Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 19:17

Mijn paard en ik hebben echt een ander goed passend zadel nodig. Mijn paard is een stuk breder geworden. Mijn huidige zadel is ook niet meer aan te passen. En zelf zit ik er ook niet lekker meer in ( maar dat kan ook komen door dat paardlief eruit gegroeid is).


Ik wil heel graag een WoW zadel maar helaas is het budget niet toereikend genoeg om een nieuwe aan te schaffen. En zou het gaan om een goede tweedehandse. Het blijkt alleen vrij lastig te zijn om het juiste zadel met de juiste specificatie vinden.
Dat ik toch verder wil kijken van wat er nog meer allemaal te koop is en zou kunnen voldoen aan mijn wensen.


Ik zoek een dressuurzadel het liefst close contact / monoblad
Een vrij kort zadel (mijn paard is niet zo groot)
Verwisselbare boom / makkelijk aanpasbaar
De bewegingen van mijn paard in galop zijn enorm. Veel schuift dan naar voren

Ik zoek voor mij zelf een 17.5 inch zadel . Ik wil graag stevig zitten (om die enorme galop uit te kunnen zitten) maar niet vast of gedwongen.
Ik neig nu naar half diepe zit en fijne wrongen.

Edit: Voorkeur gaat sterk uit naar een bruin zadel.

Welk zadel zou geschikt kunnen zijn? En met welke zadelpasser/ zadelmaker hebben jullie goede ervaring om een zadel aan te laten meten?
Laatst bijgewerkt door felicity op 14-08-19 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tincaa
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-12-17

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:25

Custom zadels zijn vrij makkelijk aanpasbaar. Heel veel met mono blad/close contact. Ik weet alleen niet of ze ook korte zadels hebben. Op hun site staan alle modellen met informatie. Prijsklasse van 2de hands is ongeveer €1100 tot €2500 zoiets. Alleen dat merk heeft voor mijn paard met erg hoge schoft een passend zadel

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:26

Ik ben gek van de kent and masters s line. Zit echt heerlijk en fijn geprijsd ( nieuw 1400) Heb die via Olde Hietmoat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:33

Ik heb een Schutte zadel, ik heb een breed paard (tinker), met een korte rug en best wel veel schouder. Jarenlang lopen kloten met zadels, niets paste goed en letterlijk alles schoof. Toen bij een zadelmakerij uitgekomen die me een Schutte heeft aangemeten. Het ligt als een huis en zit heerlijk. Ik heb geen monoblad, maar het zadel is wel in een monobladversie verkrijgbaar.

Nieuw zijn deze zadels vanaf €2500, dat is een basic versie, je kan het zo gek maken als je zelf wil met allerlei stiksels en dingetjes, maar dat heb ik niet gedaan.

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:42

Ik heb een Fairfax dressuur zadel. Zijn ook als mono verkrijgbaar. Verwisselbaar kopijzer.
Dacht altijd dat het een fabeltje was dat je paard het zadel kiest tot deze opgelegd werd.. mijn hemel!
Heb hem bij Helen van Dijk van Happy Horse Advies.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:58

Ik heb een Bates dressuurzadel. De nieuwe zijn rond de 1800 euro en makkelijk aan te passen. Zowel qua boom, kussens en wrongen, beugelophanging. 2e hands zullen ze wel goedkoper zijn. Zadel heb ik aangeschaft omdat er zoveel aan te passen is en dus mee kan groeien/bewegen met je paard. Zit is niet heel gedwongen, maar ondersteunt wel goed.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:23

De letek van Tekna schijnt ook heel fijn te zijn! Ik heb zelf de kunststof versie van Tekna zelf. Is ook met verwisselbare boom, alleen geen monoblad. Wel korte kussens.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:08

In welke prijsklasse zoek je dan wel? :)

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:32

Kijk eens naar Trekker, semi-boomloos met traploos verstelbaar kopijzer.
Skyriding is een goede zadelpasser en verkoopt zowel boomloos (oa Trekker) als boomzadels.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:44

Sella zadel?

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:13

Mijn bruine Skyway (merk van Countrymill) ligt bij hen te koop. Nu maat wijd, maar kan naar maat extra wijd. Ze kunnen op zich vrij veel qua maat met het zadel. Qua vorm en breedte van de boom. Zadel heeft half diepe zit, 17,5 inch, en fijne wrongen die er zijn als je ze nodig hebt, maar niet in de weg zitten met lichtrijden. En hij is vrij kort qua kussens en hij heeft een monoblad. Mijn paard is een prins op de erwt, maar loopt onder dit zadel super fijn.

Helaas moest ik een plattere zit door rugklachten na een auto ongeluk. Heb nu een dressuurzadel met een springboom erin voor de platte zit.


Afbeelding
Afbeelding

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:30

MarjanB schreef:
Ik ben gek van de kent and masters s line. Zit echt heerlijk en fijn geprijsd ( nieuw 1400) Heb die via Olde Hietmoat


Ik sluit hierbij aan! Voor mij niks anders meer dan Kent en Masters.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 17:00

@mychoice <3 <3 wauw wat een mooi zadel.
Nu helaas wat boven mijn budget.
Morgen komt de zadelmaker passen. Ik ben heel benieuwd wat er op mijn paard gaat passen en waar ik lekker in zit.
Ik heb namelijk echt geen idee.

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:05

een tribal zadel misschien?

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:21

Benader Anne van Vugt van het Zadelkompas eens. Zeer vakkundig, denkt met je mee en hele goede service. Heb onlangs bij haar een aangemeten Frank Baines zadel besteld en wat een verschil heeft dat in mijn traiingen al gemaakt. Voor zowel mijn paard als voor mij een topzadel :)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:24

Fairfax. :)
In het bruin ga je ze vermoedelijk niet tweedehands vinden.

Afbeelding

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Welk dressuurzadel past bij onze wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:50

Waarom Wow? Is daar een specifieke reden voor? 2e hands zijn ze wel te vinden toch? Wat heb je nu voor een zadel. En waarom wil je die juist niet meer? Zadels zijn heel persoonlijk. Wat de 1 geweldig vindt, vindt de ander helemaal niks. Gelukkig verschillen we zo, dan houden veel zadelbouwers hun werk. *\o/*

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:14

Ik heb de Custom Everest Mono, voldoet aan je eisen. Boom is makkelijk aanpasbaar door Custom zelf en in het bruin verkrijgbaar.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:31

xLiez schreef:
De letek van Tekna schijnt ook heel fijn te zijn! Ik heb zelf de kunststof versie van Tekna zelf. Is ook met verwisselbare boom, alleen geen monoblad. Wel korte kussens.


Ik heb de Letek van Tekna besteld en hoewel ik geen Tekna wilde ben ik er echt enorm blij mee.
Zadel is kort, diepere zit, verstelbare boom en hij is er in het bruin (bij mijn zadelmaker nieuw voor €975).
Het zadel is alleen wel een combinatie van kunstof (onderkant) en leer (zitting).
Bij mijn rondgeribte Arabier ligt het super.