Boomloos, arizona

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Boomloos, arizona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:57

Hoi bokkertjes.
Graag wil ik de arizona barefoot aanschaffen maar wil graag eerst wat meningen weten (het laatste topic is van al een tijdje geleden) dus brand maar los.

Ps. Als je nog de arizona barefoot nut hebt liggen ergens, laat het me weten

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Boomloos, arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:23

Ik heb een paar jaar met een Arizona gereden. Ik kon echter mijn zit er nooit helemaal in vinden. Ik vond het vooral vierkant zitten, zeker op rondere pony's.
Afbeelding

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Boomloos, arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:32


Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Boomloos, arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:45

Van de gewone Arizona kreeg ik rugpijn. Met de nut rij ik al jaren met veel plezier rond. Dus ik ben er erg tevreden over.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Boomloos, arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:07

Ik heb jarenlang met een Atlanta (Arizona zonder knop) gereden op een trekpaard. Ik vond het zadel nooit heel stabiel liggen, maar ik weet dat toen altijd aan het feit dat het een boomloos zadel is. Ik heb nu een Freemax en die ligt zo veel stabieler en geeft veel meer steun. De gekke vreugdesprongen van mijn jonkie kan ik op de Freemax makkelijk uitzitten, met de Atlanta was mij dat nooit gelukt. Daarnaast hoor ik van iedereen om me heen dat ik nu zoveel beter zit. En dat zie ik ook op de foto die DJZ hierboven plaatst. Ik viel op de Atlanta ook voorover.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:16

Ik heb de gewone arizona, en vind het een heerlijk zadel.
Ik ben begonnen met de cheyenne, en heb even later een arizona gekocht toen die net uit kwam. Dat zal al bijna 15 jaar geleden zijn, en die heb ik nog steeds, en ben ik nog altijd erg blij mee.
Later hebben we er een tweede bij gekocht, met vps. Die lag echt als een huis op onze belg, ik kon me vanaf de grond omhoog hijsen, en dat ding verschoof geen centimeter :))
Helaas is onze belg pas ingeslapen, dus het nieuwe zadel gaat de verkoop in. Maar dat is geen nut helaas.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:28

Hier wat foto's van mijn nut's op mijn haflingers.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is wel een zoektocht geweest wat de juiste combi was met pad en singel. Heb er best wat geprobeerd. Maar met de Burioni pad en Kifra anatomische singel, ligt het als een huis.

Foto's zij van nieuw naar oud. Bij de oudere foto's zie je een veel kortere singel die niet anatomisch is. Dat zorgde ervoor dat het geheel nog wel eens schoof.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Boomloos, arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:41

Ik vond hem instabiel aanvoelen, dus heb hem ingeruild voor een bob marshall :o

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:52

Het zadel van DJZ op de foto is ook een oud model nog zonder VPS, dat zit er sinds eind 2008 wel in en maakt het zadel een stuk steviger en geeft ook een wat smallere zit. Daar zit best een verschil in :)

Sowieso heeft een ieder zijn eigen voorkeuren en kan hetzelfde zadel op een ander paard een heel ander gevoel geven. Dus zelf de juiste zittingmaat uitproberen op je eigen paard is altijd het beste advies :j

Wat schuiven betreft: dat is iets dat echt niet zo hoeft te zijn maar vaak toch een kwestie van inderdaad een andere singel, andere pad, beter passende pommel...dat soort dingen. Maar dat hou je toch: De 1 rijdt er zó mee weg zonder schuiven (dat zijn regelmatig ook paardjes waarop al aardig wat zadels geprobeerd zijn maar niks stabiel bleef liggen) en de ander moet even wat verschillende dingen proberen om de juiste combinatie voor zijn paard te vinden :)