Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:13

Zaldi :j

Bijv van Westeind ruitersport, ze komt door het hele land

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:45

Wij hebben op onze PRE's zadels van Harry Dabbs liggen, worden met kale boom aangemeten en de kussens kunnen ook gekozen worden voor de bouw van het paard. De boom is aanpasbaar met een pers en heeft een levenslange garantie.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:29

Mag ik een plaatje? Ik ben wel benieuwd welk type Andalusier het is? Er zijn een paar types. Mijn Anda is ooit begonnen met een Startrek Espagnola. Ik kon daar niet op zitten en voor hem, toen in de groei was het niet het ideale zadel. Ik heb ook een aardige zoektocht gehad en uiteindelijk een zadel gevonden waar hij het prima mee doet. De mijne draagt sinterklaas, maar owee als zijn zadel niet zint, dan laat hij het weten (af en toe probeer ik nog wel eens een alternatief) Wat hij nu heeft stemt hem tevreden. Ik noem bewust geen merken, omdat het juiste zadel geen merknaam heeft. Dat verschilt per paard.

En ter aanvulling, Harry Dabbs is ook een prima merk. Niets ten nadele daarvan, natuurlijk. Bij mijn Anda stond ooit een zadelverkoper die glashard beweerde dat er maar 1 zadel op hem paste en dat was die espagnola. Bij mij werkte dat averechts. Ik houd de opties daarom graag open. :+

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:44

Ik heb een Kent en Masters S-line liggen op mijn PRE. Bevalt heel goed :)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:23

Neem eens contact op met equi-motion. Heeft ook een drukmeetsysteem waarmee ze ook jou als ruiter kan meten. Dan sluit je in ieder geval uit hoever het wel of niet aan jou ligt. Want het scheefzakken van een zadel heeft natuurlijk wel een oorzaak als hij verder goed past. ....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:27

Ninon Schutte is wel de beste, maar kan niet in je portemonnee kijken.

En anders eens kijken naar flexibele zadels? Zoals een heather moffet?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:28

Nibbit schreef:
Zaldi :j

Bijv van Westeind ruitersport, ze komt door het hele land


Lastig afspraken mee te maken. Heel lastig.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:54

Al eens gekeken naar Sella? Is een hele goeie voor barok :j
Verder had ik een Harry Dabbs op een lusitano, dat lag als een huis

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:07

Ik zou gaan kijken naar een Spaans merk.

Ik had zelf een ruiz dias op mijn pre liggen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:58

Mijn ronde cruzado heeft een deuber en partners barok model op zijn rug. Ligt als een huis en zit heerlijk.
Aan laten meten door equimaro. Zij heeft veel ervaring met barokke paarden.

twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:16

Ik heb een prestige Monza hier op de Veluwe lange tochten gemaakt bleef super liggen.Bij mijn PRE schoof het ook naar 1 kant en hebben nu het singel systeem veranderd ,dit werkt perfect gedaan door Rudolph Verstegen van het Gareel uit schijndel.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:22

Ik zweer bij Kent en Masters! Heb momenteel een paard met hoge schoft dus een type HDM, maar had hier voor een rondgeribde KWPNer en daar lag een cob versie op. Mooi licht zadel en door de verplaatsbare singelstoten ligt deze superstabiel.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:11

Ninx schreef:
Nibbit schreef:
Zaldi :j

Bijv van Westeind ruitersport, ze komt door het hele land


Lastig afspraken mee te maken. Heel lastig.


Dat is wel waar ja.. ik blijf soms ook maar appen/bellen
Maar als ze er dan is, TOP :)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:14

Figo88 schreef:
Ik heb een Kent en Masters S-line liggen op mijn PRE. Bevalt heel goed :)



Hier ook! Bevalt top!

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:10

Ben je nog verder gegaan in je zoektocht?

Hier uiteindelijk na lang klooien een Schutte zadel aan laten meten. Een van de testzadels lag zo goed, deze wordt nu voor mij ook perfect gemaakt.

Kan niet wachten! Maar zo blij dat ik voor mijn pre hiervoor heb gekozen!

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 17:52

Ik ben inderdaad nog op zoek! Heb ondertussen kennisgemaakt met Maxflex zadels. Dit zijn o.a barokke zadels met een flexibele boom.
Ook heb ik mij verdiept in Zaldi zadels.. maar ik heb ontdekt dat de kussens vrijwel gelijk zijn aan mijn huidige zadel en ben dan toch weer bang voor een druk/schuurplek.

DUs eigenlijk ben ik nog steeds zoekende....

Iemand vroeg een plaatje: Bij deze.. hier is zijn bouw goed op te zien.
Inmiddels is hij nog wat gespierder geworden. Deze foto is van afgelopen zomer.

Afbeelding

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:01

Zaldi kan ook geleverd worden met korte kussens, dat is een optie als je nieuw koopt
(net als de kleurtjes etc)

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:12

Zaldi, ronder met minder schoft dan mijn amerikaanse appie maken ze niet en dat is het enige zadel wat niet schuift, cq scheeftrekt en waar ik ook nog eens op kan zitten. Mijnes is wel nieuw besteld en op maat samengesteld en gemaakt voor mijn paard. Ze is nu 6 en groeit nog steeds in spiermassa, ik zegen de dag dat ze daar mee stopt. En dan is het ideaal dat de boom nog aangepast kan worden.

Ik heb ook fryso zadels geprobeerd van het tweespan, maar daar is ze simpelweg te breed en rond voor, die waren niet passend te krijgen :')

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 22:49

Spekkie01 schreef:
Zaldi, ronder met minder schoft dan mijn amerikaanse appie maken ze niet en dat is het enige zadel wat niet schuift, cq scheeftrekt en waar ik ook nog eens op kan zitten. Mijnes is wel nieuw besteld en op maat samengesteld en gemaakt voor mijn paard. Ze is nu 6 en groeit nog steeds in spiermassa, ik zegen de dag dat ze daar mee stopt. En dan is het ideaal dat de boom nog aangepast kan worden.

Ik heb ook fryso zadels geprobeerd van het tweespan, maar daar is ze simpelweg te breed en rond voor, die waren niet passend te krijgen :')


welk model van Zaldi heb jij voor je paard?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:22

Ik heb al jaren Wow, op verschillende Lusitano’s gehad.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:31

NZ92 schreef:
Spekkie01 schreef:
Zaldi, ronder met minder schoft dan mijn amerikaanse appie maken ze niet en dat is het enige zadel wat niet schuift, cq scheeftrekt en waar ik ook nog eens op kan zitten. Mijnes is wel nieuw besteld en op maat samengesteld en gemaakt voor mijn paard. Ze is nu 6 en groeit nog steeds in spiermassa, ik zegen de dag dat ze daar mee stopt. En dan is het ideaal dat de boom nog aangepast kan worden.

Ik heb ook fryso zadels geprobeerd van het tweespan, maar daar is ze simpelweg te breed en rond voor, die waren niet passend te krijgen :')


welk model van Zaldi heb jij voor je paard?


Ik heb een zaldi san jorge, onderstaand zadel is mijn zadel en ter beeldvorming ook eentje van mijn paard

Afbeelding

Afbeelding


Dit is een jaar geleden, ze is ondertussen nog breder. Mijn probleem was dat zadels op haar rug balanceerden in plaats van om haar heen lagen, dat doet deze wel en geeft veel schoudervrijheid, wat heel handig is gezien haar terugliggende schouders.
Laatst bijgewerkt door Spekkie01 op 24-12-19 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:32

Heb je al eens een oude (!!!!!!!!!!) Fryso Legacy geprobeerd?

Nu is mijn Fries niet heel moeilijk, past vrij veel op ondanks dat hij zo rondgeribt is, maar deze ligt als een huis. Er werd mij specifiek door meerdere mensen gezegd dat het oude model het beste is.
Kosten liggen bij een goed zadel rond de 800 euro.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:50

Vivary of empire?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 12:46

Ik heb een zadel van ninon schutte "over". Voor korte, iets weke rug, rondgeribt, brede balanskussens, breed tussenkanaal, boommaat wijd. Lag perfect op mijn cruzado, waarbij alle zadels naar voren schoven. Altijd door schutte laten onderhouden.

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: Welk zadel gaat nu eindelijk goed liggenop mijn Andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 01:15

Misschien een tip: koop een apart zadel voor lange tochten buiten. Ik heb zelf Stübbe dressuurzadels voor mijn PRE en Lusitano voor het rijden in de bak. Met mijn vorige Lusitano (ook rondgeribt en helaas inmiddels overleden) ben ik jaren op trektochtvakantie geweest. Daar bleken de dressuurzadels toch niet zo geschikt voor te zijn. Voor het paard niet en voor mezelf ook niet. Ik heb op enig moment een equiflex endurancezadel gekocht. Dat is een lichtere uitvoering westernzadel zonder knop voorop. Geweldig zadel voor lange tochten. Ligt goed, heeft voldoende drukverdeling, zit goed en je kunt er van alles op en aan binden. Het enige wat niet gaat, is lichtrijden. Althans: ik kreeg er pijn van in mijn knieën omdat de beugelophanging verder naar voren is en ik toch probeerde met een normale beenhouding licht te rijden. Dus uiteindelijk ben ik gestopt met lichtrijden op dat zadel.