Gekke dekenmaat? Tips gezocht!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinnie123
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-22

Gekke dekenmaat? Tips gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 10:52

Hoi bokkers!

Voor mijn net-nieuwe pony ben ik vast aan het kijken naar een winterdeken(Ja, ik weet het, mega vroeg, maar Aanbiedingen en het paardenleven is al duur genoeg)

Echter heeft mijn pony een mega rare dekenmaat: 110cm bovenlengte en 165cm onderlengte. Ze heeft dus een hele korte rug..

Mijn oog is gevallen op de bucas power turnout, maar ik ben bang dat die dekens echt te lang zijn qua bovenlengte en dat het hele effect van de deken zal vervallen.

Weten jullie een fijne deken voor mijn gek gebouwde pony?

Alvast bedankt!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Gekke dekenmaat? Tips gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:56

Je zult denk ik gewoon wat verschillende merken/soorten dekens moeten passen. Want het is niet alleen de rug, maar ook afhankelijk van de breedte van de borst/hals etc.
Iedere deken valt weer anders, en wat op het ene paard fijn ligt, ligt verschrikkelijk op de andere.
Daarbij moet je bij Bucas goed kijken, dat je hem niet te groot koopt, Bucas heeft veel filmpjes over hoe ze moeten vallen.

Vinnie123
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 15:53

Sky_As schreef:
Je zult denk ik gewoon wat verschillende merken/soorten dekens moeten passen. Want het is niet alleen de rug, maar ook afhankelijk van de breedte van de borst/hals etc.
Iedere deken valt weer anders, en wat op het ene paard fijn ligt, ligt verschrikkelijk op de andere.
Daarbij moet je bij Bucas goed kijken, dat je hem niet te groot koopt, Bucas heeft veel filmpjes over hoe ze moeten vallen.


Dankje voor je reactie!

Heb inderdaad gezocht in de verschillende tabellen van de goede dekenmerken(horseware dekens, bucas etc). Echter blijft de bovenlengte en de onderlengte een probleem.. als de onderlengte goed is, is de bovenlengte te lang en vice versa.

Ze is een heel smal gebouwde pony, niet veel bespiering(komt hopelijk nog, ze mag eerst even genieten op het land deze winter)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Gekke dekenmaat? Tips gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:55

Gewoon wat dekens passen en kijken hoe je uitkomt. Evt wat lenen van andere mensen en kijken hoe het valt. Maten op papier zijn leuk maar zijn alleen maar een leidraad.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Gekke dekenmaat? Tips gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:59

Meten is leuk, maar ik zou echt passen.
zie het een beetje als iemand die 1.83 groot is.... sommige hebben in verhouding lange benen, andere in verhouding een lang bovenlijf.
Dus kleding die de ene past, past de andere misschien totaal niet.
wellicht heb je wat stalgenoten waarvan je een deken mag passen.
Ik zou vooral in eerste instantie op bovenmaat kopen en dan kijken hoe dat valt.
(belangrijkste is namelijk dat de deken niet naar achteren/scheef trekt)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:03

Ik zou me niet zo blind staren op die cm's. Hoe een deken ligt en sluit is dan belangrijk.

Wij hebben quarters die ruim onder de 1.50 blijven, maar mijn ruin heeft bijv maat 195/205. Het wordt dan snel een jurk tot zijn knieën, maar dat is niet bij elk merk en model zo.
En dan heb ik liever aan de achterkant wat over, dan tekort.
In het begin kan een deken dan wat stijf in model zijn, maar het vormt zich wel snel.

Mijn New Forest van 1.42m zat tussen 165 en 175 in. Voor hem kocht ik de halve hals dekens. Maar die had al jaren geen dekens meer op.

Vinnie123
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-22

Re: Gekke dekenmaat? Tips gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 16:18

Dank voor alle antwoorden!

Hebben jullie nog tips voor dekens voor mega smalle onbespierde pony’s?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Gekke dekenmaat? Tips gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:08

Ik zou Amigo eens passen. De meeste paarden in allerlei vormen lopen hier op stal mee. Spieren komen in training vanzelf.