Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 00:04

Ik begin steeds meer twijfels te krijgen over mijn dressuurzadel, een MSFC Professional. Voor paardlief ligt ie goed en ik vond m toentertijd ook heerlijk, maar ik denk ook omdat ik geen luxere zadels was gewend. Ik zit wel heel stevig (heb er nooit meer afgelegen sinds dit zadel) en het zadel is heerlijk zacht.

Waar ik tegenaan loop: Ik heb wat zitlessen gehad en sindsdien ben ik niet meer zo superblij met mijn zadel. Ik heb een beetje een stoelzit, maar niet erg storend. Mijn enkels zijn ook wat onrustig.

Om de stoelzit te corrigeren moeten mijn bovenbenen echt recht naar beneden gaan. En dan moeten mijn onderbenen naar achter om met mijn hielen onder mijn billen uit te komen. Ik voel me dan ontzettend opgesloten in mijn zadel en houd het ook niet vol om zo te zitten. Mijn liezen lijken niet wijd genoeg. En mijn beugelophanging is ook te ver naar voren denk ik. En die kniewrong lijkt zo in de weg te zitten.

Zowel de zitlesjuf als de zadelmaker geven aan dat het klopt dat dit zadel je wat in een stoelzit neerzet. De zitlesjuf was handig en flexibel genoeg om zelf alsnog goed te zitten in het zadel. De zadelmaker gaf aan dat het een zadel + houding is wat je nu veel bij de topruiters ziet en dat het dus niet storend is, maar als ik mijn houding wilde corrigeren dan naar een ander zadel zou moeten.

Twijfels:
1. Ben ik beter af met een ander zadel? En welke dan? Ik heb geen idee..
2. Het is geen goedkoop zadel geweest en komt bij een zadelmaker met een goede reputatie vandaan. Wat moet ik dan nu anders doen in het proces? Allerlei zadelmakers laten komen, lijkt me een dure hobby worden.
3. Paardlief heeft een korte rug dus veel zadels vallen sws af. Het is daardoor geen makkelijke zoektocht. Dit zadel ligt goed (maar niet perfect). Is het niet dom om van zadel te willen wisselen?

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:12

Eerlijk gezegd zeker niet verkeerd om voor een ander zadel te gaan, jouw probleem blijft nl. Ik had een wow zadel, ik kon niet in balans blijven en mijn onderbenen deden dingen die ze niet moesten doen.
Heb nu een zadel wat super past op mijn paard en wat voor mij ook geschikt is. Ik merkte dat veel zadelpassers vnl naar het paard kijken en de ruiter of vergeten of niet heel belangrijk vinden. Maar ala jij niet goed in je zadel kan zitten blijft alles hetzelfde en daarvoor heb je geen zitlessen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:17

Ligt het zadel zo goed op je paard dat hij er absoluut goed onder loopt en geen last van heeft en kun je, ondanks je niet perfecte houding gewoon goed rijden zonder dat jij of je paard hinder ondervinden dan zou ik voorlopig gewoon doorrijden.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 22:59

Paardlief loopt er absoluut goed onder. En ik zit er ook zeker niet onfatsoenlijk op. Maar onderbenen zouden bijv zeker minder kunnen wiebelen.

Een beetje dit idee heb ik nu qua beenligging (plek van de voeten tov bips):
Afbeelding

En ik zou dus graag willen dat mijn hielen echt onder mijn bips zitten. Volgens zitlesjuf zou dat mijn zit echt ten goede komen. Zij is echter ook wel 'anti' de houding van veel van de huidige topruiters (naar achter leunen, stoelzit). De zadelmaker noemt dit gewoon de 'houding anno 2019' en ziet er niet zo'n issue in.

Nog andere ervaringen?

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:50

Hoe jij zit op je paard beinvloed wel degelijk hoe jouw paard loopt. Een stuk balans voor jou en je paard vind ik erg belangrijk. Als je in stoelzit zit gaat je bovenlijf naar achter waardoor je niet in het middelpunt van je zadel zit en dus uit balans bent.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:12

De correcte zit is verschillend per persoon.
Het plaatje van de ideale zit/houding is gebaseerd op een mannenlijf en zadels gemaakt voor mannen. Het is logisch dat een vrouw met een andere vorm van het bekken en andere lichaamsverhoudingen ook anders op een paard zit dan een man.
Zit je onafhankelijk en in balans? Stoor je het paard niet tijdens het rijden? Dan zou ik liever kiezen voor een (lichte) stoelzit dan een afgedwongen sjabloon waarvan je op termijn versleten heupen en pijn in je lijf krijgt.

Ik heb een poosje een MSFC geleend, weet niet welk model. Die was wel een tikkie breed/vierkant in de twist (kan het niet goed omschrijven) en had een soort “kommetje” voor de lepel. Herken je dit? Dan zou je kunnen kijken of een zadel met een smalle(re) twist je kan helpen.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:18

Ik weet niet of het een zadel is dat bij jou past, maar mijn bates kan de beugelophanging verplaatst worden en heeft niet zulke grote wrongen, of die kan je verwijderen.

Kan jou zadelmaakster niet andere beugelophanging in je zadel plaatsen? Kijken of dat eventueel al helpt?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:37

Ik heb ook een Bates met verplaatsbare beugelophanging. Maar belangrijk is dat je zadel in balans ligt op je paard, dat scheelt al bijna alles. Zoek een goede zadelmaker die een zadel op maat maakt en ook kijkt naar jouw lichaamsbouw. De Bates is een zadel waar heel makkelijk aanpassingen gedaan kunnen worden. Mijn jonge paard had binnen het jaar een wijdere boom nodig en dat was zo gepiept.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:01

Ik neig in mijn huidige zadel ook naar stoelzit. Het heeft mij zelfs best wat fysieke klachten opgeleverd om te leren correct(er) te zitten, hoewel ik daar nu geen last meer van heb.
Volgende week komt (eindelijk) m'n nieuwe zadel van Hulsebos. Ik heb voor een wb 3 gekozen, hierbij ligt het dieptepunt iets verder naar voren, waardoor mensen met neiging tot een stoelzit, makkelijker recht kunnen zitten :)

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:55

Ik zie dat meerdere mensen het hier hebben genoemd, maar ik had dus ook jouw probleem, nu heb ik ook een Bates waarbij de beugelophanging verplaatsbaar is en ik wel mn benen goed kan laten afhangen. Ook kun je grotere of kleinere wrongen plaatsen dmv een klittebandsysteem. Persoonlijk zit ik zelf beter met kleinere wrongen. Al met al is het zadel nu helemaal aangepast op mn paard en op mij. Ik ben er zelf er tevreden over, dus als het passend kan gemaakt worden op jouw paard is het misschien een optie?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Welk dressuurzadel past bij mijn lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:06

Heb je een foto van het zadel op de rug van je paard en eentje met jezelf erop? Belangrijk is dat het zadel past bij de bouw van je paard, waardoor het goed in evenwicht ligt(voor/achterbalans horizontaal) en bij jouw bouw, waardoor je netjes in het midden van je zadel komt te zitten. Een zadel kan op het ene paard heel anders liggen (ik word in hetzelfde zadel bij mijn bijrijdpaard juist in een spreidzit gedwongen terwijl op een eerder paard ik prima netjes zat.