Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 12:18

Wat zijn jullie ervaringen met zadelvullingen?

Zadelmaker 1 vertelde mij met trots 'dat ze alleen met wol werkt', maar verkoopt wel zadels met kunststof en vult die dan met wol.

Zadelmaker 2 vindt dit geen strak plan: op zich voel ik veel voor de logica dat twee goedjes mengen een soort kunst is ( als in: haal het hele kussen leeg, dan mengen als je dat echt wil, dan een leeg kussen opvullen met het mengsel).

Nr. 1 denkt hier luchtiger over.

Wat zijn jullie ervaringen met bijvullen...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-01-20 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:37

zelfde materiaal wat erin zit. en zeker voorkeur wol. kunstof (al dan niet gemengd met wol) kan kan `klitten` waardoor je bobbels krijgt.

edit: dit is wat ik van onze zadelmakers heb geleerd

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zadelvulling, wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:44

Ik heb van de zadelmakers die wol gebruiken dat dit beter is en duurzamer. Die geven aan dat synthetisch een goedkopere oplossing is voor de zadelmaker zelf.

Maar een zadelmaker die met synthetisch werkt ontkent dit en zegt dat het juist weer beter is dan wol.


Mijn gevoel zegt wel dat wol beter is dan synthetisch, en ik kies daarom zelf voor echt wol in mijn zadel.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadelvulling, wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:47

In ieder geval nooit mengen, een zadelmaker die dat wel doet, zou ik heel snel bij weg gaan. Wol en kunststof reageren heel anders op de druk over tijd en dan krijg je dus een hele onregelmatige vulling. Daarbij is echte wol ook beter dan kunststof als vulling.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:06

Vindt geen raar verhaal. Mij zadelmaker adverteert met combinatie linnen en schapen wol. Ook weet ik dat sommige dure merk zadels worden afgeleverd met synthetische wol.

Zelf heb ik goede ervaringen met schapen wol al wilt over tijd wel wat inzakken waardoor bij vullen nodig is.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:30

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:32

Gekaard schapenwol voegt zich beter.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:36

Ik ben zelf vooral fan van wol en heb inderdaad ook vaak goedkopere nieuwe zadels leeggehaald en de prutvulling door lining en wol vervangen, heb je gelijk een beter zadel erna. Voor zware ruiters of ruiters die heel in de regen rijden of door het water rijden vulde ik meestsl synthetisch.
Door elkaar mengen in meestal geen goed idee. Enkel bij Prestige vulling (synthetisch) wilde ik er nog wel eens expres wol doorheen mengen omdat die vulling erg glad is en daardoor de neiging heeft om op te gaan zitten kroppen met de tijd, met een beetje er wol erdoor blijft het beter oo z‘n plek.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:59

Heb beide gehad en was zoveel blijer met mijn wol gevulde zadels! Ik zou zeker voor wil gaan als je de keus hebt

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:59

rink schreef:
zelfde materiaal wat erin zit. en zeker voorkeur wol. kunstof (al dan niet gemengd met wol) kan kan `klitten` waardoor je bobbels krijgt.

edit: dit is wat ik van onze zadelmakers heb geleerd


Dit zegt de mijne ook!
Ik ben overigens overgestapt op cair systeem.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:44

Ik heb voorkeur voor wol en laat elke 3 a 4 jaar mijn zadel helemáál opnieuw vullen , dus alles eruit en compleet nieuw erin .daar door heb ik dus ook geen klonten of bobbels in de kussens . Wel zakt de nieuwe wol in het begin wat in dus moet het iets vaker bijgewerkt worden .

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:07

zefiros schreef:
Dit zegt de mijne ook!
Ik ben overigens overgestapt op cair systeem.


En cair is kunststof.
Schuimrubber in een hoes.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:48

Klopt, zal ook mijn laaste keus zijn.

Roos,
Dat is best vaak. Maar ik geloof zeker, wollen kussen zakken doorgaans wat in na de jaren of worden steeds harder als je bij blijft vullen. Alleen blijft wel een prijzige hobby.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 00:43

Hetgeen dat het beste past bij het paard.

Mijn paard loopt het fijnste onder wol, die heeft nu een Fairfax waarbij de zadelmaker wanneer nodig opvult met wat wol.
En onze Fries loopt het fijnste onder lucht. Die heeft nu een Bates.
Beiden hebben we gekregen met spieratrofie, dus bij mijn paard ligt er een prolite pad onder en bij de Fries een bontje.
Uiteraard zijn de bomen hier op aangepast qua ruimte. :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 21:10

Fijn om de verschillende ervaringen te lezen!

Ik heb besloten om zadelmaker 1 haar congé te geven.
Zadelmaker 2 trof nog al wat knopen aan in de vulling - en sowieso: nadat mevrouw 1 gevuld had heb ik een half uur prettig kunnen rijden;
daarna maakte Knollie gebaren 'zadel knijpt in mijn schouders',
...ik heb acuut iemand gecharterd om een filmpje te maken (filmer op de X, ik draaf 3x aan bij de B) en acuut er af.
De achterkant van het zadel klappert wat, zo is op het fimpje te zien.

Mevrouw 1 'gaf niet thuis' toen ik haar dezelfde dag nog dit filmpje stuurde.
Verder stelt ze 'dat bij een correcte menging de combi kunststof en wol geen probleem hoeft te zijn'.
(Wellicht is dit waar, al is het een risico - maar van het correcte mengen heb ik weinig gemerkt.)

Zadelmaker 2 voelde dus na minder dan 1 uur rijden twee forse 'bruggen' - beide kussens worden nu leeggehaald en met wol gevuld.
(De bruggen verklaren de combi van klapperende achterkant plus de gebaren van Knollie 'au, mijn schouders!')

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:28

Toch wel bijzonder dat er zulke prutsers rondlopen die zich voordoen als zadelmakers en dan zijn ze ook nog niet bepaald goedkoop.
Fijn dat je alsnog een goede hebt gevonden.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:43

Janneke2 schreef:
Fijn om de verschillende ervaringen te lezen!

Ik heb besloten om zadelmaker 1 haar congé te geven.
Zadelmaker 2 trof nog al wat knopen aan in de vulling - en sowieso: nadat mevrouw 1 gevuld had heb ik een half uur prettig kunnen rijden;
daarna maakte Knollie gebaren 'zadel knijpt in mijn schouders',
...ik heb acuut iemand gecharterd om een filmpje te maken (filmer op de X, ik draaf 3x aan bij de B) en acuut er af.
De achterkant van het zadel klappert wat, zo is op het fimpje te zien.

Mevrouw 1 'gaf niet thuis' toen ik haar dezelfde dag nog dit filmpje stuurde.
Verder stelt ze 'dat bij een correcte menging de combi kunststof en wol geen probleem hoeft te zijn'.
(Wellicht is dit waar, al is het een risico - maar van het correcte mengen heb ik weinig gemerkt.)

Zadelmaker 2 voelde dus na minder dan 1 uur rijden twee forse 'bruggen' - beide kussens worden nu leeggehaald en met wol gevuld.
(De bruggen verklaren de combi van klapperende achterkant plus de gebaren van Knollie 'au, mijn schouders!')

Misschien een rare vraag maar als je paard zo duidelijk aangeeft dat het zadel niet lekker ligt , vraag ik mij af , is het zadel nog wel passend ? Dus niet alleen de vulling maarook de boom maat .

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 08:48

Dat was mijn grote angst tot het moment dat zadelmaker 2 verscheen ('mevrouw 1 levert wellicht niet alleen een wanprestatie door slecht te vullen, maar heeft mij wellicht ook gewoon een miskoop in de maag gesplitst'),
zadelmaker 2 vond de boom/ boommaat wel goed.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Zadelvulling: wol, kunststof of gemengd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:20

Gelukkig , dat is een stuk goedkoper ;)