Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 17:50

Hoi

Allereerst hopelijk heb ik het in de juiste rubriek geplaatst. Zo niet, sorry.

Ik heb een probleem.

Ik weet niet anders dan dat mijn paard met z’n mond open loopt, z’n tanden laat zien en Tong optrekt met het rijden met bit.
Ook Zonder druk op de teugels, maar dan wel minder.

Vorige week een bitfit consult gehad.
M’n bit dat ik gebruikte was een dubbelgebroken trens.

De consulente heeft natuurlijk eerst gekeken naar het paard in stand.
Geen wondjes, haken etc.
Opvallend was wel overtollig slijmvlies, dus zeg maar veel vel aan binnenkant wang. Verder niks wat op viel.

Tussenstuk van dubbel gebroken bit was wel vrij groot vond ze voor hem.

Heel veel verschillende bitten geprobeerd. Twijfelde tussen hoge tongboog en anatomisch bit. Met het rijden voelde hij iets beter maar niet als een wonder dat het goed was natuurlijk. Uiteindelijk anatomische gehouden om te proberen. Keer of 5 mee gereden maar zag 0 verschil.

Afgelopen woensdag bitloos geprobeerd. Het was geen hack, maar gwn exht hoofdstel zonder bit. Een bit vindt hij duidelijk zeer onprettig.

Nou scheelde zeker 90% met openen van zijn mond. Hii doet t nog wel eens af en toe, zonder bit. Zou het dan
Gewoonte zijn?


Heb hoofdstel in bruikleen, nu zag ik dat hij al schuurplek vertoont op zijn neus. Zou het aan het hoofdstel zelf liggen of moet ik dan ook nog voor een bontje gaan (niet m’n voorkeur maar als het voor hem beter is...)


We zijn sinds kort gestart met wedstrijden en om nou op iedere protocol te zien: mond open... dat zien we niet zitten. Maar ben ook beetje huiverig bitloos te starten. Hij is erg kijkerig, springt graag weg (niet er vandoor) in onbekende situaties en is retesterk. Ben bang dat ik weinig heb te zeggen op zo’n moment haha.

Maar goed, voornamelijk gaat het me om dat het voor Milano prettig is.

Iemand ervaringen met paard dat met bit altijd zo loopt met mond wijd open, tanden zichtbaar en onrustig met tong?

Is bitloos DE oplossing? En zo ja, wat voor hoofdstel is dan het beste?

Zelf 0 kennis van (ja op internet zoeken maar iets met door de bomen het bos niet zien..).

Lang verhaal, hopelijk is het duidelijk en kan iemand me helpen. Uiteraard gaat het er vooral om dat m’n paard het het fijnst vind.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:58

Welk hoofdstel en systeem het beste is verschilt per paard. Die van mij werd boos met kaakgekruist, snapte hij niks van. Sidepull alsof hij nooit anders deed. Hackamore alleen in begin wat gek dat er wat meer langs zijn hoofd hing maar wende al snel. Touwhalster gaat ook prima. Alleen geen gras voor zijn snufferd houden, dan doet hij niks anders dan eten. :')

Dus het is eigenlijk uitproberen en/of iemand die bitloos hoofdstellen past voor het paard.

Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 17:59

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
puppy1128 schreef:
Welk hoofdstel en systeem het beste is verschilt per paard. Die van mij werd boos met kaakgekruist, snapte hij niks van. Sidepull alsof hij nooit anders deed. Hackamore alleen in begin wat gek dat er wat meer langs zijn hoofd hing maar wende al snel. Touwhalster gaat ook prima. Alleen geen gras voor zijn snufferd houden, dan doet hij niks anders dan eten. :')

Dus het is eigenlijk uitproberen en/of iemand die bitloos hoofdstellen past voor het paard.



Om te starten is het soort hoofdstel natuurlijk stuk beperkter.

Stiekem hoop ik natuurlijk dat iemand een oplossing heeft met bit maar ben bang dat dat er njet in zit
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-08-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:02

Hmm. Die van mij had er ook een handje van waardoor ik totaal geen controle meer had. Mn instructrice vroeg me waarom ik zonder sperriem reed. Gewoon, niet nodig vond ik. Maar toch eens geprobeerd en niet kan hij simpelweg zn mond niet meer opendoen om het bit niet meer te hoeven voelen zodat hij volledig weg kan lopen met me. Gevaarlijk gevallen op die manier.
Sinds ik met sperriem rijdt is het probleem weg. Maar daar rijdt je dus al mee.. Lastig dit.

Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 18:04

Hutcherson schreef:
Hmm. Die van mij had er ook een handje van waardoor ik totaal geen controle meer had. Mn instructrice vroeg me waarom ik zonder sperriem reed. Gewoon, niet nodig vond ik. Maar toch eens geprobeerd en niet kan hij simpelweg zn mond niet meer opendoen om het bit niet meer te hoeven voelen zodat hij volledig weg kan lopen met me. Gevaarlijk gevallen op die manier.
Sinds ik met sperriem rijdt is het probleem weg. Maar daar rijdt je dus al mee.. Lastig dit.


Ja precies en je aanleuning is zo ook 10x niks. En ziet er ook gwn ni uit natuurlijk. Maar het os duidelijk dat het onprettig is voor hem? En denk wel dat t door Z’n dikke wangen komt. Afsnijden maar dus? Haha

o_mariska_o
Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:08

Misschien ook de tandarts eens mee laten kijken of hij geen haken of iets dergelijks heeft wat hem pijn doet met bit in.

Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 18:10

o_mariska_o schreef:
Misschien ook de tandarts eens mee laten kijken of hij geen haken of iets dergelijks heeft wat hem pijn doet met bit in.


De consulente heeft ook binnen in gekeken die zag zo ver niks.

Maar weet natuurlijk niet of zo iemand even veel ziet als de tandarts ja.

o_mariska_o schreef:
Misschien ook de tandarts eens mee laten kijken of hij geen haken of iets dergelijks heeft wat hem pijn doet met bit in.


En wat ik zei, ook bitloos doet hij het nog wel eens. Wel stukken minder
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-08-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:11

Zou je eens een stukje willen filmen? Lastig om anders iets zinnigs te zeggen

o_mariska_o
Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:17

Ik weet het ook niet, maar misschien dat de tandarts anders nog tips heeft. Hij zal dit toch vast vaker tegen moeten komen.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:18

Mond open met bit, en schuurplekken op de neus bij bitloos?

Klinkt in mijn oren dat je het beste je teugelhulpen even onder de loep moet nemen, bij voorkeur onder toezicht van een goede instructrice.

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:18

Pony die ik goed ken heeft dit ook, is sinds we met een Myler (level 1 watertrens) rijden is dit al beter aan het worden.
Bij deze pony een combinatie van ongemak en een gewoonte. Ongemak is nu weg, maar je ziet dat de gewoonte er heel erg is.

Bij haar was het een combinatie van een kleine mond, dikke tong en erg laag gehemelte.
Je ziet nu vooral dat het tong optrekken heel erg een gewoonte is. Dus we zijn nu bezig om haar met bit in aan een liksteen te laten pikken waardoor ze leert dat het geen pijn doet om de tong naar beneden te bewegen als ze het bit in heeft.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:20

Hoe eet je paard? Knoeit hij ook?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:20

Even een vraag over je zadel, past dit goed, doet hij het ook met een ander zadel? Ik heb eens een zadel op proef gehad en onmiddellijk gooide mijn paard zijn tong buitenboord, trok hij hem op en deed hij zijn mond open. Het zadel heb ik dus niet gekocht.
Ook kan er wat in zijn hals niet lekker zitten of ergens anders in zijn lijf. Het hoeft geen probleem in de mond te zijn ondanks dat dat is wat je ziet.
Succes met het vinden van de oorzaak en de oplossing.

Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 18:21

DreamGuide schreef:
Mond open met bit, en schuurplekken op de neus bij bitloos?

Klinkt in mijn oren dat je het beste je teugelhulpen even onder de loep moet nemen, bij voorkeur onder toezicht van een goede instructrice.


Bedankt. Dat is al aan de orde.

Zoals k al zei het is met lange teugel ook.

Heb t ook aan bit consulente gevraagd of het daar aan lag.

Zonder bit is het ook.

En het is een leen hoofdstel, wat misschien niet beste hoofdstel
Voor hem is. Maar he, toch bedankt.

Tatyana schreef:
Pony die ik goed ken heeft dit ook, is sinds we met een Myler (level 1 watertrens) rijden is dit al beter aan het worden.
Bij deze pony een combinatie van ongemak en een gewoonte. Ongemak is nu weg, maar je ziet dat de gewoonte er heel erg is.

