Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:57

Dat denk ik dus ook. Plus dat ik me zelfs kan voorstellen dat de flap bij sommige paarden aan de voorkant wat gaat afstaan.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:05

Afbeelding
Lies, ik denk dat jij en Avalanche het toch beide over een andere bolling hebben. Ik heb even het plaatje van Daphara erbijgepakt, de bolling die naar achter moet met een rode lijn aangegeven. Dit is de banaan-bolling.
Volgens mij is dit wat Avalanche bedoelt, en ook wat ik bedoelde in mijn post over de bolling van een banaansingel die naar achteren moet.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:05

Dat is idd exact wat ik bedoel.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:15

Avalanche schreef:
Nee, hoor, ik kan dat prima. Dan moet ik er wel echt van overtuigd zijn dat ik fout zit, en in dit geval voelt alsof je nog snel even wil steken om je gelijk te halen. Ik snap werkelijk niet waarom je daarop een volwassen reactie verwacht.


Sorry,maar jouw reactie was ook niet zo netjes als dat je je nu voordoet. Het is nergens voor nodig om te impliceren dat mensen die het niet met jou eens zijn het meteen fout hebben. Het grootste gevaar, in de paardenwereld maar ook op allerlei andere vlakken, is denken dat je alles weet.

Dat vind ik sowieso vervelend worden in oa dit topic. Er zijn meerdere mensen met verstand van zaken, niet maar 1 of 2, en er zullen altijd wat meningsverschillen zijn. Dus voor iedereen, je kan het niet eens zijn met elkaar, maar blijf gewoon wel open staan voor andere meningen. Zelfs in de wetenschap komen ze steeds tot nieuwe ontdekkingen en zullen bepaalde resultaten ineens achterhaalt zijn. Dat staat nog los van het feit dat niet elk onderzoek wat gedaan wordt ook op een correcte manier gedaan wordt of correct geïnterpreteerd.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:15

Pindakaa7 schreef:
[ [url=m/fBoJHa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lies, ik denk dat jij en Avalanche het toch beide over een andere bolling hebben. Ik heb even het plaatje van Daphara erbijgepakt, de bolling die naar achter moet met een rode lijn aangegeven. Dit is de banaan-bolling.
Volgens mij is dit wat Avalanche bedoelt, en ook wat ik bedoelde in mijn post over de bolling van een banaansingel die naar achteren moet.


Dat is een aangepast plaatje van Daphara.
Die bolling zoals daar in staat bestaat niet in de singel van Edix.

Afbeelding

Ik heb de singel hier thuis. Zo'n 3 maanden in gebruik en ziet er qua vorm nog steeds zo uit als het plaatje hierboven.
Maar never mind, zinloos dit.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:50

MyWishMax schreef:
Avalanche schreef:
Nee, hoor, ik kan dat prima. Dan moet ik er wel echt van overtuigd zijn dat ik fout zit, en in dit geval voelt alsof je nog snel even wil steken om je gelijk te halen. Ik snap werkelijk niet waarom je daarop een volwassen reactie verwacht.


Sorry,maar jouw reactie was ook niet zo netjes als dat je je nu voordoet. Het is nergens voor nodig om te impliceren dat mensen die het niet met jou eens zijn het meteen fout hebben. Het grootste gevaar, in de paardenwereld maar ook op allerlei andere vlakken, is denken dat je alles weet.

Dat vind ik sowieso vervelend worden in oa dit topic. Er zijn meerdere mensen met verstand van zaken, niet maar 1 of 2, en er zullen altijd wat meningsverschillen zijn. Dus voor iedereen, je kan het niet eens zijn met elkaar, maar blijf gewoon wel open staan voor andere meningen. Zelfs in de wetenschap komen ze steeds tot nieuwe ontdekkingen en zullen bepaalde resultaten ineens achterhaalt zijn. Dat staat nog los van het feit dat niet elk onderzoek wat gedaan wordt ook op een correcte manier gedaan wordt of correct geïnterpreteerd.


Ik kan me hier wel bij aansluiten, reageer daarom ook niet echt fanatiek

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:53

Ik heb hem ook (in 100 cm) en bij mij is die echt zo gebold.

