Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:33

Even de totaal andere kant.
Uiteraard alleen als je echt 100% zeker weet dat er geen medisch probleem onder ligt.


Wat gebeurt er als je het paard, op het moment dat het zo ineens trekt, volledig losse teugel geeft (gewoon echt lóslaten) en tegelijk 1 écht stevige tik met een zweep?


Dan niet uit kwaadheid of frustratie, maar gewoon echt om dit probleem op te lossen.

Meeste paarden vinden het helemaal niet echt lekker om alle contact met je hand in een keer volledig kwijt te zijn.

Die tik lijkt me ook duidelijk.
Dan echt maar 1, maar dan ook meteen écht raak.

Als het paard als reactie (zou logisch zijn) naar voren vlíegt, even een meter of 10 a 20 laten gaan.

Dan volledig beheerst, rustig teugels weer op maat, terugnemen naar de gang waar je was, en gewoon verder met de oefening waar je was.

Tot de volgende keer dat hij ineens trekt.
Teugels weer volledig los en naar voor (desnoods zorg je even dat het eindstuk/gespje van je teugels met een strotouwtje aan je zadel zit, zodat de teugels níet over zijn hals op de grond kunnen vallen als je losgooit)
En weer die ene stévige tik.

Laten wegvliegen. (Het voorwaarts reageren dus niet afstraffen maar laten gebeuren)

Na 10 tot 20 meter weer rustig oppakken en verder waar je was


Ik dénk dat het prima kan werken zo.
Maar je moet het durven (dus inclusief mogelijk explosieve reactie naar voren)
Én het moet zónder frustratie vanuit de kant van de ruiter. Anders wordt het te snel ongecontroleerd meppen of chagrijn, en dat is nou net níet functioneel.


Verder in je rijden en tuig dan niets aanpassen.
Ook gewoon normaal belonen op de goede momenten etcetera.


Ik denk dat als je dit een week zo doet, en dit even vóór laat gaan op eventueel een correcte dressuuroefening of een net parcours, dat je het er vrij vlot uit kunt hebben.



Maar goed, dit is een volkomen andere aanpak dan tuigaanpassing of hulpteugel, dus geen idee of je dit zou zien zitten.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:38

Ik zou een zelf gemaakte op maat gemaakte Hals-verlenger gebruiken, Touw bij de Action halen en 2 kliphaakjes.

Aan zadel bevestigen - door bitring - over kopstuk - door bitring -aan zadel bevestigen; Wel moet de hals en neuslijn op de loodlijn blijven!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:39

Een thiedeman zou je kunnen helpen.. deze heeft hier veel goeds betekent en na 4 maanden konden we weer zonder verder.

***
De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is.. in de juiste houding heeft de teugel géén werking

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:41

Katja schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe mensen het rijden met dubbele teugels in deze situatie zien. Als een paard geleidelijk aan sterker wordt dan kun je natuurlijk wat meer hefboom erbij pakken maar een puller trekt je in een fractie van een seconde uit het zadel dan pak je niet even je onderste teugel korter om het te voorkomen.

Zoiets kan je ook niet voorkomen, het "idee" is dat ze tegen een sterker bit aanlopen tijdens het pullen, dat ze het wel uit hun hoofd laten om het nog eens te doen.
Ze kunnen je uit het zadel trekken, maar ze lopen altijd wel tegen de teugel aan. Bij een zacht bitje heeft het niet genoeg effect dat ze het niet meer doen, maar met een scherper bit komt het effect even sterker in waardoor ze er wél rekening mee gaan houden.
Truc zal vooral zijn om de stangteugel nét ietsjes langer te houden dan de trens zodat die in het normaal rijden geen effect heeft, maar wel op het moment dat het paard vooruit snukt.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:51

@ Duhelo, dat werkt wel fijn als ze het hoofd omhoog gooien want dan lopen ze automatisch tegen je onderste teugel aan maar naar beneden gebeurt dat niet.

Secretly schreef:
Ik zou een zelf gemaakte op maat gemaakte Hals-verlenger gebruiken, Touw bij de Action halen en 2 kliphaakjes.

Aan zadel bevestigen - door bitring - over kopstuk - door bitring -aan zadel bevestigen; Wel moet de hals en neuslijn op de loodlijn blijven!
Bijzetten als je erop zit met iets wat niet elastisch is moet je echt enorm mee uitkijken. Als je ze in paniek raken om wat voor reden dan ook krijg je ongelukken.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:04

Inderdaad geeft een stangbit met kinketting juist een inwerking op het hele hoofd op het moment dat het paard zijn hoofd met een ruk naar voren brengt. Een een ander bit nemen ze gewoon mee, de tong is een sterke spier..., maar een bit met kinketting werkt op meer punten in.

Overigens hoef je voor bitten met een kinketting niet altijd met dubbele teugel te rijden.

Het loslaten/lange teugel geven van een enthousiast paard dat echt hard wil, kan wel eens tot verrassende resultaten komen, want vaak remmen ze juist af als ze niks meer hebben dat ze leidt.
Ze gaan dan zelfstandiger denken en dingen rustiger benaderen. Het is eng op te proberen omdat je bang bent om controle te verliezen, maar ik raad het je echt aan om het toch eens te proberen. Als je al hard gaat, is de kans dat hij nog harder gaat, sowieso miniem... en van los naar weer oppakken is zo gebeurd en dan luisteren ze vaak beter dan van vast en nog vaster.....
In een rijbaan gaan ze vaak zelfs gewoon terug naar draf als je ze loslaat...

Ik heb mijn draver wel eens de hele weg met lange teugel gereden en ik was wel veel sneller dan normaal terug, maar hij bleef eigenlijk wel in een steady draf (voor hem natuurlijk de voorkeur, maar dit kan ook een handgalop zijn) en ging niet racen en was makkelijk weer terug te pakken voor het laatste stuk in stap.
Kwestie van vertrouwen.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:28

Maar het probleem van TS is niet dat hij hard gaat, enkel dat hij soms na een sprong zijn hoofd omlaag en naar voor gooit.
Moet je al echt goed gaan timen om dat te zien aankomen en los te kunnen gooien, en losgooien vlak na of tussen een sprong is misschien niet het beste idee (betreft balans)

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:04

Wat je ook kunt proberen is dat als hij trekt hem als straf gelijk flink paar meter achterwaarts zetten. Daarna los laten en bij de volgende pull hup weer volle vaart achteruit....
Desnoods even met een scherper bit.
Dit in alle gangen.
Wat ik ook doe als m’n paarden te veel voorwaarts én sterk zijn is heel veel schakelen op een grote cirkel dus vanuit de galop mooie overgangen terug naar stap. Worden ze ook vaak wat lichter van en meer bij de les en dat doe ik dan om de kwart cirkel.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 13:15

Ik heb pas al een heel oefenparcours gesprongen zonder teugel contact. Dus echt boogjes, dan doet hij het ook. Hij rent niet weg gaat niet aan de kletter en steekt ook niet zijn hoofd omhoog.
Hij doet het ook als hij Smorgens aan de hand naar de wei gaat, kop omlaag en gaan.

Morgen komt de osteo die ook dierenarts is hem nogmaals nakijken en dan als het allemaal goed is gaan we toch maar eens proberen te corrigeren.

Pelham kan ik lenen maar het grootste probleem is dat hij het zo hard doet dat ik volledig uit balans ben en amper kan reageren ik ga er nog net niet voorover af, iets aan het kopstuk of de neusriem bevestigen kost me denk ik mijn hoofdstel.

Paard is 1.62 en bijna 650 kg, een brok spier en lang hengst geweest

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:59

En daarom correctie bit zo fijn werkt pas in als paard trekt en geen gedoe met dubbele teugels.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:05

Ik vind een correctie bit heel heftig voor een paard wat verder licht in de aanleuning is.

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:40

Hoe zeker weet je dat het medische probleem is opgelost? Misschien dat het de oorzaak van het pullen helemaal niet was.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 20:38

Mareeq schreef:
Hoe zeker weet je dat het medische probleem is opgelost? Misschien dat het de oorzaak van het pullen helemaal niet was.

Dierenarts/osteo komt donderdag een extra check doen omdat ik dat eerst wil weten voordat ik hem evt aanpak

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:02

Die van mij kon dat ook zo leuk, hoofd vanuit het niets naar beneden gooien en de ruiter uit het zadel trekken. En dat geeft op den duur inderdaad nekklachten bij de ruiter.
Ik heb het opgelost met een pelham op dubbele teugel. Je gewone trens teugel een iets gladdere teugel. die op de hefboom net wat meer grip. Het ogenblik dat ze het hoofd naar beneden gooien, viert de trensteugel omdat die gladder is en knallen ze tegen die kinketting aan, omdat je op die teugel meer grip hebt. 2x heeft ze het nog gedaan. Lesje was heeeeeel snel geleerd :') Zeker omdat er geen onderliggende oorzaak was, madam had gewoon voorkeur voor een losse waslijn teugel en wist dat ze die zo verkreeg.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:47

Duhelo schreef:
Maar het probleem van TS is niet dat hij hard gaat, enkel dat hij soms na een sprong zijn hoofd omlaag en naar voor gooit.
Moet je al echt goed gaan timen om dat te zien aankomen en los te kunnen gooien, en losgooien vlak na of tussen een sprong is misschien niet het beste idee (betreft balans)

Ja, maar we waren al wat verder, door te bespreken dat de oorzaak soms is dat ze niet vaak genoeg de hals tussendoor kunnen strekken, waarop gezegd werd dat het best eng is om in bepaalde omstandigheden een paard de vrije teugel te geven, en daar was het een respons op ;) Het hoeft niet zo eng of gevaarlijk te zijn als het lijkt.
In een cross zijn er best lange stukken waarin je niet meteen een hindernis voor je neus hebt.

Overigens was het even op alle mensen met pullers gericht. Dus los van springen.

Ik denk dat daar een een kineton neuriem, een bit met een kinketting of een hackamore gewoon kan helpen.

Maar de oorzaak van pullen kan zijn dat het paard even wil doorademen, even de rug vrij wil geven of even wat spieren wil ontspannen, of een combinatie van dingen, en dat moet óók geadresseerd.
Daarnaast kun je te maken hebben met een paard dat gewoon harder wil dan je hem laat gaat, of een die geleerd heeft de ruiter bang te maken met het bijna uit het zadel trekken en er zijn nog wel wat oorzaken, maar er moet zeker nagegaan worden of het vaker de hals geven helpt.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:08

De waarschijnlijke oorzaak is door de dierenarts/osteo gevonden paard (schimmel dus niet zichtbaar) heeft een soort drukking van de gesp op de springsingel waar je je borsttuig aan kan bevestigen.

Zoolgangster

Berichten: 9581
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:14

Mooi dat er toch iets gevonden is, ik ben benieuwd of het pullen inderdaad minder wordt nu het aan het tuig blijkt te liggen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:53

Oei, dat is een lastige! Hoe ga je nu verder TS?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 13:18

nessinator schreef:
Oei, dat is een lastige! Hoe ga je nu verder TS?


Komende dagen longeren zonder zadel/singel en dan krijgt paardlief een prachtige lamsvellen singel :j

Helaas is er qua dressuur singels al veel meer ontwikkeling dan voor flap singels qua anatomie enz

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:21

En dan te bedenken hoeveel mensen in dit topic direct alweer klaar stonden met de wereld aan bitten, hulpteugels en zwepen :-(

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:18

Omdat dat ook de vraag was natuurlijk. Dat het paard verder medisch in orde is, is uiteraard de verantwoordelijkheid van de eigenaar. En dat werd initieel ook zo aangegeven in de openingspost.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 15:21

Gini schreef:
Omdat dat ook de vraag was natuurlijk. Dat het paard verder medisch in orde is, is uiteraard de verantwoordelijkheid van de eigenaar. En dat werd initieel ook zo aangegeven in de openingspost.


Klopt mijn insteek was een medisch in orde paard dat ik niet wilde corrigeren of straffen als hij toch wat mankeerde vandaar de controle vanmorgen. Alleen deze uitslag had ik niet aan zien komen...de singel paard heeft hier met opzadelen geen last van maar wel met springen/galop en pult daarom daarna.
Dus “gezond” maar wel last.

Hij is tussendoor ook normaal getraind tot vanmorgen dus geen pelhammen kinkettingen en corrigeren

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:34

Klopt ja, dus dat is heel goed van je beredeneerd. Aan de ene kant advies vragen op het forum, en aan de andere kant zelf ook nog je paard in het oog houden. Top! Hopelijk kan je snel aan de slag met een paard dat zich beter in zijn vel voelt. :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:45

Je moet het maar net vinden inderdaad. Ik ben overigens heel erg benieuwd of het gedrag wel verdwijnt met het wegnemen van deze oorzaak. Gewoontegedrag kan zo natuurlijk wel ontstaan en blijven.

Houd je ons op de hoogte?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:53

Ninx, idd het het slechste advies wat men kan geven voor een puller is, om verschillende bitten en hulpteugels aan te bevelen. Eveneens wat verder te kijken dan de neus lang is. Hangen op t bit is alleen mogelijk... als het paard niet voorwaarts aan de hulpen staat. De timing is van cruciaal belang om het gedrag te corrigeren. Optijd been erbij plus een halve ophouding maken en doe desnoods je binnenhand omhoog als ie gaat pullen/hangen in de hand. Heb je wekelijks les? En wat zegt je instructie hierover?