Bit overpeinzingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:23

Meestal graaf ik door de eindeloze berichten van het forum als ik overpeinzingen rondom " t peerd" heb.
Maar, ik ben me er van bewust dat "wij mensen" dan onbewust alleen op zoek zijn naar bevestiging van wat je graag zou willen als antwoord
In deze kwestie twijfel ik sterk, wat te doen dus; ik zoek meedenkers.
Ons paard (5 jarige enorme tinker) wordt bereden door zowel mezelf als m'n 12 jarige dochter. Uiteraard is hij nog niet doorgereden, maar de basis zit er wel in.
Meneer heeft een enorm hoofd, maar niet veel ruimte in z'n mond.
In eerste instantie reden we hem op een gebroken trens, maar dat was een te dik bit voor hem. Nu rijden we hem met een ongebroken kunststof appelbitje.
Daar red ik het prima op. Tuurlijk probeert hij wel eens wat, maar rij hem er zo doorheen.
Alleen meneer is niet gek en heeft dondersgoed door dat mijn dochter niet zo gevorderd en vooral fysiek niet zo sterk is. Dus bij haar pakt hij het bit vast vooral in draf en galop, want dat vind ze na wat zandhappen niet zo'n prettig idee(begrijpelijk) als ze hem daar doorheen rijdt, gaat hij hangen in z'n bit en wordt zo dus mega zwaar voor t spruitje.
Kind heeft na t rijden opgezette handen en de rest vd week spierpijn in armen en schouders.
Vd week hem even overgepakt(en hij hangt echt zwaar dan hoor,klier is het) en ook daar rij ik hem "zo" doorheen, maar besef me dat ik bovengemiddeld sterk ben als vrouw. En +25 jaar rijervaring tegenover 4 is geen eerlijke vergelijking.
Enfin dit wil ik dus niet.
Kind moet ook fijn "haar" paard kunnen rijden en ik wil absoluut niet dat hij "leert" dat dit soort gekloot werkt.
Want wil geen paard dat alleen door "gevorderden" gereden kan worden.
Ze krijgt instructie om "de tank" beter te kunnen rijden ( want uiteraard ligt daar de oplossing, maar dat kost tijd en ondertussen wil ik wel dat ze kunnen rijden samen) een "strenger" bit tijdens deze leerweg is dus geen overbodige luxe.

Alleen....welk bit?
Zoals ik al zei, hij heeft niet veel ruimte in z'n mond.
Gezien haar leeftijd (en de zijne) en rijniveau, moet er niet een te heftig bit in.(dat wil ik ook niet)
Ik twijfel zelf wat wijsheid is.
Een "gewone" ongebroken trens
Een easy control/danger bit
Een (ongebroken) pelham ( lijkt me "to much")
Het moet een "dun" bit zijn anders past t niet.
Enfin "gooi je mening op me"

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:25


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:26

ik weet niet of je kan verwachten dat een tinker van 5 goed te rijden is voor je dochter van 12. een ander bit erin kan, maar kan ze daar dan wel goed mee omgaan?

Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:42

brokjes schreef:
ik weet niet of je kan verwachten dat een tinker van 5 goed te rijden is voor je dochter van 12. een ander bit erin kan, maar kan ze daar dan wel goed mee omgaan?


Het ging een tijd heel erg goed. Ze kan ook best netjes rijden. Maar sinds zij 2 maanden geleden Rodeo rijdend in t zand terecht kwam en vooral zijn gemeende "eraf nu!" Toch wel indruk heeft gemaakt, maakt hij daar dankbaar misbruik van.
Hij begon daarna met bit vastpakken en vd hoefslag af zodra ze aandraaft.
Nu is ze over haar "angst" heen en rijdt ze hem gewoon voorwaarts door, maar gaat hij dus hangen.
(Hij trekt z'n trukendoos open, geef hem is ongelijk)
Ik ben me er helemaal van bewust dat ze dit rijtechnisch op moet gaan lossen, maar om nou van haar te wensen dat ze dit op het zachtste bitje dat er is gaat doen.
Maar ik heb niet zoveel keus, want veel bitten zijn voor hem te dik en wil dus bewust een "iets" strenger bit en niet een "veel" strenger bit. Wat ik nog knap lastig vind, omdat het wel een dun bit moet zijn.

Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:43


Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:46

Welkom op Bokt Borgje!

Mijn overpeinzingen naar aanleiding van je OP.

Pfoe, valpartijen (je kent: groen + groen = bont en blauw?) en opgezette handen. Is een jonge tank van een tinker nou wel het ideale (leer)paard voor een spriet van 12 jaar? Waarom geen fijne brave goed afgerichte New Forest pony voor de dochter?

TS is “bovengemiddeld sterk” voor een vrouw, dan vraag ik mij af wat het opleidingstraject is/wordt van dit paard? Zeker als de tinker ook geschikt moet zijn/worden voor de dochter, dan zou ik insteken op een africhting waardoor het dier juist heel licht te rijden moet worden. En veel respect heeft voor de hulpen en letterlijk op een pink te rijden is.

En ongeacht wat jij wel of niet wil: sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor bepaalde ruiters. Dat heeft te maken met temperament en karakter. Als je een dier wil wat geschikt is voor een minder handige/ervaren ruiter, dan kan je die het beste kopen.

Wijsheid vanuit mijn visie is dat je dochter er voorlopig niet meer op komt. Zodat de tinker geen verkeerde dingen leert. Het paard moet eerst goed doorgereden en bevestigd worden onder het zadel. En een africhting krijgen die ervoor zorgt dat het dier op een pinkje en met een minimale kuitdruk te rijden is. Als TS dat kan, top. En anders een instructeur zoeken die je daarbij kan helpen. Eerst tijd investeren in de opleiding/africhting van de tinker. En pas daarna dochter er weer op. En ja, dat kan zomaar 1 of 2 jaar duren voordat zij er weer op kan. Voordeel is dat ze dan ook weer wat langer, zwaarder en sterker is geworden.

En dan pas komen de overwegingen mbt het bit aan de orde. Trensen zijn verkrijgbaar in vele diktes. Dat de oorspronkelijke trens te dik was kan heel goed. Maar je kan ook kijken richting een dunnere trens. Eventueel zelfs een onderlegtrens.
Of misschien een Myler bit. Deze zijn ook dun en anatomisch gevormd.

Succes!

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:54

Is in dit geval een ander bit wel de oplossing?

Misschien dat een hulpteugeltje in dit specifieke geval handiger is.
Een klassieke bijzet bijvoorbeeld.
Níet om hem in een houding of krul te dwingen.

Maar om te zorgen dat hij niet zijn volle gewicht kan gebruiken tegen je dochter.
Dat de bijzet het gewicht opvangt.

Paard leert dat hangen geen nut heeft, want de bijzet geeft niet op en krijgt geen spierpijn.

Dochterlief hoeft dan het gewicht niet te houden, en kan teugels gebruiken voor basisstuurwerk.



Uiteraard is de echte oplossing dat dochter hem erdoorheen leert rijden.
Maar dat is nu eenmaal niet in een weekje of twee voor elkaar, dat kun je niet verwachten.

Dus tot die tijd zorgen dat paard niet groeit in zijn gewoonte, en dat dochter niet verder gefrustreerd raakt.



Ik wéét dat de algemene boktmoraal bijzet- en hulpteugels nogal veroordeeld.

Maar ik denk dat ze in dit geval, op de júiste! manier gebruikt precies dat kunnen doen waar ze voor bedoeld zijn.
Wat hulp bieden. (Aan ruiter en of paard)

Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 13:27

Roodvos schreef:
Welkom op Bokt Borgje!

Mijn overpeinzingen naar aanleiding van je OP.

Pfoe, valpartijen (je kent: groen + groen = bont en blauw?) en opgezette handen. Is een jonge tank van een tinker nou wel het ideale (leer)paard voor een spriet van 12 jaar? Waarom geen fijne brave goed afgerichte New Forest pony voor de dochter?

TS is “bovengemiddeld sterk” voor een vrouw, dan vraag ik mij af wat het opleidingstraject is/wordt van dit paard? Zeker als de tinker ook geschikt moet zijn/worden voor de dochter, dan zou ik insteken op een africhting waardoor het dier juist heel licht te rijden moet worden. En veel respect heeft voor de hulpen en letterlijk op een pink te rijden is.

En ongeacht wat jij wel of niet wil: sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor bepaalde ruiters. Dat heeft te maken met temperament en karakter. Als je een dier wil wat geschikt is voor een minder handige/ervaren ruiter, dan kan je die het beste kopen.

Wijsheid vanuit mijn visie is dat je dochter er voorlopig niet meer op komt. Zodat de tinker geen verkeerde dingen leert. Het paard moet eerst goed doorgereden en bevestigd worden onder het zadel. En een africhting krijgen die ervoor zorgt dat het dier op een pinkje en met een minimale kuitdruk te rijden is. Als TS dat kan, top. En anders een instructeur zoeken die je daarbij kan helpen. Eerst tijd investeren in de opleiding/africhting van de tinker. En pas daarna dochter er weer op. En ja, dat kan zomaar 1 of 2 jaar duren voordat zij er weer op kan. Voordeel is dat ze dan ook weer wat langer, zwaarder en sterker is geworden.

En dan pas komen de overwegingen mbt het bit aan de orde. Trensen zijn verkrijgbaar in vele diktes. Dat de oorspronkelijke trens te dik was kan heel goed. Maar je kan ook kijken richting een dunnere trens. Eventueel zelfs een onderlegtrens.
Of misschien een Myler bit. Deze zijn ook dun en anatomisch gevormd.

Succes!


waarom geen new forest: daar pas ik niet op:-) paard is in eerste instantie van mij, daarnaast rijdt dochter er ook op. twee paarden is financieel niet haalbaar.
overigens is mijn 12 jarige 1.60 en 50 kilo, dus vergelijkbaar met een kleine volwassene qua "maat"
met "bovengemiddeld sterk" bedoelde ik, dat ik geen last heb van zijn "gehang" en hem er zo doorheen heb omdat ik niet "meegeef" en gewoon de juiste rijhulpen blijf geven. Hij is verder netjes op de hulpen, mits hij niet gaat klieren. wat hij dus wel en voornamelijk bij haar doet. Bij mij doet hij het hoogstens 2 tellen (proberen kan altijd) om vervolgens te beseffen dat het niet gaat werken en loopt dan weer braaf door. Dit gedrag hoort naar mijn idee gewoon bij een jong paard ( of bij een paard, elk wezen denkt wel eens "f#ck-it" ik ook) met als sidenote dat dit inderdaad geen fragiel paardje is.
de gedachte "dan rijd je maar "even" niet" spookt ook door mijn hoofd, ,dus wellicht draait het daar wel op uit. Maar omdat het zo lekker ging tot ik het bit veranderde wil ik niet te snel handelen.
de tip van een hulpteugel ondanks dat deze hier omstreden is, vind ik niet eens een slecht idee.
ik dacht aan het bit, omdat ik zelf t appelbitje heb gekozen en nu twijfel of dit wel een "faire" keuze is naar mijn dochter toe. maar stel de vraag hier juist omdat ik liever niet "lukraak" een ander dunner bit koop.
Uiteraard ga ik niks doen zonder overleg met de instructrice van dit setje.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:33

En als je dochter hem nu gewoon met hele lange teugel rijdt. Heeft het paard geen drang om te hangen. Want er valt niks te hangen. Plus zij leert dat ze een paard van achteren naar voren moet rijden. En niet van voren al naar achteren.En inderdaad misschien eens een mylerbit proberen. Deze mag je altijd een aantal dagen proberen. En als het niet werkt na die dagen weer terug sturen.

http://www.mylerbits.nl/

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:41

FriesWytske schreef:
En als je dochter hem nu gewoon met hele lange teugel rijdt. Heeft het paard geen drang om te hangen. Want er valt niks te hangen. Plus zij leert dat ze een paard van achteren naar voren moet rijden. En niet van voren al naar achteren.En inderdaad misschien eens een mylerbit proberen. Deze mag je altijd een aantal dagen proberen. En als het niet werkt na die dagen weer terug sturen.

http://www.mylerbits.nl/

Dit dus! Want ook jij behoort het paard er niet doorheen te rijden door middel van kracht.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:48

Borgje5 schreef:
Roodvos schreef:
Welkom op Bokt Borgje!

Mijn overpeinzingen naar aanleiding van je OP.

Pfoe, valpartijen (je kent: groen + groen = bont en blauw?) en opgezette handen. Is een jonge tank van een tinker nou wel het ideale (leer)paard voor een spriet van 12 jaar? Waarom geen fijne brave goed afgerichte New Forest pony voor de dochter?

TS is “bovengemiddeld sterk” voor een vrouw, dan vraag ik mij af wat het opleidingstraject is/wordt van dit paard? Zeker als de tinker ook geschikt moet zijn/worden voor de dochter, dan zou ik insteken op een africhting waardoor het dier juist heel licht te rijden moet worden. En veel respect heeft voor de hulpen en letterlijk op een pink te rijden is.

En ongeacht wat jij wel of niet wil: sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor bepaalde ruiters. Dat heeft te maken met temperament en karakter. Als je een dier wil wat geschikt is voor een minder handige/ervaren ruiter, dan kan je die het beste kopen.

Wijsheid vanuit mijn visie is dat je dochter er voorlopig niet meer op komt. Zodat de tinker geen verkeerde dingen leert. Het paard moet eerst goed doorgereden en bevestigd worden onder het zadel. En een africhting krijgen die ervoor zorgt dat het dier op een pinkje en met een minimale kuitdruk te rijden is. Als TS dat kan, top. En anders een instructeur zoeken die je daarbij kan helpen. Eerst tijd investeren in de opleiding/africhting van de tinker. En pas daarna dochter er weer op. En ja, dat kan zomaar 1 of 2 jaar duren voordat zij er weer op kan. Voordeel is dat ze dan ook weer wat langer, zwaarder en sterker is geworden.

En dan pas komen de overwegingen mbt het bit aan de orde. Trensen zijn verkrijgbaar in vele diktes. Dat de oorspronkelijke trens te dik was kan heel goed. Maar je kan ook kijken richting een dunnere trens. Eventueel zelfs een onderlegtrens.
Of misschien een Myler bit. Deze zijn ook dun en anatomisch gevormd.

Succes!


waarom geen new forest: daar pas ik niet op:-) paard is in eerste instantie van mij, daarnaast rijdt dochter er ook op. twee paarden is financieel niet haalbaar.
overigens is mijn 12 jarige 1.60 en 50 kilo, dus vergelijkbaar met een kleine volwassene qua "maat"
met "bovengemiddeld sterk" bedoelde ik, dat ik geen last heb van zijn "gehang" en hem er zo doorheen heb omdat ik niet "meegeef" en gewoon de juiste rijhulpen blijf geven. Hij is verder netjes op de hulpen, mits hij niet gaat klieren. wat hij dus wel en voornamelijk bij haar doet. Bij mij doet hij het hoogstens 2 tellen (proberen kan altijd) om vervolgens te beseffen dat het niet gaat werken en loopt dan weer braaf door. Dit gedrag hoort naar mijn idee gewoon bij een jong paard ( of bij een paard, elk wezen denkt wel eens "f#ck-it" ik ook) met als sidenote dat dit inderdaad geen fragiel paardje is.
de gedachte "dan rijd je maar "even" niet" spookt ook door mijn hoofd, ,dus wellicht draait het daar wel op uit. Maar omdat het zo lekker ging tot ik het bit veranderde wil ik niet te snel handelen.
de tip van een hulpteugel ondanks dat deze hier omstreden is, vind ik niet eens een slecht idee.
ik dacht aan het bit, omdat ik zelf t appelbitje heb gekozen en nu twijfel of dit wel een "faire" keuze is naar mijn dochter toe. maar stel de vraag hier juist omdat ik liever niet "lukraak" een ander dunner bit koop.
Uiteraard ga ik niks doen zonder overleg met de instructrice van dit setje.


Deze zin geeft me te denken dat een ander bit wel degelijk verschil kan gaan maken! Voorbeeld in die van mij hoef ik echt geen ongebroken bit te hangen, dan gaat hij echt pullen(dus trekken/hangen) hoe soepel/licht hij normaal ook is :j
Oplossing is voor mij heel simpel, dubbelgebroken bit erin. En op het dan een bustrens/watertrens of wingbit is maakt voor die van mij niet zo veel uit.

Qua maat heb ik het zelfde probleem, grote bakkus(13.5 breed) maar eigenlijk niet meer plek voor 14 mm. Ik heb een dure inverstering gedaan en een Sprenger KK Dynamic gekocht, daar loopt hij super op!

Ander bit waar hij ook fijn oploopt is een BR watertrens soft curved: https://www.agradi.nl/br-watertrens-sof ... -135cm.htm
Die is zelfs maar 12mm dik maar materiaal is net anders als de sprenger KK en die knabbelt die van mij net wat minder af, maar verschil is minimaal.(en dat zal echt paard afhankelijk zijn!)

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:55

Ik zou eerder kijken of je dit kan oplossen door bijvoorbeeld een vaste martingaal of een touwtje van het zadel ringetje aan de voorkant naar het bit kan doen. (Ligt er aan of ie z’n kop naar boven of beneden doet met het tanken) daar eerst maar een paar keer mee aan de longe.

Denk dat dit niet een heel populaire oplossing is maar in mijn ogen is een scherper bit dat ook niet. Liever gedrag een keer goed aanpakken.

(Daarbij vind ik dergelijk paard geen kinderpony)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:52

Ik zou voor de Engelse oplossing gaan waar kleine kindjes op grote welsh-cobs moeten kunnen rijden: een Pelham bit.
In het ideale geval leert je dochter op 2 teugels rijden zodat ze alleen tijdens een dram moment ook verscherpt kan inwerken.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:55

Er zijn al wat oplossingen aangedragen.
Voor wat betreft het bit: ik heb voor mijn tinker een western dubbelgebroken snaffle bit, die zijn vaak wat dunner. Misschien kun je in die hoek een dunner passend bit vinden.

Meike953
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:43

Hulpteugel of bitfitter misschien een uitkomst?

Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 19:21

Ja ik ga een bitfitter laten komen

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:34

Heb heel goede ervaringen met een ongebroken pelham. In principe hangt de 'stangteugel' los. De aanleuning was echt prima! In geval van 'nood' kun je de stangteugel voorzichtig gebruiken. Te veel, geeft een heftige reactie (steigeren). Ik vind het een geweldig bit.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:58

Waarom hangt dit paard, ook bij jou, dus bij een meer ervaren ruiter? Dan is het echt een rijtechnisch probleem.

Pony's die de ruimte nemen die ze krijgen, die zijn er genoeg. Dat zo een pony bij jouw dochter dus snel genoeg door heeft dat die die gup uit het zadel kan trekken, dat gedrag komt wel vaker voor bij pony's en onervaren ruiters. En dan kan een iets strenger bit de oplossing zijn om de pony duidelijk te maken dat die ook moet luisteren en braaf moet zijn wanneer er een pluimpje op hem zit.

Maar dan zeg je dat jij hem er wel doorheen rijdt omdat je "bovengemiddeld sterk bent als vrouw". Dus ook jij (een volwassen ervaren ruiter) moet hem er met kracht doorheen krijgen? Dan is het dus een rijtechnisch probleem, een paard dat zwaar in de hand is en waarschijnlijk ook geen ontspannen aanleuning heeft en dan zit de oplossing niet in het bit en kracht en trekken, maar in het correct trainen van het paard.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:17

Ik ga mee met mijn voorgangers.

Niet elke combinatie ís een combinatie.
Waarom tegen beter weten in toch proberen je dochter en je paard als combinatie te laten slagen met allerlei hulpmiddelen? Daar is niemand bij gebaat.
Accepteer de stand van zaken en probeer het over een aantal jaar nog eens als ze beter rijdt.

Daarnaast lees ik dat jij zelf ook op het verkeerde spoor bent met je paard.
Je hoort hem er niet doorheen te rijden op basis van kracht. Aanleuning verkrijg je door rijdkunde.

Mijn tip;
Laat je dochter lekker op een dier wat beter past lessen en rijden en neem zelf ook een goede instructie in de hand zodat je niet je eigen paard nog verder verprutst.
Straks heb je een echte tank met een bek van beton en dat is niet alleen onnodig en zonde, maar ook triest voor het dier!

Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 21:00

Het begint zo langzamerhand best humoristisch te worden
Nee hij hangt niet constant en alleen maar (en nee zijn aanleuning is ook nog niet constant, daar is zijn niveau ook nog niet naar)
Prachtig hoe iedereen doorschiet.
Als je goed leest zoek ik iets "meer" bit dan een kunsstof appelbitje (nieuwerwets rubberbitje dus, aardiger is bitloos)
Omdat hij als 5 jarige dan gewoon gaat klieren, vooral bij mijn dochter.
Dat geklier deert mij niet veel. Ik ruk hem nergens doorheen, ik laat hem ook niet een hele rit "hangen". Hij kliert en kloot heel even, gewoon omdat het kan en in balans lopen etc gewoon retemoeilijk is als je 5 bent en niet vederlicht. En omdat ik geen krimp geef op zijn "moment van" gehang of z'n "ik pak t bit even vast" rij ik hem er doorheen, gewoon op zit en beenhulp en soms wat liefdevol gemopper. En daarna loopt hij zelfs nadat hij warm en soepel is met aanleuning en nog veel belangrijker een ondertredend achterbeen.
Mijn kind red dat niet, die wordt zelf uit balans getrokken (niet zo raar, gebeurt volwassen ruiters ook nog met dit soort kolossen)
Ik wil dus een bit ipv het "aardigste" bit wat er is en er nu in hangt, zodat ze normale zeggenschap heeft over hem tijdens t rijden.
Maar; hij heeft extreem weinig ruimte in zijn mond (ondanks dat enorme hoofd)
En een metalen bit wat zo smal is dat het past,is dan al snel scherper dan ik wenselijk vind. (Daarom koos ik in eerste instantie ook voor dit bit, maar nu heb ik met deze keuze een probleem gecreeerd, wat er daarvoor niet was. en voor iedereen die nu brult dat het niet uitmaakt wat voor bit erin zit; dus iedereen hier rijdt op een zacht kunststof bitje?!)
Sommige snapten dat en gaven me bruikbare tips (bedankt daarvoor)
Andere denken dat ik een arsenaal erop wil hangen zodat hij wel luisteren moet.
(Nee dus dan had ik geen vraag gesteld maar gewoon een ongebroken pelham erin gehangen)
Ik laat nu dus een bitfitter komen om te kijken wat er allemaal past in zijn mond en wat dan een fijn zo "normaal" mogelijk bit is. Juist omdat ik zelf bang ben er een te scherp bit in te hangen met ellende tot gevolg.
En dan in overleg met instructie kan er altijd nog evt een hulpteugel aan indien nu even nodig.
Ik ben nl wel van mening dat er best wel even duidelijk gemaakt kan worden dat wat hij nu doet bij mijn dochter niet wenselijk is. Het ging nl meer dan prima, tot hij bedacht dat dit een optie is.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:32

Vind je dat ik doorschiet in mijn reactie?

Anoniem

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:40

fijn dat je een bitfitter laat komen!

wat je schrijft dat iedereen hier op een zacht kunststof bitje rijdt, weet ik niet. maar zou in mijn opinie wel mogelijk moeten zijn. ik heb zelf als 13 jarige een 5 jarige tinker gereden. gewoon op een gebroken trensje, juist omdat hij jong was.

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:51

Fijn dat je de humor er van inziet.
Het is namelijk zo, dat wij Bokkers niet door ons beeldscherm het hele plaatje kunnen zien. Wij moeten ons een voorstelling van zaken maken naar aanleiding van jouw vraag en uitleg. Jij vraagt immers om een reactie van ons.
Omdat wij in onze hersenen een beperkt referentie kader hebben en daarmee met jouw input een voorstelling van zaken moeten maken, kan het zijn dat onze voorstelling van zaken niet 100% overeenkomt met de werkelijkheid. Onze oprecht welgemeende excuses voor deze imperfectie.

On topic: ik heb al veel goede tips voorbij zien komen. Losse teugel, is zeker een optie. Pelham, is ook een optie als je kind daarmee kan omgaan. Vaste martingaal, vind ik ook een goede optie. Werkt alleen niet in als het paard naar beneden trekt, maar wel als het paard het hoofd omhoog gooit of voorwaarts tekt.
Succes ermee.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:52

Citaat:
Het ging een tijd heel erg goed. Ze kan ook best netjes rijden. Maar sinds zij 2 maanden geleden Rodeo rijdend in t zand terecht kwam en vooral zijn gemeende "eraf nu!" Toch wel indruk heeft gemaakt, maakt hij daar dankbaar misbruik van.
Hij begon daarna met bit vastpakken en vd hoefslag af zodra ze aandraaft.
Nu is ze over haar "angst" heen en rijdt ze hem gewoon voorwaarts door, maar gaat hij dus hangen.


Idd: rijtechnisch op lossen!

Vraag 1: hoezo moest ze er af...? Wat ging daar aan vooraf?
Vraag 2: hoe precies rijdt jij hem 'er doorheen'...? (Ik snap de opmerking over spierkracht niet....)
Vraag 3: zou het kunnen dat niet zozeer hij GAAT hangen, maar dat dit een reactie is op
hetzij moeder die spierkracht gebruikt
hetzij dochter die hem flink kort houdt...?

Rijtechnisch oplossen is geen kwestie van jaren lang oefenen, maar van eerst antwoord zoeken op deze vragen.
En in balans komen duurt rustig een jaar oid, maar heeft weinig met het gewicht van doen, wel met eventuele groeispurten ('dan kan je weer opnieuw beginnen met proberen te snappen waar je benen en lijf zoal zitten')
en met bouw: veel tinkers zijn breed, brede paarden hebben het relatief makkelijk.

Wat ook zinnig is, is om bitloos te gaan rijden - 'gooi het over een andere boeg' ipv meer van hetzelfde (...harder trekken, scherper bit: zinloos, paard is toch sterker.)
Of een neckrope oid.
Ik ben niet tegen een enkele bijzet met rubberen ring, die op het moment van trekken in actie komt en verder niets doet.

Ik ken drie opties qua rijkunst mbt een hangend paard: laat los met je hand (acuut naar voor zodra je gewicht krijgt, zodat er niets is om op te hangen) en weer terug;
op zit een halve ophouding maken
met beenhulp voorwaarts rijden.
Geen van 3 zijn echt moeilijk.
...uiteraard is het hier 3x symptoombestrijding.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-01-20 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:07

Janneke2 Die symptoom bestrijding in optie 1 Direct naar voren als het paard hangt, en weer terug zie ik meer als een rijtechnische oplossing dan een symptoom bestrijding. Of is dat alleen woordgebruik waarin we verschillen. Volgens mij is dit namelijk DE oplossing van het probleem.
Maar soms kan een licht/klein kind dit nog niet voor elkaar boksen. Komt wel, geef het tijd en de combinatie groeit (letterlijk) naar elkaar toe.