Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring met Tekna (dressuur)zadels

 
Profiel   

Hoi iedereen!

De laatste paar dagen hoor ik positieve ervaringen met een Tekna zadel. Nu wil ik toch jullie ook vragen om je ervaring met zadels van Tekna.

Ik ben aan het oriënteren voor een dressuurzadel. Het gaat om een (oudere) D-pony, rond geribd en een niet al te lange rug. Momenteel heeft ze al zeker twee jaar geen zadel meer in de kast liggen, maar voor de trainingen zou dit toch wel weer fijn zijn. In het verleden al meerdere zadels gepast, maar bleek allemaal toch niet optimaal te zijn.

Zadels waar ik naar heb gekeken via internet waren:

Tekna Dressuurzadel S-8
[ img ]

Tekna dressuurzadel LeTek S-Line Quick Change
[ img ]

Iemand ervaringen met één van deze zadels?
Denk aan verwisselbare kopijzer, onderhoud, zit van het zadel, stabiliteit enzovoort. :D

Graag hoor ik van jullie!

Liefs
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 11:42 



 
Profiel   

Geen ervaring met de dressuur, maar wel met de s-line veelzijdigheid.
Ook gekocht voor een D-pony met korte rechte rug en rond in de ribben.
Het zadel heeft een belabberde pasvorm van de boom en schuift daardoor achter alle kanten op, en gaat dan wandelen . Daardoor schuift het zadel heel makkelijk OVER de schouders van de pony.
Als je er een breder kopijzer in doet (W of XW) gaat het zadel ook nog eens voorover liggen.
Daarbij is het doordat dit zadel zo raar ligt erg lastig om je balans te houden.
Je hebt elke keer het gevoel dat je voorover valt.
Wij hadden ons zadel gekocht via een zadelmaker en was niet heel goedkoop, maar wilde deze niet meer terug nemen.In gebruikt zijn ze haast niet meer te verkopen. Ik heb het geluk dat ik het zadel weer kwijt ben maar heb dus voor een amper gebruikt zadel inclusief een serie kopijzers nog geen paar honderd terug gekregen. VOOR ONS NOOIT GEEN TEKNA MEER.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 11:57 



 
Profiel   

Voor mij idee goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:02 



 
Profiel   

Toevallig van de week verschillende gesproken over dit zadel (zadelmaker en instructie oa) maar geen van alle er enthousiast over.
Beide noemde het zadels, leuk als het goed past met beleren en dan weg ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:05 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Toevallig van de week verschillende gesproken over dit zadel (zadelmaker en instructie oa) maar geen van alle er enthousiast over.
Beide noemde het zadels, leuk als het goed past met beleren en dan weg ermee.


Hebben ze ook aangegeven waarom ze de zadels na 'het beleer proces' niet meer zouden gebruiken? Ik ben nu wel benieuwd namelijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:15 



 
Profiel   

Ivm kwaliteit ervan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:16 



 
Profiel   

Ik heb het zadel van de 1e foto gehad. Prima zadel, zat lekker, niet zo'n opgesloten zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:17 



 
Profiel   

Ik heb jaren geleden ook naar een Tekna gekeken voor een rondgeribte pony, die toen ook al wat ouder was. Uiteindelijk al snel voor een Wintec dressuurzadel gekozen, zelfde prijsklasse en ligt een stuk mooier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:18 



 
Profiel   

DaisyDarling schreef
Ik heb jaren geleden ook naar een Tekna gekeken voor een rondgeribte pony, die toen ook al wat ouder was. Uiteindelijk al snel voor een Wintec dressuurzadel gekozen, zelfde prijsklasse en ligt een stuk mooier.


Ik zit ook inderdaad wel te kijken naar eventueel een Wintec. Heb me daar alleen nog niet zo erg in verdiept ten opzicht van de Tekna. Misschien daar ook toch maar even in verdiepen :').