Ik heb het over paarden, Pindakaa7 haalt haar inzicht blijkbaar van pony’s op stal. Dat daar verschil in zit is logisch, immers hebben pony’s een smallere borstkas dan paarden, de voorbenen staan dichter bij elkaar en dan kun je inderdaad met de Edix crescent in de knoei komen. Ook is de singel verhoudingsgewijs (tot de lichaamslengte) breder voor een pony dan voor een paard, maar dat heb je met pony’s bij elke singel.
Net als dat 30-50 kg extra gewicht bij mijn paarden amper opvalt en een pony dan obese is.

Het perspectief veranderd het inzicht. Daarom zeg ik ook altijd dat we geen singeladvies kunnen geven zonder beeld erbij. Hoe dan ook, de Edix Crescent is een crescent singel en net zoals bij elke singel zul je eerst moeten passen en testen.

Zo blijkt maar weer dat we allemaal praten vanuit ons eigen perspectief.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:57

MyWishMax schreef:
Avalanche schreef:
Nee, hoor, ik kan dat prima. Dan moet ik er wel echt van overtuigd zijn dat ik fout zit, en in dit geval voelt alsof je nog snel even wil steken om je gelijk te halen. Ik snap werkelijk niet waarom je daarop een volwassen reactie verwacht.


Sorry,maar jouw reactie was ook niet zo netjes als dat je je nu voordoet. Het is nergens voor nodig om te impliceren dat mensen die het niet met jou eens zijn het meteen fout hebben. Het grootste gevaar, in de paardenwereld maar ook op allerlei andere vlakken, is denken dat je alles weet.

Dat vind ik sowieso vervelend worden in oa dit topic. Er zijn meerdere mensen met verstand van zaken, niet maar 1 of 2, en er zullen altijd wat meningsverschillen zijn. Dus voor iedereen, je kan het niet eens zijn met elkaar, maar blijf gewoon wel open staan voor andere meningen. Zelfs in de wetenschap komen ze steeds tot nieuwe ontdekkingen en zullen bepaalde resultaten ineens achterhaalt zijn. Dat staat nog los van het feit dat niet elk onderzoek wat gedaan wordt ook op een correcte manier gedaan wordt of correct geïnterpreteerd.

Daar heb je gelijk in. En ik moet idd vaker zeggen dat iets imo zo is, en dat het niet de absolute waarheid is of zo. Overigens ben je niet de enige die dat zegt hoor, het blijft een valkuil voor mij :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:08

Om even een voorbeeld te geven ik was afgelopen weekend nog bij een vriendin om singels te testen voor haar 8 Shires. Hier haar Edix Crescent van 115 cm (naast een rechte 140-145 cm vz singel van het geboortealarm, waar we dus ook een andere oplossing voor zochten, maar de Edix was te kort.)


Afbeelding


Het borst gedeelte staat in het midden achter zo’n 8-10 cm van de vloer af.
Als je het midden gedeelte plat zou drukken, dan gaan de zijstukken wat naar boven staan als een “W”.

Ik zal van de week eens foto’s met mijn eigen singel plat op de ondergrond maken als ik er aan denk.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:19

Daphara schreef:
Ik heb hem ook (in 100 cm) en bij mij is die echt zo gebold.

Ik heb het over paarden, Pindakaa7 haalt haar inzicht blijkbaar van pony’s op stal. Dat daar verschil in zit is logisch, immers hebben pony’s een smallere borstkas dan paarden, de voorbenen staan dichter bij elkaar en dan kun je inderdaad met de Edix crescent in de knoei komen. Ook is de singel verhoudingsgewijs (tot de lichaamslengte) breder voor een pony dan voor een paard, maar dat heb je met pony’s bij elke singel.
Net als dat 30-50 kg extra gewicht bij mijn paarden amper opvalt en een pony dan obese is.

Het perspectief veranderd het inzicht. Daarom zeg ik ook altijd dat we geen singeladvies kunnen geven zonder beeld erbij. Hoe dan ook, de Edix Crescent is een crescent singel en net zoals bij elke singel zul je eerst moeten passen en testen.

Zo blijkt maar weer dat we allemaal praten vanuit ons eigen perspectief.


Dat is geen wet van meden en perzen, over die borstkasten….mijn Gelderse van 1.73 heeft een smalle borstkast en weinig ruimte tussen de voorbenen (hij had van de prolite singel echt de narrow nodig bijvoorbeeld). Achter z’n schouder bij buik/ribben ‘loopt hij uit’ :') dus eigenlijk is hij een pony van 640 kilo :D ??!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:40

Pallatin schreef:
Daphara schreef:
Ik heb hem ook (in 100 cm) en bij mij is die echt zo gebold.

Ik heb het over paarden, Pindakaa7 haalt haar inzicht blijkbaar van pony’s op stal. Dat daar verschil in zit is logisch, immers hebben pony’s een smallere borstkas dan paarden, de voorbenen staan dichter bij elkaar en dan kun je inderdaad met de Edix crescent in de knoei komen. Ook is de singel verhoudingsgewijs (tot de lichaamslengte) breder voor een pony dan voor een paard, maar dat heb je met pony’s bij elke singel.
Net als dat 30-50 kg extra gewicht bij mijn paarden amper opvalt en een pony dan obese is.

Het perspectief veranderd het inzicht. Daarom zeg ik ook altijd dat we geen singeladvies kunnen geven zonder beeld erbij. Hoe dan ook, de Edix Crescent is een crescent singel en net zoals bij elke singel zul je eerst moeten passen en testen.

Zo blijkt maar weer dat we allemaal praten vanuit ons eigen perspectief.


Dat is geen wet van meden en perzen, over die borstkasten….mijn Gelderse van 1.73 heeft een smalle borstkast en weinig ruimte tussen de voorbenen (hij had van de prolite singel echt de narrow nodig bijvoorbeeld). Achter z’n schouder bij buik/ribben ‘loopt hij uit’ :') dus eigenlijk is hij een pony van 640 kilo :D ??!


Daarom zeg ik ook "passen en testen". ;)

Mijn Shire ruin is bijvoorbeeld ook te smal gebouwd voor de Edix crescent. Hij heeft een asymmetrische singel, is rond geribt en door zijn onwijs brede schouders, ligt zijn zadel verder naar achteren dan standaard (dus grotere afstand tussen singelstoten en groeve) dus in theorie zou je denken dat de Edix Crescent goed zou moeten passen en dat deed die totaal niet.

Hier zijn bouw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108596387&uf=347975#p108596387

Hier hoe de Edix Crescent bij hem lag:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108375049&uf=347975#p108375049

Terwijl de singel (die van 115cm) weer perfect ligt bij mijn merrie en bij de merrie van een vriendin: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108568359&uf=347975#p108568359

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:04

Avalanche schreef:
Natuurlijk wel. De edix is gewoon de crescent. De basisvorm verandert er niet van, dus lijkt mij prima te vergelijken.

Volgens de verkoper is het zelfs uitstekend te vergelijken: https://www.kapsonequestrian.com/en/197 ... brass.html


Ooohh ik wist niet eens dat ze ook met brass gespen waren. Past perfect bij mijn tuig met gouden accenten. Kan hem in nederland helaas nergens vinden helaas :')

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:17

Dat was me niet eens opgevallen!
Misschien Edix gewoon even bellen? Ze zijn erg benaderbaar :D (en het is gewoon een Nederlands bedrijf).

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:27

xLiez schreef:
Avalanche schreef:
Natuurlijk wel. De edix is gewoon de crescent. De basisvorm verandert er niet van, dus lijkt mij prima te vergelijken.

Volgens de verkoper is het zelfs uitstekend te vergelijken: https://www.kapsonequestrian.com/en/197 ... brass.html


Ooohh ik wist niet eens dat ze ook met brass gespen waren. Past perfect bij mijn tuig met gouden accenten. Kan hem in nederland helaas nergens vinden helaas :')

Het is serieus dat ik het nu pas zie he, door jouw post _O-

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:27

Daphara"
[quote="Pallatin schreef:
Daphara schreef:
Ik heb hem ook (in 100 cm) en bij mij is die echt zo gebold.

Ik heb het over paarden, Pindakaa7 haalt haar inzicht blijkbaar van pony’s op stal. Dat daar verschil in zit is logisch, immers hebben pony’s een smallere borstkas dan paarden, de voorbenen staan dichter bij elkaar en dan kun je inderdaad met de Edix crescent in de knoei komen. Ook is de singel verhoudingsgewijs (tot de lichaamslengte) breder voor een pony dan voor een paard, maar dat heb je met pony’s bij elke singel.
Net als dat 30-50 kg extra gewicht bij mijn paarden amper opvalt en een pony dan obese is.

Het perspectief veranderd het inzicht. Daarom zeg ik ook altijd dat we geen singeladvies kunnen geven zonder beeld erbij. Hoe dan ook, de Edix Crescent is een crescent singel en net zoals bij elke singel zul je eerst moeten passen en testen.

Zo blijkt maar weer dat we allemaal praten vanuit ons eigen perspectief.


Dat is geen wet van meden en perzen, over die borstkasten….mijn Gelderse van 1.73 heeft een smalle borstkast en weinig ruimte tussen de voorbenen (hij had van de prolite singel echt de narrow nodig bijvoorbeeld). Achter z’n schouder bij buik/ribben ‘loopt hij uit’ :') dus eigenlijk is hij een pony van 640 kilo :D ??!


Daarom zeg ik ook "passen en testen". ;)

Mijn Shire ruin is bijvoorbeeld ook te smal gebouwd voor de Edix crescent. Hij heeft een asymmetrische singel, is rond geribt en door zijn onwijs brede schouders, ligt zijn zadel verder naar achteren dan standaard (dus grotere afstand tussen singelstoten en groeve) dus in theorie zou je denken dat de Edix Crescent goed zou moeten passen en dat deed die totaal niet.

Hier zijn bouw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108596387&uf=347975#p108596387

Hier hoe de Edix Crescent bij hem lag:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108375049&uf=347975#p108375049

Terwijl de singel (die van 115cm) weer perfect ligt bij mijn merrie en bij de merrie van een vriendin: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108568359&uf=347975#p108568359[/quote]
Had even over je passen en testen zin heen gelezen, maar als het om singel/zadels gaat zijn er geen stelregels. Dat is het enige wat ik wil zeggen…dat gezegd hebbende. Ik ben nieuwsgierig wat jullie hier voor singel adviseren. Zal zo wat foto’s plaatsen en uitleggen waar ik tegenaan loop :D

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:30

Gets…quote verkloot! Vanaf de zijkant lijkt hij niet echt buikig (of wel?)
Van voren, hier zie je goed dat z’n buik/ribben breder zijn dan z’n schouders en dat er weinig ruimte is tussen de voorbenen

Afbeelding


Afbeelding

De a symmetrische bontsingel van Mattes waar ik nu mee rijd omdat hij vorig jaar een wond had tussen de voorbenen. Niet veroorzaakt door de singel maar ondanks dat ik probleemloos een jaar met die singel van de laatste foto rond heb gereden durf ik die niet meer te gebruiken daardoor, op de foto had ik er een wolletje omheen gedaan om te kijken of dat ging maar de plek kwam er toch tegen aan. Ook sloot de singel aan de borstzijde niet mooi aan, dat was de Horka anatomic singel overigens…
Ik zal vanavond nog even foto proberen te maken van het geheel met de mattes singel. Ik ben op zoek naar wat anders omdat ik het idee heb dat ie m’n zadel toch een tikje naar voren trekt en m’n paard wat veranderd/ tikje slanker lijkt: ik moet nu strakker singelen dan eerst
Afbeelding

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:22

Pallatin schreef:
Gets…quote verkloot! Vanaf de zijkant lijkt hij niet echt buikig (of wel?)
Van voren, hier zie je goed dat z’n buik/ribben breder zijn dan z’n schouders en dat er weinig ruimte is tussen de voorbenen

[ [url=m/9pn8eu.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/4mYl6p.jpg]Afbeelding[/url] ]

De a symmetrische bontsingel van Mattes waar ik nu mee rijd omdat hij vorig jaar een wond had tussen de voorbenen. Niet veroorzaakt door de singel maar ondanks dat ik probleemloos een jaar met die singel van de laatste foto rond heb gereden durf ik die niet meer te gebruiken daardoor, op de foto had ik er een wolletje omheen gedaan om te kijken of dat ging maar de plek kwam er toch tegen aan. Ook sloot de singel aan de borstzijde niet mooi aan, dat was de Horka anatomic singel overigens…
Ik zal vanavond nog even foto proberen te maken van het geheel met de mattes singel. Ik ben op zoek naar wat anders omdat ik het idee heb dat ie m’n zadel toch een tikje naar voren trekt en m’n paard wat veranderd/ tikje slanker lijkt: ik moet nu strakker singelen dan eerst
[ [url=m/3jop2y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EaNaHY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nieuw zadel destijds? Mooi ding! Zo te zien zijn je kussens nu wat dunner, mogelijk singel je daarom strakker aan nu je vulling wat platter is door gebruik.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:43

Daar zeg je idd wat….zadel is nu bijna een jaar oud dus nog behoorlijk nieuw, zadelmaakster is in december geweest (halfjaarlijkse check) en komt in juni weer….moest de laatste keer behoorlijk wat bij met opvullen
Mijn instructrice vond van de week dat m’n zadel onbelast minder goed aansloot aan de achterkant, wel goed als ik erop zat, maar die is sowieso erg kritisch op dat soort dingen (en niet altijd terecht :+ )

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:51

Pallatin schreef:
Daar zeg je idd wat….zadel is nu bijna een jaar oud dus nog behoorlijk nieuw, zadelmaakster is in december geweest (halfjaarlijkse check) en komt in juni weer….moest de laatste keer behoorlijk wat bij met opvullen
Mijn instructrice vond van de week dat m’n zadel onbelast minder goed aansloot aan de achterkant, wel goed als ik erop zat, maar die is sowieso erg kritisch op dat soort dingen (en niet altijd terecht :+ )


Dan gaat dat je oplossing zijn denk ik, vulling een check nodig.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:04

lies schreef:
Dat was me niet eens opgevallen!
Misschien Edix gewoon even bellen? Ze zijn erg benaderbaar :D (en het is gewoon een Nederlands bedrijf).


Dat ga ik inderdaad maar eens even doen haha. Pony heeft nu een bontbanaansingel maar lijkt me voor de zomer niet heel fijn.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:11

Toch denk ik dat mensen ook heel kritisch hun zadel in de gaten moeten houden.
Ik liep een paar maanden geleden ook te struggelen met singel en ik laat mijn zadel altijd keurig bijhouden in oktober 2022 was de zadelmaker nog geweest.

Maar nu ging ook nog mijn dekje schuiven dus toch maar erbij gehaald. En ik had dus ook geen singel probleem :+ maar een zadelprobleem hele zadel is niet eens meer passend te krijgen.

Dus we wachten eerst nieuwe zadel maar even af voor we verder kijken voor de singel.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:12

Vaak ligt de pasvorm van het zadel aan de basis van singelproblemen in mijn opinie. Ik denk echt dat als je geen passend zadel hebt, je geen singel zult kunnen vinden die past.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:28

Bij mij past de hele boom niet meer en dan niet perse de breedte maar de vorm van de boom op de rug. Dus komen je singelstoten ook op de verkeerde plek uit.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:56

Nou, tot nu toe erg blij hier. Van de week singelstoten naar voren laten zetten, en een andere singel, en het lijkt echt al een hele verbetering.
Misschien zijn we nog niet daar waar ik naar toe wil, maar een nieuw zadel is nu ik zelf niet kan rijden gewoon even geen optie, en dit ligt nu echt meer dan acceptabel.
Vandaag met longeren bleeft het zadel echt al heel goed liggen, en schijft nagenoeg niet meer naar voren. Door zijn bouw zul je het zadel nooit daar kunnen leggen waar je het het liefste zou hebben, want daar gaat het gewoon nooit blijven liggen. Maar voor nu, ben ik echt blij
Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:21

Oh dat is echt veel beter idd!! Goed zeg :D