knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 16:12

Hallo,

graag zou ik van jullie tips krijgen aangaande de aankoop van een zadel.

Onze dochter springt al best hoog, maar heeft knieproblemen.
Haar jonge paard heeft een nieuw cq ander springzadel nodig. Paard heeft de ruimte nodig en zij heeft juist iets compacts nodig i.v.m. haar lengte (1.60).
Omdat ze ongeveer in haar zadel woont, wil ze het liefst natuurlijk een zacht zadel met een halfdiepe zit. Ze heeft graag veel steun aan de kniewrongen, maar die mogen niet in de weg zitten omdat haar knieschijven wat te groot zijn en te flexibel.
Om die reden zit ze liever op een wat 'ronder' zadel, zodat ze niet het idee heeft dat alles vanuit haar knieen moet komen, waarbij ze haar zit ook beter kan gebruiken.
Zadel mag graag stroef zijn.

Nou mensen shoot :D heeft het zadel waar wij naar op zoek zijn een naam?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:40

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:44

Prestige silver Star ? Ik rijd hier cross mee en echt heel fijn zadel

Amber_Puck
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-04-16

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:59

Hoi TS, wat lastig voor je dochter. Ik heb zelf ook last van een vergelijkbaar knieprobleem, en heb ook echt een zadel nodig dat steun bied bij de knie. Ik heb momenteel een springzadel van Amerigo Pinerolo en deze bevalt zeer goed. Zadel heeft een iets ondiepere zit en redelijk wat wrong bij de knieƫn, waardoor je echt stevig kunt zitten. In ieder geval veel succes met de zoektocht!!

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 18:27

dank jullie alvast voor jullie reacties! De zadels die jullie noemen: zijn dat zadels die over het algemeen goed en snel op paarden passen of zijn het eerder handwerk zadels?

zijn de modellen wat 'rond' of heb je het idee dat je op een driehoekvorm rijdt?

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:31

Als het kan,bel countrymill en ga daar heen. Ze hebben daar een binnenbak en ook en hindernis zodat ze meerdere zadels kan testen.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:55

Prestige heeft naar mijn mening over het algemeen wel een goeie pasvorm op verschillende paarden.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:31

Ik denk dat CWD dan bij haar past.

Zelf heb ik een Sella, is helemaal naar wens samen te stellen van wrong, zweetblad ed.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:53

Ik spring zelf niet, dus misschien heb je hier helemaal niks aan, maar ik zit zelf erg fijn in Bates zadels, in combinatie met sprenger beugels heb ik dan helemaal geen knielast. Ik geloof dat hun springzadels ook goed aanpasbaar zijn wat wrongen e.d. betreft, dus het misschien is het een optie?

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 08:36

Ik heb 3 maanden terug een Riuz Diaz gekocht. Heel fijn zadel, goed aanpasbar (zelfs boom is aanpasbaar), breed kussenkanaal. En zowel ik met mijn 1.82 als mijn bijrijder van 1.65 zitten er goed op.

Andere goede springzadels zijn Seabiz.

Prestige is het bij brede schouders en een hoge schoft vaak niet is mijn ervaring. En zelf zit ik er niet zo fijn in.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 08:46

MarjanB schreef:
Als het kan,bel countrymill en ga daar heen. Ze hebben daar een binnenbak en ook en hindernis zodat ze meerdere zadels kan testen.

Ik zou ook zoiets ondernemen. Gewoon veel zadels uitproberen, want iedereen heeft een andere mening.
Zoveel mensen, zoveel wensen.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:07

Ik ben voorstander van Devoucoux, hele fijne zadels. Ze komen aan huis zodat alles aangemeten kan worden na wens. Ook hebben ze genoeg aanbod in 2e hands

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: knieproblemen en een springzadel nodig hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:29

iedereen heel erg bedankt voor de reacties!
Het is een Prestige Elastic professional, wat de springzadels betreft, geworden en voor de dressuur hebben we een Euroriding Luxor gekocht.
De Sprenger bow balance vielen bij mijn dochter niet in de smaak helaas. Wel een bedankje aan haar vriendin Celina voor het faciliteren natuurlijk en jullie voor de reacties!