Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:01

Skippy01 schreef:
NatasjavE schreef:
Helpt zo'n staartzak ook goed als het paard tegen z'n eigen staart poept?

Mijn merrie tilt haar staart heel hoog op bij het poepen. Maar door de staartflap aan haar winterdeken poept ze nog steeds tegen haar eigen staart aan. -O-

De derrie zit vaak halverwegen haar staart.


Als je m hoog genoeg kunt vastbinden wel. Een van de redenen dat ik hem bij mijn merrie om heb: deken + hele dikke witte staart = mest in staart. Houdt alles schoon, behalve het deel waar de zak niet komt, dus hoog knopen :)


Ga ik dat eens proberen. Dank je.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:12

ElCamino schreef:
Hij begint bij het einde van de staartwortel, dan pas kun je vlechten dus ja.


Eh nee :D Je kan echt wel hoger beginnen met vlechten, doe ik ook. De staartzak zit hier al halverwege de staartwortel.

Iets boven halverwege de staartwortel maak je een horizontale scheiding in het haar, en je pakt dus alleen maar het bovenste dekhaar van de staart (dat is al een beste pluk) die begin je losjes in te vlechten, en vanaf de 3e slag neem je steeds een pluk van de rest van de staart mee. (visgraad vlechten) tot je geen haar meer hebt en de rest vlecht je normaal naar beneden. Alles boven 3 slagen onder de staartwortel losjes vlechten zodat het haar niet begint te trekken aan de huid. Daarna vlecht ik zo strak mogelijk in.
Je kan ook nog hoger beginnen, maar het risico van trekkende haren op de huid wordt dan erg groot. Dat gebruikte ik alleen maar als ik naar een wedstrijd ging. Dan begin je helemaal bovenin met een echte engelse staartvlecht (enige verschil is dat je ipv hele klein plukjes van echt de zijkant van de staart elke keer een kleine horizontale scheiding maakt en al dat haar meevlecht) En ipv stoppen als je halverwege de staart bent vlecht je dan gewoon door tot je de hele staart in een vlecht hebt. Let wel op een bepaald moment heb je echt behoorlijke strengen in je handen en de bovenste dekharen moeten wel iets aan lengte hebben.

Grinnik tot zover de tutorial hoe vlecht ik een staart :+ :D
Maar het kan dus wel, hoger beginnen. En ja dat werkt dan ook tegen mest in de staart.
@Skippy hetzelfde probleem wat ik heb, zou het rasgebonden zijn? ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:02

Ik doe hetzelfde als Rina inderdaad: hoog beginnen,losjes vlechten en stukje onder de staartwortel strakker vlechten zodat het ook blijft zitten. En dan hangt de staartzak dus echt best hoog, want die sliertjes die je aan elkaar knoopt, kun je al door de bovenste slagen van de vlecht steken :)

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:27

Als je uit de B bent krijg je geen punten meer voor verzorging. Ik wist het wel :')

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:50

Qimm schreef:
Als je uit de B bent krijg je geen punten meer voor verzorging. Ik wist het wel :')


Er bestaat op de wereld nog iets meer dan alleen maar dressuur. Western bijvoorbeeld, en daar kost het je meer dan een beetje aan punten als je met een gele staart aankomt die wit hoort te zijn.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:05

rina schreef:
Qimm schreef:
Als je uit de B bent krijg je geen punten meer voor verzorging. Ik wist het wel :')


Er bestaat op de wereld nog iets meer dan alleen maar dressuur. Western bijvoorbeeld, en daar kost het je meer dan een beetje aan punten als je met een gele staart aankomt die wit hoort te zijn.


Oh dat wist ik niet, maar ik ging inderdaad uit van dressuur :o?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:14

Ik vond het tegenvallen.

Had een waterdichte besteld, maar werkt niet als je paard 24/7 buiten loopt.

Er was regen in gekomen en dat maakte de zak te zwaar.
Het was ook bevroren, dus helemaal ijsklontjes........
Leek toen vanwege ziekte en niet elke dag in de winter staart willen wassen een oplossing, maar dan moet het echt goed afsluiten en daarmee moet je voorzichtig zijn.
Of met regen binnen zetten misschien, maar dat is bij ons geen optie.

Dan zou ik die met 3 tubes nemen en vlechten. Hoger dan de staartwortel hoeft meestal niet eens.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:41

Echt Rina ??? Ga toch eens kijken ho dat moet dan, Ik begin juist altijd onderaan de staartwortel om alleen de losse haren te pakken, ik zou niet eens weten hoe je een staart van bovenaf vlecht.. :o? mét staartzak.....
maar goed, Chico heeft een zwarte staart en het losse zand wat daar zit borstel ik er zo af....
Gaat mij meer om het feit dat ik geen grijze vieze strot en zand staart heb om uit te kammen....

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:54

Als ik ooit eens tijd heb zal ik wel een keer een video ervan maken. Maar ja echt, zo vlocht ik altijd in voor de wedstrijden :D Zwarte en vossige staarten krijgen van mij geen staartzak, das makkelijk genoeg zo bij te houden. Lees die 2 zijn niet zulke smeerpoetsen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:29

ik ga eens oefenen straks hahaha....maar begrijp nóg niet hoe je dat gedeelte van de staartwortel dan al ín die staartzak krijgt....

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:52

Maar waarom zou je het willen? Als iemand het niet goed doet, heb je rond de staartwortel eerder problemen, dan als je alleen de staart vlecht, inpakt etc.

Onze staarten zijn daar ook nauwelijks vies.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:08

heb je het tegen mij ? of tegen TS...ik wil het ook helemaal niet.... ik wil gewoon proberen hoe dat gaat, in mijn optiek kan het niet....of ik ben heel stom ermee hihihi.
ik ga niks aan mijn staartzak wijzigen maar ben benieuwd hoe Rina dat doet...

Willemini
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-19
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:18

In het verleden deden wij het ook bij een tinker met een hele zware staart, 's winters konden wij niet wassen aangezien wij
alleen water uit de pomp hadden. Helaas was zij nogal een viespeuk en had regelmatig dunne mest waardoor het een
zooitje werd. Wij vlochten het dan ook altijd vanaf bovenaf in, net zoals je het bij jezelf zou doen als je je haar zou invlechten.

Het was niet ideaal, maar een prima oplossing voor ons om de winter door te komen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:32

superpony schreef:
Er was regen in gekomen en dat maakte de zak te zwaar.
Het was ook bevroren, dus helemaal ijsklontjes........


Is het een idee om de onderkant (een beetje) open te maken, zodat het water er gewoon uit kan lopen?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:40

ElCamino schreef:
heb je het tegen mij ? of tegen TS...ik wil het ook helemaal niet.... ik wil gewoon proberen hoe dat gaat, in mijn optiek kan het niet....of ik ben heel stom ermee hihihi.
ik ga niks aan mijn staartzak wijzigen maar ben benieuwd hoe Rina dat doet...


Algemeen,

Zou niet weten waarom je de staartwortel zal inpakken of continu ingevlochten houden etc. Vind het ook totaal niet paardvriendelijk.

Shae, ik gebruik ze niet meer. Was even nood. Hebben toen idd gaten gemaakt onderin, maar hielp niet in de winter.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:08

superpony schreef:
Zou niet weten waarom je de staartwortel zal inpakken of continu ingevlochten houden etc. Vind het ook totaal niet paardvriendelijk.


Mag jij vinden maar als je paard meerdere keren per dag alleen al vanaf halverwege de staartwortel mest in z'n staart smeert zal je toch wat moeten. De staart wordt daar nl alleen maar zwaarder van en op een bepaald moment krijgen ze heel de staart niet meer opgetild om te piesen of mesten. Daarbij dan nog een licht gekleurde staart die zo ongeveer zwart ziet van alle vieze mest en pies erin. Dan doe ik er een staartzak om. Zoals ik al eerder schreef is het bij mij helemaal niet gewoon om ze een staartzak te laten dragen, maar nood breekt wet. En elke dag de staart te gaan staan wassen, want dat is dan echt wel nodig, vind ik helemaal met dit weer geen optie. Zodra ik met dr ga werken gaat de staartzak eraf en pas als we klaar zijn pak ik dr weer in. Daarbij zal ik binnenkort ook dit paard te koop moeten gaan aanbieden, te leuk een haf met blonde manen en een vieze zwarte staart. Mag het niet 100% paardvriendelijk zijn, tis voor haar een stuk prettiger, dat laat ze ook echt merken. En ze heeft er ook helemaal geen probleem mee of last van. Ook dat merk je aan haar.

@Elcamino ik zal echt een poging doen een video te maken, kan je zien hoe ik vlecht :D

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 23:56

Ik heb inmiddels een nikette staartzak binnengekregen, niet waterdicht maar wel van een dik materiaal dus ook dat deze wel de modder buiten houd waar het de legging/panty niet lukt.

Maar zelfs de legging/panty is al een mega vooruitgang dus ben erg benieuwd wat dit gaat doen.

Overigens knoop ik m ook hoog erin, vanuit bovenuit bij de staartaanzet beginnen te vlechten en daarbovenop ook de staartzak vast maken :-)

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:47

Zouden jullie eens foto’s willen maken van hoe jullie hem in de staart hebben?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Waterdichte staartzak voor 24/7 gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:07

pagina 1 staat een foto van mijn knollie met staartzak.

Superpony: mijn paard staat al ruim 20 jaar in de winter met staartzak. Hij heeft er geen last van, zwiept er gewoon mee als het zou moeten en het blijft schoon en klitvrij, hoewf enke een borstel er doorheen te halen en klaar, trek er geen haren uit hierdoor.
Elke dag gaat hij eruit voor we iets gaan doen en voor ik wegga gaat ie er weer in.
Ik begrijp het probleem niet zo?
In de zomer in de wei heeft hij hem niet in.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:49

ElCamino schreef:
pagina 1 staat een foto van mijn knollie met staartzak.

Superpony: mijn paard staat al ruim 20 jaar in de winter met staartzak. Hij heeft er geen last van, zwiept er gewoon mee als het zou moeten en het blijft schoon en klitvrij, hoewf enke een borstel er doorheen te halen en klaar, trek er geen haren uit hierdoor.
Elke dag gaat hij eruit voor we iets gaan doen en voor ik wegga gaat ie er weer in.
Ik begrijp het probleem niet zo?
In de zomer in de wei heeft hij hem niet in.


Dat is onder de staartwortel.

Ik had ze in de winter ook altijd gevlochten of een tijd lang zakken gebruikt. Maar 24/7 buiten is anders, omdat de zakken nat worden en veel zwaarder worden. Dat geeft veel extra gewicht aan de staartwortel.

En de staartwortel invlechten 24/7 vind ik gewoon niet paard vriendelijk. Onze paarden zijn ook weleens vies of moet ik de staarten ontklitten etc. Vind het gemak van de mens geen reden om een paard te pesten.

Als je nou op show moet, oke........Dan was je, ontklit je en pak je hem in.

En ik had mijn ene ruin dus een tijd ingepakt wegens darmproblemen. Die werd nat van de diarree hele winter en dat was niet fijn.