Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fager titanium bitten. Ervaring gevraagd.

 
Profiel   

Zoals de titel aangeeft, wie heeft er ervaring met de bitten van Fager.
Zelf zit ik te denken om daar misschien een titanium bit van te kopen.

Mijn paard heeft een allergie voor metaal. Dus de normale bitten gaan niet.
Ze lijkt ook een hekel te hebben aan druk op te tong en zodoende vind ze de kunststof ongebroken bitten ook niet erg fijn. Tenminste niet de trust en de happy mouth. Ik heb geen tongboog gebruikt bij die bitten.
Ik heb daarom ook zitten denken aan de sprenger duo, maar ze kauwt ook nogal dus bang dat dit ook maar even heel blijft :')

Dus kwam ik uit bij Fager. Titanium wat hypoallergeen zou moeten zijn.
En model Carl sprak me erg aan.
Dubbelgebroken met plat tussenstukje wat hoger zit dus minder druk op de tong.
Helaas geen testbit in maat 14,5 cm bij L.A. Equistyle.

Mensen met ervaringen? Andere tips wellicht.

Bitloos loopt ze nu al, daar dus aub ook geen verdere adviezen in.


https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... ight%7Casc
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 09:22 



 
Profiel   

Ik heb ze weleens in handen gehad en het zijn echt wel hoge kwaliteit bitten met een goede en mooi afwerking. De mensen die ik ken die ze gebruiken (veelal bij ijslanders, ze hebben een variant van de ijslandse kandare met een kort schaartje die best populair is) zijn er erg tevreden over.

Voor een paard dat liever geen druk op de tong voelt doe je er idd goed aan om naar een tongboog te kijken. Kauwt ze gewoon veel, of ze echt alleen maar met het bit bezig? Je zou ook een ongebroken trens kunnen proberen met een tongboogje, daar zijn ze vaak minder rommelig mee. Of enkel gebroken met wat tongvrijheid zoals deze:

https://fagerbits.com/store/titanium-bi ... ixed-rings

Ik zou bij een rommelig paard ook eerder voor de bus- variant gaan dan losse ringen, de Carl heb je ook in bus. Alles wat beweegt lokt uit om te rommelen eigenlijk. Soms wil je dit juist, maar niet bij paarden die dan alleen nog met het bit bezig zijn en zich niet kunnen concentreren.

Voor mijn paard die ook een hekel had aan druk op de tong en ontzettend rommelig was, werkte een simpele ongebroken bustrens met tongboog heel goed.

Bij Atorka zijn ze trouwens in de aanbieding momenteel. Als je maat er niet bij staat zou ik ze even mailen, meestal zijn ze heel behulpzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 09:48 



 
Profiel   

Dank je.
Ik heb ze nog nooit in het echt gezien, dus zo moeilijk er dan iets over te zeggen.
Atorka heb ik al een mail gestuurd, maar nog geen reactie. Kan natuurlijk nog.

Ze is eigenlijk alleen maar met het bit bezig.
Ook aan de longe, heeft niets met druk te maken.
Ze heeft wel stukjes dat ze redelijk loopt en dan ineens gaat ze weer met de mond open en rommelen met haar tong.

Dat enkel gebroken model had ik ook al bekeken, maar alles proberen is ook weer zo wat :D
Heb ook al eens gekeken naar de gelbitten van winderen omdat die tegen kauwen zouden kunnen, maar met tongboog gaan ze maar tot 135. Dat gaat niet passen helaas.
En bij andere modellen zoals trust ben ik toch bang dat na 1 keer proberen de stukjes er al af liggen. Dat gaat ook een dure hobby zijn dan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 09:58 



 
Profiel   

Ieder paard is natuurlijk anders, maar ik zou iets kiezen wat zo rustig mogelijk is (kort door de bocht, ongebroken bus is het rustigst, dubbel gebroken losse ringen het meest losse) en niet heel erg uitnodigd op kauwen. Ik denk dat zachtere materialen vaak toch meer uitnodigen ze beet te pakken dan metalen, zeker als er stukjes afkomen want dan kan ze zich daar weer mee bezig houden. Niet te dik, want ook een 'gevulde mond' nodigd uit tot rommelen, en idd een tongboog. Lastig die metaalallergie, anders zou zo'n africhtings-achtig bit ook wel wat kunnen zijn. Dit: https://www.ruitershopboxmeer.nl/produc ... -bustrens/

Of deze: https://www.hetgareel.nl/scholingsbit-k ... rigan.html

Zo'n soort model in elk geval. Ik zou niet te bang zijn voor de brede tongbogen. Ze lijken wat extreem, maar bij een smalle tongboog heb je soms dat waar de boog stopt en het bit recht wordt, het alsnog op de tong drukt omdat die simpelweg niet tussen de boog past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 11:44 



 
Profiel   

Ja heb je helemaal gelijk in.
Ben zelf eigenlijk het meeste fan van ongebroken bitten.
Geen gerommel in de mond, nooit kans dat de zijkant van een tussenstukje tegen de lagen kan "botsen" .
Enkel gebroken, niet direct mijn favoriet door het omhoog kunnen komen tegen het gehemelte aan. Al denk ik dat dat in de praktijk ook wel mee zal vallen, tenminste het is niet de bedoeling er met heel wat druk mee te rijden. Die van fager zag er daarom ook wel fijn uit.

En de scholingsbitten zouden zeker een goede optie geweest kunnen zijn.
Heb ook al zitten denken, zijn ze er in het heel dun en ik draai er een bitbandage omheen, wat doet dat dan?
Maar met pech weer 1 in de kast :)
En nadeel maatje 14,5 heeft ook bijna niemand liggen dat ze zeggen, probeer die van mij eens. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 12:28 



 
Profiel   

Je kan bij Atorka ook nagenoeg alle Fager bitten testen. Kost €20 en dan heb je 'm een week op proef. Misschien is dat iets voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 12:32 



 
Profiel   

Ja heb haar gemaild en die link kreeg ik dus net :)
Terwijl ik zelf een andere link had.
https://www.atorka.nl/atorka-testcentrum/

Ik kan niet rijden wanneer ik wil.
Soms kan ik 2 keer in de week, soms ook 3 weken niet.
Dus testen is voor mij altijd wel lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 12:44 



 
Profiel   

Hallo! Ik heb deze: https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... t-fss.html

Mijn jonge paard durfde niet goed te zakken en lengte te zoeken. Hij werd hard in de mond en ontweek contact.
Dit bitje heeft een lock systeem dus zodra er druk op komt wordt het een stangetje.
Hij is zoveel fijner op dit moment. Hij zoekt de hand op en neemt lengte aan. Hij knabbelt lekker.
Met springen draai ik hem om, zodat het een enkelgebroken bitje is, dit kan dus ook gewoon!
Ik heb hem getest via de site die ik benoem en zij hebben mij in het begin advies gegeven over welk bitje het beste zou passen bij mijn paard!

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 12:58 



 
Profiel   

In heb een Fager bit. Maar ik twijfelde zelf tussen een paar bitten en contact gezocht met Fager zelf voor advies. En aan de hand van mijn verhaal adviseerde zijn een ander bit dan dat ik in gedachten had. Ik heb dat bit wel uiteindelijk gekocht en ben daar heel tevreden van.
Misschien je verhaal sturen naar Fager zelf ook. Ik krijg toen snel en een uitgebreid advies.

Voor mijn andere paard wil ik graag ook nog een Fager bit kopen maar dat moet nog even wachten want ik kan door de corona maatregelen momenteel niet naar de bak. Ik ben wel erg tevreden van het bit wat ik al heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-20 13:15 



 
Profiel   

Ik volg graag de ervaringen hier.
Mijn paard loopt ondertussen Z1 dressuur op een dubbelgebroken watertrens. Maar ik zou graag een bit proberen met meer inwerking en vooral zou ik ze graag meer ontspannen in de kaak willen zien.
Ze heeft echter niet zo veel ruimte in de mond dus stang en trens lijkt me niet zo comfortabel voor haar. Ik heb dit wel een keer geprobeerd maar ze vond het maar raar. Ze is dan ook een heel gevoelig dametje en houd niet zo veranderingen.
Ik kwam op het internet de Fager bitten tegen en ze lijken me verder wel erg vriendelijk voor de mond.

Misschien hier iemand advies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-20 09:23 



 
Profiel   

Zijn hier ook mensen met ervaring met de Fager Anna bustrens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 08:31 



 
Profiel   

Ik heb toevallig net contact gehad met L.A. Equistyle over precies dat bit, maar zij hebben 'm helaas niet op voorraad als testbit in maat 11,5. Ik ben dus ook zeer benieuwd naar ervaringen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 08:49 



 
Profiel   

tennan schreef
Ik heb toevallig net contact gehad met L.A. Equistyle over precies dat bit, maar zij hebben 'm helaas niet op voorraad als testbit in maat 11,5. Ik ben dus ook zeer benieuwd naar ervaringen :D

Heeft https://www.atorka.nl die niet als testbit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 09:02 



 
Profiel   

Ik heb de Bombers elliptical dressage titanium. Erg tevreden over! Mooi meegevormd en als je de teugels aanneemt is de gehele onderzijde plat tegen de tong aan zodat er geen verschil in druk is.

The Bombers Loose Ring Titanium Elliptical has a curved mouthpiece which distributes pressure more evenly over tongue and bars. With the elongated lozenge this double jointed bit offers a milder tongue pressure due to the shape and the angle of the centre lozenge.

The Titanium Range has come about in a bid to find a strong yet lightweight and non-reactive metal for the horse. It has really hit the ground running and is super for sensitive and fussy horses.
* Hypoallergenic
* Antibacterial & biocompatible properties
* Corrosion Resistant and non-toxic
* Lightweight

Via mijn bitfitter mogen proberen voordat ik deze aan heb geschaft

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 09:08 



 
Profiel   

tennan schreef
Ik heb toevallig net contact gehad met L.A. Equistyle over precies dat bit, maar zij hebben 'm helaas niet op voorraad als testbit in maat 11,5. Ik ben dus ook zeer benieuwd naar ervaringen :D


Wat toevallig :D ik ook al heb ik het geluk dat testen wel mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 10:29 



 
Profiel   

Meer mensen die ervaring hebben met deze bitten? Ik ben wel heel erg benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 20:26 



 
Profiel   

Ik heb de Carl en ben zeer tevreden! Bij la equistyle aangeschaft. Zij is echt heel behulpzaam en kan goed advies geven over de verschillende bitten van Fager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 21:40 



 
Profiel   

Ik heb de Sally in kneveltrens. Fijn bitje. En gewoon echt per paard verschillend hoe ze erop reageren. Ze hebben zoveel soorten bitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 21:51 



 
Profiel   

Maar jullie zijn dus wel positief over het materiaal? Nemen ze het makkelijker aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 22:08 



 
Profiel   

Ik heb er een op gehad die er helemaal niet op wilde lopen en echt heel boos werd. Die liep uiteindelijk heel fijn op een Winderen bit. De ander reageerde heel fijn.Verder nog niet bij andere paarden uitgeprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 22:12 



 
Profiel   

Mijn paard neemt het bitje heel goed aan en schuimt heel fijn, wanneer hij ontspant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 22:20 



 
Profiel   

Ik ben tevreden over het Fager bit. Ik had hiervoor een dubbelgebroken bustrens. Ik had behoorlijke aanleun problemen. In september bleek ze een verborgen wolfskies te hebben. Daarnaast zat er ook nog een restant van het melkgebit in haar kaak. Dit is verwijderd en ze begint nu steeds beter te lopen. Ik heb het dubbelgebroken bit niet meer gebruikt. Tot nu toe bevalt het Fager bit prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 23:21 



 
Profiel   

Hier ook verschillende bitten gehad. Trust vond ze echt niet prettig, te dik..
Myler met tongvrijheid vond ze heel fijn maar bit was net tikkeltje te scherp en ze schuimde er ook niet op. Toen gewone simpele sweet iron bitjes genomen maar hier werd ze erg onrustig van in de aanleuning. Het dunne vond ze wel heel fijn maar de mondstukken waren te recht.

Omdat ze de tongvrijheid van Myler wel prettig vond en fijn schuimde op sweet iron, gekeken naar iets wat beide had. Iemand raadde mij Fager Bitten aan. Om heel eerlijk te zijn had ik er nog nooit van gehoord. Maar de website, goed onderbouwde uitleg en keuze uit vele types gaven mij wel veel vertrouwen.

Omdat ze op een watertrens het fijnste loopt, maar ik het stabiele in de mondhoeken van een kneveltrens wel heel erg fijn vindt, heb ik gekozen voor de Baby Fulmer Julia. Wat een verademing. Ze gaat er alleen maar fijner lopen. Mond netjes dicht, geen geklooi met haar tong of zich eruit willen drukken in overgangen. Netjes schuimen. Ben er heel blij mee (en het paard gelukkig ook).

Omdat de Fulmer en mijn lage neusriem niet helemaal fijn samen gaan (staafjes komen in de ringetjes van de neusriem) heb ik ook een Fager Julia Wings besteld. Zojuist binnen gekregen. Deze gaat dus aan mijn dressuurhoofdstel en de Fager Julia Baby Fulmer komt aan mijn springhoofdstel. Hoef ik ook niet elke keer meer te wisselen ;)

Bitten zijn heel mooi van kwaliteit, ook is het contact goed en snel met Fager zelf. Heb ze beide via hun eigen website besteld. Kreeg ook goed advies van de medewerkers via de chat. Hele fijne service.

Hier op de foto de Baby Fulmer nog met mijn oude lage neusriem.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 15:40 



 
Profiel   

Ik ben nu ook een fager bit aan het testen bij een paard die slaat met het hoofd. Geen aanleuning wil. Snel stakerig is. En moet zeggen echt een super groot verschil. Ik heb aanleuning. Geen gestaak meer gehad.weinig kopschudden. Zelfs bij een ander paard geprobeerd en die liep er ook super fijn op :+

Heb nu nog een bit besteld op hun site die in de aanbieding was

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 16:13 



 
Profiel   

Hallo,

Ik heb een Fager Julia Wings te koop in maat 12,5 cm wegens overbodig.

Mocht iemand interesse hebben stuur gerust een pb :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen