Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kies je het juiste bit?

 
Profiel   

Vroeger leerde ik altijd dat een dubbelgebroken bitje het vriendelijkste is. Al mijn paarden hebben dan ook een dubbelgebroken bitje.

Mijn merrie die ik zelf rij heeft een watertrens (meegekregen bij de koop) en heb ik eigenlijk altijd daarop laten lopen. Zij loopt echter het liefste met een los contact en nu ik daar zelf weer meer op let, blijft ze met name in de stap met haar neusje er iets uit lopen.

Onze welsh loopt op een bustrensje. Ik rij haar zelf niet maar werk veel aan de hand met haar. Ik heb wel een meisje dat haar rijdt, maar in alle gevallen krult ze heel graag op (letterlijk met de kin op de borst) en heeft ook moeite met het bit aannemen. Ik heb het idee dat de watertrens het sowieso niet is voor haar en dat we een stabieler bitje moeten hebben.

Laatst herinnerde iemand me eraan af dubbelgebroken misschien wel helemaal niet zo vriendelijk is als het klinkt. Dat heeft me weer aan het denken gezet en daar door vraag ik me nu af of de dames niet beter zullen lopen op een ander bitje. (Buiten dat dit uiteraard ook rijtechnische problemen (kunnen) zijn die op een andere manier (mede) op te lossen zijn)

Waarom hebben jullie gekozen voor het bit dat je nu hebt? Heb je ook meerdere botten getest?
Ik heb ze aan huis staan dus helaas geen stalgenoten waar ik een bitje van kan lenen. Hoe pak ik dit aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 21:34 



 
Profiel   

It all depends.....

Bij mijn huidige paard zat alles bij, dus ik ben met haar eigen tuig verder gegaan. Omdat ik, techneut als ik ben, altijd wil weten waarom dan, hing ik de Myler van wijlen onze Quarter erin. Ik was verbluft van dat resultaat. Ondanks dat het een scherper bit is, liep ze er 100x fijner op. Blijvertje dus......

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 21:46 



 
Profiel   

Ik volg even, mijn paard vind dubbelgebroken en enkelgebroken niets, maar is ook niet helemaal ontspannen in dr mond op ongebroken. Heb nog wel wat dingen in gedachten die ik wil proberen, maar wil ook niet van alles kort op elkaar veranderen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 21:51 



 
Profiel   

ikke schreef
It all depends.....

Bij mijn huidige paard zat alles bij, dus ik ben met haar eigen tuig verder gegaan. Omdat ik, techneut als ik ben, altijd wil weten waarom dan, hing ik de Myler van wijlen onze Quarter erin. Ik was verbluft van dat resultaat. Ondanks dat het een scherper bit is, liep ze er 100x fijner op. Blijvertje dus......


It all depends Ja, maar hoe kom je er nu achter waar het dan vanaf hangt? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 07:11 



 
Profiel   

je kunt een bitfitter laten komen?
dan kun je een en ander uitproberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 07:51 



 
Profiel   

Ik ben begonnen met een enkelgebroken dunne snaffle. Mijn paard heeft niet een hele grote mond (dat veieg ik aan de tandarts). Voeige week is de tandarts weer geweest en die heeft het bit gepast. Dat paste prima.

Mij lijkt het beste gewoon te beginnen en dan kijken hoe het paard reageert. Ik heb er ook een dubbelgebroken knevel in gehad, maar dat was veels te beweeglijk.

En dus even iemand die er verstand van heeft ernaar laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 08:15 



 
Profiel   

Maar als ik een bitfitter laat komen, rij ik ook maar 1x een korte tijd met een bitje. Neem aan dat zoiets ook tijd nodig heeft om te wennen dus krijg je dan wel echt een goed beeld? (Bitfitter staat wel op de lijst overigens)

Tandarts moet binnenkort weer komen, zal hem ook eens vragen.

Gewoon ergens beginnen klinkt heel leuk, maar ik zie het ook niet helemaal zitten om voor 2 paarden dalijk 100 bitjes te hebben :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 08:54 



 
Profiel   

Mijn paard liep te schudden met haar hoofd op gebroken botten, ook deed ze haar toch er weleens overheen.
Rijd al jaren met een africhtingsbit (ongebroken met tongboog).
Heb ook een myler 3 liggen maar weet niet of ik over wil/durf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 08:56 



 
Profiel   

Ik zou Bianca Lodeweegs laten komen. Ik wist ook niet meer met mijn paard welk bit ik moest nemen nadat de tandarts had gezegd dat ik naar een ander bit moest gaan kijken. Nooit verwacht dat mijn paard zo'n duidelijke voorkeur had voor een bit. Ik ben er nog steeds erg blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 08:58 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Gewoon ergens beginnen klinkt heel leuk, maar ik zie het ook niet helemaal zitten om voor 2 paarden dalijk 100 bitjes te hebben :+


Grinnik dat heet verzamelen. En dat is waar het bij mij wel op uitdraaide :') Heb nu een hele wand vol met bitten. Begin altijd simpel maar zodra ik merk dat paardlief er toch niet helemaal lekker op loopt kan ik zo gaan zoeken wat dan wel werkt. Sommige paarden willen liever dat iets heel stil in de mond ligt, de ander juist weer niet. Enkel, dubbel of ongebroken mondstukken, ze mogen het zeggen :D
Moet wel zeggen er hangt er ook het een en ander in de verzameling wat bij mij nooit een paardenmond zal zien. Maar dat was dan weer de gekker de leuker, en binnen een verzameling kan dat :j :P

Mocht je niet willen verzamelen idd bitfitter, wat dan ook idd de beperking heeft dat je maar korte tijd kan proberen. En de TA kan idd ook een indicatie geven wat wel en niet zou passen in de mond.
Maar iets als een bit-uitleen-service bestaat helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 10:22 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad dat het uiteindelijk toch een kwestie van uitproberen blijft. Je kunt het namelijk ook niet echt van tevoren inschatten. Zo loopt het ene paard prima op een dubbelgebroken bitje en heb ik een ander paard meegemaakt waarvan zijn tong elke keer open lag door zo'n bit.

Maar als je paard bijvoorbeeld gevoelige mondhoeken heeft zou ik toch eerder deneken aan een bus-trens of D-trens dan een watertrens. Ook als je een stabieler bitje wilt kun je vgm beter op één van deze terugvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 10:32 



 
Profiel   

It all starts met... weten hoe de mond en de bouw van je paard eruit ziet.
Sommige dingen kun je zelf beoordelen(kleine of grote mondspleet, veel of weinig ruimte in de kaak en hoofdhalsverbinding etc).
Je tandarts kan je vertellen en mee laten kijken naar de binnenkant.
Een hoog of laag gehemelte, correctheid van de kiezen, vorm en gevoeligheid vd lagen etc.
Daarna is het handig om jezelf te verdiepen in bitten en hun werking in de mond.
Hier komt er nooit een dubbelgebroken bit in, puur en alleen maar omdat ik niet hou van te veel gerommel in de mond en je de hulpen er minder verfijnd mee door kan geven.
Het blijft een trial en error verhaal uiteindelijk maar, door je goed in de lezen, je paard goed te bekijken en kritisch te zijn naar jezelf(stille hand of juist niet) kun je een boel bitten al afstrepen.
Grof gezegd, hoe minder scharnier mogelijkheid hoe stiller in de mond(ongebroken dus).
Let ook op de dikte van het mondstuk, het fabeltje van hoe dunner hoe scherper gaat niet helemaal op. Een pony met een bit van 15 mm ervaart vele malen meer ellende in zijn mond omdat hij het bit vaak niet kwijt kan qua dikte. Een paard met die 15 mm heeft daar weer minder snel last van etc.
Als ik wat uitprobeer probeer ik dit vaak met vrienden die ook paarden hebben of via marktplaats!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 10:34 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Gewoon ergens beginnen klinkt heel leuk, maar ik zie het ook niet helemaal zitten om voor 2 paarden dalijk 100 bitjes te hebben :+

Dat verzamelen van Rina ken ik.........

Als je dichterbij zat, zou je wel een greep in mijn ijzerwinkel mogen doen; is goedkoper testen dan een bitfitter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 10:35 



 
Profiel   

Verzamelen wordt dan wel echt verzamelen in 2 maten, dat staat me denk ik vooral tegen :')

Ik zal binnenkort de tandarts eens vragen en eens om me heen vragen of iemand iets anders heeft wat ik kan testen. Ik zal ook eens op marktplaats gaan gluren. En op zoek naar een bitfitter in de regio

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 11:32 



 
Profiel   

Mijn merrie is bij de fokker zadelmak gemaakt met een ongebroken appelbit. Dat was te dik voor haar, vrij vlezige mond dus ze kon haar mond er niet goed mee dicht krijgen. Bij mij eerst bitloos geprobeerd, maar ze vindt druk op haar neus geen succes, dus met bit gaan rijden.
Gestart met wat ik had liggen: enkelgebroken sweet iron, vond ze niks. enkelgebroken rvs: geen succes. Dat waren de twee bitten waarop mijn paint het goed deed, en de paint daarvoor ook. Dubbelgebroken watertrens had ik ook nog: mwah. Dan maar ongebroken watertrens: liep ze super op. Lopen ook meerdere paarden van vriendinnen fijn op, allemaal verschillende types.
Daarnaast heb ik er een dubbelgebroken bauchertrens voor (maar die heb ik aan een hoofdstel zonder neusriem), waar ze ook fijn op loopt - dat is voor lateraal werk wel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 09:12 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
It all starts met... weten hoe de mond en de bouw van je paard eruit ziet.
Sommige dingen kun je zelf beoordelen(kleine of grote mondspleet, veel of weinig ruimte in de kaak en hoofdhalsverbinding etc).
Je tandarts kan je vertellen en mee laten kijken naar de binnenkant.
Een hoog of laag gehemelte, correctheid van de kiezen, vorm en gevoeligheid vd lagen etc.
Daarna is het handig om jezelf te verdiepen in bitten en hun werking in de mond.
Hier komt er nooit een dubbelgebroken bit in, puur en alleen maar omdat ik niet hou van te veel gerommel in de mond en je de hulpen er minder verfijnd mee door kan geven.
Het blijft een trial en error verhaal uiteindelijk maar, door je goed in de lezen, je paard goed te bekijken en kritisch te zijn naar jezelf(stille hand of juist niet) kun je een boel bitten al afstrepen.
Grof gezegd, hoe minder scharnier mogelijkheid hoe stiller in de mond(ongebroken dus).
Let ook op de dikte van het mondstuk, het fabeltje van hoe dunner hoe scherper gaat niet helemaal op. Een pony met een bit van 15 mm ervaart vele malen meer ellende in zijn mond omdat hij het bit vaak niet kwijt kan qua dikte. Een paard met die 15 mm heeft daar weer minder snel last van etc.
Als ik wat uitprobeer probeer ik dit vaak met vrienden die ook paarden hebben of via marktplaats!

Dit!! Iedereen die paard rijdt zou zich eens wat meer in bitten moeten verdiepen. Controleer ook of je paard het meest gevoelig is op de lagen of op de tong.

Het ongebroken bit heeft ook nog eens ten onrechte een slechte naam omdat men het vaak een stang noemt, maar dat is het niet!! Meestal is een ongebroken bit zelfs vriendelijker dan een gebroken bit. Paarden die toch zo'n stijve staaf in hun mond niet kunnen waarderen rij ik vaak met een gebroken bit wat blokkeert als je de teugels aanneemt. Normale (voornamelijk dubbel) gebroken bitten gaan klemmen op de kaak en dat is geen prettig gevoel.

De eerste keer dat mijn tandarts kwam wilde ze ook mijn bitten bekijken. Ze vond dat ik erg ongewone, maar wel hele goede keuzes had gemaakt. Ik vind met name de bitten van Trust heel fijn, zowel de sweet iron als de inno sense.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 09:44 



 
Profiel   

Ik loop in mijn zoektocht ook al een beetje tegen een ander probleem aan. De Welsh heeft 9,5 :+ Daar is ook gewoon niet zo heel veel in te vinden. Ik zou voro haar heel graag een ongebroken bitje proberen en eigenlijk ook wel eentje met sweet iron omdat ze zo enorm achter de teugel kruipt en het bit niet aan neemt, maar die kan ik eigenlijk helemaal niet vinden. Ook moet zij echt een dun bitje hebben want zij heeft dus niet zo veel plek in haar bekkie... Iemand een tip?

Bodiwi heb je een voorbeeld van een bit dat blokkeert? Ik heb zo'n vaag voorgevoel dat mijn pre een ongebroken bit niet tof gaat vinden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 10:15 



 
Profiel   

Bijvoorbeeld Trust enkelgebroken locked, Sprenger max control, Stübben easy control.

Ik heb er een paar weken terug eentje die al een heel leven met dubbel gebroken bitten liep op de Trust over gezet. Op verschillende ongebroken bitten ging dat paard staken. Op de Trust loopt hij wel heel fijn en is veel stiller in de mond dan met een dubbel gebroken.

9,5 is inderdaad wel echt een rot maat! Ik heb zelf een kleine collectie van marktplaats gehaald, maar met zo'n kleine maat wordt dat lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 12:06 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Ik loop in mijn zoektocht ook al een beetje tegen een ander probleem aan. De Welsh heeft 9,5 :+ Daar is ook gewoon niet zo heel veel in te vinden. Ik zou voro haar heel graag een ongebroken bitje proberen en eigenlijk ook wel eentje met sweet iron omdat ze zo enorm achter de teugel kruipt en het bit niet aan neemt, maar die kan ik eigenlijk helemaal niet vinden. Ook moet zij echt een dun bitje hebben want zij heeft dus niet zo veel plek in haar bekkie... Iemand een tip?

Bodiwi heb je een voorbeeld van een bit dat blokkeert? Ik heb zo'n vaag voorgevoel dat mijn pre een ongebroken bit niet tof gaat vinden :=

Zit Peter Verhoeven nog in Bakel, daar bij de rotonde?
Rij er even langs en laat een bitje maken. Heeft ie voor mij ook weleens gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 12:14 



 
Profiel   

Ja Peter zit er nog! Ik wist niet dat hij ook bitjes maakt. Staat sowieso wel op de planning daar even te gaan kijken maar weet nog wwl dat hij niet veel in 9,5 had toen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 13:31 



 
Profiel   

Kijk eens bij shetlandershops, westernshops of naar onderlegtrensjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 15:10 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Ja Peter zit er nog! Ik wist niet dat hij ook bitjes maakt. Staat sowieso wel op de planning daar even te gaan kijken maar weet nog wwl dat hij niet veel in 9,5 had toen

Hij maakt ze niet zelf maar heeft (had?) contacten met iemand die goed was in metaalbewerking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 15:13 



 
Profiel   

Ah ok, ik zal Peter wel eens vragen :)

Nog even terugkomen op bodiwi: thx, daar ga ik eens naar kijken!

In shetlandershops vind ik voornamelijk stangetjes of enkel gebroken bitjes. Onderlegtrensjes heb ik ook nog niet in die maat gevonden

Edit: vraagje, van die rolletjes op het bit zoals hieronder, hebben die hetzelfde doel als sweet iron?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 15:24 



 
Profiel   

groot deel gelezen, maar niet alles.

ik zou inderdaad beginnen met proberen. vraag mensen om je heen welk bit ze hebben en of je hem eens mag proberen. ik weet dat je bij de paardenschuur gratis myler bitten op kan vragen om te testen. en anders idd een bitfitter (zelf geen ervaringen mee).

Denk ook aan je hoofdstel!!!!! niet alleen aan je kopstuk maar ook aan je neusriem. probeer eens een lage of juist hoge neusriem. dit kan ook al heel veel verschil maken! Het voordeel is dat bitfitters dit vaak ook meenemen in hun beoordeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 15:18 



 
Profiel   

Ik heb een Micklem voor haar. Ik heb nog wel een hoofdstel met een gecombineerde neusriem liggen, ik zou eens kunnen testen of dat al verschil maakt...

Ik heb de paarden aan huis dus kan niet makkelijk een bitje van iemand lenen helaas.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 15:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen