Acavallo sensitive bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:16

germie schreef:
Of kijk eens naar een Billy Allen bit, dat is toch flexibel en weer niet. En is van metaal en 12mm dik.
Myler lijkt er wel wat op, maar is meer dubbel te vouwen, al nog steeds niet zo ver als een gewoon dubbelgebroken bit.

Myler loopt ze waardeloos op. Volgens mij vindt ze het metaal gewoon niet fijn. Plus ik zoek echt een ongebroken trens. Ben dus echt op zoek naar een kunstof bit. Maar bedankt voor de tip, misschien heeft iemand anders er wat aan!


Nouvel schreef:
Ik vind 18 mm nog best wel dik, zou het max 16 aan de zijkanten willen, liever 14, maar die zijn echt niet te krijgen in kunststof buiten de acavallo...

Hier loop ik dus ook tegenaan. Jammer dat het niet in een flexibelere variant te krijgen is.. Zoals ik zei het kan op zich nog (paard geeft duidelijk aan dat dit haar voorkeur heeft), maar het verdient geen schoonheidsprijs. Gelukkig ga ik niet op wedstrijd...

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:49

Gulpje schreef:
Ik heb hem gepast en vond het 3x niks. De bitringen zijn niet flexibel waardoor ze tegen zijn wangen aandrukten en ik had al de grootste maat. Ik heb er niet eens mee gereden, zo rot vond ik de pasvorm.


Dat is voor die van mij dus juist perfect. Die wiebelt en winkelt zo enorm.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:23


Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:29


Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:01

Die van Winderen zijn in het midden 15mm of 13mm. Aan de zijkanten iets breder.

Nathe bitjes beten ze hier zo kapot. Verder wel fijn materiaal in de mond.

Edit; foto van winderen bitje.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Julimy
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:27


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Acavallo sensitive bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:09

Ah thanx!
heb jij ervaring met dit bit?

Julimy
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:33

Met deze bitten niet, ik heb zelf de standaard versie van Nathe. Een zeer fijn bit en een mooie afwerking. Mooier dan de afgewerkt van de Sprenger duo. Die viel mij kwalitatief tegen.

Ik heb de Beris en trust ook gehad en heb nu de Acavallo. Beris soft was lang niet zo zacht als de Nathe, Sprenger of Trust. In vergelijking is de Nathe het meest flexibel en het dunste in het midden. Ik ben dus zeker te spreken over het merk. Als je een bit zoekt wat vergelijkbaar is met de acavallo, maar dan flexibeler, lijkt de Nathe een goede optie.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:27

Julimy schreef:
Met deze bitten niet, ik heb zelf de standaard versie van Nathe. Een zeer fijn bit en een mooie afwerking. Mooier dan de afgewerkt van de Sprenger duo. Die viel mij kwalitatief tegen.

Ik heb de Beris en trust ook gehad en heb nu de Acavallo. Beris soft was lang niet zo zacht als de Nathe, Sprenger of Trust. In vergelijking is de Nathe het meest flexibel en het dunste in het midden. Ik ben dus zeker te spreken over het merk. Als je een bit zoekt wat vergelijkbaar is met de acavallo, maar dan flexibeler, lijkt de Nathe een goede optie.


Heb je de beris prime ook wel eens geprobeerd? is nog weer anders dan de normale Beris

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:42

Gisteren is de tandarts geweest en mijn paard had aan 1 kant een irritantieplekje in zijn mond, omdat hij op ‘t moment ook wat lastig is die kant met rijden denk ik toch dat ik even weer een ander bit pak en kijk of dat verschil maakt, dan weet ik in ieder geval of dat het is...

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:33

Nouvel schreef:
Gisteren is de tandarts geweest en mijn paard had aan 1 kant een irritantieplekje in zijn mond, omdat hij op ‘t moment ook wat lastig is die kant met rijden denk ik toch dat ik even weer een ander bit pak en kijk of dat verschil maakt, dan weet ik in ieder geval of dat het is...

Is het bit netjes afgebraamd Nouvel?
Als ik kijk naar de foto's van Melisje op de eerste pagina dan is de afwerking niet zo netjes :o kan me voorstellen dat het daar aan zou liggen?

Julimy
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:42

Daphneeeej schreef:
Heb je de beris prime ook wel eens geprobeerd? is nog weer anders dan de normale Beris


Nee die heb ik nog niet geprobeerd. De BR combo comfort staat ook nog op mn lijstje.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Acavallo sensitive bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:22

Rond Pasen komt er een dunnere versie van de trust uit! Zeer benieuwd!!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:21

HarmanyL schreef:
Rond Pasen komt er een dunnere versie van de trust uit! Zeer benieuwd!!

Oh ben ook benieuwd!


Fillis schreef:
Nouvel schreef:
Gisteren is de tandarts geweest en mijn paard had aan 1 kant een irritantieplekje in zijn mond, omdat hij op ‘t moment ook wat lastig is die kant met rijden denk ik toch dat ik even weer een ander bit pak en kijk of dat verschil maakt, dan weet ik in ieder geval of dat het is...

Is het bit netjes afgebraamd Nouvel?
Als ik kijk naar de foto's van Melisje op de eerste pagina dan is de afwerking niet zo netjes :o kan me voorstellen dat het daar aan zou liggen?


Ik ga ‘m nog even checken, hij kauwt er ook wel heel erg op, dat geeft ook wel scherpe stukjes...
Misschien is kunststof dan toch minder handig en moet ik toch verder op zoek naar iets anders...

Julali
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:13

Hi bokkers

Degenen die de Acavallo proberen maar twijfelen omdat het paard er niet goed mee loopt zou ik suggereren om het bakstuk eens door de middenste sleuf te gespen ipv de bovenste? Mijn paard was eerst niet overtuigd maar toen ik het 'draaide' liep ze er echt super mee.
Ook als je op zoek bent naar een dun synthetisch bit, kan dit misschien een oplossing zijn?

Het kort zwart streepje op de ring komt overeen met de smalle kant van het mondstuk. Afhankelijk van welke sleuf je aan het hoofdstel gespt zal de balk 'rechtop' (met de smalle kant op de tong) of 'plat' (met de brede kant op de tong) liggen. Elke stand heeft andere voor- en nadelen qua drukverdeling en ruimte tussen de kaken.
Door het bakstuk aan de middelste sleuf te gespen verlies je wel de mogelijkheid tot hefboomfunctie maar Acavallo heeft ook versies met andere bitringen heeft waarbij het misschien wel mogelijk is om een platliggend mondstuk te hebben en toch nog hefboom.

Omdat mijn paardje zoveel kalmer was toen ik het bit 'plat' op de tong aan deed, heb ik na een paar minuten de bakstukken los gemaakt en nadien zelfs het hoofdstel uit gedaan en de stal uitgemest en de hele tijd stond ze daar, half slapend met het bit in haar mond zonder het uit te spuwen voor een minuut of 20 ...
Voor het passen maakte ik me zorgen dat het bit te stijf was en dat dit haar zou storen maar voor haar was het dus geen probleem. Het is wel iets meer gebogen nadat we gereden hebben dus het lijkt dat de plastiek wel buigzamer wordt als hij opwarmt.

Bij mijn foto's is het verschil tussen rechtopstaand en plat niet zo duidelijk maar als de foto van mijn tevreden paard vergelijkt met de foto van de OP kan je duidelijk zien dat het kort streepje 90 graden een andere richting uit wijst.

Op het internet zag ik nog foto's van ruiters die het bakstuk aan het middelste deel gespen maar ik ben toch nieuwsgierig:
Combo's die met de Acavallo rijden, zijn jullie bovensleuvers of middensleuvers (of geensleuvers :)* zoals HarmanyL)?

Afbeelding
Afbeelding

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:34

Ik ben benieuwd wat jullie van de maten vinden? Mijn merrie heeft normaal 11,5/12cm. Ik denk dat ze de acavallo bitten heel fijn gaat vinden. Zou 12,5cm heel groot zijn? De myler 12,5 verzoop ze in. Maar een gewone watertrens maat 12,5 cm is redelijk oké.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:54

Mijn paard heeft normaal 12,5 en ik vond de 12,5 van de acavallo te strak zitten bij hem omdat de zijkanten niet kunnen bewegen, ik heb toen een 13,5 genomen, die was weer iets ruim, daar heb ik toen bijtringen aan gedaan, dan zit ‘ie mooi aangesloten.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Acavallo sensitive bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:03

Mijne heeft normaal 11,5. De Acavallo heb ik 12,5 gaat prima omdat ie toch wat 'vaster' is doordat de zijkanten niet scharnieren.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:38

Mijn bijrijdpaard heeft 13,5 en ik vond de 13,5 van Acavallo ook net iets aan de strakke kant.

Ben er sowieso absoluut niet tevreden over. Zat nog een enorme gietrand in het mondstuk (over de hele lengte, aan beide kanten dus op de tong en het gehemelte) die ik eerst helemaal glad heb moeten lopen vijlen. Zou eigenlijk niet moeten kunnen... dat dit soms gebeurd snap ik, nieuwe matrijzen zijn loeiduur, maar vind dan wel dat ze die bitten in de fabriek even moeten afbramen. Na 2x rijden zaten er opnieuw helemaal ruwe plekken op, bit is niet bruikbaar meer. Dit paard is western geschoold dus het bit zat zeker niet te hoog/tegen de kiezen, en werd gereden met een los teugeltje, maar desondanks nog steeds kapotgekauwd... Paard liep er ook echt niet fijn op.

Inmiddels terug overgestapt naar een dubbelgebroken watertrens. Op aanraden van de tandarts wel een onderlegtrens (dus dunnere diameter dan standaard) en met een zo smal mogelijk tussenstukje. Hier loopt ze ineens wonderwel op :o? terwijl ze eerder op (dubbel)gebroken ook slecht liep. Het blijft een zoektocht met die beesten, valt geen touw aan vast te knopen soms %)

Door al dit bittendrama heb ik wel geen flauw idee meer waar te beginnen met mijn jonkie _O-

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:41

Mijn paard liep er best fijn op maar werd er op een gegeven moment wat paniekerig op, er zaten ook al vrij snel vrij diepe kauwsporen in.
Ik gebruik ‘m nu af en toe met buiten rijden nog omdat hij dan wat sterker wordt, maar in de bak werd hij er te onrustig op en heb ik ‘m er weer uitgehaald.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:43

Nouvel schreef:
Mijn paard liep er best fijn op maar werd er op een gegeven moment wat paniekerig op, er zaten ook al vrij snel vrij diepe kauwsporen in.
Ik gebruik ‘m nu af en toe met buiten rijden nog omdat hij dan wat sterker wordt, maar in de bak werd hij er te onrustig op en heb ik ‘m er weer uitgehaald.

Paniekerig zelfs!

Wat voor bit gebruik jij nu voor bakwerk?

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Acavallo sensitive bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:55

Ik heb ook echt wel kauwsporen, maar paard lief vind t nog prima. Ik wacht op de nieuwe dunnere versie van Trust. Die zou met Pasen uitgekomen zijn, maar ze hebben problemen met het spuiten ervan. Nog ff geduld dus..

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: Acavallo sensitive bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:15

Oh de laatste reacties laten mij wel twijfelen over het bit.. Wil graag een kunstof bitje proberen echt ze heeft een heel smal bekkie. Dus dacht dit kan misschien wat zijn..

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Acavallo sensitive bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:19

Ook ik heb kauwsporen, belachelijk eigenlijk. Is dat ze gunstig geprijsd zijn. Ga in ieder geval niet voor een 2de.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 06:37

Fillis schreef:
Nouvel schreef:
Mijn paard liep er best fijn op maar werd er op een gegeven moment wat paniekerig op, er zaten ook al vrij snel vrij diepe kauwsporen in.
Ik gebruik ‘m nu af en toe met buiten rijden nog omdat hij dan wat sterker wordt, maar in de bak werd hij er te onrustig op en heb ik ‘m er weer uitgehaald.

Paniekerig zelfs!

Wat voor bit gebruik jij nu voor bakwerk?


Sprenger ongebroken trens, de comfort mouth, met een licht tongboogje er in en dan heb ik om de zijkanten een heel dun laagje latexbandage en de boog vrij.