Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Edix zadels

 
Profiel   

Volgend jaar wil ik rustig met mijn jonkie gaan beginnen, en uit interesse kijk ik af en toe al wat naar zadels.
Het is een pony met een korte rug dus dat t lastig gaat worden, wist ik al.
Nu spreekt onder andere edix mij erg aan, zowel de western modellen maar ook de nieuwere modellen dressuur/ veelzijdigheid zoals de tudor.

Hoe bevallen edix zadels?
Ik ben een recreatief ruiter, wil lange ritten maken en af en toe dressuurmatig rijden.
Zelf maar 1.66 en heb korte benen. Houd niet van heel diep zitten en wil wel enigzins m’n bekken normaal kunnen kantelen en dus niet “ vast” zitten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 21:05 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn 2 paints edix zadels. Niet de westernmodellen maar de dressuur. Ik ben er heel erg tevreden over. Je kan heel veel aanpassen zoals hoge of lage zitting en kniewrongen dus je kan kiezen in hoeverre je 'gedwongen' wordt tot een bepaalde zit.

Mijn paints, vooral mijn ruin, hebben een korte rug, maar deze zadels passen prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 21:22 



 
Profiel   

Hoe bedoel je hoge of lage zitting?? Welk model heb je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 21:29 



 
Profiel   

Mijn dochter heeft een Edix Emir op haar pony. Mooi kort zadeltje (zij heeft hem in 17 inch), ze zit er lekker in en de pony loopt er onder als een zonnetje

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 21:33 



 
Profiel   

Ik heb de edix libre, de boomloze. Ik weet niet hoe dat onderdeel van het zadel heet maar de achterkant van de zitting kan hoog of laag zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 23:41 



 
Profiel   

Sinds begin vorig jaar heb ik een Edix Tudor voor mijn Haflingermerrie. Zij heeft ook een korte rug, dus daarom gekozen voor dit zadel. Je kan kiezen tussen kleine en grote wrongen en het zadel heeft een relatief ondiepe zit voor mijn gevoel, waardoor je veel vrijheid hebt. Ook voor buitenritten zit het heerlijk. Voor de langere ritten zou ik zelf een bontje erop doen, dat zit nog zachter. :D En doordat het een flexibele boom is en een bijbehorende pad heeft, kun je 'm vrij eenvoudig aan laten passen en (tot op zekere hoogte) mee laten groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 09:09 



 
Profiel   

Ik heb de Tudor gehad. Vreselijk zadel. Sloot me veel te veel op waardoor ik heel mijn jeweetwel openschuurde. Ik vind de zit veel te diep en de dunste wrongen nog te dik.

Je zult het echt moeten uittesten wat bij je past. Ik hoor veel mensen die lyrisch zijn over de Tudor, terwijl ik hem gratis nog niet meer zou willen.

Zo kon mijn instructrice ook écht niet op mijn Barefoot rijden zonder pijn, terwijl die voor mij héérlijk zat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 16:37 



 
Profiel   

Vervelende is dat ik een 3,5 jarige heb.. ik kan nog niks uittesten en zit een beetje te dubben hoe ik t ga aanvliegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 18:43 



 
Profiel   

Is het geen optie om met bbp het beginsel aan te leren? Zo heb ik het gedaan en uiteindelijk ghost zadel getest en gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 18:52 



 
Profiel   

Een Edix zadel aangeschaft van €1800 nieuw prijs. Het zadel begon al gauw lelijk te worden en de zwarte kleur ging eraf. Nadat de zadelmaker gekomen was heeft hij het opnieuw geverfd…. verf was er snel weer af.

In het zadel heb je erg weinig balans, hij drukt je naar voren toe en je zit niet in het zadel maar hoog erop.

Het zadel schoof heel erg naar 1 kant toe (ook als je er niet op zat en gewoon met zadel erop wandelde), er moest perse een Edix singel bij van circa €150 en het dekje wat ook veel kostte.

Omdat het zadel bleef schuiven contact opgenomen met de oprichter van Edix. Zij vertelde dat het dekje er niet onder hoort bij bepaalde paarden, terwijl de zadelmaker die wel had verkocht. Ze ging er niet op in waarom het zadel zo snel lelijk werd en gaf aan dat gewicht en rijervaring te maken hadden met hoe het zadel lag.

Of te wel, een grote mis koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:10 



 
Profiel   

Hier ook de Tudor op mijn Haflinger.
Ik vind hem heerlijk zitten, totaal niet opgesloten.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:12 



 
Profiel   

Ik heb nu ruim een jaar een Edix Tudor. Heel blij mee. Ik rijd recreatief dressuur en maak buitenritten. Heb een Connemara: kort, rond, brede schouders, geen schoft. Veel zadels schoven of had ik het gevoel dat ik ver boven mijn pony zat. Dit zadel ligt heel fijn. Voor mijzelf ook. Ik kwam van een dressuurzadel met diepe zit en opliggende wringen, maar daar kreeg ik lichamelijke klachten van. Dit zadel biedt mij veel meer vrijheid, maar toch voldoende steun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:16 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Is het geen optie om met bbp het beginsel aan te leren? Zo heb ik het gedaan en uiteindelijk ghost zadel getest en gekocht.


