singel met bont te warm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

singel met bont te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:14

hoi allemaal!

mijn pony krijgt van leren singels, singel die ook maar een beetje ‘schuren’ of iets te hard zijn meteen bij haar oksels wondjes, (ze heeft een heeel dun roze huidje met nauwelijks vacht achter haar oksels)
ik had een fijne singel van de epplejeck waar het goed mee ging. deze is helaas aan het kapot gaat aan de rand waardoor deze weer schuurt en wondjes krijgt. toch een van wat betere kwaliteit zoeken dus!

nu heb ik een hele mooie singel gezien. lijkt op de harry’s horse elite air maar dan met bont aan de onder/zijkant! nu zweet mijn pony heeel snel en veel en vraag ik me af of dit niet te warm is? het is geen echt dik lamsvacht, maar wel bont.

ik maak ook vaker lange buitenritten etc en vraag me dus af of dat dan niet te broeierig/warm word?

alv bedankt:)

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: singel met bont te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:20

Als het echt wol is, kan dat niet veel kwaad.
Dat voert nl de warmte ook weer af.
Hier ook 1 met een gevoelige huid, maar hij heeft minder last van warmte-ophoping sinds ik mijn nieuwe tribal singel met lamsvacht gebruik dan toen ik nog met neopreen reed.

Op zijn rug ligt tijdens lange trainingsritten ook altijd wol, zonder dat is zijn huid veel gevoeliger.

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:25

Marije_jiplover schreef:
Als het echt wol is, kan dat niet veel kwaad.
Dat voert nl de warmte ook weer af.
Hier ook 1 met een gevoelige huid, maar hij heeft minder last van warmte-ophoping sinds ik mijn nieuwe tribal singel met lamsvacht gebruik dan toen ik nog met neopreen reed.

Op zijn rug ligt tijdens lange trainingsritten ook altijd wol, zonder dat is zijn huid veel gevoeliger.


oh oke goed om te horen! het is (volgensmij) geen echt wol.

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Re: singel met bont te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:27

Afbeelding

dat is de onderkant. er staat bij ‘anatomische singel met bont’

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: singel met bont te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:28

Ja dat durf ik dan niet te zeggen.
Ik hoef op die van mij niet met synthetisch bont aan te komen, dat levert gegarandeerd reactie van zijn huid op.
Maar echt wol of schapenbont werkt wel bij hem.

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:34

Marije_jiplover schreef:
Ja dat durf ik dan niet te zeggen.
Ik hoef op die van mij niet met synthetisch bont aan te komen, dat levert gegarandeerd reactie van zijn huid op.
Maar echt wol of schapenbont werkt wel bij hem.


wat gebeurd bij jou paardje?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: singel met bont te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:39

Ik heb een bontsingel van kentucky en dit is ook geen echt wol. Deze werkt voor mijn paard heel goed. Je moet de singel wel regelmatig wassen, want ja ze zweten wel. Alleen is dit niet meer dan bij andere singels.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Re: singel met bont te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:01

Nepbont zou ik in dit geval niet aanraden. Echt bont wel. Bont heeft de natuurlijke vocht en warmteregulerende eigenschap (maw: warm id winter,koeler id zomer).

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:04

fj_024 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ja dat durf ik dan niet te zeggen.
Ik hoef op die van mij niet met synthetisch bont aan te komen, dat levert gegarandeerd reactie van zijn huid op.
Maar echt wol of schapenbont werkt wel bij hem.


wat gebeurd bij jou paardje?

Warmtebultjes.

Vaak uitwassen vind ik meevallen, ik borstel mijn bonte onderlegger en singelbontje na elk gebruik (als die weer droog is) helemaal uit met een magic brush.
Daarmee poets je er veel vuil en zweet gewoon weer uit (net als bij de vacht van je paard).