Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met mond open en tong optrekken met rijden

 
Profiel   

Een te losse teugels is niet goed want dat klappert het bit te veel in de mond en een te strakke teugels is ook niet goed. Je zult daar in middenweg in moeten vinden wat voor jullie beide prettig is en fijn aanvoelt. TS trek je niks aan van sommige afkrakende reacties. Mijn respect heb je omdat je je kwetsbaar opstelt en dingen wil leren hoe je het in vervolg beter kunt doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:11 



 
Profiel   

Heb je wel eens een ongebroken bit geprobeerd?
En dan een beetje dun bitje, zodat het weinig ruimte inneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:28 



 
Profiel   

Mijn paard deed ook steeds zijn tong over het bit (dubbelgebroken trens), ben overgestapt op een pelham (met omwikkeling) en later werd hij met een ongebroken trens, gewoon recht, gereden. Geen enkel probleem meer gehad. Liep zonder enige dwang prima aan de teugel. De riemen van het hoofdstel snoerde ik niet strak aan, maar echt loshangen deden ze ook niet. Heb wel veel geknutseld' om het hoofdstel goed passend te krijgen (o.m. een op maat gemaakte frontriem)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:35 



 
Profiel   

TS, echt dapper van je dat je dit topic opent en toch de vraag durft te stellen met foto's erbij. Een aantal posters voor mij heeft al aangegeven dat het probleem misschien niet onstaat bij het bit of in de mond, maar meer ligt in het punt van africhting waar je op zit. Afgaande op de foto's en wat je erbij vertelt, ligt het misschien meer aan de gehoorzaamheid voor je been en dat is waar aanleuning en nageeflijkheid begint. Probeer in de les erover te hebben met je instructeur en ga er dan aan werken om de verbinding van been naar hand te verbeteren. Als je het aan Anky zou vragen, zou zij ook zeggen dat het zo makkelijk allemaal niet is en dat dit probleem bij iedere ruiter en elk paard de kop op steekt ;). Je hebt alleen een beetje de pech dat jouw paard het op deze manier laat zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:37 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
TS, echt dapper van je dat je dit topic opent en toch de vraag durft te stellen met foto's erbij. Een aantal posters voor mij heeft al aangegeven dat het probleem misschien niet onstaat bij het bit of in de mond, maar meer ligt in het punt van africhting waar je op zit. Afgaande op de foto's en wat je erbij vertelt, ligt het misschien meer aan de gehoorzaamheid voor je been en dat is waar aanleuning en nageeflijkheid begint. Probeer in de les erover te hebben met je instructeur en ga er dan aan werken om de verbinding van been naar hand te verbeteren. Als je het aan Anky zou vragen, zou zij ook zeggen dat het zo makkelijk allemaal niet is en dat dit probleem bij iedere ruiter en elk paard de kop op steekt ;). Je hebt alleen een beetje de pech dat jouw paard het op deze manier laat zien.

En in elke fase van de africhting opnieuw de kop op kan steken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:42 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Latoyalec schreef
Bedankt allen voor de op/aanmerkingen. Ga de tips allemaal op een rijtje zetten.

En net zoals iemand al zei is de mijne ook van achter niet sterk en gooit alles na voren. Probeer dit altijd door voorwaarts te blijven rijden en denken op te lossen met tempo wisselingen.

Overigens heb ik getwijfeld om het hier te plaatsen vanwege het bekende imago van meerderheid v mensen hier. Ik heb t echter toch gedaan om zo hopelijk een juiste tips te krijgen.

Mensen die het nodig vinden om te kraken en te oordelen. Gelukkig weet ik zelf het beste hoe het zit. Heb vaak genoeg op m’n protocollen juist dat m’n teugels te lang zijn.(maar ja als ie allea dan op voorhand gooit...) Ik weet hoe m’n paard reageert op pijn. Dus dat laat ik maar terzijde. En ja ben geen Anky v Grunsven helaas. Maar doe m’n best en heb toch ni idee dat ik een ongelukkig paard heb.

Maar nogmaals bedankt voor de tips!

Doe er mee wat je wil maar;
Als jij hem voorwaarts rijdt met te lange teugels (dus vanvoor geen begrenzing) dan rijd je alleen maar meer op de voorhand. :) De bedoeling is goed (achter activeren) maar waarschijnlijk door dat je het graag goed wil doen en wil oplossen, is de uitvoering er nog niet 100%. Je wil hem niet op de hand "terug rijden" en daar heb je helemaal gelijk in. Maar je moet de energie die je er van achter in rijdt wel een beetje opvangen en beheersen vanvoor. Anders loopt ie nog meer van het achterbeen af. Ik vermoed dat ie ook de neiging heeft om wat in de hand te gaan hangen? Met lange teugels rijden houdt meestal in dat de hand vrij dicht bij het zadel/je eigen bovenlichaam gehouden wordt. Vanuit deze houding is het bijna onmogelijk om fijn mee te volgen in de mond omdat je jezelf als het ware blokkeert. :) Dat we graag de hand "naar voren" zien is niet enkel omwille van het plaatje. :)

Echt TS, ik weet dat het heel hard aan kan komen allemaal en allemaal vrij overweldigend is. Ik denk dat je Belg bent?
Ga geen geld uit blijven geven aan bitten en hoofdstellen maar zoek een goede instructeur. :) Je denkwijze is goed. Je hebt nu alleen even iemand nodig die je in praktijk begeleidt. Dat hebben we allemaal, ook Anky. ;)


Mee eens, en ik wil er als tip nog aan toevoegen: als je paard erg makkelijk stuwt ipv draagt achter dan helpt het soms om juist in een wat langzamer tempo te gaan rijden. Schijnovergangen in draf naar bijna stap kunnen dan erg fijn zijn om het paard wat meer te laten dragen. Voorwaarde is uiteraard wel dat je zelf een onafhankelijke zit hebt met een hand die mee gaat in de beweging in een fijn contact.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:51 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Pipodipo schreef
TS, echt dapper van je dat je dit topic opent en toch de vraag durft te stellen met foto's erbij. Een aantal posters voor mij heeft al aangegeven dat het probleem misschien niet onstaat bij het bit of in de mond, maar meer ligt in het punt van africhting waar je op zit. Afgaande op de foto's en wat je erbij vertelt, ligt het misschien meer aan de gehoorzaamheid voor je been en dat is waar aanleuning en nageeflijkheid begint. Probeer in de les erover te hebben met je instructeur en ga er dan aan werken om de verbinding van been naar hand te verbeteren. Als je het aan Anky zou vragen, zou zij ook zeggen dat het zo makkelijk allemaal niet is en dat dit probleem bij iedere ruiter en elk paard de kop op steekt ;). Je hebt alleen een beetje de pech dat jouw paard het op deze manier laat zien.

En in elke fase van de africhting opnieuw de kop op kan steken. :)

Inderdaad en gaandeweg leer je steeds beter om het op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:55 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
TS, echt dapper van je dat je dit topic opent en toch de vraag durft te stellen met foto's erbij. Een aantal posters voor mij heeft al aangegeven dat het probleem misschien niet onstaat bij het bit of in de mond, maar meer ligt in het punt van africhting waar je op zit. Afgaande op de foto's en wat je erbij vertelt, ligt het misschien meer aan de gehoorzaamheid voor je been en dat is waar aanleuning en nageeflijkheid begint. Probeer in de les erover te hebben met je instructeur en ga er dan aan werken om de verbinding van been naar hand te verbeteren. Als je het aan Anky zou vragen, zou zij ook zeggen dat het zo makkelijk allemaal niet is en dat dit probleem bij iedere ruiter en elk paard de kop op steekt ;). Je hebt alleen een beetje de pech dat jouw paard het op deze manier laat zien.


Dank je wel! Ja aan impuls werken we ook vooral. Hij is ook Zo ontzettend lang en slungelig in Z’n lijf. Ach we doen allebei ons best! Dank je voor je reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 12:35 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Mee eens, en ik wil er als tip nog aan toevoegen: als je paard erg makkelijk stuwt ipv draagt achter dan helpt het soms om juist in een wat langzamer tempo te gaan rijden. Schijnovergangen in draf naar bijna stap kunnen dan erg fijn zijn om het paard wat meer te laten dragen. Voorwaarde is uiteraard wel dat je zelf een onafhankelijke zit hebt met een hand die mee gaat in de beweging in een fijn contact.

Eens en een heel belangrijk iets om rekening mee te houden! Het kan zijn dat deze er juist bij gebaat is om iets onder zijn voorkeurstempo gereden te worden. :) Schijnovergangen die Elisa noemt zijn een hele fijne oefening omdat je dan ook echt gaat voelen wanneer dat achterbeen actief naar voren geplaatst wordt ipv dat hij stuwend vertrekt. :) Eens je dat verschil kent ben je tien stappen verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 12:40 



 
Profiel   

Volgens mij trapt niemand TS de grond in maar worden er alleen goedbedoelde adviezen gegeven... N.a.v. je verhaal TS denk ik ook dat je te veel steun zoekt op de teugels gezien de schuurplekken en open mond. Naast bitloos zou je ook eens zonder teugels moeten rijden, zodat je onafhankelijker zit het het paard niet in zijn mond irriteert. Of pak een paar voltigelessen mee. Maar dit is alleen op basis van een foto en verhaaltje :)
Ik weet niet waar je woont, maar https://www.bitloospaardrijden.info/ vind ik heel kundig qua bitloze optomingen, mocht je nog iets willen proberen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 12:52 



 
Profiel   

Als je meer info en advies wilt over het juiste bit kun je ook contact opnemen met https://www.bittenshop.nl/
Zij geven advies op basis van je verhaal en eventueel op basis van filmpjes! Misschien kun je daar ook nog nuttige tips uithalen! Succes!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 17:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen