Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pasvorm dekens tijdelijk niet goed, tijdelijke oplossing?

 
Profiel   

We hebben op dit moment helaas nogal wat pech met ons paard, twee blessures achter elkaar die komen door lomp gedrag en gewoon pech. Maar dat zorgt er wel voor dat ze vanaf vorig jaar februari eigenlijk zo goed als stil staat, met uitzondering van 2 maanden waarin we normaal mochten rijden. Daarvoor stappen en voorzichtig opbouwen. Ook die 2 maanden hebben we niet normaal gereden, juist nog voorzichtig en misschien 2 weken echt weer wat fanatieker.
Nu snappen jullie dat ze toch nog niet alle bespiering had, maar die was langzaam aan wel weer aan het komen. Helaas was de pech nog niet voorbij en staat ze sinds november weer stil.

Nu komt het probleem, de dekens passen niet meer lekker. Alle dekens die wij hebben zijn voor haar aangeschaft en al jaren in gebruik zonder problemen. Maar waarschijnlijk doordat ze geen normale bespiering meer heeft gaan ze wat schuiven, waardoor ze strak op haar schoft komen te liggen. Nu ze aan het verharen is komt er zelfs een soort drukplek/kale plek naar voren. Ze blijven verder recht liggen en nergens anders heeft ze plekken, maar dit is toch wel een probleem.

Hebben jullie een tip om de schoft te beschermen oid? Wat kan ik eventueel doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 12:32 



 
Profiel   

misschien een borstbeschermer? Beschermt ook gelijk de schoft, dus 2 vliegen in 1 klap; schoft beschermd en omdat de borst ook beschermd wordt geen kale plekken op de borst
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... gIUhPD_BwE



edit; bij deze zit een foto bij waarbij die op het paard ligt. Kun je zien hoe zo'n ding zit

https://www.agradi.nl/harrys-horse-lycr ... gKyL_D_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 12:39 



 
Profiel   

Maar dan ligt de deken alsnog op de schoft en beschermt dus alleen tegen het haar dat er af schuurt. Het lijkt mij geen oplossing voor de druk die er op de schoft komt, omdat die daar strak ligt. Het is namelijk ook niet afgeschuurd daar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 12:46 



 
Profiel   

hmmm ja daar heb je gelijk in. En een extra singel erom, werkt dat misschien? Zo'n losse dekensingel bv, heeft ze met liggen er verder geen last, omdat die geheel vlak zijn. Die strak genoeg omdoen zodat de deken niet meer verschuift? Mits dat lukt met zo'n singel.

Zou anders zeggen een longeersingel, maar die zijn met liggen niet echt comfortabel voor het paard, lijkt mij, met al die ringen en verdikkingen erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 12:53 



 
Profiel   

Ik zou gewoon een andere deken kopen met een andere pasvorm, Bucas oid die liggen vaak wel fijn voor de schoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 12:56 



 
Profiel   

De BIB van Kentucky kan helpen. Op de productfoto's zit die bij de borst, maar kan ook bij de schoft. Is super zacht en vrij dik.
https://www.dochorse.nl/kentucky-bib-winter.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 12:59 



 
Profiel   

Ik heb bijna alleen maar bucas dekens, Elisa. Die passen normaal heel goed, maar ze is een stuk minder breed geworden aan de voorkant. Het is nogal zonde om nu allemaal nieuwe dekens aan te moeten schaffen die straks niet meer passen als ze weer in de bespiering komt. Als we al het geld van de wereld hadden, geen probleem, maar ik hoopte nu eigenlijk op een simpele oplossing.

Ik heb al andere dekens geprobeerd van andere merken dan Bucas, die ik nog had liggen, maar ze hebben allemaal dezelfde neiging of passen op een andere manier voor geen meter. Zelfs de dekens die eigenlijk te krap voor haar waren. Als het echt niet anders kan moeten we inderdaad iets gaan zoeken, maar dan moeten het al 2 of 3 dekens zijn.

Dat ziet er interessant uit, Mavantos. Dank je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 13:05 



 
Profiel   

Kun je geen coupnaad in je huidige dekens laten zetten zodat je hals minder ruim wordt?
Dus op de schouder de deken wat innemen, zodanig dat je die later weer los kunt maken als ze weer is bijgetrokken qua bespiering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 13:09 



 
Profiel   

Ook een goed idee, Cissy. Daar heb ik helemaal niet over nagedacht := Misschien wel een combinatie van een bontje of dat speciale bontje van Mavantos en het innemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 13:12 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik heb bijna alleen maar bucas dekens, Elisa. Die passen normaal heel goed, maar ze is een stuk minder breed geworden aan de voorkant. Het is nogal zonde om nu allemaal nieuwe dekens aan te moeten schaffen die straks niet meer passen als ze weer in de bespiering komt. Als we al het geld van de wereld hadden, geen probleem, maar ik hoopte nu eigenlijk op een simpele oplossing.

Ik heb al andere dekens geprobeerd van andere merken dan Bucas, die ik nog had liggen, maar ze hebben allemaal dezelfde neiging of passen op een andere manier voor geen meter. Zelfs de dekens die eigenlijk te krap voor haar waren. Als het echt niet anders kan moeten we inderdaad iets gaan zoeken, maar dan moeten het al 2 of 3 dekens zijn.

Dat ziet er interessant uit, Mavantos. Dank je!


Ik dacht meer aan een maatje kleiner misschien? maar goed, ik begrijp ook wel dat je niet aan de gang wilt blijven met dekens aanschaffen. Een borstbeschermer helpt in ieder geval wel tegen wondjes e.d
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 13:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen