Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 22:39

Ik ben opzoek na een waterdichte staartzak die ik 24/7 om kan laten.

Mijn paarden staan altijd buiten en met een witte staart en wedstrijden is dat ik de winter best lastig zonder stromend water.

Nu hangt er een panty in en dat scheelt al super veel maar de zand en de modder komt er toch doorheen dus ben ik opzoek na een waterdichte variant.

Ik kan niet zo heel veel vinden in Google dus wie heeft er een goede tip :-)

ratjelover

Berichten: 2666
Geregistreerd: 13-10-05

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:51

Ik gebruik de staartzak van bucas voor wedstrijden maar of die 100% waterdicht is voor 24/7 durf ik niet te zeggen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:26

je kan dabo-design eens mailen met je vraag, misschien kan zij het voor je maken? Er staat me iets van bij...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 01:46

Ik volg even mee. Was en ben ook op zoek naar een waterdichte staartzak en kon ook moeilijk wat vinden. Als ik via google zocht gaf hij wel de shop paard en naald die een waterdichte hadden. Maar op de site zelf kon ik hem niet vinden. Alleen wat was haar boktnaam ook alweer........ kom er niet op. Edit het was IJp :D memberlist.php?mode=viewprofile&u=71154 je kan dr altijd een berichtje sturen of ze ze nog heeft.

Heb om te testen nu van Ebay 1 van Busse besteld. Staat niet bij dat hij waterdicht is, maar hij is van nylon en hij heeft ook maar aan 1 kant een naad. De dame heeft die nu 1 dag om. Wil morgen kijken hoe schoon de staart nog is.
En vond nog wel bij Loesdau 1 die waterdicht is. https://www.loesdau.de/l-pro-west-tail-bag-55688.html
Plus deze shop, lijkt alsof ze ze zelf maakt. https://www.colorhorse.de/produkte/pferde/tailbags/ Is wel een Duitse shop.

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 01:58

Haar bokt naam is ijp maar waarschijnlijk het makkelijkst een berichtje te sturen via paard en naald op Facebook

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 07:28

Zijn jullie niet bang dat in zo’n staartzak de staart kan gaan stikken?

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:42

soesie schreef:
je kan dabo-design eens mailen met je vraag, misschien kan zij het voor je maken? Er staat me iets van bij...


Dat kan ze inderdaad, ik heb een aantal jaren geleden een waterdichte staartzak bij haar besteld. De staart bleef er prima droog in. Als ze een deken op hebben met een flinke staartflap, dan regent het met een flinke bui ook niet in. Ik was er super tevreden over.

Ik gebruik hem al een aantal jaren niet meer, omdat mijn paard nu niet meer in de blub staat in de winter en haar staart is toch zwart, dus een beetje vuil maakt niet zo veel uit :D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:55

Lizz schreef:
Zijn jullie niet bang dat in zo’n staartzak de staart kan gaan stikken?


Je maakt van de staart eerst ene vlecht en door die vlecht haal je het lusje van de zak. Dus er word niks afgekneld.

Ik vind het eerder de vraag of je je paard met zo'n zak 24/7 moet gaan pesten.
Badje met biotex doet al wonderen voor een witte staart en als je het bijhoud blijft hij best netjes.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:57

Els Pastoor maakt staartzakken, ook waterdichte, die doen het goed!

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:03

Cowgirl schreef:
Lizz schreef:
Zijn jullie niet bang dat in zo’n staartzak de staart kan gaan stikken?


Je maakt van de staart eerst ene vlecht en door die vlecht haal je het lusje van de zak. Dus er word niks afgekneld.

Ik vind het eerder de vraag of je je paard met zo'n zak 24/7 moet gaan pesten.
Badje met biotex doet al wonderen voor een witte staart en als je het bijhoud blijft hij best netjes.



Als je op een pensionstal staat met in de winter alleen maar dikke blub, dan is zo'n staartzak een verademing voor je paard. Je wilt niet weten hoe zwaar een staart wordt met een dikke lading modder er in. Maar als je op een plek staat waar geen blub is, dan is het ook niet echt nodig.

In de western is het heel erg normaal dat een paard 24/7 met een staartzak staat, zeker de licht gekleurde paarden. Geen idee wat die paarden er van vinden, maar schadelijk is het iig niet en je houdt de staart echt veel beter schoon dan zonder zak.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:25

Andere optie
Mobiele douche aanschaffen
Dan kun je ook zonder stromend water de staart wassen
Zijn rond de 120 euro geloof ik

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:42

Marith_Ov schreef:
Lizz schreef:
Zijn jullie niet bang dat in zo’n staartzak de staart kan gaan stikken?

Als je op een pensionstal staat met in de winter alleen maar dikke blub, dan is zo'n staartzak een verademing voor je paard. Je wilt niet weten hoe zwaar een staart wordt met een dikke lading modder er in. Maar als je op een plek staat waar geen blub is, dan is het ook niet echt nodig.

In de western is het heel erg normaal dat een paard 24/7 met een staartzak staat, zeker de licht gekleurde paarden. Geen idee wat die paarden er van vinden, maar schadelijk is het iig niet en je houdt de staart echt veel beter schoon dan zonder zak.

Ik snap de hele staartzak wel, ben er mee bekend :)
Maar ik doelde eigenlijk op het waterdichte gedeelte. Dan sluit je het naar mijn weten af. Voor even kan het vast geen kwaad, maar 24/7 de staart in een afgesloten zak lijkt mij niet zo fijn voor de conditie van het haar.
Ik zou er in ieder geval niet voor kiezen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:06

Lizz schreef:
Zijn jullie niet bang dat in zo’n staartzak de staart kan gaan stikken?

Lizz schreef:
Marith_Ov schreef:
Als je op een pensionstal staat met in de winter alleen maar dikke blub, dan is zo'n staartzak een verademing voor je paard. Je wilt niet weten hoe zwaar een staart wordt met een dikke lading modder er in. Maar als je op een plek staat waar geen blub is, dan is het ook niet echt nodig.

In de western is het heel erg normaal dat een paard 24/7 met een staartzak staat, zeker de licht gekleurde paarden. Geen idee wat die paarden er van vinden, maar schadelijk is het iig niet en je houdt de staart echt veel beter schoon dan zonder zak.

Ik snap de hele staartzak wel, ben er mee bekend :)
Maar ik doelde eigenlijk op het waterdichte gedeelte. Dan sluit je het naar mijn weten af. Voor even kan het vast geen kwaad, maar 24/7 de staart in een afgesloten zak lijkt mij niet zo fijn voor de conditie van het haar.
Ik zou er in ieder geval niet voor kiezen.


Tja ik ook niet, maar als je paard een behoorlijke bos haar achter de kont heeft hangen, en daarbij de staart te weinig optilt als ze piesen of poepen moet, moet je eens kijken wat er gebeurd. Dan kan je echt elke dag de staart gaan wassen.
Mijn echte westernpaarden hebben geen van beide een staartzak om, nooit zelfs. Maar mijn nieuwe stond echt elke keer vol in dr staart te piesen en poepen dat die steeds zwaarder en smeriger werd. Nu met zak zie ik dat ze heel af en toe alleen nog het puntje van de zak raakt als ze piesen moet. En een staartzak sluit overigens nooit compleet de staart af. Je moet ook zorgen dat de zak losjes om de staartwortel zit en daar niet knelt. Dat zou eerder problemen geven dan dat de haren in de zak zitten. Plus is het ook de bedoeling dat je alle paar dagen de staart uit de zak moet halen om de staart te borstelen en weer opnieuw in te vlechten.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand problemen met de haren kreeg omdat ze altijd een staartzak gebruiken, eerder juist dat de staart nog voller werd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:55

rina schreef:
Ik volg even mee. Was en ben ook op zoek naar een waterdichte staartzak en kon ook moeilijk wat vinden. Als ik via google zocht gaf hij wel de shop paard en naald die een waterdichte hadden. Maar op de site zelf kon ik hem niet vinden. Alleen wat was haar boktnaam ook alweer........ kom er niet op. Edit het was IJp :D memberlist.php?mode=viewprofile&u=71154 je kan dr altijd een berichtje sturen of ze ze nog heeft.

Heb om te testen nu van Ebay 1 van Busse besteld. Staat niet bij dat hij waterdicht is, maar hij is van nylon en hij heeft ook maar aan 1 kant een naad. De dame heeft die nu 1 dag om. Wil morgen kijken hoe schoon de staart nog is.
En vond nog wel bij Loesdau 1 die waterdicht is. https://www.loesdau.de/l-pro-west-tail-bag-55688.html
Plus deze shop, lijkt alsof ze ze zelf maakt. https://www.colorhorse.de/produkte/pferde/tailbags/ Is wel een Duitse shop.


Oh fijn dat je die sites deelt!

Ik heb sinds een week voor het eerst een staartzak. Wat een verademing.

Ik heb nu een vlechtzak zegmaar. Met drie strengen. Blijft bij een vrij dikke staart een gewone zak ook goed zitten? En tot hoever vlecht je dan de staart in?

