Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 13:32

Hoi iedereen :D

Ik heb mij laten vertellen dat de Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters relatief korte kussens hebben. Nu ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met één van deze zadels.

Volgende week komt de zadelpasser langs om te kijken of we een passend dressuurzadel kunnen krijgen voor een dame op leeftijd met korte rug. Om ervoor te zorgen dat ik zo goed mogelijk ingelezen ben over de ervaringen en mogelijkheden, plaats ik opnieuw even een topic op Bokt.

Graag lees ik jullie ervaringen en/of adviezen. :)

Liefs,
Vera

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:08

Alle 4 korte kussens inderdaad, maar een andere vorm. Wat voor rug heeft je paard? Recht? Iets hol?
Bates is voor de rechte ruggen, K&M ook, maar die heeft iets meer anatomie erin, Anatomica is al een stuk ronder bijvoorbeeld

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:51

Anatomica helaas meerdere malen slechte ervaring mee. Nieuw gekocht maar was gewoon kei scheef.
Ik heb positieve ervaring met Bates! Maar heb nu zelf de Wintec Isabell versie en ben er super erg over te spreken. Na mijn gehannes met de Anatomica's kon ik geen duurder nieuw zadel aanschaffen, maar ben ook blij dat ik dat niet heb gedaan!
Laatst bijgewerkt door leanR op 23-01-20 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 14:52

Odetje92 schreef:
Alle 4 korte kussens inderdaad, maar een andere vorm. Wat voor rug heeft je paard? Recht? Iets hol?
Bates is voor de rechte ruggen, K&M ook, maar die heeft iets meer anatomie erin, Anatomica is al een stuk ronder bijvoorbeeld


De pony heeft een relatief rechte rug en is wat ronder rond d'r ribben. :j

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 14:54

leanR schreef:
Anatomica helaas meerdere malen slechte ervaring mee. Een zadelmaker noemde het "maandagmorgen" zadels, nieuw gekocht maar was gewoon scheef.
Ik heb positieve ervaring met Bates! Maar heb nu zelf de Wintec Isabell versie en ben er super erg over te spreken. Na mijn gehannes met de Anatomica's kon ik geen duurder nieuw zadel aanschaffen, maar ben ook blij dat ik dat niet heb gedaan!



Dit heb ik inderdaad al meer gelezen.. Zeker ook van geschrokken toen ik het las. Daarnaast lees ik ook weer een heleboel positieve ervaringen dus ik denk dat je dan maar net 'geluk' moet hebben met het zadel (geen scheve kussens etc). :?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:58

Ik heb voor mijn ene pony (rondgeribt, korte rechte rug) een Massimo, voor de ander (wat meer schoft, eveneens een redelijk rechte rug) een Kent & Masters. Beide passen goed (uiteraard) en bevallen mij ook uitstekend.

Lavitabella

Berichten: 1706
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:08

Ik heb al 2 anatomica zadels gehad, op 2 verschillende paarden. Die zadels waren echt top. Zowel de nieuwe als het 2e hands zadel waren goed. In het vervolg komt er bij mij weer een anatomica. De andere zadels heb ik geen ervaring mee dus kan ik je helaas niet mee helpen.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:21

Veeerr schreef:
leanR schreef:
Anatomica helaas meerdere malen slechte ervaring mee. Een zadelmaker noemde het "maandagmorgen" zadels, nieuw gekocht maar was gewoon scheef.
Ik heb positieve ervaring met Bates! Maar heb nu zelf de Wintec Isabell versie en ben er super erg over te spreken. Na mijn gehannes met de Anatomica's kon ik geen duurder nieuw zadel aanschaffen, maar ben ook blij dat ik dat niet heb gedaan!



Dit heb ik inderdaad al meer gelezen.. Zeker ook van geschrokken toen ik het las. Daarnaast lees ik ook weer een heleboel positieve ervaringen dus ik denk dat je dan maar net 'geluk' moet hebben met het zadel (geen scheve kussens etc). :?


Ik durf niet meer te gokken, heb het 2 keer gedaan want ze zijn inderdaad heel comfortabel. Als ze goed liggen. :D Als ze scheef zijn niet. Zeker niet voor je paard. :(:)

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:24

Wij hebben sinds een paar maanden een K&M, en zijn er super tevreden mee! Ik heb de variant waarbij de wrongen bovenop het zweetblad zitten. Ik vind persoonlijk dat je in een anatomica best wel opgesloten zit. Bij K&M vind ik dat er precies de goede verhouding is tussen vrijheid & steun. Maar dat ervaart natuurlijk iedereen anders :)
Afbeelding

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 15:27

leanR schreef:
leanR schreef:
Anatomica helaas meerdere malen slechte ervaring mee. Een zadelmaker noemde het "maandagmorgen" zadels, nieuw gekocht maar was gewoon scheef.
Ik heb positieve ervaring met Bates! Maar heb nu zelf de Wintec Isabell versie en ben er super erg over te spreken. Na mijn gehannes met de Anatomica's kon ik geen duurder nieuw zadel aanschaffen, maar ben ook blij dat ik dat niet heb gedaan!


Ik durf niet meer te gokken, heb het 2 keer gedaan want ze zijn inderdaad heel comfortabel. Als ze goed liggen. :D Als ze scheef zijn niet. Zeker niet voor je paard. :(:)



Inderdaad. Ik vind het dan ook echt een grote 'gok'.
Uiteraard blijft nog even de vraag wat voor ons beide fijn is, maar ik vind het wel fijn om zo veel mogelijk ervaringen te lezen.

boemel

Berichten: 8386
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:56

Ik heb een Bates Dressage, vorig jaar aangeschaft.
Helaas gaat ie binnenkort weer in de verkoop.

Ik zit te breed en krijg last van mijn heupen. Daarnaast gaf de osteopaat aan dat ze het idee heeft dat zadel niet goed op mijn paard ligt. Ze heeft rugpijn (spieren).

Ik ga nu voor Sella. Ook kort, maatwerk en betaalbaar.

boemel

Berichten: 8386
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:12

Trouwens onlangs een Anatomica willen proberen. Mooi zadel om te zien en was een Medium Wide.

Zadel bleef boven mijn (medium) paard hangen... zo smal.
Ik heb dus maar niet gereden.

K&M op proef gehad. Ik vond m eerlijk gezegd niet fijn zitten. Kwam met mijn knieën ook niet lekker uit. Ben zelf 174cm.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:17

Ik heb 2 Kent&Masters zadels, Bates en Anatomica zijn beduidend langer in de kussens. Mijn paarden lopen er fijn onder en ik zit er zelf ook prima in. Ik heb een model met de wrong erop en een met de wrong eronder.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:56

Er was hier zondag een meisje die bijna afgestudeerd is als zadelmaker en die zegt dat bates een ’scherpe’ rand heeft in de kussens. Als het luchtpanelen zijn zijn het meerdere losse kussens, en die naden zijn gemeen voor de paardenrug. Ik heb een wintec liggen die ik goedkoop kocht om mn jonkies aan een zadel te laten wennen en ze liet het voelen, bates is volgens haar scherper dan wintec.

boemel

Berichten: 8386
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:59

anoukwendy schreef:
Er was hier zondag een meisje die bijna afgestudeerd is als zadelmaker en die zegt dat bates een ’scherpe’ rand heeft in de kussens. Als het luchtpanelen zijn zijn het meerdere losse kussens, en die naden zijn gemeen voor de paardenrug. Ik heb een wintec liggen die ik goedkoop kocht om mn jonkies aan een zadel te laten wennen en ze liet het voelen, bates is volgens haar scherper dan wintec.


Ik heb dat inderdaad gehoord over de oude Bates, maar ook dat dat bij de nieuwe Bates niet meer zo zou zijn.
Ik heb een nieuwe en ik voel geen naden of iets dergelijks.
Kussens zijn wel wat stevig.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:19

boemel schreef:
anoukwendy schreef:
Er was hier zondag een meisje die bijna afgestudeerd is als zadelmaker en die zegt dat bates een ’scherpe’ rand heeft in de kussens. Als het luchtpanelen zijn zijn het meerdere losse kussens, en die naden zijn gemeen voor de paardenrug. Ik heb een wintec liggen die ik goedkoop kocht om mn jonkies aan een zadel te laten wennen en ze liet het voelen, bates is volgens haar scherper dan wintec.


Ik heb dat inderdaad gehoord over de oude Bates, maar ook dat dat bij de nieuwe Bates niet meer zo zou zijn.
Ik heb een nieuwe en ik voel geen naden of iets dergelijks.
Kussens zijn wel wat stevig.


Geen idee, mijn nieuwere wintec heeft het dus wel een beetje. Zij plukt ook nieuwe zadels uit elkaar en zegt dat het nogsteeds zo is maar ik heb zelf dus geen ervaring met bates. Je voelt het als je van voor naar achter op de kussens drukt, ik voelde het zelf niet voordat ze exakt aanwees waar het zat

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:00

Ideal, Frank Baines, Sella en Albion zouden ook nog een optie kunnen zijn

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:23

Hoi,
Ik heb geen ervaringen met een Massimo of een Bates, maar ben in het bezit van een Kent en Masters S line dressuurzadel 17 inch. Nog nooit zo’n fijn zadel gehad! *\o/*
Precies de juiste hoeveelheid steun en vrijheid. De kniewrong ligt op het blad ipv eronder. Merk dat ik dit fijner vind, omdat ik precies de juiste hoeveelheid steun krijg zonder vastgezet te worden.
Mijn paard heeft weinig schoft, een stijler schouder en een compacte rug. Ikzelf heb snel een hollere rug. Dit is er echt een perfect zadel voor <3 Verder is de boom te veranderen, vond ik echt een pluspunt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Ervaringen: Anatomica, Bates, Massimo of Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:06

Hier top ervaringen met Bates, ik wil echt niet meer anders. Ik heb hiervoor gekozen ook deels voor de aanpasbaarheid van het kopijzer en het risersysteem. Daarbij lag het ook goed op mn paard en zat ik er fijn in. Ook geen klachten over het cair systeem trouwens, bij mijn zadel zijn absoluut geen naden te voelen in de kussens.
Massimo hebben wij ook gepast, lag ook goed op mn paard, maar daar kon ik zelf net iets minder lekker in zitten.
Ik zou zeggen, probeer gewoon uit ;)