Ervaringen: Wintec modellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:44

Ik ben niet gecharmeerd van wintec, bij veel lesklanten met deze zadels zie ik telkens hetzelfde terugkomen; tussenkanaal te smal waardoor het paard niet graag inbuigt, kussens te recht voor de rug, zweetbladen en wrong te stijl/verticaal waardoor de ruiter het been niet kwijt kan en achterin het zadel schuift en op de lepel drukt en daarmee veel moeite heeft vanuit het bekken rechtop te kunnen zitten.
En de twist is ook niet ideaal voor dames om echt fijn IN het zadel te kunnen zitten

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:09

Odetje92 schreef:
Ik ben niet gecharmeerd van wintec, bij veel lesklanten met deze zadels zie ik telkens hetzelfde terugkomen; tussenkanaal te smal waardoor het paard niet graag inbuigt, kussens te recht voor de rug, zweetbladen en wrong te stijl/verticaal waardoor de ruiter het been niet kwijt kan en achterin het zadel schuift en op de lepel drukt en daarmee veel moeite heeft vanuit het bekken rechtop te kunnen zitten.
En de twist is ook niet ideaal voor dames om echt fijn IN het zadel te kunnen zitten


Zie je dan veelal de oudere modellen? Want de nieuwe hebben een behoorlijk tussenkanaal hoor, kan op het smalste punt makkelijk vier vingers kwijt en ik heb hele normale handen ;)
De kussens en boomvorm zijn inderdaad heel recht - dat was voor mij juist erg fijn, omdat mijn paard een bijna belachelijk rechte rug heeft en veel andere zadels gaan rocken. Maar dat betekent inderdaad dat voor paarden met wat meer diepte in de rug, de kussens en boom juist niet optimaal zijn. Dat valt en staat met een goede zadelpasser die niet klakkeloos zegt dat Wintec / Bates/ Thorowgood of welk ander zadel met vervangbaar kopijzer 'altijd wel past'. De wrong is bij meerdere modellen verplaatsbaar overigens en dat gaat met klittenband, dus die hoeven echt niet te steil te zijn als ze goed geplaatst zijn. Ook daarin zou een goede zadelpasser moeten kunnen adviseren. Bij de Isabell is de stijgbeugelhaak daarnaast ook nog verplaatsbaar, waardoor je de beenligging iets kunt beïnvloeden.
Twist is inderdaad niet erg smal, dus voor sommige vrouwen zal dit problemen opleveren. Voor mijzelf gelukkig niet, voor 2 bekenden met heupdysplasie ook niet. Wel zijn we alledrie niet héél smal in het bekken, vermoed dat als je zelf erg smal bent in je bekken, dat wel problemen kan opleveren, zeker op een wat breder paard.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:49

de bates en kent&master waren voor mijn haf met korte rug en rond gebouwd de enige goed passende zadel. Hij liep net wat fijner onder de cair zadel.

dus toen voor Bates gekozen. Bij mijn volgende haf weet ik echt nog niet wat ik wil.. Ik vind aanpasbare zadels erg fijn. Maar hij is nog wel jong. En een goede zadelmaker?? tja wat is een goede zadelmaker? Voor mijn jonge haf ga ik wel opzoek naar een zadelmaker met verschillende type zadels.

xLian

Berichten: 71
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:11

Veeerr schreef:
xLian schreef:
Ik heb een 17,5 inch wintec Isabell. Niet het aller nieuwste model, maar volgens mij zijn ze kussens wel hetzelfde als de nieuwste. Ik wil hem wel opmeten als je de lengte nog wil weten.


Graag! Dan heb ik misschien toch weer net een beter idee :)

Ik kom op ong 48cm

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:24

De dressage is korter dan de Isabell. Ik heb ze beide op mijn paarden liggen, voor mijn ruin met korte rug is zelfs de dressage nog wat aan de lange kant helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:15

Ik kom mij even melden, ik ga vanavond een wintec 500 met cair systeem ophalen om 3 dagen te proberen op mijn jonge PRE.
Zijn er nog dingen die handig zijn om rekening mee te houden met dit systeem als je er totaal niet mee bekend bent?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:25

Robijntjah schreef:
Ik kom mij even melden, ik ga vanavond een wintec 500 met cair systeem ophalen om 3 dagen te proberen op mijn jonge PRE.
Zijn er nog dingen die handig zijn om rekening mee te houden met dit systeem als je er totaal niet mee bekend bent?


Via een testservice of via een particulier? De cair kussens kunnen lek zijn, dan voelt een deel van de kussens 'plat', maar anders dan dat: gewoon hetzelfde als ieder ander boomzadel. Kan wel zijn dat je paard 'er iets van vindt', zowel positief of negatief, tov aan wolgevuld zadel. Maar goed, daarom ga je het ook testen :) Mijn paard loopt er heerlijk onder!

Anoniem

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:27

Particulier.
Hoe vallen de inch maten? Heb zelf eigenlijk 17,5 nodig maar het is een 18 inch.

Ben benieuwd, paard is heel makkelijk en heeft niet zo'n uitgesproken mening behalve alles leuk en gezellig vinden _O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:30

Robijntjah schreef:
Particulier.
Hoe vallen de inch maten? Heb zelf eigenlijk 17,5 nodig maar het is een 18 inch.

Ben benieuwd, paard is heel makkelijk en heeft niet zo'n uitgesproken mening behalve alles leuk en gezellig vinden _O-


Pfoe, ik heb de Isabell, die sluit iets meer op dan de 500. Misschien heb je er wat aan: ik ben 1,75m en heb kledingmaat 38/40 en pas bij beide modellen prima in de 17,5", met vrij lange, vrij stevige bovenbenen.

Anoniem

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:32

Oke, nou misschien gaat het dan passen, ik ben 1.78 met maat 38 en heb de meeste lengte in mijn bovenbenen zitten :+

Op hoop van zegen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:34

Robijntjah schreef:
Oke, nou misschien gaat het dan passen, ik ben 1.78 met maat 38 en heb de meeste lengte in mijn bovenbenen zitten :+

Op hoop van zegen.


Zou bést kunnen passen, scheelt niet veel :D

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:54

Ik vind het verschil tussen 17,5 en 18 niet zo groot bij Wintec.
Ik had eerst een 17,5, Pro DR oud model, werd verkocht als 18 en later vond ik een mini labeltje waar 17,5 in staat.
Opzich reed ik daar prima mee maar iets meer ruimte in de zit leek mij prettig voor mijn billen. Een 18 gevonden en gekocht, maakte weinig verschil toch de 18 gehouden en de 17,5 verkocht.

Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:48

Nog geen ervaringen, maar wel geïnteresseerd. Vooral in het nieuwe Wintec HART model, en twijfel dan nog tussen de 500 veelzijdigheid- of dressuur. Pro's and con's anyone? Verschilt de zit veel? Wij vallen onder de noemer ambitieuze recreatieruiter, die graag een pasje dressuur zet in de training, maar dit nooit meer op wedstrijdniveau zal doen. Lekker in het bos rijden is dus ook eigenlijk het belangrijkst, daar ligt de focus.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:40

Gitta_ schreef:
Nog geen ervaringen, maar wel geïnteresseerd. Vooral in het nieuwe Wintec HART model, en twijfel dan nog tussen de 500 veelzijdigheid- of dressuur. Pro's and con's anyone? Verschilt de zit veel? Wij vallen onder de noemer ambitieuze recreatieruiter, die graag een pasje dressuur zet in de training, maar dit nooit meer op wedstrijdniveau zal doen. Lekker in het bos rijden is dus ook eigenlijk het belangrijkst, daar ligt de focus.


Ik ben hier ook benieuwd naar!

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:30

De Wintec dealers kunnen momenteel een bijscholing volgen over de nieuwe modellen, ik krijg hem vandaag en ben dus ook heel benieuwd. Ik neem mijn eigen paard mee zodat ik het ook kan voelen op mijn paard. Dus informeer gewoon bij je zadelpasser naar de nieuwe modellen.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:45

Wil je ons je bevindingen doorgeven als zadelmaker?

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:04

Ik lees ook ff mee :)

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:44

Ik vond de nieuwe uitvoeringen wel wat lekkerder zitten, wat zachter voor de ruiter en ook de kussens voelden wat fijner aan. Vooral bij de 500 vond ik het verschil groot, ik vind het een superfijn zadel voor deze prijs. Ik vind het er ook net wat mooier uitzien.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:50

melrovers schreef:
Ik vond de nieuwe uitvoeringen wel wat lekkerder zitten, wat zachter voor de ruiter en ook de kussens voelden wat fijner aan. Vooral bij de 500 vond ik het verschil groot, ik vind het een superfijn zadel voor deze prijs. Ik vind het er ook net wat mooier uitzien.


Had je ook meer steun? Mijn vorige wintec had totaal geen steun, al was dat wel een wintec wide. Nu mijn tekna niet meer past ben ik op zoek naar iets anders maar vind de nieuwe wintec ook wel mooi.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:34

xLiez schreef:
melrovers schreef:

Had je ook meer steun? Mijn vorige wintec had totaal geen steun, al was dat wel een wintec wide. Nu mijn tekna niet meer past ben ik op zoek naar iets anders maar vind de nieuwe wintec ook wel mooi.


Ik hou zelf van een meer open zit, en vrijheid. Als je meer steun zoekt kan je beter een Isabel Werth proberen, die geven meer steun voor je gevoel. Ik heb bv ook op de Endurance Pro gereden, die geeft heel veel steun maar die vind ik dan weer helemaal niet fijn.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:21

Heeft iemand hier ook ervaring met de wintec cair dressuursingel?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:24

Geen ervaringen mee, wel in m'n handen gehad afgelopen dinsdag.

Ik vond het een behoorlijk groot, grof ding, maar voelde wel prettig aan.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:35

Ik heb hem voor m'n ruin. Hij is wat lang voor Beauty gok ik haha. Heb de 90 cm.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:36

MyChoice schreef:
Ik heb hem voor m'n ruin. Hij is wat lang voor Beauty gok ik haha. Heb de 90 cm.


Bevalt die wel?
Mijn huidige fijne singel is echt wel te klein inmiddels. Enorm balen.
Dus maar langzaam zoeken naar een langere.
Haha nee ik gok dan we van 55cm naar 60/65cm moeten :+

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:05

Ja fijne singel! Enige nadeel is dat je de stoten in die lus moet doen. En daar piepen ze net uit als ze niet lang genoeg zijn. Ik prop ze ook nog weleens bij de singel in, maar daar zijn de stoten dan soms weer net te lang voor. Verder een fijne singel voor het paard.