Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overstappen op (bloem) hackamore, tips?

 
Profiel   

Hoi,

Sinds mijn overstap na endurance zit ik een beetje te tubben over wat verstandig is. Ik reed altijd gewoon met bit, maar ik kwam er achter dat ze tijdens het maken van ritten waarbij ik nauwelijks contact heb met de teugels mijn paard nog al loopt te klooien met het bit.

Ze is onrustig in haar hoofd wat voor mij ook weer zorgt voor wat irritatie, dit is niet de bedoeling want alles voor de ontspanning. Ik heb nog heel wat verschillende bitten meer geprobeerd maar dat maakte eigenlijk geen verschil. Mocht je je afvragen of haar tanden wel in orde zijn, ja daar mankeert niets aan.

Dus mijn besluit was dat ik de overstap ging maken naar bitloos. Dat ging eigenlijk heel erg goed, de onrust was verdwenen en de ritten werden automatisch ontspannender. Echter zegt iets in mijn hoofd dat ik bitloos toch onveilig en daardoor eng vind. Ik weet wel dat een paard in paniek hoe dan ook er vandoor gaat welke optoming je ook hebt. Maarja ik kan mij er niet overheen zetten en blijf elke keer toch angstig en dan met name voordat ik erop zit, eenmaal onderweg zie ik weer dat er niks aan de hand is en is alles weer goed. Maar elke keer die gedachten maken mij toch bang en vind ik dat ik verder moet kijken naar iets wat ook mij meer rust geeft.

Ik zat dus te denken aan een bloem hackamore, gewoon lekker bitloos maar toch iets achter de hand mocht er een keer een gevaarlijke situatie ontstaan. Paard blij dat ze geen bit in hoeft en ik blij omdat het mij een veilig gevoel geeft.

Maar nu hoor ik dus van heel veel mensen dat het totaal anders rijden is dan gewoon bitloos. In hoeverre klopt dat? En wat is er dan zo anders? Wat ik zelf al weet is dat je geen constante verbinding mag hebben, maar dat is bij ons ook niet aan de orde.

Graag krijg ik dus nog wat tips an adviesen van jullie. :D

Edit: wat bedoelen ze precies met een bloem hackamore kan omklappen? Ik ben best vindingrijk maar dit snap ik niet helemaal.


Laatst bijgewerkt door Petrichor op 24-11-19 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:33 



 
Profiel   

Wat heb jij voor bitloze optoming gebruikt? En waardoor kreeg je dat onveilige gevoel?
En in hoeverre is die bloem dan anders? Bloem is tenslotte ook gewoon een bitloos systeem, en afhankelijk van hoe je hem vastmaakt zelfs zo zacht als een stalhalster. Met een ander 'oogje' heeft 'ie een zeer lichte hefboomwerking, is dat waar je op doelt?

Denk vooral dat wat jij doet met je handen voor een groot deel bepaalt hoe een optoming werkt en hoe 'heftig' het is. Een bloem geeft, als je het standje hefboom inschakelt, ook lichte druk achter de oren en onder de kin bij het paard. Ik heb daar prima ervaringen mee bij paarden, maar het kan even wennen zijn voor je paard als hij/zij het niet gewend is.

Totaal anders is het niet hoor. Grote verhalen. Ik heb met heel veel bitloze opsommingen gereden en hoewel het een me beter beviel dan het ander is het allemaal gewoon rijden hoor. Gewoon lekker proberen en dan merk je vanzelf wat het best past voor jou en je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:45 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie!

Ik heb gereden met een side pull, het onveilig heb ik zelf gelukkig niet hoeven ervaren maar ik maak mij zelf helemaal gek dat ze door de side pull heen rent in een enge situatie. Dit is allemaal te danken aan de vele dingen met paarden die ik vroeger heb meegemaakt, ik blijf helaas toch wel angstig.