Bij haar was het een combinatie van een kleine mond, dikke tong en erg laag gehemelte.
Je ziet nu vooral dat het tong optrekken heel erg een gewoonte is. Dus we zijn nu bezig om haar met bit in aan een liksteen te laten pikken waardoor ze leert dat het geen pijn doet om de tong naar beneden te bewegen als ze het bit in heeft.

Das slim bedacht! Tnxs! En blij dat ik niet de enige ben met zon paard haha

Nicky1963 schreef:
Even een vraag over je zadel, past dit goed, doet hij het ook met een ander zadel? Ik heb eens een zadel op proef gehad en onmiddellijk gooide mijn paard zijn tong buitenboord, trok hij hem op en deed hij zijn mond open. Het zadel heb ik dus niet gekocht.
Ook kan er wat in zijn hals niet lekker zitten of ergens anders in zijn lijf. Het hoeft geen probleem in de mond te zijn ondanks dat dat is wat je ziet.
Succes met het vinden van de oorzaak en de oplossing.


Uhm ja d’r is pas nog na t zadel gekeken. Wel moest ik het zadel wat verder na achter leggen wat ik ook doe.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-08-19 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:24

Je zadel past? Want als je paard ook met losse teugel zo'n reactie geeft zou ik eens verder gaan kijken dan het bit. Het wegrennen en sterk maken is een probleem dat je, na het checken/oplossen van eventuele fysieke oorzaken, toch echt dressuurmatig op moet lossen.

Mijn tip is; boek even een bezoekje van de tandarts en fysio :) Eerst de oorzaak achterhalen, kan je een hoop geldklopperij schelen. Een bitfitter kan natuurlijk wel even snel kijken, maar knappe kop die zonder sper en zaklamp góed achter in de mond kan kijken.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 03-08-19 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 18:24

Nicky1963 schreef:
Even een vraag over je zadel, past dit goed, doet hij het ook met een ander zadel? Ik heb eens een zadel op proef gehad en onmiddellijk gooide mijn paard zijn tong buitenboord, trok hij hem op en deed hij zijn mond open. Het zadel heb ik dus niet gekocht.
Ook kan er wat in zijn hals niet lekker zitten of ergens anders in zijn lijf. Het hoeft geen probleem in de mond te zijn ondanks dat dat is wat je ziet.
Succes met het vinden van de oorzaak en de oplossing.


Ook zonder zadel doet hij het trouwens

Nicky1963 schreef:
Even een vraag over je zadel, past dit goed, doet hij het ook met een ander zadel? Ik heb eens een zadel op proef gehad en onmiddellijk gooide mijn paard zijn tong buitenboord, trok hij hem op en deed hij zijn mond open. Het zadel heb ik dus niet gekocht.
Ook kan er wat in zijn hals niet lekker zitten of ergens anders in zijn lijf. Het hoeft geen probleem in de mond te zijn ondanks dat dat is wat je ziet.
Succes met het vinden van de oorzaak en de oplossing.


Ook zonder zadel doet hij het trouwens
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-08-19 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:36

Heb je wel eens geprobeerd juist de sperriem eraf te halen?
Dat heeft het bij m'n verzorgpaard helemaal opgelost, terwijl de sperriem helemaal niet strak zat. De eerste minuut liep ze met haar mond zo wijd mogelijk open en dr onderkaak alle kanten op te bewegen, en toen was het over.
Wij zijn trouwens ook van een dubbel gebroken trensje over naar een myler level 1 watertrens omdat ze hierop beter contact durft te houden.

Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 18:44

Sintara schreef:
Heb je wel eens geprobeerd juist de sperriem eraf te halen?
Dat heeft het bij m'n verzorgpaard helemaal opgelost, terwijl de sperriem helemaal niet strak zat. De eerste minuut liep ze met haar mond zo wijd mogelijk open en dr onderkaak alle kanten op te bewegen, en toen was het over.
Wij zijn trouwens ook van een dubbel gebroken trensje over naar een myler level 1 watertrens omdat ze hierop beter contact durft te houden.


Nee nog niet geprobeerd. Ook omdat net als bij jou die heel los zit indd dank jr wel
Voor de tip!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:48

Je kunt het altijd proberen, zou wel makkelijk zijn :D.

Edit : ik denk wel dat je het hooguit zo goed krijgt als bitloos op deze manier

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:25

Sommige paarden reageren idd vrij heftig op een sperriem, het is het proberen waard. Misschien ook eens helemaal zonder of juist met een lage neusriem rijden?
Andere vraag: zit er ergens Flemmingh in de afstamming van jouw paard? Het is ons gebleken dat er bloedlijnen zijn die vooral het optrekken van de lippen vererven.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:50

Ik zie hier op de foto's een paard dat met kracht in de krul loopt.

Mond open, tong optrekken, schuurplekken op de neus....... ik denk dat het probleem niet bij het paard ligt, maar bij de ruiter. En dat hij het ook doet als je er niet op zit, is verklaarbaar, hij is het bit met pijn gaan associeren. Die link heeft hij nog niet gelegd met bitloos, maar als je zo doorgaat, doet hij dat ook, en is niet meer te rijden.

Leuk dan dat je een bitfitter erbij haalt, maar als je met zoveel kilo's in je handen rijdt, zal het best passende bit je nog niet gaan helpen. En ook de sperriem eraf is een tijdelijke oplossing, die wss maar een paar weken zal helpen. Het probleem ligt bij jou, en dus moet jij het oplossen door anders te gaan rijden.

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:56

Wel eens een hoofdstel met lage neusriem geprobeerd?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:05

Bij mijn paard hielp een stubben easycontrol d trens. In combinatie met een lage neusriem. Ik werd ook gek van alle bitten die ik geprobeerd heb. Dacht nooit dat deze ging werken maar door de blokkeerfunctie ligt hij vrij stil in de mond. En hij is heel dun en van RVS.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:07

Hutcherson schreef:
Hmm. Die van mij had er ook een handje van waardoor ik totaal geen controle meer had. Mn instructrice vroeg me waarom ik zonder sperriem reed. Gewoon, niet nodig vond ik. Maar toch eens geprobeerd en niet kan hij simpelweg zn mond niet meer opendoen om het bit niet meer te hoeven voelen zodat hij volledig weg kan lopen met me. Gevaarlijk gevallen op die manier.
Sinds ik met sperriem rijdt is het probleem weg. Maar daar rijdt je dus al mee.. Lastig dit.



Persoonlijk vind ik dit heel erg en symptoom bestrijding.

Een paard met open mond/tong ervaart serieus ongemak. Dit snoer je niet dicht maar je luistert daarnaar.
Dus je gaat een rijtje af van; bit, zadel, lichaam paard/blokkades, ruiter.

Het kan een rijtechnisch probleem zijn; uit balans = verkeerd lichaamsgebruik = meer gewicht voor dus in je hand. Het kan een ruiter probleem zijn of combinatie van allerlei factoren. Dat jouw paard het ook bitloos doet verteld mij dat jouw paard niet in balans loopt. Dus; horizontaal, diagonaal, verticaal en lateraal.

Achter de loodlijn zorgt ook voor verkeerd lichaamsgebruik, en onvermogen om in balans te komen.

Ik had een paard met tong problemen en hoofdkantelen icm heel hard worden in de hand. Nu ik haar in balans breng tussen haar schouder en de andere dimensies, met lossere teugel (alleen druk wanneer nodig), heb ik een happy paard die hier niks meer van vertoond en eigenlijk steeds sterker wordt omdat jij hun niet meer vasthoudt maar dat zij zichzelf moeten dragen.

Zoek aub een instructeur die weet van rechtrichten, of volgens 4dimensiondressage methode. Het kan zoveel fijner en vriendelijker..

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:08

Dioxide schreef:
Je zadel past? Want als je paard ook met losse teugel zo'n reactie geeft zou ik eens verder gaan kijken dan het bit. Het wegrennen en sterk maken is een probleem dat je, na het checken/oplossen van eventuele fysieke oorzaken, toch echt dressuurmatig op moet lossen.

Mijn tip is; boek even een bezoekje van de tandarts en fysio :) Eerst de oorzaak achterhalen, kan je een hoop geldklopperij schelen. Een bitfitter kan natuurlijk wel even snel kijken, maar knappe kop die zonder sper en zaklamp góed achter in de mond kan kijken.


Mijn eerste reactie op de foto's is, dat paard voelt zich heel ongemakkelijk. Ik ga helemaal met de post van Dioxide (edit: en die hierboven van Bralindy) mee. Fysiek ongemak uitsluiten en dan lessen bij een goede instructeur die meehelpt zoeken waarom het paard de mond openspert tijdens het rijden.