Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:20

Ik zie op de foto’s net als avalanche veel gewicht in de hand en volgens mij een ruiter die zich ‘vast houdt’ aan de teugels. Ik zie een valse krul en veel spanning, dan kan de aanleuning niet goed zijn. Schuurplekken van zo kort bitloos bevestigd dat eigenlijk.

Kan je er nog 100 bitten of optomingen in/rond hangen. Het probleem blijft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-08-19 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:38

Avalanche81 schreef:
Ik zie hier op de foto's een paard dat met kracht in de krul loopt.

Mond open, tong optrekken, schuurplekken op de neus....... ik denk dat het probleem niet bij het paard ligt, maar bij de ruiter. En dat hij het ook doet als je er niet op zit, is verklaarbaar, hij is het bit met pijn gaan associeren. Die link heeft hij nog niet gelegd met bitloos, maar als je zo doorgaat, doet hij dat ook, en is niet meer te rijden.

Leuk dan dat je een bitfitter erbij haalt, maar als je met zoveel kilo's in je handen rijdt, zal het best passende bit je nog niet gaan helpen. En ook de sperriem eraf is een tijdelijke oplossing, die wss maar een paar weken zal helpen. Het probleem ligt bij jou, en dus moet jij het oplossen door anders te gaan rijden.


Dit. Niks aan toe te voegen.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 01:24

Ik zou sowieso eerst de tandarts erbij laten komen. Een bitfitter kan nooit ver genoeg voelen en zien!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 01:35

Ai ai.. ik vind dit helemaal niet fijn klinken..

Hier ook een paard waar menig mensen niet mee wilde rijden of net afstapte. Of hij schudde continu met zijn hoofd, of hij ging de hort op, of hij begon te bokken, of hij liep gewoon helemaal niet. En geloof mij dat paard heeft veel slaag gehad...

Toen bij mij terecht gekomen. Meteen osteopaat, zadel op maat en tandarts erbij. Buiten het hoofdschudden een fijn paard gekregen. Hebben hem weg gehaald bij mij en paard is toen opnieuw met slecht zadel in de krul getrokken gereden en dus opnieuw gaan staken. Uiteindelijk is die nu van mij en het riedeltje begon weer opnieuw. Buiten toen het hoofdstel wat ik toen niet heb vervangen heb ik nu een anatomisch hoofdstel zonder sperriem ( iets wat ik dood eng vond bij hem :+ ) en meneer is tevreden en braaf!

Dit soort dingen is imo een schreeuw om hulp. Sperriempjes etc zijn gewoon symptoon bestrijdingen. Zorg dat je paard comfortabel voor je kan werken, hij zal je dankbaar zijn!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:16

Ik zit met een soortgelijk probleem bij een hackney van een kennis.. die raakte helemaal van de kaart zodra het bit ook maar iets teveel op haar lagen kwam( Is dus ook nog niet beleerd dat gaan we volgende maand weer proberen voor de wagen) . Paard heeft maar vier cm tussen de molaren voor de lagen zitten en daar moet die extreem overbespierde tong ook nog tussen ( dik geworden door het optrekken). Ik heb geen idee of het een mogelijkheid is in de dressuur. Maar is trainen met een bitlifter geen optie? Ik heb er eentje zelf op maat gemaakt voor die hackney en ze kauwd nu voor het eerst af als we aan het lange lijnen zijn met een liverpool in. Door die bitlifter komt het bit minder op de lagen en past die tong er tenminste onder. Is tevens ook een bit met tongboog dus de bitlifter creërt nog eens extra ruimte.

Voor de mensen die er gelijk boven op willen duiken. Paard werd al hysterisch als er een bit in hing zonder druk wat m niet lekker zat. Dus dan zaten er nog geen eens leidsels aan. En de eigenaar loopt er al twee jaar mee te stoeien wat nou comfortabel is qua bit voor dat paard gezien bitloos aangespannen rijden niet is toegestaan in de tuigsport. Tig soorten bitten geprobeerd. Zeem er omheen, rubber, anatomisch, myler. Niets hielp tot de eigenaar en ik een bitlifter idee wilden proberen. Eigenaar een rubberen slang om de bit ringen gemaakt van de myler en over de neusriem. En verhip de hackney accepteerde het al veel beter. Dus toen mijn kennis op vakantie was heb ik het idee verder uitgewerkt. Een normale liverpool met tongboog gepakt en daar die lifter aan gefabriceerd. ( zie foto)

Voor nu lijkt dit voor ons de oplossing te zijn. Hackney is nog nooit zo relaxed geweest. En ik kan haar nu tenminste recht richten aan de longe.

Hopelijk kun je er wat mee!


Afbeelding

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:31

Vaak is het niet het bit waarop geprotesteerd wordt maar de ruiterhand of een ander ongemak in de training(bijvb niet willen buigen omdat het moeilijk is of er niet voorwaarts genoeg wordt gereden). Even een lastig puntje waar je dan doorheen moet. Goede instructie nemen en het geld voor ander bit/Hoofdstel daarin investeren.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:11

Mijn paard deed zijn mond ook altijd open en slingerde zijn tong er dan bij uit. Bij hem was een lage neusriem de oplossing. Gecombineerde neusriem vond hij niet fijn ondanks dat deze heel los zat. Met de lage neusriem deed hij het niet meer

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:58

Ayasha schreef:
Ik zie op de foto’s net als avalanche veel gewicht in de hand en volgens mij een ruiter die zich ‘vast houdt’ aan de teugels. Ik zie een valse krul en veel spanning, dan kan de aanleuning niet goed zijn. Schuurplekken van zo kort bitloos bevestigd dat eigenlijk.

Kan je er nog 100 bitten of optomingen in/rond hangen. Het probleem blijft.


Ik denk dat het voor jezelf en je paard fijn is om een stap terug te doen en meer te leren rijden zoals dit bedoel is; primair op zit en intentie. Je handen zijn alleen een sluitstuk.
Dit paard oogt alsof het pijn heeft.

Bitloos maakt weinig verschil wanneer je correct hebt leren rijden.

In welke regio zit je?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:59

Lage neusriem en een andere instructeur (idem wat mijn voorgangers al zeiden wbt de rijderij)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:07

Ik denk dat het meeste gezegd is en ts genoeg tips heeft gekregen, wat mij nog opviel is de ligging van het been en het zadel op foto drie. Veel te ver naar voren, wellicht hier eens goed naar kijken. Succes!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:23

Buiten dat je een rijkunstig probleem hebt kan een ander bit zeker ook wat uitkomst bieden. Een van onze merries heeft 'dikke lippen' zoals ik het noem, veel vlees dat met een beetje pech tussen de lagen en het bit klem komt te zitten. Kwam daar eigenlijk pas laat achter, maar ben overgegaan op een ongebroken trens en dat heeft ontzettend veel gescheeld. Het is een simpel rvs bit van HH dus niet duur. Ik heb niet het rijkunstige probleem dat jij hebt met de aanleuning maar je zou zo'n trens kunnen proberen en natuurlijk aan je aanleuning werken.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:23

het is zo paard gevoelig welk hoofdstel en bit lekker loopt zeg maar. Ons paard is erg gevoelig, veel verschillende dingen geprobeerd. Zij loopt nu met anatomisch gevormd hoofdstel, een smalle neusriem en een bitje met rolletje zodat ze het niet vast kan pakken. Het is net als met schoenen. Zoveel mogelijk passen, proberen observeren. :j Succes!

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:12

TS wordt hier naar aanleiding van alleen een foto behoorlijk onheus bejegend vind ik. Ze vraagt niet voor niets advies, van een paar foto's kun je niet zo snel zo'n een negatief oordeel vellen.
Van iedereen zijn momentfoto's te maken die niet optimaal zijn. Van jullie niet zeker?

Gelukkig zijn er ook tips die ze kan proberen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard met mond open en tong optrekken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:15

Tuurlijk wel, maar als je een aanleuningsprobleem het zowel met bit als zonder dan ligt het aan degene die de teugels vast heeft. Als je dan foto's plaatst die dat vermoeden bevestigen dan kan iedereen wel bitten gaan aanraden maar dan jaag je TS gewoon op kosten.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:19

Ik schat dat TS niet hoger dan L start op dit moment. Zulke foto's kun je van elke ruiter op dat niveau maken (en ook nog veel hoger trouwens) Direct zo'n negatief oordeel typen louter op grond van een paar plaatjes vind ik niet fair. Daarbij: bitten of hoofdstellen kun je gratis passen en/of lenen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:20

Ik zou ook eens laten kijken hoe het met zijn rug is.
Pijn daar, kan ook een rijtechnisch iets van jou zijn, en zorgen dat hij zijn mond opent.

( aangezien het wel verbetert is zonder bit, zou ik het daar in gaan zoeken )
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 09-08-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:21

Wat al meerdere keren gezegd is...ik zou er een goede paardentandarts, dus geen gebitsverzorger, naar laten kijken. Een bitfitter ziet nooit wat een tandarts wel ziet en heeft in mijn ogen ook minder verstand van de binnenkant van de mond. Het bit op je tweede foto is te groot want het komt zo te zien twee vingers uit zijn mond. Als je dan een dubbelgebroken bit hebt zit de schakel al gauw tegen de slijmvliezen van de mondhoeken. En dan komen er velletjes klem, kan je vertellen dat voelt niet fijn, en dan was het maar 1 keer vel op mijn hand klem die waarschijnlijk minder gevoelig is als slijmvliezen. Een paard gaat dan natuurlijk dingen verzinnen om van die pijn af te komen. Ik zou daarom altijd kiezen voor een enkelgebroken of ongebroken bit met vaste ringen. Ik heb op aanraden van de mijn tandarts een d-trens van 30 euro, nooit letsels en doet het prima. En als het zonder bit een stuk beter is moet je het misschien toch daar zoeken. Kijk anders is op de facebook van dap equide daar staat wel wat bitten en bitfitters uitleg op...
Laatst bijgewerkt door Mariljo op 09-08-19 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:21

IsabelleN schreef:
Ik schat dat TS niet hoger dan L start op dit moment. Zulke foto's kun je van elke ruiter op dat niveau maken. Direct zo'n negatief oordeel typen louter op grond van een paar plaatjes vind ik niet fair. Daarbij: bitten of hoofdstellen kun je gratis passen en/of lenen.


Je plaatst zelf foto's die je representatief vindt voor de situatie. Daarmee wil je graag hulp en zinvol commentaar op dat door jezelf geplaatste beeld.
Anders had je wel andere foto's van momenten geplaatst waarop het erg goed ging toch?

Ik vind dat iedereen bijzonder vriendelijk reageert. Maar wanneer iedereen, incl wij zelf allemaal, als perfecte ruiter geboren werden en het alleen maar lag aan het paard en de materialen dan kunnen alle instructeurs wel inpakken toch?

Als het goed is wil je als mens leren....

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:22

Ik heb een paard dat wat voorover is gebouwd en ook snel teveel druk pakt aan de voorkant als hij nog niet voldoende op achter is of iets moelijk vindt.
Het is enerzijds een kwestie van sterker maken achter, veel schakelen, veel overgangen rijden, zodat ‘ie los gaat leren laten voor en op eigen benen leren lopen.
Anderzijds is het ook zoeken naar een bit waarop ze minder snel gaan hangen en als gevolg de mond wat open kunnen gaan doen.
Je zou een myler kunnen proberen, mijn paard ging het daar na verschillende bitten proberen duidelijk beter op doen.
Maar dan moet je zelf ook heel goed opletten dat je voldoende en op tijd los gaat laten met je hand en niet vast blijft houden of blijft trekken.
Dan is een myler echt te scherp.

Verder inderdaad een goede osteo en tandarts eens laten kijken en overleggen met je instructeur.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 09-08-19 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:22

IsabelleN schreef:
Ik schat dat TS niet hoger dan L start op dit moment. Zulke foto's kun je van elke ruiter op dat niveau maken (en ook nog veel hoger trouwens) Direct zo'n negatief oordeel typen louter op grond van een paar plaatjes vind ik niet fair. Daarbij: bitten of hoofdstellen kun je gratis passen en/of lenen.

Wie oordeelt hier nu!!

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:26

Lastig te zien vanaf een foto waar het probleem ligt, ruiter, paard of combinatie
Maar deze oefening kan in ieder geval helpen om de spanning in de kaken bij het paard te laten ontspannen Dat geeft al wat release



Ook goed bij jezelf. Zit ook bin mensen vaak spanning.

Tip, neem zitles met je paard aan de longe, doel allebei ontspannen zonder de teugels vast te houden. En vanuit die ontspanning de teugels oppakken net instructeur aan de longe en dan voorzichtig zoeken waar de grens ligt voor ue paard op dit moment.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:44

Ik zou het niet in het hoofdstel of in bittenfitters zoeken maar in je eigen rijderij TS.

Ik zou het als volgt aanpakken:

- blijf van de mond af

- meer impuls

- Handen dragen

- Houd een luchtige verbinding met de mond

Jouw paard heeft zijn mond wagenwijd open staan om de druk in zijn mond te willen vermijden vanwege dat je je handen vastzet en niet ontspannen in het zadel zit. Ga lessen volgen bij iemand die verstand van zaken heeft i.p.v het in harnachement te zoeken. Ik wens je veel succes.

Latoyalec
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 11:45

Bedankt allen voor de op/aanmerkingen. Ga de tips allemaal op een rijtje zetten.

En net zoals iemand al zei is de mijne ook van achter niet sterk en gooit alles na voren. Probeer dit altijd door voorwaarts te blijven rijden en denken op te lossen met tempo wisselingen.

Overigens heb ik getwijfeld om het hier te plaatsen vanwege het bekende imago van meerderheid v mensen hier. Ik heb t echter toch gedaan om zo hopelijk een juiste tips te krijgen.

Mensen die het nodig vinden om te kraken en te oordelen. Gelukkig weet ik zelf het beste hoe het zit. Heb vaak genoeg op m’n protocollen juist dat m’n teugels te lang zijn.(maar ja als ie allea dan op voorhand gooit...) Ik weet hoe m’n paard reageert op pijn. Dus dat laat ik maar terzijde. En ja ben geen Anky v Grunsven helaas. Maar doe m’n best en heb toch ni idee dat ik een ongelukkig paard heb.

Maar nogmaals bedankt voor de tips!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:54

Latoyalec schreef:
Heb vaak genoeg op m’n protocollen juist dat m’n teugels te lang zijn.


Ok ik heb nog een tip voor je (sorry, niet gemeen bedoeld :') ) : Als je teugels te lang zijn volgens je protocollen, bedoel je dan in boogjes? Het komt vaak voor dat in dat geval er alleen afentoe druk op het bit komt in de vorm van - voor het paard- plotselinge rukjes. Dat voelt voor paarden ongemakkelijker dan continue lage druk.

Te lange teugel kan ook betekenen dat het paard de hals ver naar voren strekt en daardoor ook veel gewicht op de voorkant heeft, dan heb je juist continue heel veel gewicht in handen en zou je meer naar voren moeten rijden en zeker niet zoveel druk vast moeten houden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:08

Latoyalec schreef:
Bedankt allen voor de op/aanmerkingen. Ga de tips allemaal op een rijtje zetten.

En net zoals iemand al zei is de mijne ook van achter niet sterk en gooit alles na voren. Probeer dit altijd door voorwaarts te blijven rijden en denken op te lossen met tempo wisselingen.

Overigens heb ik getwijfeld om het hier te plaatsen vanwege het bekende imago van meerderheid v mensen hier. Ik heb t echter toch gedaan om zo hopelijk een juiste tips te krijgen.

Mensen die het nodig vinden om te kraken en te oordelen. Gelukkig weet ik zelf het beste hoe het zit. Heb vaak genoeg op m’n protocollen juist dat m’n teugels te lang zijn.(maar ja als ie allea dan op voorhand gooit...) Ik weet hoe m’n paard reageert op pijn. Dus dat laat ik maar terzijde. En ja ben geen Anky v Grunsven helaas. Maar doe m’n best en heb toch ni idee dat ik een ongelukkig paard heb.

Maar nogmaals bedankt voor de tips!

Doe er mee wat je wil maar;
Als jij hem voorwaarts rijdt met te lange teugels (dus vanvoor geen begrenzing) dan rijd je alleen maar meer op de voorhand. :) De bedoeling is goed (achter activeren) maar waarschijnlijk door dat je het graag goed wil doen en wil oplossen, is de uitvoering er nog niet 100%. Je wil hem niet op de hand "terug rijden" en daar heb je helemaal gelijk in. Maar je moet de energie die je er van achter in rijdt wel een beetje opvangen en beheersen vanvoor. Anders loopt ie nog meer van het achterbeen af. Ik vermoed dat ie ook de neiging heeft om wat in de hand te gaan hangen? Met lange teugels rijden houdt meestal in dat de hand vrij dicht bij het zadel/je eigen bovenlichaam gehouden wordt. Vanuit deze houding is het bijna onmogelijk om fijn mee te volgen in de mond omdat je jezelf als het ware blokkeert. :) Dat we graag de hand "naar voren" zien is niet enkel omwille van het plaatje. :)

Echt TS, ik weet dat het heel hard aan kan komen allemaal en allemaal vrij overweldigend is. Ik denk dat je Belg bent?
Ga geen geld uit blijven geven aan bitten en hoofdstellen maar zoek een goede instructeur. :) Je denkwijze is goed. Je hebt nu alleen even iemand nodig die je in praktijk begeleidt. Dat hebben we allemaal, ook Anky. ;)