Mijn merrie heeft altijd overal een mening over maar de staartzak lijkt haar gelukkig aan d'r reet te kunnen roesten. ( :D )

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:27

Geen probleem, ik was ook aan het zoeken dus dan kan ik ze net zo goed delen :D

Ik heb em nog niet losgehaald, doe ik straks, maar de zak zit er nog net zo om als toen ik hem erom gedaan had. Die van mij heeft ook echt een behoorlijk dikke staart en ik vlecht em vanaf de staartwortel (begin losjes en vlecht dan steeds strakker) tot onder aan toe. Staart in de zak en met je vinger een opening tussen de haren steken waardoor je het lusje haalt om hem vast te zetten. Die van mij heeft een drukknoop.
Die 3 strengen zakken ben ik nog niet in waterdicht tegengekomen. En aangezien zij echt compleet over de staart piest leek me dat geen oplossing.
Ik heb dr staart na het wassen zeker 10 cm ingekort. En omdat ik het onderste deel van de haren gewoon echt niet meer schoon kreeg, maar ook omdat de staart al wat lang was. Hij is nu los tot net boven de kogels en ingevlochten nog ietsje hoger. De zak die ik nu heb kan haar staart recht in. Ik hoef em dus niet om te knikken, ze heeft dus eigenlijk een vrijwel gewone lengte alleen zie je alleen maar de staartzak :D En ook die van mij lijkt zich niks aan te trekken van de zak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:45

Kijk das nou nog eens een nuttige review van jou! Ik heb er 6 (2 per schimmel) besteld, ik ben benieuwd. Vond het zulke leuke kleurtjes. Misschien ga ik dan ook wel de staart opsparen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:10

Waar heb je besteld??

En goed verslag van vanmiddag. Heb de staart losgehaald en hij was licht vochtig helemaal onderaan. Of dat nou nog kwam omdat de staart nat was ingevlochten en in de zak was gedaan of dat hij toch ietsje lekt, en dat precies de plek is waar ze dr staarzak nog raakt met piesen, weet ik niet. Dat moet ik even afwachten. Heb grondwerk met dr gedaan en daarna de staart weer ingevlochten en in de zak gestopt. Morgen kijken of hij toch weer nat is, want hij was nu droog toen hij erin ging.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 21:30

Soooowwww wat een tips Thnxs!

Een campingdouche komt er een, maar dat is echt voor gebruik met wedstrijd enzo.

Dus een goede staartzak is wel een must.

Bio-Tex badje kreeg ik van een vriendin ook als tip, maar moet je dat ook weer uitspoelen?

Heb nu de Nilette staartzak besteld bij divoza eens kijken of die wat is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:00

Rina bij die duitse webshop.

Ik week ook altijd de staart in biotex. Touw aan dat ringetje voor de staartriem. Daar de emmer aan. Dan ga ik even wat anders doen. Dan alles wat week is losmasseren en inderdaad goed uitspoelen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:35

Ik heb een semi waterdichte staartzak gemaakt van een oude dikke spijkerbroek. Stukje broekspijp smaller gemaakt, onderaan dichtgenaaid en bovenaan tunneltje gemaakt met elastiek erin. Houdt goed het zand en mest tegen door de dikke stof maar is niet compleet waterdicht. Voldoet verder prima, heb overigens een vos dus staart toont minder vies/geel dan bijv een lichte staart.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:59

Ik heb een niet-waterdichte, van dun materiaal (dat badpakken-lycra) en daardoor wordt hij ook niet zwaar. Kan beter ademen dan een waterdichte, en paard zit niet met modder en mest in de staart in de winterperiode. Met een witte staart écht een uitkomst.
Ik heb er een van Els Pastoor.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:26

Afbeelding


ik heb deze, een staartzak in 3 strengen die in erin vlecht.
Tuurlijk wordt ie nat maar hij blijft wel schoon en klitvrij.
Paard loopt er de hele paddockperiode in, staart gaat niet stuk, breken geen haren af....
perfect ding, maar ja, hij is we zwarte, ik heb geen witte staart op mijn paard dus hoe wit die blijven....geen idee

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:39

Helpt zo'n staartzak ook goed als het paard tegen z'n eigen staart poept?

Mijn merrie tilt haar staart heel hoog op bij het poepen. Maar door de staartflap aan haar winterdeken poept ze nog steeds tegen haar eigen staart aan. -O-

De derrie zit vaak halverwegen haar staart.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:43

NatasjavE schreef:
Helpt zo'n staartzak ook goed als het paard tegen z'n eigen staart poept?

Mijn merrie tilt haar staart heel hoog op bij het poepen. Maar door de staartflap aan haar winterdeken poept ze nog steeds tegen haar eigen staart aan. -O-

De derrie zit vaak halverwegen haar staart.


Als je m hoog genoeg kunt vastbinden wel. Een van de redenen dat ik hem bij mijn merrie om heb: deken + hele dikke witte staart = mest in staart. Houdt alles schoon, behalve het deel waar de zak niet komt, dus hoog knopen :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:50

Hij begint bij het einde van de staartwortel, dan pas kun je vlechten dus ja.
Mijn paard had vaak mestwater en soms wat dunne mest. Het scheelt wel enorm veel.