Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geschikte singel voor het paard gezocht, singel trekt scheef

 
Profiel   

Hallo,

Ik merk dat de singel die ik nu heb niet lekker zit bij mijn paard. Hij trekt namelijk helemaal scheef. Ik heb op dit moment geen geschikte foto dus hopelijk is het op de onderstaande foto enigzins te zien. Bij de gespen, eigenlijk het begin van de singel, gaat de singel helemaal scheef trekken, waardoor het zadel ook voor een deel wordt meegenomen, iets wat ik niet wil hebben. Hij heeft nu een singel van 65 cm. Nu vroeg ik mij af of jullie tips hebben welke singel ik zou kunnen proberen. Want nu ligt de singel ook vlak achter het voorbeen.

Foto 1:
[ img ]
Deze foto is heel donker. De zadelmaker had mij er toen op geattendeerd dat het zadel naar voren ligt. Maar dit komt deels door de singel.

Foto 2:
[ img ]
Niet op mijn gezicht letten, was mn eerste wedstrijd en vond het een beetje spannend :')

Deze singel heb ik op dit moment:
[ img ]

Ik hoor graag jullie tips!

Groet
Willemijn
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 14:07 



 
Profiel   

Heb je al eens een simpele neopreen singel geprobeerd? En een banaanvormige singel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 15:33 



 
Profiel   

Ik heb wel een neopreen singel geprobeerd alleen daar heeft hij een keer een wondje van gehad. Ik had in het begin eerst een neopreen. Eigenlijk bij het passen van het nieuwe zadel, want deze lag niet goed, had de zadelmaker mij deze voorgesteld en toen ben ik al vrij snel akkoord gegaan :+ . Maar kan het vanavond best wel weer eens proberen. En die banaan vormige singel is het gebogendeel dan naar de voorbenen toe als het ware of naar achteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 15:47 



 
Profiel   

Die van prolite zijn erg fijn. Zeker het proberen waard

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 15:50 



 
Profiel   

De gebogen kant moet naar de voorbenen toe liggen. Andersom kan het best scheef trekken. Alleen bij een speciale springsingel ligt de flap naar de achterbenen. Dat is om te voorkomen dat de hoeven de buik beschadigingen met springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 15:52 



 
Profiel   

Als ik de eerste foto zie, vind ik dat je zadel iets te veel naar voren ligt. Dus een beetje naar achteren leggen kan veel uitmaken. Ik vind je singel ook aan de korte kant. Een wat langere singel is comfortabeler, de gespen lijken nu erg dicht bij de oksel te liggen. Leg je de gebogen kant naar voren? Want zo hoort ie inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 15:56 



 
Profiel   

Jetta (en de rest ook natuurlijk), ja heb de gebogen kant wel naar voren inderdaad. Dat had de zadelmaker toen uitgelegd ook. Ik heb ook het idee dat de gespen wat te dicht daar zitten. Ik zit nu te bedenken dat de singel ook lager kunnen gaan zitten omdat mijn paard breder is. Want toen ik de singel met zadel (zadel is inmiddels al breder gemaakt) kocht toen was mijn paard nog ontzettend puppy achtig. Het klopt inderdaad hoor dat het zadel wat te ver naar voren lag. Had het niet zo door. Ik wilde even een foto zonder dekje maken omdat ik twijfelde hoe het zadel lag, aangezien meneer toch wat ronder is geworden. Kreeg ik inderdaad ook terug van de zadelmaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 16:17 



 
Profiel   

Ik heb Kentaur Padova Soft. Zijn erf fijne singels en ze kunnen ook niet scheef trekken.

Dat de singel vlak achter de voorbenen zit, kun je niet veranderen, dat is waar jouw paard de singelgroeve heeft. Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de singel niet het zadel mee naar voren trekt. Maar daarover kun je beter een zadelpasser inschakelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 16:52 



 
Profiel   

Ik denk ook dat je een eind komt met een langere singel. Nu wordt er door de singel te hard aan de stoten getrokken, was alles instabiel maakt. Het heeft met natuurkundige hefbomen te maken waarbij de singelgesp fungeert als scharnierpunt. Zoek eens een plaatje op van een wipwap, op de natuurkundige manier uitgelegd. Je singel is nu veel korter dan de stoten, waardoor het een veel grotere energie/arbeid uitoefent op de gespen (het scharnierpunt) dan de singelstoten (andere kant van de 'wip'). Daardoor trekt de singel het zadel uit balans. Dit effect is veel minder met een langere singel: dan wordt de invloed van de stoten groter en raakt alles uitgebalanceerd.
Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, denk dat er bokkers zijn die het veel beter uit kunnen leggen, maar een langere singel lijkt me hier de oplossing.
(bovendien drukt je singel nu precies op de rand van een spiergroep, en: [HAR] Tot waar hoort de singel te zitten?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 17:28 



 
Profiel   

O wauw bedankt!!! Ga morgen direct kijken en een andere langere kopen. Had nu toevallig met de neopreen die ook te kort dus denk is gereden en die bleef wel recht en het rijden ging fijner. Alleen deze was van elastiek en de gespen kwamen er net boven uit. Echt stom denk ik nu dat ik daar mee gereden heb. Dus die dressuur singel zou dus sowieso een paar cm groter zijn. Misschien wel naar 75 cm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 22:39 



 
Profiel   

Ik zou een banaansingel proberen. Als je nu je singelstoten zonder singel zou laten hangen, hangen ze achter de singelgroeve. Een banaansingel zou daarbij ook kunnen helpen. Je kan ook je voorste singelstoot naar voren laten plaatsen in je zadel (vanuit onder je kniewrong)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 23:14 



 
Profiel   

Zouden jullie denken wat betreft om hem 5 cm groter te doen of dat ik al naar 75 cm ga? Nu heeft hij een singel van 65 cm. Want helaas zit de voorste singel stoot al helemaal bij de voorkant die kan niet verder.

[ img ]
Ik kan eventueel een prolite singel overnemen, maar dat heeft denk ik niet echt het bananensingel effect?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-20 13:43 



 
Profiel   

Heb toch besloten om een zadelmaker te laten komen. Hij kan zien hoe het ligt en wellicht komt er alsnog uit een ander zadel. Hij moet ver uitgesneden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 09:48 



 
Profiel   

Prolite zal super zitten in dit geval! Mijn paard hat hetzelfde en met deze singel is het opgelost.

Denk er idd wel aan dat hij lang genoeg is

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 12:06 



 
Profiel   

Hier helaas mindere ervaringen met prolite, vooral qua drukverdeling. Hij is best wel stug en vooral bij wat rondere paarden gaat de bolling afstaan van het lijf waardoor er veel druk op het smalle stuk achter de ring komt te staan. Simpele neopreensingel van Back on Track genomen en die lag fijner. Of een singel die breder is in het midden dan de prolite, waardoor de druk beter wordt verdeeld.

Verstandig dat je de zadelmaker laat komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 12:16 



 
Profiel   

Ik zou een banaanvormige singel met een breed middenstuk aanraden. 70 cm. Bijvoorbeeld de Esta/MSFC singels zijn erg geschikt.
Zeker geen singel met elastiek, dat maakt het nog beweeglijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 18:09 



 
Profiel   

Ten eerste een langere singel, en wellicht kan je zadel maker de positie van de singelstoten aanpassen, dat maakte voor ons het verschil in een soortgelijke situatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 20:09 



 
Profiel   

Ja de singel stoten kunnen helaas niet echt worden aangepast. Althans ze zitten al zo ver als mogelijk naar voren. De voorste singel stoot zit al onder de knie wrong. Ben erg benieuwd. Morgen komt de zadelmaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 09:27 



 
Profiel   

De singelstoten zijn toch eerst nog even aangepast. Ben heel benieuwd hoe het nu gaat. Het was zeker kwa kosten. Ze vond namelijk het zadel verder wel heel stabiel liggen. Ga nu wel een prolite singel proberen. Die kan ik gelukkig van iemand lenen. Maar het lijkt nu al een stuk beter te gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 15:48 



 
Profiel   

Ik heb juist slechte ervaringen met de prolite. Na korte tijd werden de randen keihard, paard liep er toen echt voor geen meter meer mee. De singel sloot ook echt niet mooi aan. Nu ligt hij al jaren nutteloos te verstoffen. Durf hem niet te verkopen door de harde randen, maar wellicht is dit wel normaal voor de Prolite?

Ik ben over gegaan op de Stübben Equisoft met neopreen, en die bevalt zowel mij als paard veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 15:56 



 
Profiel   

Thokkadisje schreef
Ik heb juist slechte ervaringen met de prolite. Na korte tijd werden de randen keihard, paard liep er toen echt voor geen meter meer mee. De singel sloot ook echt niet mooi aan. Nu ligt hij al jaren nutteloos te verstoffen. Durf hem niet te verkopen door de harde randen, maar wellicht is dit wel normaal voor de Prolite?

Ik ben over gegaan op de Stübben Equisoft met neopreen, en die bevalt zowel mij als paard veel beter.

Even in de wasmachine gooien en hij is weer als nieuw!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 17:10 



 
Profiel   

De HKM singel die je nu hebt, zitten de gespen daarvan "los en aan elkaar"? Ik denk dat het door de D-ringen komt dat je singel zo naar voren gaat.
FRA heeft ook een fijne singel. De Supersingel wordt ie ook wel genoemd. Zeer paardvriendelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 17:42 



 
Profiel   

@EngeltjesS, ja dat klopt. Want ze gaan dan via zo'n ring waardoor ze wel aan een 'touw' (weet niet hoe ik het beste kan omschrijven :')) alsnog wel aan elkaar zijn verbonden. Waardoor als je de ene aan singelt dan word de ander weer iets anders getrokken. Die FRA had ik ook gezien, die is helemaal van elastiek toch? Jammer dat ik die singel niet kan testen. Ik kan voor de Prolite altijd nog kijken of ik een bontje kan scoren hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:20 



 
Profiel   

xx_Irisje schreef
Thokkadisje schreef
Ik heb juist slechte ervaringen met de prolite. Na korte tijd werden de randen keihard, paard liep er toen echt voor geen meter meer mee. De singel sloot ook echt niet mooi aan. Nu ligt hij al jaren nutteloos te verstoffen. Durf hem niet te verkopen door de harde randen, maar wellicht is dit wel normaal voor de Prolite?

Ik ben over gegaan op de Stübben Equisoft met neopreen, en die bevalt zowel mij als paard veel beter.

Even in de wasmachine gooien en hij is weer als nieuw!


Bedankt voor de tip, dat ga ik morgen proberen +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 00:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen