Kaptoom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 07:23

Volgens mij heb ik inmiddels wel iéder topic betreffende kaptomen doorzocht, maar ik wil toch mijn vraag stellen :)

Ik ben me aan het oriënteren op een kaptoom voor mijn Arabisch Volbloed. Tegenwoordig zijn er zo enorm veel, dat ik een keuze maken toch best lastig vind!

- Niet te zwaar, gezien het een fijn Arabisch hoofd betreft met een gevoelige huid.
- Mag absoluut niet schuiven. Ik wil geen 'ruis op de lijn', gezien hij behoorlijk sensibel is.
- Mogelijkheid om er een bit aan te klikken.

Nu spreken de volgende kaptomen mij aan:
- Marjoman academische kaptoom (https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... e-kaptoom/)

- Barefoot Cavesson kaptoom (https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-3 ... -neusriem/)

- Marjoman Viena fine kaptoom (de iets smallere variant van de Marjoman Viena)(https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... e-kaptoom/)


Ik hoor heel graag gebruikservaringen, tips en/of advies. Foto en videomateriaal is ook welkom! Kwaliteit en een perfecte pasvorm gaat boven budget :)



Afbeelding

Furbie11
Berichten: 141
Geregistreerd: 26-10-10

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:52

Ik heb ervaring met de Marjoman academische kaptoom en de barefoot. In de academische van Marjoman zit een ketting, in het begin beviel dit goed totdat de schroefjes bij de ringen los ging zitten en toen werd die te scherp om nog te gebruiken, hier was helaas niks aan te doen.

De barefoot is een fijne kaptoom, zeker met longeren, maar de neusriem is vrij breed dus denk dat dat misschien minder fijn is voor de arabier.

Zelf heb ik ook nog de Fra Baro deze bevalt goed en gebruik ik met longeren en voor het werk aan de hand.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 09:34

Furbie11 schreef:
Ik heb ervaring met de Marjoman academische kaptoom en de barefoot. In de academische van Marjoman zit een ketting, in het begin beviel dit goed totdat de schroefjes bij de ringen los ging zitten en toen werd die te scherp om nog te gebruiken, hier was helaas niks aan te doen.

De barefoot is een fijne kaptoom, zeker met longeren, maar de neusriem is vrij breed dus denk dat dat misschien minder fijn is voor de arabier.

Zelf heb ik ook nog de Fra Baro deze bevalt goed en gebruik ik met longeren en voor het werk aan de hand.


Oeps, dat mag je toch eigenlijk niet verwachten bij een kaptoom in die prijsklasse :=

De Barefoot spreekt mij wel aan, ondanks dat hij breed is.

Heeft de FRA Baro een ketting of volledig leren neusriem? En hoe oud de kwaliteit van het leer?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:36

Harry's Horse kaptoom van leer. Ideaal qua pasvorm, schuift niet en prima kwaliteit leder. Geen metaal in de neusriem maar zacht gepolsterd, bit kun je eraan klippen en kunt er ook bitloos mee rijden, zitten ook teugels bij. En ruim verstelbaar. Prijs is ook erg netjes €60

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:47


alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:50

Ik heb ook de kaptoom van harrys horse, super blij mee.
Fijn materiaal, niet zwaar en de ringetjes blijven goed zitten. Én er kan een bit aangemaakt worden.
Maar hij schuift gelukkig wel een klein beetje, maar dan alleen de neusriem. want mijn jonkie doet nog wel eens gek aan de longeerlijn.
En ik snoer niet de neusriem aan, misschien komt het daardoor. Anders zit hij misschien wel vaster, maar ben daar geen voorstander van...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:54

Ik heb de Marjoman Viena, vind het een geweldig kaptoom. Eindelijk een echt mooie, die ook niet schuift, mooi netjes blijft zitten. Ik rij er ook mee. Wil er voor mijn Shetlander ook één laten maken, als dat kan. Bij mij is 'ie van prima kwaliteit, niet stuk en ik gebruik 'm dus regelmatig. Mijn paarden kennen geen bit overigens, dus daar heb ik verder geen ervaring mee. Aanrader!

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 04:35

Bedankt voor de reacties! :)
Ik neig nu iets meer naar de Marjoman Viena (en dan de 'fine' uitvoering). Maar dan nog kiezen welke kleur, haha!

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 07:15

Ik heb er een van FRA maar de neusriem schuift ontzettend en zou ik dus niet willen aanraden. Ik weet niet precies hoe hij heet aangezien ik hem via marktplaats heb gekocht.

Na even googlen lijkt het erop dat ik de baro heb van FRA

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:54

Ik zeg ook de Harry’s Horse! Heel fijn, zacht en blijft goed op zijn plek. Ik heb dan wel een haflinger, maar normaal heeft die qua maat cob nodig en qua breedte full, dus er zijn maar weinig hoofdstellen die goed zitten. Terwijl bij dit kaptoom is alles zo goed en veel te verstellen dat die altijd op maat gemaakt kan worden en daardoor niet schuift!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:59

Bonjoy schreef:
Furbie11 schreef:
Ik heb ervaring met de Marjoman academische kaptoom en de barefoot. In de academische van Marjoman zit een ketting, in het begin beviel dit goed totdat de schroefjes bij de ringen los ging zitten en toen werd die te scherp om nog te gebruiken, hier was helaas niks aan te doen.

De barefoot is een fijne kaptoom, zeker met longeren, maar de neusriem is vrij breed dus denk dat dat misschien minder fijn is voor de arabier.

Zelf heb ik ook nog de Fra Baro deze bevalt goed en gebruik ik met longeren en voor het werk aan de hand.


Oeps, dat mag je toch eigenlijk niet verwachten bij een kaptoom in die prijsklasse :=

De Barefoot spreekt mij wel aan, ondanks dat hij breed is.

Heeft de FRA Baro een ketting of volledig leren neusriem? En hoe oud de kwaliteit van het leer?


Ik heb de Baro, deze is volledig van leer. Het leer is echter te dun waardoor je de ringetjes voelt zitten. Lijkt me niet comfortabel voor het paard en ik gebruik 'm dus ook niet meer.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 04:12

Het gaat de Marjoman Vienna fine worden . In het zwart met barokke gespen <3 Ik vind cognac prachtig, maar ik heb met mezelf af gesproken dat zijn 'werk' tack in zwart leer gaat zijn, haha!
Zo gauw gaat binnen is zal ik een foto plaatsen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:20

Afbeelding

Leuk, Bonjoy!! Ik ben fan van de Marjoman. Wil er nu eentje ook voor mijn grote Shetlander laten maken. Dat wordt een ook zwarte voor mijn kleine Black Beauty. Ben benieuwd naar die van jou straks :-).

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:31

Inmiddels eindelijk de eerste training sessie gehad en hij liep er ontzettend fijn mee!! Ik moet nog even wat gaatjes bijprikken voor een nog betere pasvorm. Maar wat een mooi kaptoom. Dat leer is zó zacht een soepel! <3

Afbeelding

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:35

Mooi!! Fijn dat je er zo happy mee bent. Veel plezier samen!!

Ja, hè, het is een heel zacht kaptoom. Ik rij er ook mee trouwens, superding.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 04:51

Rij jij er ook mee zonder bit? Munir is vorig jaar ook bitloos zadelmak gemaakt, en uiteindelijk gewoon met bit doorgereden. Maar hij reageert op beide prima! Ik ga hem de komende maanden weer opnieuw oppakken onder het zadel en we borduren eerst mooi verder op kaptoom! :)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:17

Ja, mijn paarden zijn allebei bitloos door mij beleerd destijds. Ze kennen geen bit (mijn ruin is inmiddels 16). Gaat prima. Ik doe alles met dit kaptoom, aan de hand werken, enkele lijn, dubbele lijnen, rijden... Wissel het soms af met touwhalster, maar gymnastiseren doe ik met kaptoom en rijden dus ook.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:34

Even een schopje omhoog want een vraag over de Marjoman Vienna. Voor wie die heeft, op welke maat zijn jullie uitgekomen en hoe vallen de maten?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:38

Britt1 schreef:
Even een schopje omhoog want een vraag over de Marjoman Vienna. Voor wie die heeft, op welke maat zijn jullie uitgekomen en hoe vallen de maten?


Hoi, ik heb een maatje cob voor mijn kruising Fjord x Anglo Arabier en die valt perfect.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:53

Twiggy2008 schreef:
Britt1 schreef:
Even een schopje omhoog want een vraag over de Marjoman Vienna. Voor wie die heeft, op welke maat zijn jullie uitgekomen en hoe vallen de maten?


Hoi, ik heb een maatje cob voor mijn kruising Fjord x Anglo Arabier en die valt perfect.

Oke dank je! Welke kleur heb jij? Ben met name naar verschil bruin en chestnut.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:57

Je zou contact op kunnen nemen met Bybaukje.nl zei maakt zelf kaptooms.

Ze heeft verschillende kaptooms die ze zelf maakt en kan je ook een bit aan vast maken.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:59

Afbeelding

Oei, weet je dat ik de kleur niet meer precies weet??? Te lang geleden dat ik 'm besteld heb, hahaa, maar dít is 'm.... Wat lichter dan mijn zadel, dat wel....

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:02

plutolover schreef:
Je zou contact op kunnen nemen met Bybaukje.nl zei maakt zelf kaptooms.

Ze heeft verschillende kaptooms die ze zelf maakt en kan je ook een bit aan vast maken.


Maar dat zijn heel andere kaptooms. Ik heb er eentje voor mijn Shetlander van haar. Ook prima, hoor, maar dat is een geheel andere stijl qua materiaal en kleur.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:06

Twiggy2008 schreef:
[ [url=m/G8vri4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oei, weet je dat ik de kleur niet meer precies weet??? Te lang geleden dat ik 'm besteld heb, hahaa, maar dít is 'm.... Wat lichter dan mijn zadel, dat wel....

Ja die kleur wil ik die ook :)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:05

Britt1, ik heb de gewone bruine. Hij zou nog wat verkleuren, maar dat valt mee in de praktijk. Heb 'm nu zo'n kleine vier jaar. Super kwaliteit, ben er nog steeds happy mee. Vind het een stuk degelijker dan de biothane versies. Dus dat is een persoonlijke keuze.