Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 11:59

Beste Bokkers,

Mijn allerbeste vriendje heeft zomers nogal last van de vliegen, lees nogal panisch met het hoofd schudden.. In de avond / regen/ winter rijden hebben we geen probleem dus medisch is uitgesloten. Nu rijden wij regelmatig wedstrijden en is het nogal vervelend & zielig dat hij zoveel last heeft van de vliegen, omdat deze vaak overdag zijn.

Nu had ik de oplossing bedacht, dacht ik dan, een soundless oornetje aangeschaft en inderdaad het helpt aanzienlijk! Geen schuddend hoofd meer en heerlijke relaxte ritjes! Alleen als hij klaar is of tussendoor een keer schud vliegt zijn hele hoofdstel af... Hoofdstel blijft altijd keurig zitten dus nu geef ik het oornetje de schuld. Thuis is dit niet zo heel erg, maar morgen heb ik een wedstrijd en als het dan gebeurt is het wel een probleem.. Hoe kan ik zorgen dat het blijft zitten? Ik dacht misschien met naald en draad vastzetten aan het eerste knotje, maar vraag me dan af of ik niet teveel in de drukverdeling doe naar het bit. Of eerst het hoofdstel en dan het oornetje eroverheen en vastzetten met een draadje aan het hoofdstel?

Als het echt niet blijft zitten of niet goed is start ik morgen zonder oornetje, maar het zou voor ons beide fijn zijn om met netje te starten en een hoofdstel wat blijft zitten :)

Kortom wie heeft de gouden tip? *\o/*

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:02

Je hoofdstel vliegt af sinds hij een oornetje op heeft?
Hoe krijgt ie dat voor elkaar dan :+

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:04

Kan de keelriem iets strakker? Functie daarvan is in principe het voorkomen dat hoofdstel af kan glijden, maar als die wat losser is is de werking minder.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:05

Ik lees mee, want die van mij heeft dit dus ook. Of het oornetje gaat af of het hele hoofdstel gaat mee

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:07

Bij paarden voor de wagen wil er wel eens een riempje of touwtje gedaan worden tussen de (hoge) neusriem en de keelriem.

Onderlangs dus. En dan redelijk strak.

Dat helpt erg goed bij paarden die hun hoofdstel afschudden.


En anders een pluk manen en een pluk van de voorpluk gezamenlijk invlechten, boven het kopstuk langs. Maar dat zal met oornetje lastiger zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:09

Rintah schreef:
Kan de keelriem iets strakker? Functie daarvan is in principe het voorkomen dat hoofdstel af kan glijden, maar als die wat losser is is de werking minder.


Zoals de keelriem bij het rijden onder het zadel vaak vastgemaakt wordt, doet hij idd niet zo heel veel.

Aangespannen zit het vaak wat strakker, gewoon aansluitend onder de kaak, zonder strak te zitten.

Die hoofdstellen hebben anders ook net even te veel de neiging om van het hoofd af te glijden.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:10

Bij het mennen hebben we een extra verbindingsriempje tussen de neus- en keelriem om dit te voorkomen bij gevallen met kleine oortjes. Ik denk dat het hier ook wel bij zal werken. Even een sporenriempje zoeken en met een gaatjestang op de goede plek een gaatje porren en tadaa.

Of je daar mee mag starten weet ik niet :=

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:12

Shaggy09 schreef:
Je hoofdstel vliegt af sinds hij een oornetje op heeft?
Hoe krijgt ie dat voor elkaar dan :+


Hij schudt een keer en floep dan hangt die halverwege ergens..Gelukkig is die braaf en staat die gelijk stil! Snap er ook niets van, misschien gladder ofzo met oornetje?

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:13

Rintah schreef:
Kan de keelriem iets strakker? Functie daarvan is in principe het voorkomen dat hoofdstel af kan glijden, maar als die wat losser is is de werking minder.


Dat kan ik nog proberen, maar er moest toch altijd een vuist onder kunnen?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:14

Keelriem zit dan te los, dus die strakker doen lijkt me de oplossing.

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:16

GDG schreef:
Keelriem zit dan te los, dus die strakker doen lijkt me de oplossing.


Bedankt gaan we vanmiddag proberen!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:19

Ben benieuwd! Zou goed moeten gaan hoor want in principe is dat nou juist de hele functie van die keelriem: zorgen dat het kopstuk niet over de oren af kan. Maar met de standaard vuist ertussen is dat nog weleens te ruim, dus het is even zoeken naar hoe het nog prettig zit en toch zijn functie vervult.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:40

Wat je ook kunt doen is met het eerste knotje een touwtje mee vlechten. En deze vast knopen aan het hoofdstel. Als je hier iets ruimte bij laat dan beïnvloedt dit niet de ligging van het bit. Maar dan kan het kopstuk niet over de oren. Dit deden wij bij pony's met kleine oren in de marathon.

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 21:09

We hebben vanavond de keelriem wat strakker gedaan en met vlechttouw het oornetje vastgezet aan de eerste knot. Bleef nu wel zitten, maar moest toch een paar keer oornetje naar achter trekken tijdens het rijden. Dus het is nog niet helemaal ideaal helaas

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:32

Spuit je veel glansspray op de manen die ook op de oren kan vernevelen? Dat spul maakt nl spekglad. :D

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:45

Ik dat probleem ook! Alleen op die van mij wil je echtttt niet zitten zonder hoofdstel :D

Wat bij mij de oplossing was, was een ander merk oornetje te gebruiken. Mijn eerste netje was nét aan qua oren, waardoor hij de neiging had om eraf te springen bij het schudden van het hoofd (incl. Hoofdstel).

Ik heb nu een van kingsland met een iets langere flap tussen de ogen, die schudt ze niet af

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Hoofdstel + oornetje = tuigloos = help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:25

Een touwtje aan je kopstuk en dan met de manen mee vlechten.