Die ligt idd al klaar.
Daarna wil ik gaan kijken welke merken bij ons kunnen passen.. oa ghost, edix, massimo, trekker, sella,freemax en evt schutte zijn wel interessante denk ik ( hele korte rug).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:25 



 
Profiel   

Ik volg even. Volgende week komt de zadelmaker voor een nieuw zadel. Heb specifiek iemand gezocht met Edix in assortiment.
Heb een paard met heel korte rug. Hopelijk is dit een goede optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:30 



 
Profiel   

Hier toevallig vorige week de Tudor Icelandic geprobeerd. Ongeveer 2 jaar terug de normale al eens gepast, maar toen voor iets anders gekozen. Toch wilde ik de Icelandic nog eens proberen vanwege de lage lepel. In verhouding met mijn zo goed als nieuwe Prydi (ook geschikt voor korte ruggen) zat de Tudor onwijs hard. Daarnaast zat ik veel hoger, meer boven mijn paard dan ik gewend ben. Kan ook zijn door de werkwijze van de zadelpasser waar ik ontevreden over ben en ook af zou raden (wie in het noorden zit mag me gerust een pb sturen om wie dit gaat). Maar voor mij wel echt een bevestiging om bij mijn huidige zadel te blijven en ik heb geen twijfels meer over de Tudor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:39 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb zowel de alizee als de yasir. Voor mij is het totaal niet herkenbaar dat de zadels hard zijn en dat je hoog op je paard zit. Ook vind ik dat je totaal niet opgesloten zit.
De leder kwaliteit van de yasir valt wel wat tegen maar dan voornamelijk het onderste stukje, dat verkleurd wat. Verder ben ik er erg over te spreken

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 21:02 



 
Profiel   

Kreeg via pb ook van iemand al een mindere ervaring,
Onder andere ook over de kwaliteit van het leer..
Dat vind ik toch wel jammer, want 1700 euro is misschien tegenwoordig normaal voor n zadel, ik vind het nog steeds best een bedrag. Dan verwacht ik toch wel wat aan kwaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 22:24 



 
Profiel   

caipirinha schreef
[ [url=m/vGroMj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb zowel de alizee als de yasir. Voor mij is het totaal niet herkenbaar dat de zadels hard zijn en dat je hoog op je paard zit. Ook vind ik dat je totaal niet opgesloten zit.
De leder kwaliteit van de yasir valt wel wat tegen maar dan voornamelijk het onderste stukje, dat verkleurd wat. Verder ben ik er erg over te spreken


Wat is de Alizee voor model? Ik zag het een keer genoemd worden op social media, maar kan hem niet terug vinden op de site.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 09:56 



 
Profiel   

Ik heb 1,5 jaar geleden een Yasir gekocht voor ongeveer 1200 euro, omdat het een demomodel is. Leerkwaliteit heb ik niks negatiefs over te zeggen. Hij is nog net zo mooi als in het begin. Ik vind het zadel heel fijn! Een uitkomst voor m'n korte Haflinger.

[ img ]

Ik heb er een FRA singel bij en die is top. Geen speciaal dekje in overleg met mijn zadelmaker, rekeninghoudend met bouw van ruiter en paard.

Ik heb gehoord dat er een ander merk is dat er erg op lijkt qua lengte. Als dat is waar je voor gaat zou ik even contact zoeken met Kifrahorse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 10:15 



 
Profiel   

Heel mooi zadel zo te zien. Ik vind de Tariq ook interessant, maar die wrong is zo "lomp" om te zien om een of andere reden. Hoop dat de zadelmaker veel opties heeft om te laten zien volgende week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 10:34 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is de Alizee maar het is een sample model geweest dus hij is wel iets veranderd.
Ik heb in het begin de Tariq gehad, de zweetbaden zijn erg lang en de wrong wandelde elke keer weer naar voren. Dit was wel 1 van de eerste modellen dus denk dat dat probleem wel is opgelost inmiddels. Ook valt de zitting groter uit bij de Tariq dan bij de tudor / yasir enz. Persoonlijk zou ik alleen de Tariq nemen als je lange benen hebt en wat steviger wilt zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 10:47 



 
Profiel   

Ah dat is een goede toevoeging. Nee dat wil ik zeker niet.
Ik had in eerste instantie m'n zinnen sowieso op de Tudor gezet, maar heb nu een paar keer met zo'n opliggende wrong gereden en merk dat het voor mijn slechte eigenschap om m'n benen op te trekken wel fijn is. Maar ga ze gewoon testen. Had een fantastische uitvoering gezien van de Tudor waar ik verliefd op ben haha. Wel leuk dat er zo veel mogelijk is in aanpassingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 10:50 



 
Profiel   

Ik vraag me wel af hoe die wrongen van de yasir zitten. Of dat nou juist fijn is of niet.

Ik zoek idd wel specifiek naar korte zadels.
Maar heb nog even de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 09:15 



 
Profiel   

Muze schreef
Ik vraag me wel af hoe die wrongen van de yasir zitten. Of dat nou juist fijn is of niet.

Ik zoek idd wel specifiek naar korte zadels.
Maar heb nog even de tijd.

De wrongen zitten vast en kan je niet verplaatsen. Het zit dus of goed, of niet goed… als ze niet fijn geplaatst zitten is de tudor of alizee een optie, al heeft de alizee ook een lang vast blok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 14:36 



 
Profiel   

Ik vind de leerkwaliteit prima. Zadel is in augustus 2021 aangeschaft, wordt zo'n 4 keer per week gebruikt en ziet er als nieuw uit. Ik vond het flexibele wel even wennen. Mijn pony liep wel meteen heel ontspannen, maar ook heel voorzichtig. Ik voel hem meer, maar hij mij natuurlijk ook. Dat vond hij even 'raar'. Dat was na een paar keer rijden over. Zou nu niet meer anders willen, denk ik. Als ik ooit ergens de springvariant voor een leuke prijs kan vinden, zou ik die er wel bij willen. Kortom, ik ben enthousiast!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 07:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen