Bitloze ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:56


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:37

Ik heb even een schop onder mijn kont nodig. Ik rij mijn paard bitloos, daar is hij veel ontspannener op, met bit in bouwt hij alleen al spanning op door de aanwezigheid ervan. Voorlopig dus geen bit. Dit weekend echter had ik weer mensen om mij heen in de overtuiging geen bit = levensmoe (op buitenrit). Nu ben ik alleen 'bang' om in het 'alternatieve' hoekje te worden gezet, want: geen bit, geen ijzers, geen sporen/zweep, niet geschoren... Maar ik ben helemaal niet fel tegen die dingen (mits uiteraard correct gebruikt), en bovendien, wat is er mis met 'alternatief'?
Dus eigenlijk is vooral mijn vraag: Hebben jullie wel eens veroordelende reacties gehad op het zonder bit rijden?
Overigens rij ik mijn beide merries wel met bit en in de dressuur pak ik er ook echt wel eens een zweep bij
Laatst bijgewerkt door nessinator op 20-01-20 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:40

Niemand heeft het ooit in mijn gezicht gezegd en wat ze achter mijn rug zetten moeten ze zelf weten, zolang ze me niet in de weg gaan zitten. Als je er zelf geen drama rond maakt doen mensen dat vaak ook niet, hier ook alles zonder ijzers, eentje zonder bit voorlopig maar niemand die er naar omkijkt hoor. Ik ga hun ook niet zeggen wat ze moeten doen

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:13

nessinator schreef:
Ik heb even een schop onder mijn kont nodig. Ik rij mijn paard bitloos, daar is hij veel ontspannener op, met bit in bouwt hij alleen al spanning op door de aanwezigheid ervan. Voorlopig dus geen bit. Dit weekend echter had ik weer mensen om mij heen in de overtuiging geen bit = levensmoe (op buitenrit). Nu ben ik alleen 'bang' om in het 'alternatieve' hoekje te worden gezet, want: geen bit, geen ijzers, geen sporen/zweep, niet geschoren... Maar ik ben helemaal niet fel tegen die dingen (mits uiteraard correct gebruikt), en bovendien, wat is er mis met 'alternatief'?
Dus eigenlijk is vooral mijn vraag: Hebben jullie wel eens veroordelende reacties gehad op het zonder bit rijden?
Overigens rij ik mijn beide merries wel met bit en in de dressuur pak ik er ook echt wel eens een zweep bij

He kom op joh, je geeft zelf het antwoord al:

fgelopen zaterdag heb ik besloten voorlopig mijn bit even aan de wilgen te hangen. Hij bouwt van alleen al de aanwezigheid van dat stukje koper in zijn mond zo veel spanning op dat ik eerst een half uur bezig ben naar ontspanning te rijden, terwijl hij zonder bit....


Je laat je toch niet door een ander beïnvloeden als je bewust kiest voor het welzijn van je paard ??
Je hebt blijkbaar zoveel ervaring dat je dit feilloos aanvoelt bij je paardje, en daarvoor een oplossing zoekt ipv door gaat prutsen met andere bitten oid.
Kijk er effe doorheen , haal je neus trots op voor dit soort reacties :)
Waarschijnlijk........ zijn ze gewoon jaloers dat jij zonder metaal je paardje lekker luchtig in swung krijgt in nageeflijkheid terwijl ze zelf dat niet lukt met plukken , en trekken aan hunnen bitkes. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:20

Mijn oude ruin was altijd heel pittig bij het rijden, toch wilde ik bitloos proberen. Een kaakgekruisd hoofdstel bleek geen goed idee, op een sidepull reageerde hij wel heel goed. Ik heb een bijrijder gehad die zich niet veilig voelde op hem met mijn bitloos hoofdstel, maar dat niet dierf aankaarten. Gevolg was dat ze zijn neus had open gereden.

Mijn jonkie wilde ik ook bitloos rijden, maar hij reageerde heel slecht op de druk op zijn neus. Volgens de osteo is zijn neus een wat vervormd (aangeboren of door blessure). Op de wei rij ik hem bitloos aan een heel los teugeltje, gaan we buiten rij ik hem met bit.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:29

Het ergste is, Peetstap, dat ik dit gewoon mijzelf aan het aanpraten ben ook nog. Vandaar die schop onder mijn achterwerk ook...

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:23

Ik heb er ook wel negatieve reacties op gehad toen ik nog op een grotere pensionstal reed. En ook opmerkingen als: heb je wel een stuur zo? En ja kan je wel remmen? Maar uiteindelijk zit het allemaal in de africhting en deels in karakter van je paard. Zo rijd ik nu uit veiligheid met springen en buiten met bitje, omdat hij nog weleens heel fanatiek kan worden en ik dan veilig kan houden. Maar in de bak rijden we ook gerust bitloos. En toen ik nog aan het bos stond gingen we ook bitloos naar buiten.
Lekker doen waar jij en je paard je goed bij voelen.

Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:29

Ik heb nooit negatieve reacties erop gehad, met beide dressuurpaarden (hengst en merrie).

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:46

Ik heb 1x op wedstrijd een rare reactie gehad namelijk dat dochterlief niet bij mij in de bak mocht rijden want zonder bit was gevaarlijk. Maar dat is echt de enige. De meeste mensen vinden het heel knap dat ik m2 dressuur bitloos heb door gereden

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:05

Leuk topic! Ik denk er al een poosje over om het in de zomer ook eens te gaan proberen. Als het warm is, is die sowieso rustig. En ik ben nogal een schijterd. Hoewel ik denk dat ie wel braaf er op reageert en misshien zelfs wel blij er mee is. Aangezien die nooit het bit uit zichzelf pakt. Ik denk dat het een side pull wordt. Maar eerst eens kijken of ik die van iemand kan lenen om uit te proberen.
Me iets aantrekken van wat andere mensen vinden, ben ik al even geleden mee gestopt.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:49

nessinator schreef:
Ik heb even een schop onder mijn kont nodig. Ik rij mijn paard bitloos, daar is hij veel ontspannener op, met bit in bouwt hij alleen al spanning op door de aanwezigheid ervan. Voorlopig dus geen bit. Dit weekend echter had ik weer mensen om mij heen in de overtuiging geen bit = levensmoe (op buitenrit). Nu ben ik alleen 'bang' om in het 'alternatieve' hoekje te worden gezet, want: geen bit, geen ijzers, geen sporen/zweep, niet geschoren... Maar ik ben helemaal niet fel tegen die dingen (mits uiteraard correct gebruikt), en bovendien, wat is er mis met 'alternatief'?
Dus eigenlijk is vooral mijn vraag: Hebben jullie wel eens veroordelende reacties gehad op het zonder bit rijden?
Overigens rij ik mijn beide merries wel met bit en in de dressuur pak ik er ook echt wel eens een zweep bij

Stuur die mensen die overtuigd zijn dat bitloos op buitenrit gelijk staat aan levensmoeheid maar naar mij. :+
Ik heb mijn jonge merrie zadelmak gemaakt met een natural hackamore (dus eigenlijk een touwhalster met teugels en leadrope). Mijn merrie is nu 4.5 jaar en gisteren zijn we voor de 3e keer alleen op buitenrit geweest. Verder is ze goed zadelmak en ruitermak, maar niet echt doorgereden. Ze kan stappen, draven, links, rechts, van draf naar stap en stoppen. En dit alles eigenlijk puur op stemcommando, ook buiten. Ik heb mijn teugels niet eens nodig. :D
Nu weet ik ook goed dat je dit zeker niet met elk paard zal kunnen.

Ik krijg vaak verbaasde reacties, maar eigenlijk nooit negatieve reacties gehad. Nu zit ik ook niet echt in een wereldje met dressuur of springruiters. De meesten in mijn omgeving rijden recreatief.

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:27

Hier ook eem jong paard met. Nurtural bitloos dus ook buiten en mijn dochter rijd er ook nog is op!

Mijn paard niet bitloos buiten die denkt soms zo ineens dat hij opgejaagd word.. Nee bitloos zat ik al bijna in de sloot toen.. Oepsss... in bak tuigloos en bitloos
Ik rijd Western dus zit eingelijk nooit aan het bit (alleen als er wolvem achter ons aanzitten)
Ik moet nog steeds informeren dat als we wel verzekerd zijn bitloos... (woon in Duitsland)