Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:26

Ja crescent singels verschillen in hoeveel banaan! Ik heb de edix ook niet bovenaan mijn lijstje. Het is echt per paard verschillend.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:26

Hannanas schreef:
Jullie benoemen allemaal een andere bolling.

De bolling als in lange kant bolling zit zo goed, achter. De bolling van het borstbeen stuk “bolt” naar voren inderdaad. Zo heb je ook de holletjes van de elleboog stukken goed, die hebben een holling daarvoor. Singel zit zo goed.

Dit is wat ik bedoel.
Pindakaa7 schreef:
Ik kom me er even mee bemoeien, haha.
Als je paard een bolle buik heeft en je een crescent/banaan singel hebt moet de bolling van de banaan naar achteren, en de eventuele bolling van de voorbeenuitsparing naar voren. Doordat de bolling van de banaan naar achteren zit, ligt de singel op de singelplek die Avalanche eerder benoemde. Het einde van het borstbeen, c.a. 15cm achter de voorbenen. Dat is het hele idee van de banaansingel, de singel ligt op de juiste plek onder de buik van je paard waardoor beweging en ademhaling zo min mogelijk beperkt wordt. Een rechte singel zo ver naar achteren leggen lukt niet bij een bolle buik, deze zal naar het smalste punt trekken. De banaanvorm zal de bolling van de buik van je paard volgen waardoor de singel en zadel (wanneer beide goed passend zijn) op zijn plek blijven liggen op een buikig paard.

Thank you. Ik ben blij dat er iemand is die het snapt.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:52

Dat snappen er wel meer. Maar ondertussen zullen mensen die "bolling naar achteren" lezen en niet enorm met singels bezig zijn, de Edix cresent misschien verkeerd om gaan doen omdat daar de enige duidelijke bolling op het middenstuk zit omdat hij heel anders is als de Mattes crescent want hij loopt niet door aan de achterzijde.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:56

Ik ben niet verantwoordelijk voor mensen die hun huiswerk niet doen. Het enige wat ik kan doen is zeggen wat ik denk dat ik weet, en wat ze dan verder doen is hun eigen verantwoordelijkheid.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:35

Nee, de edix crescent is geen banaansingel of crescent zoals op dat ene plaatje, eerder juist het tegenovergestelde. Ik snap ook niet goed waarom die verkopen dat plaatje erbij betrekt en vervolgens op de verkoopfoto's wel de bolling naar voren heeft.
De edix crescent zorgt ervoor dat de singel onder de buik verder naar voren komt te liggen, en de singel bij de stoten recht omhoog. Terwijl het doel van de banaan/crescent juist is dat de singel onder de buik verder naar achteren (op de juiste plaats van het borstbeen) komt te liggen.
Daarom wordt de edix crescent veel gebruikt bij bolle paarden, het zorgt dat de singel verder naar voren ligt zonder aan je zadel te trekken. Toch zou ik het daarvoor niet gebruiken omdat het onder de buik dan veel te ver naar voren komt te liggen.
Ik zou de edix crescent dan ook niet aanraden als je paard echt een bolle buik heeft, en dan eerder voor een echte banaansingel gaan zodat de singel onder de buik op de juiste plek komt.

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:52

Ik denk dat ik maar eens naar de Mattes banaan ga kijken ipv de Edix :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:31

Afbeelding


Even alle gekheid op een stokje, ik heb er voor het passen een rechte geperforeerde neopreen singel, omkleed met een soort stof aan gehangen. Geen elastiek wel een enorm zachte singel zonder bont. En deze kan ook op het lijstje fijne singels!

Ik ga gewoon niet meer ruimte krijgen achter z’n elleboog maar hij is hier zo blij mee!

Mochten mensen nog zoeken naar een rechte, soepele zachte singel

https://goedhard.nl/product/picasso-neopreen-singel/

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:34

Pindakaa7 schreef:
Nee, de edix crescent is geen banaansingel of crescent zoals op dat ene plaatje, eerder juist het tegenovergestelde. Ik snap ook niet goed waarom die verkopen dat plaatje erbij betrekt en vervolgens op de verkoopfoto's wel de bolling naar voren heeft.
De edix crescent zorgt ervoor dat de singel onder de buik verder naar voren komt te liggen, en de singel bij de stoten recht omhoog. Terwijl het doel van de banaan/crescent juist is dat de singel onder de buik verder naar achteren (op de juiste plaats van het borstbeen) komt te liggen.
Daarom wordt de edix crescent veel gebruikt bij bolle paarden, het zorgt dat de singel verder naar voren ligt zonder aan je zadel te trekken. Toch zou ik het daarvoor niet gebruiken omdat het onder de buik dan veel te ver naar voren komt te liggen.
Ik zou de edix crescent dan ook niet aanraden als je paard echt een bolle buik heeft, en dan eerder voor een echte banaansingel gaan zodat de singel onder de buik op de juiste plek komt.


De Edix Crescent is wel degelijk een crescent (maan) singel!

Daarnaast is die asymmetrisch met “buikuitsnede”
Maar kijk maar eens goed naar hoe de zijstukken gevormd zijn ten opzichte van de gewone Edix singel. Deze zijstukken zijn aan de kant die achter komt te liggen boller/langer dan aan de kant die naar voren komt te liggen.

Afbeelding

Ik heb deze foto iets aangepast om het duidelijker te maken, door de nieuwigheid van de singels zie je het niet op de verkoop foto’s maar deze singel loopt weldegelijk in een boog (bovenkant op de foto is de lange kant die aan de buikzijde moet)

De Edix Crescent ligt ook niet goed bij paarden die niet buikerig genoeg zijn, net als dat je met een gewone crescent niet lekker uit komt waar je een asymmetrische singel nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 27-04-23 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:49

Ja, het is wel een crescent, maar niet zo banaanvormig als op dat plaatje met die vier soorten. De edix crescent ligt onder de buik juist verder naar voren, terwijl een banaanvormige banaansingel juist onder de buik naar achteren ligt.
Hij heeft aan de holle kant van de banaan nog een soort tweede banaan de andere kant op liggen.
Dat maakt (praten over) de edix zo verwarrend, de bolling van het middenstuk gaat naar voren terwijl de bolling kijkend naar de uiteindes wel naar achteren wijst.

Dus inderdaad, alleen geschikt voor bolle paarden. Maar als je een singel zoekt die de singel onder de buik verder naar achteren plaats is een singel die in zijn geheel een duidelijke banaan vormt een betere optie.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:24

Pindakaa7 schreef:
Ja, het is wel een crescent, maar niet zo banaanvormig als op dat plaatje met die vier soorten. De edix crescent ligt onder de buik juist verder naar voren, terwijl een banaanvormige banaansingel juist onder de buik naar achteren ligt.
Hij heeft aan de holle kant van de banaan nog een soort tweede banaan de andere kant op liggen.
Dat maakt (praten over) de edix zo verwarrend, de bolling van het middenstuk gaat naar voren terwijl de bolling kijkend naar de uiteindes wel naar achteren wijst.

Dus inderdaad, alleen geschikt voor bolle paarden. Maar als je een singel zoekt die de singel onder de buik verder naar achteren plaats is een singel die in zijn geheel een duidelijke banaan vormt een betere optie.


Absoluut niet mee eens!

Juist doordat deze singel wat extra ruimte voor de buik heeft (immers zit in de boog geen materiaal en ligt het borststuk verder naar voren geplaatst) komt deze singel makkelijker verder naar achteren te liggen, waardoor de elleboog vrij komt.

Hier bij een drachtige merrie in haar bijna 9e maand.
Veel succes om die elleboogvrijheid met een standaard crescent singel te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt dus het voordeel van een combinatie van zowel crescent als asymmetrisch.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:30

billy3105 schreef:
[ [url=m/dOvNqC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even alle gekheid op een stokje, ik heb er voor het passen een rechte geperforeerde neopreen singel, omkleed met een soort stof aan gehangen. Geen elastiek wel een enorm zachte singel zonder bont. En deze kan ook op het lijstje fijne singels!

Ik ga gewoon niet meer ruimte krijgen achter z’n elleboog maar hij is hier zo blij mee!

Mochten mensen nog zoeken naar een rechte, soepele zachte singel

https://goedhard.nl/product/picasso-neopreen-singel/


Gaston mercier fan hier! Heb er 15 jaar geleden mee gereden, je zadel mag nog wel een tikkie naar achteren, maar dan liggen je stoten weer niet recht. Wat dat betreft heb je wel een andere singel nodig.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:32

billy3105 schreef:
[ [url=m/dOvNqC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even alle gekheid op een stokje, ik heb er voor het passen een rechte geperforeerde neopreen singel, omkleed met een soort stof aan gehangen. Geen elastiek wel een enorm zachte singel zonder bont. En deze kan ook op het lijstje fijne singels!

Ik ga gewoon niet meer ruimte krijgen achter z’n elleboog maar hij is hier zo blij mee!

Mochten mensen nog zoeken naar een rechte, soepele zachte singel

https://goedhard.nl/product/picasso-neopreen-singel/



Hoe breed is deze singel?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:35

Hannanas schreef:
billy3105 schreef:
[ [url=m/dOvNqC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even alle gekheid op een stokje, ik heb er voor het passen een rechte geperforeerde neopreen singel, omkleed met een soort stof aan gehangen. Geen elastiek wel een enorm zachte singel zonder bont. En deze kan ook op het lijstje fijne singels!

Ik ga gewoon niet meer ruimte krijgen achter z’n elleboog maar hij is hier zo blij mee!

Mochten mensen nog zoeken naar een rechte, soepele zachte singel

https://goedhard.nl/product/picasso-neopreen-singel/


Gaston mercier fan hier! Heb er 15 jaar geleden mee gereden, je zadel mag nog wel een tikkie naar achteren, maar dan liggen je stoten weer niet recht. Wat dat betreft heb je wel een andere singel nodig.


Helemaal mee eens, de singel is nu wel lang genoeg, maar absoluut niet het goede model voor zo’n buikerig pony, waardoor het zadel te ver naar voren ligt en je nu geen elleboogvrijheid hebt.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:51

Avalanche schreef:
Hannanas schreef:
Jullie benoemen allemaal een andere bolling.

De bolling als in lange kant bolling zit zo goed, achter. De bolling van het borstbeen stuk “bolt” naar voren inderdaad. Zo heb je ook de holletjes van de elleboog stukken goed, die hebben een holling daarvoor. Singel zit zo goed.

Dit is wat ik bedoel.
Pindakaa7 schreef:
Ik kom me er even mee bemoeien, haha.
Als je paard een bolle buik heeft en je een crescent/banaan singel hebt moet de bolling van de banaan naar achteren, en de eventuele bolling van de voorbeenuitsparing naar voren. Doordat de bolling van de banaan naar achteren zit, ligt de singel op de singelplek die Avalanche eerder benoemde. Het einde van het borstbeen, c.a. 15cm achter de voorbenen. Dat is het hele idee van de banaansingel, de singel ligt op de juiste plek onder de buik van je paard waardoor beweging en ademhaling zo min mogelijk beperkt wordt. Een rechte singel zo ver naar achteren leggen lukt niet bij een bolle buik, deze zal naar het smalste punt trekken. De banaanvorm zal de bolling van de buik van je paard volgen waardoor de singel en zadel (wanneer beide goed passend zijn) op zijn plek blijven liggen op een buikig paard.

Thank you. Ik ben blij dat er iemand is die het snapt.


Haha je snapt(e) het zelf niet en nu doe je alsof je wat anders bedoelde.
De Edix heeft geen bolling richting de achterkant. Juist niet, eerder een inham.
De bolling moet dus richting voorbenen, zoals ik direct al zei en prima snapte.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:55

Gefeliciteerd, je had gelijk :D is dat wat je graag wilde horen? :')

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:55

Als je het bij die edix niet ziet door de bolling dan is het al duidelijk door het voortuig oogje.
Bij meer singels kan dat een helpend inzicht geven.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:56

Daphara schreef:
Pindakaa7 schreef:
Ja, het is wel een crescent, maar niet zo banaanvormig als op dat plaatje met die vier soorten. De edix crescent ligt onder de buik juist verder naar voren, terwijl een banaanvormige banaansingel juist onder de buik naar achteren ligt.
Hij heeft aan de holle kant van de banaan nog een soort tweede banaan de andere kant op liggen.
Dat maakt (praten over) de edix zo verwarrend, de bolling van het middenstuk gaat naar voren terwijl de bolling kijkend naar de uiteindes wel naar achteren wijst.

Dus inderdaad, alleen geschikt voor bolle paarden. Maar als je een singel zoekt die de singel onder de buik verder naar achteren plaats is een singel die in zijn geheel een duidelijke banaan vormt een betere optie.


Absoluut niet mee eens!

Juist doordat deze singel wat extra ruimte voor de buik heeft (immers zit in de boog geen materiaal en ligt het borststuk verder naar voren geplaatst) komt deze singel makkelijker verder naar achteren te liggen, waardoor de elleboog vrij komt.

Hier bij een drachtige merrie in haar bijna 9e maand.
Veel succes om die elleboogvrijheid met een standaard crescent singel te krijgen.

[ [url=m/RU1lJT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fQO0EH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt dus het voordeel van een combinatie van zowel crescent als asymmetrisch.


Bij de ellebogen ligt hij mooi naar achteren inderdaad, maar midden onder de buik ligt deze relatief ver naar voren. Hoeft niet erg te zijn, het is per paard verschillend wat je nodig hebt. Maar als je een singel zoekt die midden onder de buik op de (in theorie) 'juiste' plek op het borstbeen ligt, dus ca 15 cm achter de voorbenen, dan heeft de edix crescent niet het juiste model voor een heel buikig paard.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:25

Avalanche schreef:
Gefeliciteerd, je had gelijk :D is dat wat je graag wilde horen? :')


Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat je iets niet wist? Ipv kinderachtig te reageren en cynische smilies te gebruiken?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:30

Pindakaa7 schreef:
Daphara schreef:


Absoluut niet mee eens!

Juist doordat deze singel wat extra ruimte voor de buik heeft (immers zit in de boog geen materiaal en ligt het borststuk verder naar voren geplaatst) komt deze singel makkelijker verder naar achteren te liggen, waardoor de elleboog vrij komt.

Hier bij een drachtige merrie in haar bijna 9e maand.
Veel succes om die elleboogvrijheid met een standaard crescent singel te krijgen.

[ [url=m/RU1lJT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fQO0EH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt dus het voordeel van een combinatie van zowel crescent als asymmetrisch.


Bij de ellebogen ligt hij mooi naar achteren inderdaad, maar midden onder de buik ligt deze relatief ver naar voren. Hoeft niet erg te zijn, het is per paard verschillend wat je nodig hebt. Maar als je een singel zoekt die midden onder de buik op de (in theorie) 'juiste' plek op het borstbeen ligt, dus ca 15 cm achter de voorbenen, dan heeft de edix crescent niet het juiste model voor een heel buikig paard.



Dan zijn wij het niet met elkaar eens. Want juist bij een buikerig paard ligt deze singel perfect. Bedenk goed dat elleboogvrijheid het allerbelangrijkste is, niet waar de singel op de buik/borst ligt. Zolang de singel maar niet drukt op het puntje van het borstbeen en er niet meer druk aan de achterzijde van de singel is in vergelijking met de voorkant. Je moet aan beide kanten een vlakke hand tussen het paard en de singel kunnen steken en daartussen moet geen verschil in druk zitten.

Ik wil dat met alle liefde wetenschappelijk voor je onderbouwen, maar je kunt ook even mijn eerdere posts in dit topic doorgaan, het is iets dat ik al veel vaker in detail uitgelegd heb, met beeld erbij.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:35

lies schreef:
Avalanche schreef:
Gefeliciteerd, je had gelijk :D is dat wat je graag wilde horen? :')


Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat je iets niet wist? Ipv kinderachtig te reageren en cynische smilies te gebruiken?

Nee, hoor, ik kan dat prima. Dan moet ik er wel echt van overtuigd zijn dat ik fout zit, en in dit geval voelt alsof je nog snel even wil steken om je gelijk te halen. Ik snap werkelijk niet waarom je daarop een volwassen reactie verwacht.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:43

Jij bent wel een ster in dingen omdraaien.
Nee, ik kom mijn gelijk niet halen, ik vraag je of je gewoon kunt toegeven dat je fout zit. Das imo iets anders.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:48

Die vraag heb ik al beantwoord :)

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:51

Dus je bent er nog steeds niet van overtuigd dat je fout zat?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:53

Correct.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:54

Daphara schreef:
Pindakaa7 schreef:

Bij de ellebogen ligt hij mooi naar achteren inderdaad, maar midden onder de buik ligt deze relatief ver naar voren. Hoeft niet erg te zijn, het is per paard verschillend wat je nodig hebt. Maar als je een singel zoekt die midden onder de buik op de (in theorie) 'juiste' plek op het borstbeen ligt, dus ca 15 cm achter de voorbenen, dan heeft de edix crescent niet het juiste model voor een heel buikig paard.



Dan zijn wij het niet met elkaar eens. Want juist bij een buikerig paard ligt deze singel perfect. Bedenk goed dat elleboogvrijheid het allerbelangrijkste is, niet waar de singel op de buik/borst ligt. Zolang de singel maar niet drukt op het puntje van het borstbeen en er niet meer druk aan de achterzijde van de singel is in vergelijking met de voorkant. Je moet aan beide kanten een vlakke hand tussen het paard en de singel kunnen steken en daartussen moet geen verschil in druk zitten.

Ik wil dat met alle liefde wetenschappelijk voor je onderbouwen, maar je kunt ook even mijn eerdere posts in dit topic doorgaan, het is iets dat ik al veel vaker in detail uitgelegd heb, met beeld erbij.


Ik denk dat we het best wel met elkaar eens zijn :D de ervaring hier op stal is dat bij sommige ponys de edix crescent zover naar voren komt te liggen (midden onder de buik, niet bij de gespen) dat hij daar tegen de voorbenen komt, of dat de huid sterk gaat plooien en dan voor irritatie kan zorgen tussen de singel en de voorbenen in.

Daarom is het per paard verschillend wat er nodig is, maar mijn ervaring is dat het in sommige gevallen nodig is om toch een singel te hebben die midden onder de buik verder naar achteren ligt zoals een singel met een duidelijke banaan vorm.