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:21 



 
Profiel   

Ik heb eerst een wintec gehad en ben toen overgestapt naar Tekna. Ik vind het persoonlijk een heel fijn zadel, ik heb zelf de S line. Deze zou ik ook zeker aanraden omdat die fijner zitten dan bijv. de club zadels van Tekna. Zoals je op de foto kan zien heb ik ook een rondgeribte d pony. Dit is 1 van de weinige zadels die goed op hem blijven liggen. Ik heb mijn zadel nu zo'n anderhalfjaar en hij ziet er nog uit als nieuw. Doekje erover en hij is weer prima. Ik kan in dit zadel beter zitten dan in een wintec!

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 19:37 



 
Profiel   

Ik heb Tekna en Letek in het assortiment. Prijs/ kwaliteit is prima. Alle waar naar zijn geld. Zie ze ook weleens intensief gebruikt voorbij komen, ze blijven er ok uit zien. Ik raad zelf eerder Letek dan Tekna aan, vanwege de lederen bovenzijde. Er is ook een Letek Excellent uitvoering die is geheel van leder. En voor ieder zadel geldt: hij moet goed passen voor zowel paard als ruiter. Pas dan kun je goed oordelen over een zadel en de kwaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 19:42 



 
Profiel   

Prima prijs - kwaliteit verhouding.

Ligt hier op tinkers. Rond en kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 19:44 



 
Profiel   

We hebben al jaren de tekna s line veelzijdigheid op ons paard liggen. Fijn zadel, ligg goed en blijft ook erg netjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 19:57 



 
Profiel   

Ik heb sinds twee maanden een Tekna S-line dressuurzadel en vind het een top zadel. Mijn zus met de pony hierboven had dus eerst een Wintec, maar zelfs ik vond Wintec niet lekker zitten. Heel ruim, waardoor ik veel heen en weer schoof en geen balans kon vinden. Met die reden gekozen voor een Tekna zadel voor mijn eigen haflinger, met een korte rug. Hij ligt goed en ik zit er veel beter in.

Moet zeggen dat een zadel persoonlijk is, het moet niet alleen goed liggen en voor het paard goed voelen, maar ook voor jezelf een lekkere zit geven. Ik zou zeggen probeer ze beide, of nog andere zadelmerken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 20:30 



 
Profiel   

ik heb hem al zes jaar voor mijn ijslandse merrie met korte rug.
vind hem zelf niet zo lekker zitten maar bij mijn paard zit hij prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 20:32 



 
Profiel   

Letek 's line, hele fijne zadels, liggen fijn en zitten prima
Op de Haflinger en NRPS

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 20:39 



 
Profiel   

Ik heb er sinds niet te lang geleden 1 aangeschaft als noodoplossing.(Tekna S line dressuur)
Hij ligt bij mijn pony wel goed op zijn rug(als 1 van de weinige)
Maar ik zit zo ongeveer voor op de plek waar de voorboom zit ipv in het midden... Ik wist van te voren dat ik niet 100% lekker ging zitten qua comfort maar dit is wel heel erg...

Ook mijn dochter heeft er in mindere mate last van(word wel voorover gezet maar die zit in ieder geval niet met dr voorbibs tegen de voorkant aan te hossen zoals ik)
Voor er opmerkingen komen, ja het zadel is groot zat voor mijn kont, als ik normaal ga zitten dan heb ik een kleine hand ruimte aan de achterkant zoals het hoort ;)

Ik zal dan ook blij zijn als ik weer op een fatsoenlijk zadel kan gaan zitten haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 23:45 



 
Profiel   

Oh ik had hem ook, verkocht omdat ik naar zwart ging, 1 dag later had ik spijt en nu 3 jaar later heb ik nog steeds spijt en stiekem op onbewaakte momenten speur ik marktplaats nog af naar een bruine tekna maar kan hem niet vinden :'(

Hij is zo moooooi en hij lag echt perfect op mijn dikke, rondgeribte reus zonder schoft. Zit lekker ruim, makkelijk te onderhouden. ZUCHT. Ik wil ook :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-19 00:04 



 
Profiel   

Voornamelijk positieve reacties! Fijn om dat te lezen. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat het voor iedereen persoonlijk natuurlijk anders is, maar dat zou toch een kwestie van uitproberen zijn. Uiteraard haal ik er ook een goede zadelpasser bij om te kijken of het zadel ook voor de oude dame geschikt is.

Nu heb ik nog even het internet af zitten te zoeken, maar ik kan de verschillen niet zo goed plaatsen in onderstaande zadels. Iemand die mij dat kan vertellen of ervaring heeft?

Het gaat om een Tekna dressuurzadel S-Line Quik-Change. Dit is dus geen LeTek.

[ img ]

En de Tekna dressuurzadel LeTek S-Line Quick Change.

[ img ]

Voor mijn gevoel zijn de zadels eigenlijk (bijna) hetzelfde, dus ben benieuwd naar de verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-19 14:09 



 
Profiel   

Ik heb sinds mei een s-line dressuur in het bruin!
Ik ben er echt heel erg blij mee en hij zit heerlijk.
Na een regenbui haal je er even een doekje overheen en je zadel is gelijk weer gepoetst. Vind het veel makkelijker dan leer en ik vind hem echt heel erg mooi!

Mijn pony kan ik helaas niet meer rijden, maar ik bewaar mijn gloednieuwe zadel voor zijn opvolgster.
Die laat ik dan door de zadelmaker aanpassen naar haar.

Ik heb hem gekocht bij Godfried Broekman van de Verlichte Zit.


Het verschil zit hem in materiaal.
De Letek is van leer en die erboven is kunststof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-19 14:25 



 
Profiel   

Veeerr schreef
Voornamelijk positieve reacties! Fijn om dat te lezen. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat het voor iedereen persoonlijk natuurlijk anders is, maar dat zou toch een kwestie van uitproberen zijn. Uiteraard haal ik er ook een goede zadelpasser bij om te kijken of het zadel ook voor de oude dame geschikt is.

Nu heb ik nog even het internet af zitten te zoeken, maar ik kan de verschillen niet zo goed plaatsen in onderstaande zadels. Iemand die mij dat kan vertellen of ervaring heeft?

Het gaat om een Tekna dressuurzadel S-Line Quik-Change. Dit is dus geen LeTek.

[ Afbeelding ]

En de Tekna dressuurzadel LeTek S-Line Quick Change.

[ Afbeelding ]

Voor mijn gevoel zijn de zadels eigenlijk (bijna) hetzelfde, dus ben benieuwd naar de verschillen.



Letek is met leder bekleed (dus niet geheel van leder), en de gewone is geheel kunststof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-19 14:31 



 
Profiel   

Ik had ook een Tekna S line , ik was super tevreden, zat fijn en stevig, mooi licht makkelijk schoon te maken etc. Alleen was hij voor mijn vorige pony uiteindelijk niet meer juist kwa boom vorm, dus verkocht. Maar als mijn huidige een tekna zou passen over een aantal jaartjes zou ik er zo weer een aanschaffen ( wel laat ik ze altijd door een erkend zadelpasser beoordelen )

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-19 15:11 



 
Profiel   

Nog even een late reactie/vraag:

Gaat jullie voorkeur uit naar de Tekna S-line of Letek S-line? Ik begrijp dat de één volledig kunststof is, maar ik vraag me af wat de ervaringen zijn met beide zadels. Ik zit nog tussen beide de twijfelen namelijk. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 15:31 



 
Profiel   

Ik heb door dit topic mijn oude tekna terug gekocht, ben je eeuwig dankbaar haha.
Ik heb de gewone S-line, makkelijker in onderhoud :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 16:03 



 
Profiel   

Granoek schreef
Ik heb door dit topic mijn oude tekna terug gekocht, ben je eeuwig dankbaar haha.
Ik heb de gewone S-line, makkelijker in onderhoud :)


Haha wat tof! :D

Geen last van piepende laarzen met het rijden etc?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 16:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen