Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen zadels: Bates / Kent & Masters / andere?

 
Profiel   

Na een bezoek van de zadelpasser is het duidelijk dat ik stilaan toe ben aan een nieuw zadel
voor mijn jonge merrie van 4,5. Het oude occasiezadel waar ik sinds deze zomer mee gereden heb,
ligt op zich niet slecht, maar naar verdere ontwikkeling toe, zouden we toch beter uitkijken naar iets nieuws. Ik zou willen gaan voor een veelzijdigheidszadel, aangezien ik graag allround recreatief wil rijden.

De zadelpasser zelf is verdeler van Kent & Masters, dus ik vraag me af of iemand hier ervaringen mee heeft?

Verder is hier in de buurt een fijne ruiterwinkel met service voor Bates, dus ook hier graag ervaringen over!

Als er dan nog suggesties zijn van merken, verdelers, .. in de buurt van Gent / Laarne (BE)
hoor ik het graag! Ik heb nog geen ervaring met het kopen van een nieuw zadel, dus alle kennis en tips zijn welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 17:23 



 
Profiel   

Ik heb sinds 2 maanden een kent en Masters zadel en ben erg tevreden! Een dresuurzadel, 17 inch, de Original voor een E pony. Zit super :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 17:31 



 
Profiel   

Ik heb een dressuurzadel van Bates. Zelf erg tevreden over aangezien heel veel aangepast kan worden. Ook tussentijds de boom kunnen wisselen vind ik erg fijn. Ons paard veranderde nog aardig in bespiering dus vond het een fijn idee dat het zadel mee aangepast kon worden en dat is tot nu toe ook gelukt. Ook ben ik fan van het CAIR systeem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 17:35 



 
Profiel   

Volgens mij zijn beiden an sich prima zadelmerken. Er zit vanalles boven en vanalles onder. Maar het valt of staat heel erg met de kunde van de zadelpasser. Dat komt zo nauw!

Met een PRE zou ik zelf richting Zaldi denken bijvoorbeeld. Ik zie hier hoe fijn die liggen op veel PRE's en cruzado's.

Wil je heel graag een nieuw zadel, of zou een passer met een assortiment aan gebruikte zadels ook een optie zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 20:47 



 
Profiel   

Ik heb op een van mijn paarden een Kent & masters S-line dresuurzadel, ben hier altijd heel tevreden over geweest. Heel fijn om bij een veranderend lijf flexibel te zijn in de aanpassing van het zadel. Zijn al een paar keer van kopijzer gewisseld, een keertje eentje groter toen ze te dik was, toen eentje kleiner toen ze afgevallen was en laatst doordat er geen spek maar spier op zit weer eentje groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:01 



 
Profiel   

NoekAa_ schreef
Ik heb op een van mijn paarden een Kent & masters S-line dresuurzadel, ben hier altijd heel tevreden over geweest. Heel fijn om bij een veranderend lijf flexibel te zijn in de aanpassing van het zadel. Zijn al een paar keer van kopijzer gewisseld, een keertje eentje groter toen ze te dik was, toen eentje kleiner toen ze afgevallen was en laatst doordat er geen spek maar spier op zit weer eentje groter.


Dat lijkt mij inderdaad ook best fijn, aangezien Jenara nog enorm aan het uitzetten is en we de training opbouwen, zal ze dus ook nog heel anders worden in haar bespiering. Zou het een beetje zonde vinden
om nu te investeren in een zadel dat dan volgend jaar hoogstwaarschijnlijk weer niet meer zal passen.
Wel blij in ieder geval om er dus positieve dingen over te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:09 



 
Profiel   

Ik heb een bates met cair systeem. Ik vind het een super fijn zadel, veelzijdigheid neigend naar springen. Zadel ligt (als m'n paard in goede conditie is) echt super, alleen voor lange buitenritten vind ik hem minder fijn, dan is ie vrij hard. Maar voor de rest is het echt een fijn zadel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:10 



 
Profiel   

Ik heb een Bates getest op mijn Cruzado, zadelmaker gaf aan dat dit goed zou liggen, maar een week later stond mijn paard alleen nog maar op haar achterbenen. Zadel weer aan de kant, oude zadel er op en het was weer klaar.

Of het aan het type zadel heeft gelegen of dat het misschien toch niet goed lag zullen we niet weten, maar voor mij hield het bij dit zadel op.

Castellon: bedankt voor de tip. Daar ga ik ook is naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:13 



 
Profiel   

Hier een Bates dressuurzadel, vind hem erg fijn!
Toen schoof er veel op de ronde rug van mijn pony; zowel naar voren als links/rechts. Deze bleef goed stevig liggen, ook met haar gekke uitspattingen!

Heb geen hele duidelijke foto maar ach.
[ img ]

Maar ik zou gewoon eens passen met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:20 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik heb een Bates getest op mijn Cruzado, zadelmaker gaf aan dat dit goed zou liggen, maar een week later stond mijn paard alleen nog maar op haar achterbenen. Zadel weer aan de kant, oude zadel er op en het was weer klaar.

Of het aan het type zadel heeft gelegen of dat het misschien toch niet goed lag zullen we niet weten, maar voor mij hield het bij dit zadel op.

Castellon: bedankt voor de tip. Daar ga ik ook is naar kijken!


Kan heel goed hoor!
Merk toch vaker met zadelmakers, paard bepaalt welk zadel past, niet de zadelmaker.

Hier gaat t toevallig niet om Bates of kent n masters, ik heb de goedkopere variant.
Je denkt, nou... Okeyy en dan begint ze te lopen en denk je al gauw, okeeeeeeyyyy!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:23 



 
Profiel   

Ik heb een Kent & Masters s-line dressuurzadel, 18 inch op mijn korte paard. De kussens zijn mooi kort en het kopijzer is makkelijk te vervangen indien nodig. Ik vind het echt een prachtig zadel en zit prima nadat de zadelmaker hem had opgevuld. Ik heb hem nieuw gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:24 



 
Profiel   

Hier met beide merken goede ervaringen. Veel aanpasmogelijkheden. Voordeel van de Bates vind ik de verplaatsbare beugelophanging, de cair en de inserts waarmee je nog beter kan afstellen als je paard tussen 2 maten kopijzers in zit.
Zelf vind ik K&M wel net iets lekkerder zitten, maar de Bates lag hier beter. Dus toch voor Bates gegaan.
K&M kun je variëren in de singelophanging en zo wat meer stabiliteit creëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:31 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! heel boeiend allemaal!
Ik ga in ieder geval mijn zadelpasser nog eens laten langskomen met haar assortiment
en ik denk vooral testen! Ik heb er zelf nog weinig verstand van, dus goed laten begeleiden
en zelf zoeken wat ik fijn vind gaat het beste zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 21:40 



 
Profiel   

Hier zeer tevreden van Bates met het cair systeem. Moeten echter wel aangepast worden door iemand met verstand van cair die het risersysteem ook kent, bij mij komt Greet van zadelpascentrum.be Als je de winkel bedoelt die ik denk dan heb ik daar mindere ervaringen mee. Greet werkt met een drukpad en dat geeft echt wel duidelijk de eventuele problemen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 12:24 



 
Profiel   

In 1e instantie had ik de K&M gekocht, maar ik schoof steeds met mijn knieën over de wrong. Op de een of andere manier had ik met mijn 174cm niet genoeg ruimte.
Mijn paard liep er niet echt fijn op.

Ik ben voor de Bates Dressage gegaan.
Ligt netjes op mijn paard en inderdaad al een keer het kopijzer moeten laten wisselen.

Maar nu ik echt aan het rijden kom met mijn paard, merk ik dat ik niet echt fijn zit. Ik zit wat bol met mijn benen, krijg last van mijn heupen en kan mijn been niet fijn af laten hangen.

Ik heb nu met een N2 zadel en Custom zadel monoblad en een wat smallere twist gereden en merk dat ik beter zit en mijn paard beter in balans is.
Volgende week heb ik een afspraak met Sella zadels. Hopelijk vind ik daar een fijn zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 22:40 



 
Profiel   

boemel schreef
In 1e instantie had ik de K&M gekocht, maar ik schoof steeds met mijn knieën over de wrong. Op de een of andere manier had ik met mijn 174cm niet genoeg ruimte.
Mijn paard liep er niet echt fijn op.

Ik ben voor de Bates Dressage gegaan.
Ligt netjes op mijn paard en inderdaad al een keer het kopijzer moeten laten wisselen.

Maar nu ik echt aan het rijden kom met mijn paard, merk ik dat ik niet echt fijn zit. Ik zit wat bol met mijn benen, krijg last van mijn heupen en kan mijn been niet fijn af laten hangen.

Ik heb nu met een N2 zadel en Custom zadel monoblad en een wat smallere twist gereden en merk dat ik beter zit en mijn paard beter in balans is.
Volgende week heb ik een afspraak met Sella zadels. Hopelijk vind ik daar een fijn zadel


Bedankt om je ervaring hiermee te delen!
Merkte je deze dingen al van de eerste keren dat je met die zadels reed? Of pas na een tijdje?
In het tweede geval is het natuurlijk lastig inschatten bij 1x testen.

Ik vrees dat het hier ook wel nog een beetje een proces van trial & error zal zijn, aangezien ik er dus nog geen ervaring mee heb.

Zodra mijn paardje volgroeid is, wil ik wel graag de investering maken in een heel goed aangepast zadel,
maar op dit moment ligt een merk zoals Sella helaas zwaar over mijn budget. En het is me al een paar keer gezegd, de aanpasbare boom is ook geen garantie dat het over een jaar of 2 nog zal passen.
Ik ben in ieder geval benieuwd om ze te gaan testen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 23:11 



 
Profiel   

Mijn jonge paard was niet zo makkelijk met zadels passen. Wegschieten en bokken, dus dan is het erg lastig om te ervaren wat ik nou zelf van het zadel vond. De test of ie bleef liggen was iig geslaagd .

De K&M vond ik eigenlijk vanaf het begin al een twijfelgeval. Aangezien ik m op proef had, ben ik er gewoon mee gaan rijden.
Wellicht was dat zadel toch wat te breed, want gevoelsmatig zakte t zadel wat naar voren.

De Bates vind ik veel prettiger zitten en zou ik voor buitenritten een prima zadel vinden. Maar, in praktijk ben ik meer een bakrijder en heb ik een vrij heet, sensibel paard onder mijn kont. En dan merk ik dus dat ik op de Bates niet kan fine tunen. En daarbij een pijnlijke heup is voor mij reden om verder te kijken.

Overigens... voor mijn gevoel is de leerkwaliteit van de K&M volgens mij wel beter.
Bates kan je in verschillende kwaliteiten leer kopen. Ik heb de goedkope versie van eur 1800,00. Vrij krasgevoelig.

Een duurdere versie zit alweer in de prijsklasse van Sella.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 00:53 



 
Profiel   

Ik ben inmiddels alweer 2 jaar zeer positief over mijn Bates zadel! Ik heb gewoon het standaard type dressuurzadel met cair. Mijn haflinger is ieder seizoen anders. Nadat ik 3 zadels had gekocht in 1 jaar was ik er helemaal klaar mee. Zadel is in alle opzichten aan te passen. Als ik dressuur rijd extra grote wrongen, doe ik een sprongetje doe ik kleine kniewrongen erop. En ik kan er uren op rijden! Ik hoef geen ander zadel meer te hebben
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 01:11 



 
Profiel   

FleurSandro schreef
Ik ben inmiddels alweer 2 jaar zeer positief over mijn Bates zadel! Ik heb gewoon het standaard type dressuurzadel met cair. Mijn haflinger is ieder seizoen anders. Nadat ik 3 zadels had gekocht in 1 jaar was ik er helemaal klaar mee. Zadel is in alle opzichten aan te passen. Als ik dressuur rijd extra grote wrongen, doe ik een sprongetje doe ik kleine kniewrongen erop. En ik kan er uren op rijden! Ik hoef geen ander zadel meer te hebben
[ [url=m/SrwsBA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/A04CZV.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooi plaatje! En fijn dat de Bates voor jullie wel een goede oplossing is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 08:07 



 
Profiel   

Jenara schreef
Ik vrees dat het hier ook wel nog een beetje een proces van trial & error zal zijn, aangezien ik er dus nog geen ervaring mee heb.

Zodra mijn paardje volgroeid is, wil ik wel graag de investering maken in een heel goed aangepast zadel,
maar op dit moment ligt een merk zoals Sella helaas zwaar over mijn budget. En het is me al een paar keer gezegd, de aanpasbare boom is ook geen garantie dat het over een jaar of 2 nog zal passen.
Ik ben in ieder geval benieuwd om ze te gaan testen!


Maar als je Bates interessant vindt, is voor een groeiend paard Wintec financieel interessanter... Ik heb op mijn haflinger nu de Wintec Isabell liggen, een vriendinnetje op haar 75% arabier ook. Ander vriendinnetje op haar paint de Wintec 500 cair dressuur. Zijn wel alledrie paarden met een redelijk rechte rug. Zeker de 500 is financieel natuurlijk een stuk aantrekkelijker als je al weet dat het vermoedelijk trial & error gaat worden de komende jaren zolang ze nog groeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 08:14 



 
Profiel   

Ik zou beiden testen. Alleen al qua kussenvulling is het een wreld van verschil. Mijn paard liep echt niet op lucht, onze Fries loopt er geweldig onder. Ga ook testzitten. :)

Ik kan niet zoveel met de zit van de Bates, ik zit liever wat dieper en meer opgesloten. Ik ben daarom gegaan voor een Fairfax, de duurdere versie van K&M. Daar rijd ik heel fijn mee met mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 08:24 



 
Profiel   

Sedert ongeveer 6 jaren Kent en Masters S-line springen. Het zadel ligt nu op het vijfde KWPN paard. Het zadel zit uitstekend. Matig kniewrongen met klitterband. Slecht: op geen van de 5 KWPN paarden kan het zadel gereden worden zonder opvulpad wegens onvoldoende schoftruimte. Het zadel wordt bij elk paard gecontroleerd door zadelpasser.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 08:47 



 
Profiel   

Ik had de eerste generatie Kent en Masters dressuur, dat noemen ze nu de original. Toen waren ze 895 euro. Dat zadel heb ik tot vorigj aar gehad en is NOOIT opgevuld, was gewoon niet nodig. Lag prima op mijn paard. Maar de zit voor de ruiter was mij eigenlijk te breed.
Toen ik in oktober een springzadel zocht heb ik ook de Sline geprobeerd, want dat is immers verder hetzelfde zadel als de dressuurversie. Die was gek genoeg totaal niet passend te krijgen op mijn paard. Ze hebben dus wel iets veranderd lijkt het. De dressuurversie lag overal wel goed op, en de springversie lag gewoon niet.
Mijn paard heeft een brede schouder en hoge schoft, maar de schoft lag gewoon vrij met een medium boom. Wel veel nietjes om de kussens vast te zetten, dus goedkoop gemaakt.
De kniewrongen waren van wisselende kwaliteit, links goed, rechts duidelijk minder leer. Maar verder was het zadel goed en heb ik er nooit wat aan hoeven laten vervangen en was er niets kapot, maar die rechterwrong verkleurde gewoon en voelde droger aan, ondanks vaker onderhoud.
Het zadel is een prima zadel voor 900 euro. Maar sorry, ze kosten nu iets van 1350 en dat zijn ze qua afwerking niet waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 09:39 



 
Profiel   

Ik vind mijn Kent en Masters zadel ook heerlijk, maar helaas zakken mijn kussens elke keer weer in na het vullen. Het is de vulling die normaal ook altijd bij mijn vorige zadel werd gebruikt, maar weet niet waar het aan ligt. Ik rijd nu met een bontje eronder, maar wel zonde elke keer van mijn kussens. Dit had ik bij het oude type overigens nooit.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 10:50 



 
Profiel   

Ketly schreef
Ik vind mijn Kent en Masters zadel ook heerlijk, maar helaas zakken mijn kussens elke keer weer in na het vullen. Het is de vulling die normaal ook altijd bij mijn vorige zadel werd gebruikt, maar weet niet waar het aan ligt. Ik rijd nu met een bontje eronder, maar wel zonde elke keer van mijn kussens. Dit had ik bij het oude type overigens nooit.

[ [url=m/Htr2Pb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je zou toch zeggen dat kussens een keer vol moeten zijn en dan niet meer in kunnen zakken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 10:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen