur.
Hoewel ik heel tevreden ben van dit zadel voor mij als ruiter, ligt het zadel niet optimaal op Jairo.

Het schuift lichtjes en knelt iets te zeer op de schouders.
Volgens de zadelpasser heeft kieffer "V" bomen en zou ik moeten zien voor een zadel dat meer een "U" vormige boom heeft. bovendien is kieffer van eigens vrij hard qua kussens (volgens haar) en Jairo is een gevoelig paard. hij is door 3 aparte deskundige (masseur / osteopaat / dierenarts) volledig nagekeken maar toont geen tekenen van pijn in zijn rug, wel gevoelig over zijn gehele lijf (ik kan bv ook niet met een harde borstel borstelen zonder dat hij heen en weer stapt, ga ik over naar een zachte borstel is alles ok! maar als de masseur hem "hard" aanpakt en het doet hem goed is er ook niets aan de hand, wat er dus op wijst dat hij fysiek niets aan de hand heeft maar gewoon een kleinzerig paardje is volgens alle 3).

Jairo is een Hongaars sportpaard x Lipizzaner. Dus ook compact gebouwd met brede naar achter liggende schouders, en rondgeribt. Hij heeft wel licht schoft maar ook niet erg aanwezig.

Het zadel is niet optimaal maar ik moest niet van vandaag op morgen veranderd worden zodat ik dus op mijn gemak kon zoeken naar een beter passend zadel. Bovendien zou ik graag van dressuur terug willen overstappen naar een veelzijdigheid of eventing of trail zadel omdat ik die gedwongen houdingen van de dressuurzadels tegenwoordig hekel, en omdat ik ook iets meer op mijn gemak wil zitten tijdens onze boswandelingen wat ik ook heel graag doe.

Ik zoek dus een zadel met de volgende "eisen".

- 18 inch dat valt als een 18 inch
- veelzijdigheid of veelzijdigheid/dressuur gericht voor dressuur werk (ongedwongen en boswandelingen en misschien eens een laag sprongetje).
- ongedwonge of half diepe zit met vrijheid
- geschikt voor kortere ruggen, brede schouders (schoudervrijheid) en zachte kussens voor een iets zwaardere ruiter goed te kunnen dragen.
- verwisselbare U boom of makkelijk aan te passen door zadelmaker
- budget rond maximaal 2000 euro

liefst een verdeler rond belgisch limburg want ik heb al mensen aangesproken en die komen simpelweg niet eens tot aan mijn stal wegens "te ver" -O-

en om het héél ideaal te maken iemand die mogelijk een eerlijke prijs geeft voor mijn huidig zadel.

Dit is mijn paard (en zijn bouw) momenteel iets meer gespierd als op de foto's maar ook niet enorm veel meer.
[ [url=m/nSGXSH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oc8ScZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GlwEPv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/I7RVeE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Recente foto

[ [url=m/MfenKG.jpg]Afbeelding[/url] ]




moeten jullie dus een zadel weten die voldoet aan wat ik zoek én jullie weten waar ik hiervoor terecht kan mag je dat zeker (zo veel mogelijk) vermelden. Dan kan ik deze personen aanspreken of eens langsgaan.

en wat denken jullie over verwisselbare bomen?
Ik had zelf Kent x masters opt oog maar sommige zijn heel content andere weer minder ivm plak wrongen enzv...
ik zie door de bomen het bos niet meer


Ik heb een kent en masters gehad voor mijn brede paard. Was voor mijn geen optie en voor jou waarschijnlijk ook niet. De boomvorm was voor mijn paard totaal niet geschikt en gaat dan schuiven.

Ik ben tevreden met mijn hulsebos balance. Rib uit Mn lijf, maar hij ligt top op Mn korte, maar voor brede paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 21:13 



 
Profiel   

Dank je voor jullie antwoorden.

De zadelmaker had een cavaletti zadel mee met een verwisselbare U boom die ook nog een soort z beweging maakt maar dan zonder dat de onderkant van de Z zover naar voor komt als je me begrijpt. Kost ook maar €1050 euro kaal en ze vertelde dat enkel de kwaliteit van het leder minder was maar identiek dezelfde boom heeft als duurdere merken. Maar aangezien ik maar 2 a3 x per week max een uurtje rijden is zo een zeer sterk leder ook niet nodig.
Maar ik vind weinig of nix over dit merk

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 13:22 



 
Profiel   

Er is een topic over de U boom met meerdere namen. Daar al gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 13:57 



 
Profiel   

Kent & Masters vind ik echt vreselijke zadels en zonde van je geld. Dan kun je beter iets meer uitgeven. Cavaletti ken ik niet.

Je zou ook nog naar Passier kunnen kijken. Kan ook met U boom, korte takken en is te verstellen zonder dat de boom zwak wordt. Ik weet niet wat ze aan vzh zadels hebben en of dat binnen budget is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 14:07 



 
Profiel   

dank jullie voor al je antwoorden. Gisteren nog willen rijden maar volgens mij knelt hij nu zo erg dat het rijden niet meer mogelijk zal zijn zonder dat hij er last van ondervind.


Topic over de U bomen niet meteen gevonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 11:50 



 
Profiel   

Sella ligt vaak mooi op rondgeribt :j ook zou je eens kunnen kijken naar harry dabbs of jaguar. Durf niet te zeggen dat die een U boom hebben, maar lagen bij mij goed op geldersen en spanjaarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 11:56 



 
Profiel   

Ik heb op mijn volle Lippi met zo'n zelfde rug een Equestor movamenta liggen. Aangemeten door zadel-logisch.nl zij heeft ook zelf een lijn korte vlakke brede zadels met U boom maar denkt ook goed mee als je op zoek bent naar 2e hands.

Wat ik bij jou paard zie wat ik herken is naast de U boom dat hij ook een vrij vlakke rug heeft, bij mij vielen de meeste zadels af door simpelweg te veel curve in de boom. Naast rondgeribt, kort, rare singelplek en weinig schoft }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 12:12 



 
Profiel   

ja inderdaad, ik heb op mijn haflinger vroeger een kentaur penelopa gekocht als 1ste en enige zadel en die is 15 jaar meegegaan en maar 2x moeten nagekeken worden waarvan enkel beetje wol bijgevuld. sinds ik mijn huidig paard heb, alleen maar problemen qua zadel. en ondanks dat ik al zoveel mensen liet komen die laten blijken dat ze er wat van kennen ben ik van geen content behalve die van saddle solutions dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 15:58 



 
Profiel   

Heb je al eens contact gehad met Pam Foesch? Zij is een zadelmaakster uit Urmond (Nederlands Limburg) en maakt fantastische handgemaakte zadels. Volgens mij valt het prijskaartje daar ook aardig van mee zoals ik begrijp uit mijn omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 16:06 



 
Profiel   

Ik had ook alleen maar problemen totdat ik overstapte op U bomen. Bij mijn merrie schuift alles over haar schouder, maar met U boom ligt het als een huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 16:22 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Ik had ook alleen maar problemen totdat ik overstapte op U bomen. Bij mijn merrie schuift alles over haar schouder, maar met U boom ligt het als een huis.



Welke heeft u?

Ik bel saddle solutions : geen gehoor
Ik bel healty horse saddles : geen gehoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:11 



 
Profiel   

Sella

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:14 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Sella


Is het echt 8-10 weken wachttijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:22 



 
Profiel   

Ik had ze met 10-11 weken denk ik. Maar wellicht heeft hij wat tweedehands liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:30 



 
Profiel   

dianaw33 schreef
het probleem met een verwisselbaar kopijzer is dat het per definitie een v vorm heeft, en dat je nu juist een u vorm zoekt. thorowgood en K&M kopijzers zijn ook nog eens erg lang en dat gaat je barokke paard niet fijn vinden. Die vallen dus af. je kunt het beter zoeken in de barokke paarden merken, en dan even eerst een 2e handsje nemen totdat je paard goed ontwikkeld is en daarna pas een definitief zadel.




Mijn barok doet het prima met een thorowgood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:32 



 
Profiel   

Ik heb een Ideal Rebecca, U vormige boom en voor rondgeribte paarden. Fijn zadeltje, met niet te veel wrong en niet zo'n diepe zit. En de prijs is ook nog mooi onder de 2000 euro.
Is alleen wel een dressuurmodel.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 12:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen