Hoe kies je het juiste bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:41

Maartje_M schreef:
Ik heb een Micklem voor haar. Ik heb nog wel een hoofdstel met een gecombineerde neusriem liggen, ik zou eens kunnen testen of dat al verschil maakt...

Ik heb de paarden aan huis dus kan niet makkelijk een bitje van iemand lenen helaas.


paarden kennisen/vrienden? even wat speurwerk op marktplaats doet ook veel goed ;)
als je in de achterhoek had gewoond had je zo wat kunnen lenen

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:00

Ja ik ga even bij een vriendin checken die op een manege werkt, of die iets hebben liggen dat ik kan lenen... maar denk niet dat zij veel verschillende soorten hebben

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:16

Maartje_M schreef:
Edit: vraagje, van die rolletjes op het bit zoals hieronder, hebben die hetzelfde doel als sweet iron?
[ Afbeelding ]

Die rolletjes moeten voorkomen dat het paard het bit vast pakt. Imo moet je dat rijtechnisch op zien te lossen. Het koper zou er wel voor moeten zorgen dat het bit beter aangenomen wordt, dus in die zin is dat wel met hetzelfde doel als sweet iron.

Een goede bitfitter kan zeker voordeel hebben, maar bedenk wel dat er ook veel tussen zit met weinig kennis en ook dat een paard na het zoveelste bit er nooit meer zo op zou reageren als dat het normaal zou doen. Er zijn ook fitters waarbij je het bit een tijd op proef mag, dat kan een uitkomst zijn.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:25

De meeste stübben bitten mag je gewoon na een tijdje terugbrengen om te kunnen uitproberen, elke winkel heeft er andere regels over, dus even navragen voor je ze betaald, want goedkoop zijn die bitten niet.

Goede bitfitters rijden half het land rond, dus in de buurt is nog niet zo belangrijk, wel goed googlen, want tussen de bitfitters zit toch veel rommel.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:47

Ik ga hier ook even in de ruitersport checken inderdaad. Ken de eigenaar redelijk goed en ik denk dat ik daar zeker wel wat mag proberen

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:00


Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 19:53

Dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Eens even uitzoeken wanneer ik weer een collega heb die van engeland naar nederland reist O:)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:35

Maartje_M schreef:
Dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Eens even uitzoeken wanneer ik weer een collega heb die van engeland naar nederland reist O:)

Of je neemt zelf de even de boot naar GB.
http://www.poferries.com

En dan ga je hier even shoppen:
http://www.beaverhorseshop.co.uk/
Op de terugweg hier even langs:
https://thetackshed.co.uk/

En tussendoor even koffie op onze vaste stek:
https://www.langlandsgardencentre.co.uk/ de store in shiptonthorpe :D

Mocht je niet in een dag op-en-neer willen, kan ik je nog aanraden om hier te slapen: https://www.bewerleyhallfarm.co.uk/ en kun je bij de buren eventueel nog even paard snuiven: http://www.bewerleyridingcentre.co.uk/ en enig zoekwerk levert je nog wat meer paardenwinkels op maar die heb ik even niet in mijn hoofd zitten.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 22:42

Haha ja dat zou ook een optie zijn :') ik heb alleen nogal wat collega's die op en neer reizen, scheelt toch wat kosten ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:01

Minihorseshop heeft oa een ongebroken halve knevel, volgens mij ook in een maatje die je zoekt.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:05

Myler heeft sinds kort ook pony maten en mag je 2 weken testen.

Ik heb ook mijn bit laten aanmeten door de bitfitter (Bianca, joy4horses) ik merkte per bitje verschil in reactie. Mijn pony is daar erg duidelijk in. Ook bij stalgenoten heeft ze een bit aangemeten en ze ziet snel wat bij je past. Als het later toch niet goed blijkt kan je er altijd bellen en zoekt ze een oplossing.

Feline heeft er een interessante vlog over gemaakt: https://youtu.be/lw45Nxo0jGg

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 07:37

Hilary schreef:
Minihorseshop heeft oa een ongebroken halve knevel, volgens mij ook in een maatje die je zoekt.

Klopt, thanks! Wat doet een knevel meer dan een gewone trens? Voorkomen dat hij door de mond getrokken kan worden?

Ik wist niet dat myler tegenwoordig ook pony had, dat is wel een optie om te testen! Moet ik wel even wachten tot mijn bak weer beschikbaar is :\

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:23

Knevel is voor wat extra stabiliteit (en om te voorkomen dat ie door de mond getrokken wordt).

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 09:35

Ok, extra stabiliteit klinkt wel goed. Ik zag dat die er inderdaad wel in 9 en 10 zijn, even kijken welke ze dan zou moeten hebben.

Wat vinden jullie trouwens van deze maat? Te smal of wel goed?
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet dat hij misschien net een gaatje te hoog zit, maar ik heb hem alleen in gehad om te passen en foto te maken. Deze heb ik nog liggen, maar ik dacht dat hij niet zou passen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:09

Ik zou zeggen halve cm groter, het is nét aan de krappe kant, denk ik.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 12:23

Ja he, ik vind het ook net net niet. Ik heb deze gemeten op 12 dus dan zou ze met 12,5 wel goed zitten.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:47

Hilary schreef:
Ik zou zeggen halve cm groter, het is nét aan de krappe kant, denk ik.


Zou ik ook zeggen. Verder zou ik de tip nog willen geven om even tijdelijk de neusriemen er af te halen goed naar de mond te kijken terwijl het nieuwe bit er in zit. Mond open, veel kauwen en slikken is een teken dat niet lekker zit. Als het mondje gespannen samengeknepen ook niet. Je wilt een ontspannen losse mond hebben met zachte bewegingen van de tong. Zonder neusriem kun je dat net even beter observeren.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:47

Maartje_M schreef:
Ok, extra stabiliteit klinkt wel goed. Ik zag dat die er inderdaad wel in 9 en 10 zijn, even kijken welke ze dan zou moeten hebben.

Wat vinden jullie trouwens van deze maat? Te smal of wel goed?
[ [url=m/MSOnBP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/F1nq7C.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik weet dat hij misschien net een gaatje te hoog zit, maar ik heb hem alleen in gehad om te passen en foto te maken. Deze heb ik nog liggen, maar ik dacht dat hij niet zou passen.


Misschien net een halve cm groter
Maar een gaatje lager doetvaak al genoeg. Een bustrens hoort aangesloten te zitten! Een watertrens moet ruimte hebben

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 12:55

magda_90 schreef:
Zou ik ook zeggen. Verder zou ik de tip nog willen geven om even tijdelijk de neusriemen er af te halen goed naar de mond te kijken terwijl het nieuwe bit er in zit. Mond open, veel kauwen en slikken is een teken dat niet lekker zit. Als het mondje gespannen samengeknepen ook niet. Je wilt een ontspannen losse mond hebben met zachte bewegingen van de tong. Zonder neusriem kun je dat net even beter observeren.


Neusriem zat niet vast inderdaad.
Ze was flink aan het kauwen op dit bit, dus dan zat deze niet lekker?

Ik heb hier nog niet mee gewerkt, twijfel een beetje of ik dat ga doen of niet. Ik zou hem dan sowieso aan haar eigen hoofdstel knutselen maar ik had de sleutel van de kast niet bij me :+

Deze is dus 12 cm, haar watertrens is 13,5. Die is wel wat aan de ruime kant, maar ik denk dat 12,5 voor een watertrens ook te smal zou zijn

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:13

Gevoelsmatig ligt het bit dan niet lekker nee. Spelen qua gewenning mag, maar dan moet je vrij snel wel verbetering zien.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 13:45

Tja, wat is vrij snel? Ik heb het bit ingehangen, aan beide kanten foto gemaakt en het hoofdstel weer afgedaan. Het is ook niet echt dat ze tijd heeft gehad hihi
Bit is ook beduidend dikker dan haar huidige dunne trensje, misschien toch nog een keertje inhangen en kijken wat dan de reactie is

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:00

Als ik wissel van bit of wat wil proberen, doe ik een touwhalster onder het hoofdstel en ga dan eerst een keer wandelen. Tweede keer longeren (beginnen op het touwhalster) en daarna evt rijden. Maar bij mijn ruin kom ik vaak het wandelstadium eigenlijk al niet voorbij. Dat longeren doe ik nog wel, omdat ik het ook even met teugelcontact wil proberen.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hoe kies je het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 23:01

Momenteel is mijn bak een zwembad, maar als dat beter is, mag ik de myler level 2 van een vriendin lenen, dus die kunnen we in ieder geval even testen!