Met bloem hackamore bedoel ik inderdaad dat oogje wat als een klein steeltje nog naar beneden gaat zodat je toch iets hefboom werking hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 22:50 



 
Profiel   

Ah, wat vervelend dat je daar zo'n angst door opgebouwd hebt! Met tijd komt dat vast goed.
Je hebt ook bloemen zonder 'steeltje'. Ik heb zelf nu net een andere variant gekocht, meer een stervorm, en die heeft ook geen steeltje.
Ik heb hem vroeger gehad met steeltje maar vond dat minder fijn rijden en reed altijd op een oogje in de bloem zelf. Nu dus eentje zonder extra oog gekocht.

Verschil van de bloem in vergelijking met een sidepull is dat je bij een sidepull, de naam zegt het al, hulpen naar opzij kunt geven. Met een bloem is je hulp eigenlijk meer direct recht naar achter, als je begrijpt wat ik bedoel, anders kan de bloem gaan kantelen.

Ik zie je edit nu ook. Stel je voor, de bloem ligt tegen het hoofd van je paard aan en jij 'trekt' zijwaarts aan het voorste oogje, dan kantelt het oogje waar je bakstuk aan vast zit richting het hoofd van het paard. Overdrijf dat en hij klapt om. Zelf nooit meegemaakt trouwens, als hij netjes passend gemaakt is is mijn ervaring dat het niet zo snel gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 11:11 



 
Profiel   

Dat omklappen had ik wel, omdat ik met sturen eerder mijn hand opzij bracht dan er druk op zette. Voor mij ook de reden om er niet meer mee te rijden, ik vond het vreselijk irritant. Ik vind de s-hackamore veel fijner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 11:21 



 
Profiel   

Bedankt weer! Ik snap nu wat er met omklappen bedoeld wordt, zal denk ik meevallen want ik stuur toch in de meeste gevallen met mijn benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 12:08 



 
Profiel   

Maar dat omklappen gebeurt juist in geval van nood. Dus met flinke druk. Met een gewone ophouding heb je geen last van omklappen. Ik heb met bloem, glücksrad, standaard hack en nu met de S-hack gereden en de S is de enige die niet omklapte toen paardlief besloot dat hij wel op eigen tempo (lees: hard) naar huis kon.
Met de rest stopte hij overigens ook wel met een flinke ophouding, maar toen was dat ding dus wel omgeklapt. Is gedoe om dat weer terug te krijgen (en een hoop gemopper van mijn kant, terwijl paardlief keurig stil stond met de oortjes erop, blij ei :') ). Maar goed, met S is die ophouding dus gewoon voldoende en hij klapt niet om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 15:28 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Bedankt voor je reactie!

Ik heb gereden met een side pull, het onveilig heb ik zelf gelukkig niet hoeven ervaren maar ik maak mij zelf helemaal gek dat ze door de side pull heen rent in een enge situatie. Dit is allemaal te danken aan de vele dingen met paarden die ik vroeger heb meegemaakt, ik blijf helaas toch wel angstig.

Met bloem hackamore bedoel ik inderdaad dat oogje wat als een klein steeltje nog naar beneden gaat zodat je toch iets hefboom werking hebt.

Heel eerlijk lopen ze overal wel doorheen als ze iets echt eng vinden, je kan de hele ijzerhandel er in hangen maar als ze willen gaan gaan ze toch wel :o

Mij lijkt een hack minder duidelijk dan een sidepull, dus zelf ook nooit gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 15:32 



 
Profiel   

Zelf rij ik lange afstandsritten het liefst met een hackamore of s-hackamore. Paard dat ik rij heeft endurance gereden en kan behoorlijk fanatiek worden of stiekem steeds iets harder gaan.

Meest van de tijd rij ik met een los teugeltje en op stem en zit, maar als het nodig is kan ik net iets sneller duidelijk zijn zonder veel kracht, daardoor krijg ik een snelle response en heb ik de inwerking amper nodig. Dit vind ik zelf ook het meest eerlijk, ik wil niet blijven discussieren of sjorren.

Bit vind ik dressuurmatig wel fijn met constant contact, maar buiten veel te onrustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 15:37 



 
Profiel   

Nou we gaan het zien, ik heb er gisteren een gekocht en ga er morgen voor de eerste keer mee rijden. Ik ben heel benieuwd. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 15:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen